کرمان رصد

آخرين مطالب

به صدا در آمدن زنگ هشدار کرونا در کرمان

رفتارهای اشتباه مردم به اپیدمی دامن زد مقالات

رفتارهای اشتباه مردم به اپیدمی دامن زد
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - در حالی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از رفتارهای اشتباه مردم در شرایط اپیدمی انتقاد می‌کند که طی دو هفته اخیر با افزایش آمار کرونا زنگ هشدار در استان کرمان به صدا در آمده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: طی دو هفته اخیر شیوع کرونا در کرمان که شرایط نسبتاً خوبی در این زمینه داشت شدت گرفته است به گونه‌ای که فقط روز گذشته 142 مورد مثبت در این استان شناسایی شد. این در حالیست که با رصد وضعیت کوچه و خیابان‌های شهرهای استان کرمان به نظر نمی‌رسد که مردم دیگر هراسی از کرونا و ابتلاء به بیماری کویید 19 داشته باشند.
مردمی که در اسفند ماه و ابتدای آغاز اپیدمی کرونا که آمار چندان بالایی در کرمان وجود نداشت پروتکل‌های بهداشتی را با دقت رعایت می‌کردند حالا در خرداد ماه و با اوج گیری کرونا با بی تفاوتی و کاهش حساسیت‌ها به شیوه زندگی قبل از شیوع بیماری برگشته‌اند و بنا به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان این رفتارها بر ادامه اپیدمی در استان کرمان دامن زده است.
مهدی شفیعی در این خصوص در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شد ویروس کرونا تا پایان فصل سرما کم کم ناپدید شود، اظهار کرد: برخلاف این پیش بینی‌ها به نظر می‌آید این ویروس تمایل به مقاومت و پایداری دارد و به راحتی از جامعه انسانی جدا نمی‌شود.
وی با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان کرمان طی دو هفته اخیر، افزود: عمده این افراد بیمارانی هستند که به صورت سرپایی به مراکز ما مراجعه می‌کنند یا در پی گیری هایی که فعالانه از اطرفیان بیماران انجام می‌دهیم آنها را در خانواده‌های شناسایی می‌کنیم.
هشدار در خصوص گردش دوباره ویروس کرونا در جامعه
شفیعی با بیان اینکه بسیاری از افراد مبتلا علائم چندانی نداشته و نیاز به بستری شدن در بیمارستان ندارند، گفت: باید توجه داشت که این آمار یک زنگ هشدار است.
وی با اشاره به اینکه زنجیره انتقال کرونا همچنان در جامعه وجود دارد، افزود: باید هر لحظه منتظر باشیم که در صورت وجود هر گونه نقطه ضعف در برنامه‌های کنترلی بیماری یا عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گروه‌های حساس جامعه درگیر این بیماری شده و موارد بستری و مرگ و میر هم افزایش پیدا کند.
مدیر گروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: مساله مهمی که این روزها باید مورد توجه قرار گیرد گردش دوباره ویروس و موج‌ها و پیک‌های بعدی بیماری کویید 19 طی هفته‌ها و ماه‌های آینده است و باید در این خصوص برنامه ریزی کنیم.
شفیعی با تاکید بر اهمیت کمک مردم برای کنترل بیماری کویید 19 ادامه داد: به لحاظ علمی در بیماری‌های واگیر که عامل بیماری به راحتی از جامعه پاک نمی‌شود معمولاً موج اول بزرگ‌تر است و پیک‌های بعدی با تعداد افراد مبتلا و درگیر کمتری رخ می‌دهد.

کرمان رصد


احتمال برگشت محدودیت‌ها با افزایش موارد بستری
وی ادامه داد: با توجه به اینکه ویروس کرونا از ابتدا نشان داده که رفتارهای قابل پیش بینی ندارد نمی‌توان در خصوص وضعیت بیماری در موج‌های بعدی پیش بینی دقیقی انجام داد اما یک مساله مسلم است که با افزایش موارد بستری شاید مجبور شویم برخی محدودیت‌ها را اعمال کنیم تا زنجیره انتقال در جامعه گسترده نشود.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: عمده زنجیره انتقال ویروس کرونا طی هفته‌های اخیر به صورت خوشه‌های خانوادگی است؛ افراد معمولاً به دنبال حضور در جشن‌های تولد، مراسم عروسی، ختم، دورهمی های خانوادگی و… به این بیماری مبتلا می‌شوند.
شفیعی با شاره به اینکه ظرف یک تا دو هفته اکثر افراد این خانواده‌ها درگیر این بیماری می‌شوند، گفت: بی توجهی به فاصله گذاری فیزیکی، رعایت نکردن بهداشت دست و آداب عطسه و سرفه از جمله عوامل مؤثر در ابتلاء به کویید 19 است.
وی با هشدار در خصوص اینکه این وضعیت می‌تواند در جامعه هم شکل بگیرد، اظهار کرد: ممکن است برای جلوگیری از درگیر شدن مابقی خانواده‌ها در ستاد ملی و استانی در خصوص اعمال برخی محدودیت‌ها تصمیم گیری شود.

کرمان رصد


کرونا تمایلی به ترک جامعه بشری ندارد
مدیر گروه بیماری دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص اینکه میزان شناخت جامعه علمی دنیا از ویروس کرونا چه میزان است، گفت: رفتارهای ویروس در طول زمان مشخص می‌شود، دانشمندان و صاحبان علم در دنیا بر اساس ماهیت ویروس‌ها تئوری‌ها را مطرح و اجرایی می‌کنند. همچنین تجربیات کشورهایی مانند چین که زودتر درگیر این بیماری شدند هم در شکل گیری پیش فرض‌ها تأثیرگذار است.
شفیعی ادامه داد: به نظر می‌آید ویروس کرونا تمایلی به ترک جامعه بشری ندارد و به صورت مرتب علائمش را تغییر می‌دهد به گونه‌ای که در حال حاضر علائم گوارشی و تنفسی در افراد مبتلا به صورت محسوس مشاهده می‌شود.
مدیر گروه بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: ماندگاری ویروس در محیط بیرون همان چیزی است پیش از این هم گفته می‌شد، پیش بینی می‌شد گرمای هوا ماندگاری ویروس در محیط را کاهش دهد که این مطلب درست است.
رفتارهای نادرست باعث افزایش ماندگاری کرونا در خانه‌ها شده است
وی ریشه کم نشدن بیماری در اثر گرم شدن هوا را در رفتارهای افراد دانست و افزود: استفاده از سیستم‌های سرمایشی، بستن در و پنجره‌ها، استفاده از فضاهای محدود در خانه‌ها (به منظور کاهش پرت انرژی در هنگام استفاده از کولرهای گازی) باعث افزایش ماندگاری گردش ویروس در خانه‌ها شده است.
شفیعی ادامه داد: بر این اساس اگر فردی در بیرون از خانه آلوده شود با حضور در محیط خانه می‌تواند به راحتی سایر افراد خانواده را درگیر می‌کند و این قبیل عوامل باعث شده رفتارهای ضد و نقیضی از ویروس مشاهده کنیم.
وی در خصوص اینکه میزان حساسیت جامعه نسبت به بیماری کویید 19 را چگونه ارزیابی می‌کنید، افزود: با بروز بیماری‌های واگیری که باعث اپیددمی می‌شوند، در ابتدای فصل همه گیری باید راه انتقال بیماری و نقاط خطر را شناسایی کرده و سپس با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و اعمال محدودیت‌ها، قرنطینه، ایزوله کردن بیماران، استفاده از دارو و واکسن و… بیماری را کنترل کنیم.
شفیعی با اشاره به اینکه تاکنون واکسن و دارویی برای کرونا ویروس کشف نشده است، بیان کرد: در خصوص این بیماری تنها راه برای جلوگیری از گسترده شدن پیک بیماری رعایت فاصله گذاری اجتماعی و کاهش تراکم‌ها است.
وی ادامه داد: در خصوص اپیدمی‌های طولانی مدت نمی‌توان زیاد مردم را محدود کرد در چنین شرایطی به صورت پله پله یا هوشمند رفتارهای قدیم مردم (مانند کسب و کارها) را عادی سازی می‌کنیم اما در این زمینه چند نکته وجود دارد که باید رعایت شود.

کرمان رصد


رفتارهای اشتباهی که به ادامه اپیدمی دامن می‌زند
شفیعی با اشاره به اینکه کانون‌های خطر مانند دانشگاه‌ها، مدارس، تالارها، رستوران‌ها، سینماها و مکان‌های بسته پر ازدحام باید در آخرین مرحله به حالت عادی بازگردند، افزود: جاهایی هم که به حالت عادی بر می‌گردند باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا دوباره زنجیره انتقال برقرار نشود.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه در حال حاضر گام دوم مقابله با بیماری در حال انجام است، بیان کرد: اکثریت افراد فعال در صنوف ، ادارات و مکان‌های تجمعی پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند اما متأسفانه این نکات از سوی ارباب رجوع رعایت نمی‌شود.
وی گفت: عده معدودی از صنوف و سایر مکان‌ها اصلاً پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند که باید با سیستم‌های بازرسی و نظارت با آنها برخورد شود اما به نظر می‌آید در حال حاضر آنچه ادامه اپیدمی را شکل می‌دهد رفتارهای مردم است.
شفیعی ادامه داد: مردم در ابتدای بیماری به شدت از آن هراس داشتند به گونه‌ای گاهی اوقات ترس زیاد باعث شکل گیری رفتارهای غلط هم می‌شد که وسواس گونه بود. عده‌ای هم با کم شدن شدت اپیدمی و باز شدن مراکز کسب و کار گمان کردند شرایط عادی شده است و سیستم مهاری از روی رفتارهای مردم برداشته شد و اکنون خیلی از مردم نکات را رعایت نمی‌کنند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با انتقاد از دست دادن و روبوسی کردن برخی افراد در شرایط اپیدمی کرونا افزود: مردم همچنان باید شستشوی دست‌ها و گندزدایی سطوح و خریدها را مدنظر قرار دهند چرا که این موارد باعث دامن زدن به چرخه انتقال می‌شود.
وی گفت: در حال حاضر مردم به آموزش درست و هدفمند برای زندگی در کنار ویروس کرونا نیاز دارند به گونه‌ای که کمترین آسیب را از آن متحمل شوند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/136022/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کی بود کی بود من نبودم؟!

اجرای آزمایشی برای اثبات قانون اول نیوتون

قالی‌بافان دلسردی می‌بافند / سایه‌اندازی رکود و کاهش صادرات بر فرش اردبیل

محققان از ریه بافت مینیاتوری ساختند

اهدای خون فرماندار و معاونان فرمانداری کرمان + تصویر

پیش بینی افزایش ابر و بارش باران در کرمان

حجم آب ورودی سد‌های استان کرمان در بارندگی‌های اخیر ١٠ میلیون متر مکعب بود

حصه نقدی واگذاری بلوک 85 درصدی سرخابی‌ها امروز پرداخت می‌شود

شوخی گلزار با خانواده‌ها در برنامه تلویزیونی

زرندی‌ها 40000 واحد خون اهدا کردند

رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت در اکثر نقاط کشور

افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

افزایش حجم آب ورودی به سد‌های کرمان در بارندگی‌های اخیر

سرمقاله اعتماد/ سیل و رفع خطر ناامنی غذایی و سوءتغذیه

سرمقاله ایران/ ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

چالش‌های افزایش تعطیلی؛ شنبه یا پنج‌شنبه، مساله این است!

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

نشست هیات اندیشه ورزی اتباع استان گلستان

گفتگو درباره کتاب «بازآرایی نهاد دین در برابر نهاد دولت»

شببه‌سازی صحنه جالب از برخورد دو سیاهچاله!!

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

هواشناسی 1403/02/04؛ هشدار طغیان رودخانه‌ها در 21 استان

حد نگاری اراضی ملی سیرجان

احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی در کرمان

دیدار نماینده منتخب مردم شهرستان های ابر با وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در کهنوج

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

سرمقاله خراسان/ عمق بخشی به یک رابطه راهبردی

سرمقاله کیهان/ دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان

سرمقاله وطن امروز/ منظومه راهبردی تهران - اسلام‌آباد

سرمقاله فرهیختگان/ ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سرمقاله شرق/ تحریم‌های جدید علیه ایران

محقق ایرانی کارایی توربین بادی را 10 درصد افزایش داد

افزایش سطح آنتی‌اکسیدان‌ گوجه فرنگی با نانوحباب هیدروژن

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

رازگشایی از برابر بودن سرعت نور با مختصات هرم بزرگ مصر

صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ سه شنبه 4 اردیبهشت ماه

توصیه مهم اژه‌ ای به فراجا درباره حجاب

توزیع بیش از 44 هزار بسته نوسازی بافت‌های فرسوده در 261 محله کشور

ورزش ممکن است پیری را معکوس کند

فارن افرز: جنگ ایران و اسرائیل از سایه خارج شد

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی در کوه های سرچشمه رفسنجان

جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان پیدا شد/تحقیقات تکمیلی ادامه دارد