کرمان رصد

آخرين مطالب

نوش دارو؛ بعد از مرگ سهراب ... مقالات

نوش دارو؛ بعد از مرگ سهراب ...
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - اجباری کردن استفاده از ماسک در اماکن پرجمعیت و شلوغ از امروز در کرمان هرچند اقدامی مفید و تاثیرگذار در پیشگیری از رشد آمار مبتلایان به کرونا است اما اجرای دیرهنگام این طرح حداقل برای تعداد زیادی از افراد مبتلا که اکنون جان خود را از دست داده اند، نوش دارویی است بعد از مرگ سهراب که البته جای تامل دارد.

به گزارش ایرنا، اکنون بعد از درگیری بیش از چهار ماه با کرونا و ابتلای تعداد زیادی از مردم و البته جان باختن 147 نفر از بیماران مبتلا به این بیماری در کرمان، ستاد پیشگیری از این ویروس به این نتیجه رسیده که استفاده از ماسک را در اماکن پرتردد و شلوغ اجباری کند، اقدامی که اگر در روزهای نخست اپیدمی شدن این بیماری عملیاتی می شد جلوی مرگ بسیاری را می گرفت.
در اینکه توصیه های بهداشتی در راستای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا هر روز و هر لحظه از طرف متولیان امر و از طریق رسانه ها و فضای مجازی به دست مردم می رسید، شکی نیست و جای قدردانی دارد اما در اینکه متاسفانه هستند افرادی که تا گرفتار مشکل یا بیماری نشوند آن را باور ندارند نیز به یقین رسیده ایم لذا می طلبید اجباری کردن طرح استفاده از ماسک و صدها اجبار دیگر را در همان زمان شیوع بیماری عملیاتی می کردیم تا امروز تا این حد درگیر بیماری مهلک کرونا نباشیم.
اما ورود رهبر معظم انقلاب اسلامی در مسائل و موارد مختلف همواره نقشه راه و چراغ روشن کننده مسیر ملت ایران و ملت های آزادیخواه جهان بوده و هست و در این شرایط خاص نیز اظهار نظر شفاف، قاطع و علمی معظم له در مورد استفاده از ماسک در راستای پیشگیری از انتقال بیماری به طور حتم روشنگر این مقطع از زمانمان خواهد بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی بعد از مشاهده مردم و مدیرانی که در اجتماعات از ماسک استفاده نمی کردند این مورد را مطرح و از مردم خواستند در اجتماعات علاوه بر رعایت فاصله از ماسک استفاده کنند.
حضور برخی مدیران و خبرنگاران در نشست های خبری و جلسات روزانه بدون ماسک و انتشار این تصاویر توسط رسانه ها، خود بر استفاده نکردن از ماسک و بی اهمیت جلوه دادن این راهکار پیشگیرانه، صحه می گذاشت و مردم عادی را به استفاده نکردن از ماسک و البته رعایت نکردن فاصله اجتماعی تشویق می کرد که نتیجه اش رشد روز افزون آمار مبتلایان به کرونا شد.
اکنون بعد از گذر افزون بر چهار ماه از انتشار ویروس کرونا و حدس و گمان های متولیان در زمینه زمان رها شدن از شر این بیماری، هنوز ما در بند ویروسی ناشناخته هستیم که روزانه جان های زیادی را به کام مرگ می کشاند.
حالا کادر پزشکی ما فرسوده تر از هر زمانی منتظر رخداد معجزه ای هستند تا جان خود و خانواده شان را از این کارزار به در ببرند، آنها که بارها از طریق رسانه ها و فضای مجازی ملتمسانه از مردم خواسته اند در خانه بمانند و نکات بهداشتی را رعایت کنند دیگر توان و رمق ساعت ها تحمل ماسک و لباسی گرم را در دل تیرماه ندارند اما همچنان درد نخستشان کاستن درد بیماران مبتلا به کرونا است. 
مراودات، ارتباطات و فعالیت های روزمره مردم در کرمان پس از عادی سازی امور و البته ریختن ترس مردم و خسته شدن از رعایت اصول بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به کرونا، شکلی عادی به خود گرفته و به مثابه روزگار گذشته قشر زیادی از مردم چونان گذشته کار، فعالیت و معاشرت می کنند که این امر آمار روزانه مبتلایان را طبق اعلام منابع غیر رسمی بین 150 تا 300 مبتلا در روز شناور کرده است.
گلایه از رعایت نکردن اصول بهداشتی این روزها نقل محافل دو یا چند نفره مردمی شده که خودشان در صدر قانون شکنی و رعایت نکردن اصول بهداشتی هستند.
افراد در روزهای کرونایی برای سفر، معاشرت با خویشاوندان و اقوامی که شاید سالها همدیگر را نمی دیدند، رفت و آمدهای غیرضروری روزانه، رعایت نکردن اصول بهداشت فردی و هزاران اشتباه خود دلایلی دارند که البته برخی از این دلایل درست است اما ضمانت اجرا ندارد و برخی نیز نیاز به واکاوی دارد، اما آنچه قابل توجه است این است که آیا شکستن حد و مرز اصول ایمنی و بهداشتی در راستای مقابله با ویرس کرونا و در نهایت از دست دادن یکی از اعضای خانواده یا جان خودمان به این سرکشی ها می ارزد؟! 
استفاده از ماسک در کرمان اجباری شد
روز گذشته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندر کرمان که حالا به جای استاندار کرمان و معاون سیاسی استانداری که مبتلا به کرونا شده اند انجام وظیفه می کند استفاده از ماسک را در کرمان اجباری عنوان کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان گفت: استفاده از ماسک در مجامع عمومی، بانک‌ها و ادارات و همچنین برخی اصناف این استان که مراجعات زیادی دارند از دوشنبه اجباری می‌شود.
سیدمصطفی آیت‌اللهی موسوی در ستاد مقابله با کرونا افزود: تبلیغات محیطی استفاده از ماسک از فردا در سطح شهر کرمان آغاز می شود و اصحاب رسانه نیز مزایای استفاده از ماسک را تشریح کنند
وی اظهار داشت: افراد به منظور کاهش ابتلا به بیماری کرونا و کاهش حجم مراجعات مردمی به بیمارستان ها فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت و در محیط های پر جمعیت از ماسک استفاده کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان با تاکید بر اینکه استفاده از ماسک حدود 90 درصد از ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد ادامه داد: استفاده از ماسک طبق دستور رییس جمهوری از 15 تیرماه به ‌صورت رسمی در فضاهای عمومی اجباری خواهد شد.
وی نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی الزامی دانست و بیان کرد: رعایت مسائل و پروتکل‌های بهداشتی باید مدنظر قرار گیرد و دستگاه‌های نظارتی باید گزارش عملکرد خود را ارائه دهند.
آیت الهی موسوی با اشاره به دیگر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: مقرر شد اجاره بهای واحدهای مسکونی از خردادماه برای تهران حداکثر 25 درصد و در کلان شهرها و سایر مناطق 15 درصد افزایش یابد.
وی همچنین تصریح کرد: جشنواره پسته‌ امسال برگزار نمی‌شود و کارفرمایان با نزدیک شدن به فصل پسته چینی موظفند بر نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی کارگران نظارت لازم داشته باشند.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان نیز گفت: مواد ضد عفونی‌کننده به اندازه کافی در این استان وجود دارد و انبارهای شرکت‌های تولیدکننده از این مواد اشباح است.
ارسلان میری اظهار داشت: ماسک‌ها با قیمت حدود سه هزار تومان به فروش می‌رسد که باید دستگاه‌های مربوط توضیح لازم در مورد این افزایش قیمت ارائه کنند زیرا قبل از شیوع کرونا قیمت هر عدد ماسک حدود 400 تومان بود که تاکنون پاسخی در این راستا دریافت نشده است.
مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی وامور حقوقی استانداری کرمان گفت: دستگاه‌های دولتی غیر از بیمه‌ها و بانک‌ها توسط اداره کل بازرسی استانداری نظارت می‌شوند.
غلامرضا نویدی افزود: نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بانک‌های دولتی و خصوصی توسط معاونت اقتصادی و بیمه دولتی و خصوصی توسط اداره کل جذب سرمایه‌گذاری، شهرداری‌ها توسط دفتر امور شوراهای استانداری، اماکن مذهبی توسط اداره کل تبلیغات اسلامی، واحدهای تولیدی، معدنی، بازرگانی غیر از مواد خوراکی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت نظارت می‌شود.
وی تصریح کرد: دفاتر پیشخوان دولت توسط اداره کل ارتباطات، کلانتری‌ها و دفاتر پلیس به اضافه 10 توسط نیروی انتظامی و دستگاه های زیر مجموعه قضائی توسط دادگستری انجام می‌شود.
نویدی ادامه داد: آموزش و پرورش، دهیاری‌ها، دانشگاه‌ها، مکان‌های تفریحی، نانوایی‌ها و پمپ بنزین‌ها باید ستاد مقابله با کرونای استان تصمیم گیری کند که نظارت توسط چه دستگاهی صورت گیرد. 
وی به آغاز نظارت بر دستگاه‌های اجرایی طی هفته گذشته اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی به چند گروه سبز، زرد و قرمز تقسیم می‌شوند و برای تعیین رنگ هر دستگاه یک چک لیست تهیه و به امضای مدیر می‌رسد که مدیران بدانند وضعیت چگونه است.
وی افزود: 80 اداره کل، سازمان، شرکت و موسسه در 150 ساختمان در مرکز استان کرمان مورد بازدید و نظارت قرار گرفتند و فرمانداری‌ها نیز در شهرستان ها بازرس تعیین کرده و هر شهرستان در هفته اول 50 اداره را بازرسی کرده و وضعیت تحلیل مشخص و این هفته بازدید نوبت دوم در حال انجام است.
مدیرکل بازرسی استانداری کرمان عنوان کرد: 48 ساعت به دستگاه‌های که وضعیت زرد دارند، اخطار داده شد و این هفته بازدید مجدد می‌شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز گفت: طبق آحرین اعلام رسمی حدود 10 میلیون نفر در جهان به کرونا مبتلا شده‌اند.
حمیدرضا رشیدی نژاد بیان کرد: بعد از بازگشایی‌های مجدد موج دوم شیوع کرونا آغاز می‌شود و این قابل پیش‌بینی است و دلیل آن رعایت نکردن فاصله‌هاست.
وی با بیان اینکه اوایل که قضیه حساس بود و همه ترس داشتند رعایت‌ها حدود 80 درصد انجام می شد اما اکنون به کمتر از 20 درصد رسیده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه دست‌ها باید مرتب شستشو داده شوند، بیان کرد: باید فاصله یک و نیم متر را از افراد رعایت کنیم.
رشیدی نژاد بر لزوم رعایت دستورالعمل‌ها و الزامات پیشگیری از کرونا تاکید کرد و افزود: چند دستگاه نظارتی بر اجرای پروتکل‌ها ناظر هستند اما بهترین ناظر خود مردم هستند.
وی تاکید کرد: حوزه بهداشت محیط هفت هزار نیرو در کل کشور دارد و نظارت به تنهایی از عهده وزارت بهداشت و درمان ساخته نیست لذا مردم باید ناظر بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشند.
رشیدی‌نژاد با بیان اینکه در زمینه تخلفات بهداشتی دستگاه‌های نظارتی ورود پیدا خواهند کرد و احتمالا جریمه‌های سنگینی برای متخلفین در نظر گرفته شود تصریح کرد: شهرستان‌های استان کرمان در وضعیت قرمز، نارنجی و خطر متوسط هستند.
رشیدی نژاد با بیان اینکه کرمان از ابتدا شاهد همه‌گیری نبود زیرا در اوایل خوب رعایت می‌شد گفت: باید شیب ابتلا به کرونا را ملایم کنیم تا بهداشت و درمان بتوانند به خوبی ارائه خدمت کنند.
وی بیان کرد: منطقه جنوب استان کرمان بیشتر درگیر شیوع بیماری است زیرا هم مرز 2 استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آمار ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از این بیماری در این استان اظهار داشت: 70 تا 100 درصد میزان بستری و مرگ و میر در کرمان از یک ماه قبل افزایش یافت و اکنون حدود 500 بیمار بستری در بیمارستان‌های این استان داریم.
وی ادامه داد: آمار بیماران کرونایی ترخیص شده از بیمارستان های استان کرمان نیز زیاد است و امیدواریم به سطح مساوی برسد یا نزول پیدا کند. 
وی کم کردن تجمعات و شرکت نکردن در تجمعات را از راه‌های کاهش احتمال ابتلا عنوان و تصریح کرد: هنوز ظرفیت تخت بستری برای مراجعه کنندگان کافی است اما اگر رعایت نکنیم با بحران روبرو خواهیم شد. 
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به درخواست سه تا چهار برابری این استان برای دریافت واکسن آنفلونزای H1N1 گفت: متقاضیان این واکسن نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده اند برابر سال گذشته داده است و هر زمان که اختصاص یابد اعلام می‌کنیم.
برچسب‌ها
خبرگزاری جمهوری اسلامی ویروس کرونا کرمان

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/140447/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکمیل زیرساخت خطوط آبرسانی سایت اقدام ملی مسکن شهید محمدخانی یزد

2 مجموعه ورزشی در محلات هاشم آباد و کیانشهر احداث می‌شود

سیلی عبرت، برای دنیای استکبار

افزایش 93 درصدی کشف سرقت خودرو در سیرجان

پروژه های آبخیزداری قدرت تخریب سیلاب در جنوب کرمان را کاهش داد

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

احداث 2 مجموعه ورزشی در محلات هاشم آباد و کیانشهر

قتل پدر در پی درگیری لفظی خواهر و برادر

معاملات صنایع کرمان در سامانه ستاد

کارخانه احیاء استیل فولاد بافت شهرستان را از بن‌بست اشتغال خارج کرد

تاج: لیگ ایران پیر است و باید جوانگرایی شود

صنایع، معاملات خود را در سامانه ستاد انجام دهند

برداشت گل محمدی در راور

کارخانه احیای استیل فولاد بافت، شهرستان را از بن‌بست اشتغال خارج کرد

عاملان نزاع ودرگیری مسلحانه در شهر بم دستگیرشدند

مهار آتش‌سوزی در جایگاه سوخت خیابان شاه‌نعمت‌الله ولی

صنایع بزرگ معاملات خود را در سامانه ستاد انجام دهند/ لزوم حمایت مسئولین از صنایع کوچک

بی ثباتی مدیریت در مجموعه شرکت مس به توسعه ضربه می‌زند/ لزوم سرعت بخشیدن به طرح‌های توسعه‌ای

برگزاری جشن رهسپاری فرزندان بهزیستی کرمان

درگیری خواهر و برادر سیرجانی قتل پدر را رقم زد

هشدار سیل در کرمان

هشدار وقوع سیل دراستان کرمان

بهزیستی هیچگاه حمایت خود را از فرزندانش قطع نخواهد کرد

تخریب بافت‌ها و بنا‌های تاریخی غزه

آتش گرفتن خودروی قاچاقچی سوخت در پمپ بنزین کرمان

اهدای خون در 7 پایگاه قرارگاه جنوب‌شرق ارتش کرمان+تصویر

2 مجموعه ورزشی در محلات هاشم‌آباد و کیانشهر احداث می‌شود

هشدار سیل در کرمان؛ تداوم ناپایداری‌های جوی تا پایان هفته

8 مصدوم در برخورد سواری با بنز در کرمان

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

تاسیس بنیاد مسکن نشات گرفته از افکار ربّانی امام راحل بود

گلزار شهدا

ناپایداری‌های جوی در کرمان

اختتامیه جشنواره ملی فیلم شهرنما رفسنجان

انتقام سعید واسعی از فولادی‌ها؛ گل سه امتیازی در خوزستان

هشدار سیل در کرمان/ تداوم ناپایداری‌های جوی کرمان تا پایان هفته

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

تشکیل پرونده قضایی برای 5 معدن شن وماسه غیراستاندارد زرند

ایجاد اشتغال و رفع مشکلات آب شهری و روستایی در اولویت است

رشد 36 درصدی مجازات‌های جایگزین حبس در کرمان

(ویدیو) وقوع آتش سوزی در پمپ بنزین کرمان