کرمان رصد

آخرين مطالب

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

موج دوم اپیدمی کرونا در استان کرمان را شاهد نیستیم/هنگام استفاده از اسپیلت، پنجره‌ را باز کنید اجتماعي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ایسنا/کرمان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه موج دومی اپیدمی کرونا را در استان کرمان شاهد نیستیم اظهار کرد: آمارها و فاکتورها نشان می دهد که روند نزولی این بیماری را در استان شاهد نیستیم و روند همچنان ثابت است و اینکه افزایش مبتلایان به کووید 19 را روزانه داریم نشان از آن دارد که فعال یابی بیماری ما بیشتر شده است و همه این افراد شناسایی شده، بیمار نیستند بلکه تعدادی از آنها ناقلین به ویروس می باشند که دارای علائم نیز نمی باشند.

دکتر "مهدی شفیعی" عصر امروز چهارشنبه هفتم خردادماه در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت مبتلایان به کووید 19 در استان کرمان اظهار کرد: در 24 ساعت گذشته 226 نمونه توسط آزمایشگاه های تشخیصی کرونا در سطح استان کرمان انجام شده که از این تعداد، 33 مورد مثبت قطعی شناساسی شده است.
وی با بیان اینکه از ابتدای شیوع این ویروس در سطح کشور تاکنون در استان کرمان بیش از 13 هزار مورد آزمایش انجام شده است افزود: با احتساب 33 مورد جدید، کل مبتلایان به کووید 19 در استان کرمان از ابتدای اپیدمی تاکنون (دوشنبه هفتم خردادماه) به 1609 مورد رسیده است که از این تعداد 719 مورد مربوط به بیماران بستری شده و مابقی مربوط به بیماران سرپایی و یا اطرافیان بیماران قطعی شناسایی شده بوده است که در سه هفته گذشته به صورت فعال بحث کنترل اطرافیان بیماران قطعی که حتی بدون علامت بوده اند را رصد و دنبال کرده ایم.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه در طرح دوم مقابله با ویروس کرونا به دنبال آن هستیم که تعداد غربالگری را به صورت هدفمند افزایش دهیم اظهار کرد: تحلیل موارد شناسایی شده قطعی مبتلایان به کووید 19 در استان کرمان نشان می دهد که امروز عمده انتقال ویروس کرونا در خانه ها (به دنبال برگزاری مجدد جشن ها، مهمانی ها و ...) و بعد از بازگشایی ادارات، در محل کار است و شناسایی زود هنگام مبتلایا به قطع زنجیره انتقال ویروس در جامعه کمک خواهد کرد.
مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به 74 مورد فوتی ناشی از ابتلا به ویروس کووید 19 در استان کرمان از ابتدای شیوع این ویروس اظهار کرد: از 33 مورد جدید شناسایی شده در سطح استان کرمان در24 ساعت گذشته، 8 مورد مربوط به بیماران بستری، 9 مورد مربوط به موارد سرپایی و 16 نفر مربوط به اطرافیان بیماران قطعی بوده که خود نشان دهنده آن است که 50 درصد موارد شناسایی شده از اطرافیان بیماران بوده که بدون علامت می باشند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخش دیگری از صحبت های خود درباره ابتلای 17 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان به کرونا نیز گفت: برنامه تست از دانشجویان مستقر در خوابگاه های دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی برای اولین بار در سطح کشور در دانشگاه علوم پزشکی کرمان صورت گرفت.
وی ادامه داد: ابتدا باید عنوان کرد که این دانشجویان، جزء دانشجویان بالینی دانشگاه بوده که به دلیل آنکه کارورزی داشته و یا جزء تیم های درمانی محسوب می شدند، در خوابگاه مستقر بودند که ایثارگرانه کشیک ها و ارائه خدمات درمانی به مردم را انجام می دادند. در این مدت دو نفر از این افراد دارای علائم بیماری بودند که بلافاصله پس از تست گیری از این دو نفر و اعلام جواب مثبت، به دلیل آنکه در خوابگاه حضور داشتند، از تمام دانشجویانی که در این تعطیلات در خوابگاه بودند و لازم بود به شکل حضوری در دانشگاه حاضر شوند (نزدیک به 115 نفر در خوابگاه حضور داشتند) را بلافاصله تست کرده(90 نفر مورد تست قرار گرفتند) که جواب آزمایش تشخیصی 17 نفر از این دانشجویان مثبت اعلام شد که بلافاصله ایزوله این افراد را به نقاهتگاه منتقل کردیم.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه ابتلای کادر درمانی و بهداشتی به ویروس کرونا دور از انتظار نبوده و نخواهد بود افزود: به دنبال این اقدام دانشگاه علوم پزشکی کرمان، وزیر بهداشت به چند دانشگاه علوم پزشکی دیگر که در این مدت خوابگاه های آن دایر بودند، دستور غربالگری دانشجویان مستقر در خوابگاه ها را دادند که نتایج آزمایش دانشجویان حاضر در خوابگاه ها می تواند در برنامه ریزی برای حضور فیزیکی دانشجویان به ویژه دانشجویان غیربومی تاثیر گذار باشد.
شفیعی با اشاره به اینکه دانشجویان مبتلا به کووید 19 به سه گروه دانشجویان حاضر در بیمارستان ها، دانشجویان سایر استان ها که به کرمان سفر کرده بودند و همکلاسی ها و یا هم خوابگاهی های افراد مبتلا شده تقسیم می شوند اظهار کرد: در این موارد نیز می توان بحث رعایت فاصله گذاری فیزیکی، نظافت دست ها و گندزدایی سطوحی که در تماس زیاد با دست هستند، را به وضوح مشاهده کرد که می تواند رعایت این سه اصل در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا بسیار مهم باشد و اگر نظافت مرتب دست ها و گندزدایی سطوح در تماس بالا، صورت نگیرد این انتقال ها می تواند در هر مکانی از جمله خوابگاه ها، خانه ها، پادگان ها و ... نیز اتفاق بیفتد.
مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخش دیگری از سخنان خود درباره اجرای طرح بیماریابی فعال در استان کرمان در راستای گام دوم مقابله با ویروس کرونا اظهار کرد: ملاک برای تشخیص وضعیت اپیدمی بیماری، موارد بستری، پذیرش بیماران حاد تنفسی و مرگ موارد مثبت است که این سه فاکتور نشان می دهد طی یک ماه اخیر افزایش چشمگیری در شیوع این بیماری در استان کرمان نداشته ایم و همچنان در مرحله استقرار این بیماری هستیم.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه موج دومی اپیدمی کرونا را در استان کرمان شاهد نیستیم اظهار کرد: آمارها و فاکتورها نشان می دهد که روند نزولی این بیماری را در استان شاهد نیستیم و روند همچنان ثابت است و اینکه افزایش مبتلایان به کووید 19 را روزانه داریم نشان از آن دارد که فعال یابی بیماری ما بیشتر شده است و همه این افراد شناسایی شده، بیمار نیستند بلکه تعدادی از آنها ناقلین به ویروس می باشند که دارای علائم نیز نمی باشند.
شفیعی با تاکید بر اینکه هم اکنون زنجیره انتقال ویروس به صورت خوشه ای در خانواده ها می باشد تصریح کرد: جامعه در حال عادی سازی شدن است و اگر مردم رعایت نکنند زنجیره انتقال ویروس کرونا دوباره بر خواهد گشت بنابراین باید زنجیره های کوچک را سریع شناسایی کنیم تا به سطح جامعه انتقال پیدا نکند.
مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان کم شماری در آمار مبتلایان به کووید 19 را نداشته و نخواهیم داشت افزود: در آمار مبتلایان واقعی مبتلا به ویروس قطعا کم شماری وجود خواهد داشت زیرا نمی تواند از تمامی جمعیت استان، کشور و حتی دنیا تست گرفت. آمار مبتلایان واقعی را باید با فرمول های اپیدمی و مدل های آماری باید به صورت تخمینی برآورد کرد و برآورد در حین یک اپیدمی نیز بسیار سخت است و باید پس از پایان یا پست‌رفت بیماری درصد تخمینی افراد مبتلا به ویروس را اعلام کرد بنابراین این کم شماری ها به صورت آماری بوده و این موضوع در همه دنیا نیز مطرح بوده و اعلام واقعی مبتلایان بسیار سخت است.
شفیعی درباره مبتلایان به ویروس کرونا در در تیم فوتبال گل گهر سیرجان نیز گفت: با بازگشایی فدراسیون‌های ورزشی و فعالیت مجدد ورزشکاران حرفه ای در سطح کشور، پروتکل هایی تعیین شده است که در آن تیم های ورزشی حرفه ای باید از سلامت ورزشکاران و افراد در تماس با آنها اطمینان کامل حاصل کنند.
وی با اشاره به نحوه دو تست صورت گرفته برای تشخیص کرونا اظهار کرد: قطعا انجام اینگونه تست ها، ضامن سلامتی ورزشکاران نخواهد بود و باید در شرایط اردو سخت گیرانه پروتکل های بهداشتی تعیین شده رعایت شود.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به موضوع اعلام تست مثبت یکی از اعضای تیم فوتبال گل گهر سیرجان نیز گفت: به دلیل علامت دار بودن یکی از افراد تیم گل گهر سیرجان و مثبت شدن تست آن، از بقیه اطرافیان این فرد تست گرفته شده که خوشبختانه جواب تست همه این افراد منفی بود و آن شخص مورد نیز در قرنطینه تحت مراقبت قرار گرفته است.
مدیرگروه مبارزه با بیماری های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه پروتکل های بهداشتی محرمانه نیستند و تدوین شدند تا اجرا گردند اظهار کرد: اکثر پروتکل های تدوینی مربوط به صنایع و صنوف است و به صورت کتبی به آنها ارائه شده است که طبق بازرسی های صورت گرفته توسط تیم های دانشگاه علوم پزشکی، 80 درصد صنوف پروتکل ها را رعایت می کنند و متاسفانه آنچه را که شاهد هستیم عدم رعایت از سوی خود مردم است این در حالی است که مردم باید بیشتر رعایت کنند.
وی درباره رعایت پروتکل های بهداشتی توسط ادارات و نظارت بر آنها نیز گفت: طی 2 هفته گذشته نظارت مکرر و مرتبی را از ادارات سطح حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان داشتیم که تاحدودی پروتکل ها رعایت می شود و در صورت تخلفات احتمالی به صورت مکتوب به آن اداره تذکرات لازم را داده ایم.
شغیعی در بخش پایانی صحبت های خود درباره استفاده از کولر و اسپیلت و تاثیر آن بر روی شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: در سیستم های خنک کننده که به صورت مکش و بازپخش هوای داخل مانند اسپیلت، فعالیت می کنند مستندات علمی نشان می دهد که می تواند بر روی شیوع، معلق شدن و زمان ماندگاری ویروس کرونا در فضای بسته آن محیط موثر باشد.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه افراد سعی کنند در شرایط کرونایی امسال دمای بدن خودشان را با دمایی در حدود 21 تا 24 درجه سانتی گراد عادت دهند اظهار کرد: توصیه می شود در هنگام استفاده از اسپیلت، دریچه های محیط و پنجره ها را باز کرده تا میزان پرتاب هوا و گردش ویرس کمتر شده و ماندگاری ویروس کاهش پیدا کند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/130022/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

جوان 22ساله کرمانی به یک بیمار زندگی تازه بخشید

شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در کرمان متلاشی شد

تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود بم او را به همراه خود می‌برد!

امروز در برخی از مناطق کرمان باران می‌بارد

آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران‌خودرو در بم

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

وضعیت آب و هوا امروز 7 اردیبهشت؛ نیمه شرقی کشور بارانی می‌شود

تمام مدارس غیردولتی استان کرمان شهریه‌های متفاوتی دارند

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

سیلاب در شرق استان کرمان، بدون تلفات

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

انگیزه‌های خاص 3 تیم لیگ یکی با صعود مس

گشت صیانت از حقوق شهروندی در رفسنجان

خلاصه بازی مس رفسنجان و پیکان تهران + فیلم

رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم/دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

راه ارتباطی 50 روستا در گنبکی مسدود شد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

عنایتی: از دستاوردم برای باشگاه پیکان خیلی خوشحالم

فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان آغاز می‌شود

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

فیلم/ آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

قهرمانی مس رفسنجان در جام‌حذفی؟ نویدکیا: شانس‌مان را امتحان می‌کنیم!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است