کرمان رصد

آخرين مطالب

مدیرعامل آبفای استان کرمان خبر داد

12 شهر استان کرمان در وضعیت قرمز آبی/شبکه آبرسانی مشترک ثروتمند و فقیر نمی‌شناسد اجتماعي

12 شهر استان کرمان در وضعیت قرمز آبی/شبکه آبرسانی مشترک ثروتمند و فقیر نمی‌شناسد
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ایسنا/کرمان مدیرعامل آبفای استان کرمان با اشاره به تنش آبی استان کرمان اظهار کرد: در 12 شهرستان استان با تنش آبی شدید روبرو هستند و این 12 شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند که 65 درصد جمعیت شهری استان را در بر می گیرد ضمن آنکه 23 درصد جمعیت استان کرمان در وضعیت سبز و مابقی در وضعیت زرد قرار دارند.

"محمد طاهری" عصر امروز 17 تیرماه در جلسه بررسی مسایل و مشکلات آب شرب شهر کرمان گفت: ظرفیت تولید آب شهر کرمان حدود 2000 لیتر بر ثانیه است که این نیز به شراط آن بوده که هیچ اتفاقی در سامانه آبرسانی رخ ندهد ضمن آنکه همه چاه‌ها نیز در مدار باشند.
وی با بیان این مطلب که تا ابتدای تیرماه با کمترین مشکلات، مسئله آب شهر کرمان را تاکنون رفع کرده‌ایم، تصریح کرد: نیاز آب شهر کرمان براساس جمعیت و حاشیه نشین‌ها، 3000 لیتر بر ثانیه است که هر چه به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم با مشکلات بهره‌برداری از منابع آبی روبرو می‌شویم زیرا با ورود به فصل گرما و روشن شدن کولرهای آبی میزان مصرف آب شهر نیز افزایش پیدا می‌کند.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان از وجود حدود 230 هزار واحد مسکونی در شهر کرمان خبر داد و بیان کرد: در شهر کرمان حدود 30 تا 40 هزار کولر آبی روشن می‌شود که در چند روز اخیر به دلیل افزایش دمای هوا، کولرها به صورت 24 ساعته روشن بودند که باید مدنظر داشت که ظرف 6 ساعت کولرهای آبی در سطح شهر 30 هزار مترمکعب آب مصرف می‌کنند که این مهم توان تامین و ذخیره ما را می‌گیرد و ما را با مشکل روبرو می‌کند.
وی اشاره به شیوع ویروس کرونا و شستن زیاد دست‌ها را یکی دیگر از علل افزایش مصرف آب در کشور و استان کرمان دانست و اظهار کرد: حاشیه نشینی روز به روز رو به افزایش است و نارضایتی عمده این روزهای ما از وضعیت افت فشار آب در برخی مناطق نیز مربوط به حاشیه نشین‌ها بود.
طاهری به علل افت فشار آب در برخی نقاط شهر کرمان در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: افزایش دما و در نتیجه مصرف زیاد از کولرهای آبی، شیوع بیماری کرونا و همچنین دو حادثه در سیستم شبکه آبی شهر به دلیل قطعی برق در روزهای 10 و11 تیرماه موجب شد تولید ما کاهش یابد و با توجه به طول حدود 2000 کیلومتری شبکه آب و گستردگی شهر کرمان، با مسئله افت فشار در روزهای اخیر روبرو بودیم که تا دوباره بتوانیم این خلاء را برطرف کرده و به حالت نرمال برسانیم، مدتی زمان خواهد برد
وی با بیان اینکه امروز هیچ نقطه ای از شهر کرمان قطعی آبی نداشته است، تصریح کرد: منطقه سیدی از گنبد جبلیه به سمت آرامستان جدید تا چهارراه سیدی براساس هیچ استاندارد و شاخصی ساخت و ساز نشده است و اکنون نیز جمعیت بسیار زیادی در این منطقه ساکن شده‌اند و یکی از نقاط چالشی و اساسی شهر کرمان است.
مدیرعامل شرکت آبفای استان کرمان افزود: در شهرک شهید مطهری نیز جمعیت کثیری در ساختمان های مسکن مهر و سایر ساخت و سازهای این شهرک مستقر هستند که عموما آپارتمان‌هایی می باشند که در ساخت و ساز آنها پیش‌بینی برای مخزن نشده و یا محازن آنها استاندارد نصب نشده‌اند.
وی با بیان این مطلب که در مجموع هم اکنون بحث آب شرب شهر کرمان تا حدودی مدیریت شده اما همچنان محله شیشه گر و یکی دیگر از محلات لوله‌های آب رها هستند، تصریح کرد: در حال حاضر حدود 8 تانکر آب کرایه کرده و به مناطق حاشیه نشینی شهر کرمان به صورت رایگان سرویس می‌دهیم که این اقدام بار مالی زیادی برای ما ایجاد کرده است.
طاهری در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه حدود 70 تا 80 درصد آب شرب شهر کرمان از منطقه قریه‌العرب تامین می‌شود، عنوان کرد: 11 کیلومتر خط انتقال آب به شهر کرمان اجرا و 5 حلقه چاه آب نیز در این منطقه به بهره‌برداری رسیده و وارد مدار شده‌اند که تاحدودی مشکل آب شرب شهر کرمان حل شده است.
وی بیان کرد: چاه‌های دشت حسین آباد اکنون 20 لیتر بر ثانیه آب از آنها خارج می‌شود ضمن آنکه باید عنوان کرد که حدود 80 درصد چاه‌های دشت جوپار و حسین آباد مقرون به صرفه برای استخراج آب نیستند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان در واکنش به برخی اظهارات مبنی براینکه شرکت آبفا، آب بالا شهر را تامین می‌کند و قطعی آب مربوط به پایین شهر است، اظهار کرد: در شبکه توزیع آب شهر امکان دست بردن نیست و اینکه ما به بالاشهر آب بدهیم و به پایین شهر آب ندهیم کاملا ناصحیح است زیرا شبکه آبرسانی یک شبکه هوشمند نیست که بداند مشترکش ثروتمند است یا فقیر!
وی با انتقاد شدید از مشکلاتی که حاشیه نشین‌ها برای شهر ایجاد کرده اند عنوان کرد: 150 هزار نفر در حاشیه‌های شهر کرمان برداشت آب غیرمجاز دارند.
طاهری درباره جیره‌بندی آب در شهر کرمان نیز گفت: براساس تجربیات گذشته، در زمان جیره‌بندی مصرف آب چند برابر می‌شود لذا جیره بندی مشکلات ما را بیشتر می‌کند و اعتقادی به جیره بندی آب نداریم.
وی با اشاره به تلاش شرکت آبفای استان برای خرید چند حلقه چاه آب اظهار کرد: طی سه سال متوالی به دنبال خرید یا اجاره چاه آب بودیم که تاکنون موفقیت چندانی در این زمینه نداشتیم لذا اگر فردی چاه آبی در بین منطقه نگار و بهرامجرد به ما حتی به مدت 20 روز اجاره ‌دهد، اعلام کند ما آن را فوری اجاره خواهیم کرد.
مدیرعامل آبفای استان کرمان با اشاره به تنش آبی استان کرمان اظهار کرد: در 12 شهرستان استان با تنش آبی شدید روبرو هستند و این 12 شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند که 65 درصد جمعیت شهری استان را در بر می گیرد ضمن آنکه 23 درصد جمعیت استان کرمان در وضعیت سبز و مابقی در وضعیت زرد قرار دارند.
وی تاکید برآنکه برای آب استان کرمان باید فکر اساسی شود، تصریح کرد: برای استان کرمان و مخصوصا شمال استان باید یک برنامه اضطراری، یک برنامه کوتاه مدت و یک برنامه بلند مدت داشته باشیم و ما در شرکت آب و فاضلاب دستمان کوتاه است
طاهری با اشاره به هزینه‌های سنگینی که بر دوش شرکت آب و فاضلاب گذاشته شده است اظهار کرد: باید این سوال را مطرح کرد که این 2000 کیلومتر شبکه آبی شهر کرمان با چه اعتباری نگهداری می شود؟ بیش از 25 میلیارد تومان به شرکت برق بدهکار هستیم و تعمیر ماشین‌آلات بخش آب و فاضلاب روستای کمر ما را شکسته است.
وی باردیگر با انتقاد از ساخت و سازهای بدون حساب و کتاب در شهر کرمان بیان کرد: از میدان آزادی تا هتل پارس و خیابان امام جمعه تا چندی پیش تنها خانه های ویلایی بوده‌اند اما امروز 90 درصد آنها به پروژه‌های 10 طبقه تبدیل شده‌اند که این شبکه و سامانه آبرسانی قطعا در دراز مدت پاسخگوی این نوع ساخت و ساز نخواهد بود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/141119/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

آغاز فعالیت مرکز بزرگ تکثیر ماهیان گرمابی در شهرستان عنبرآباد

دامداران و عشایر گنبکی، مراقبت‌های لازم پس از سیل را مد نظر داشته باشید

شمیم عطر گل محمدی از گلستانهای راور

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

راهپیمایی مردم کرمان ،زنجان و بندرعباس درحمایت از عملیات وعده صادق

نظام ارجاع در تمام شهرستان‌های استان کرمان اجرایی می‌شود

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

رگبار پراکنده باران در برخی از مناطق کرمان

صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ شنبه 1 اردیبهشت ماه

مسافران گیلان و دغدغه‌ای که برچیده شد

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

تجلیل معلولان از شهرداری کرمان برای مناسب‌سازی معابر

آغاز به کارمرکز تکثیر ماهیان گرمابی در شهرستان عنبرآباد

درخواست برخی از مادران ایرانی برای تسریع در روند استعلام تابعیت فرزندانشان

فرهنگ عشایری باید احیا شود/ گم شدن یک هویت در تاریخ

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل 9 استان

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

رکورد 120 روزه نویدکیا در شکست ناپذیری

میکروپلاستیک ها از روده به سایر اندام حرکت می کنند

ژست شادی حامد لک با شماره هفت (عکس)

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم