کرمان رصد

آخرين مطالب

ویروس در کرمان اوج گرفت

چالش گرما و افزایش شیوع کرونا/ چرایی شیوع بیماری در مناطق گرمسیر اجتماعي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - افزایش دما موجب کاهش شیوع کرونا در کرمان نشده بطوری که استان طی دو روز گذشته با جهش ناگهانی شناسایی 120 بیمار جدید که اکثرا در مناطق گرمسیر زندگی می کنند مواجه شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: ویروس کرونا از ابتدای شیوع در ایران در استان کرمان نیز نمایان شد اما شیوع کم این ویروس تا چند روز قبل در استان کرمان به یکی از سوژه‌های مورد علاقه مردم سایر استان‌های کشور تبدیل شد، در فصل سرد سال در حالی ویروس در استان‌های شمالی و مرکزی کشور طغیان کرد که استان کرمان با همکاری خوب مردم و البته به دلیل شرایط خاص آب و هوایی وضعیت کنترل شده‌ای را تجربه می‌کرد.
مردم منتظر بودند با گرم شدن هوا در کرمان جشن پایان کرونا را در استان جشن بگیرند اما برخلاف انتظار در حالی که تا نیمه فروردین ماه  بالاترین رکورد کرمان؛ شناسایی 16 بیمار در روز بود که 18 فروردین ماه آمار شناسایی 36 بیمار در روز ثبت شد و از این روز نرخ رشد بیماری با شیب اندک صعودی شد.
کاهش محدودیت‌های از سوی دولت و افزایش بیماری در جامعه
اما از 9 اردیبهشت چهار روز پیاپی 23، 28، 28، 29 ثبت شد این آمار دقیقاً مصادف بود با کاهش محدودیت‌های کرونایی و افزایش حضور مردم در مکان‌های عمومی .
با این وجود هنوز هم امیدواری در خصوص مهار کرونا وجود داشت، به خصوص در جنوب و شرق استان کرمان که این روزها دمای هوایی نزدیک به 30 درجه را تجربه می‌کنند گمان می‌رفت آمار مطلوب کنترل بیماری ادامه خواهد یافت. بطوری که تا این تاریخ در برخی از شهرستان‌ها هنوز ردپایی از ویروس دیده نمی‌شد.
با شروع اردیبهشت ماه دمای هوا رفته رفته در کرمان گرم شد و بازار روشن کردن کولرهای آبی و گازی نیز داغ‌تر شد. استفاده از وسایل سرمایشی مصادف بود با هشدار کارشناسان بهداشتی به مردم در خصوص احتمال تأثیر این وسایل در شیوع ویروس با این وجود به نظر می‌رسد کسی این هشدارها را جدی نگرفت.
استفاده از وسایل سرمایشی مصادف بود با هشدار کارشناسان در خصوص احتمال تأثیر این وسایل در شیوع ویروس اما کسی این هشدارها را جدی نگرفت
انتشار آمار 40 نفر بیمار در روز 19 اردیبهشت ماه همچنین 45 نفر در 22 اردیبهشت‌ماه 35 و 38 نفر در 25 و 26 اردیبهشت ماه سرآغاز هشدار به مردمی بود که فاصله گذاری اجتماعی را فراموش کرده بودند و دیگر در مجامع عمومی از ماسک دستکش استفاده نمی‌کردند.
اما جهش بزرگ شیوع کرونا در دور روز  گذشته در کرمان روی داد و آمار خیره کننده 64 و 56 بیمار ثبت شد. نکته مهم در این میان شیوع بالای بیماری دقیقاً در جنوب و شرق کرمان در گرم‌ترین نقاط استان است.
کرونا در مناطق گرمسیر اوج گرفت
استفاده از کولرهای گازی در مکان‌های در بسته، افزایش دورهمی های خانوادگی و آزاد سازی بیشتر اصناف؛  عامل اصلی مشکلات موجود بود. آمار دانشگاه علوم پزشکی کرمان که تا سه روز قبل کنترل شده و محدود بود ناگهان افزایش یافت. آمار روز یکشنبه این ارقام را نشان می‌دهد؛   21 بیمار در جیرفت، 6 بیمار در عنبرآباد ثبت شد و سهم کهنوج، رودبار و قلعه گنج نیز هر کدام یک بیمار بود.
در شرق کرمان نیز بم 9 نفر، نرماشیر 4 نفر، فهرج 2 نفر شناسایی شد و عملاً دو کانون جدی بیماری در استان شکل گرفت. این در حالی بود که در نرماشیر از ابتدای همه گیری هیچ بیمار کرونایی دیده نشده بود.
این نرخ رشد بیماری در روز سه شنبه هم ادامه یافت؛ 18 نفر جیرفت، 2 نفر کهنوج، 2 نفر رودبار ثبت شد و سهم قلعه گنج و فاریاب هم یک نفر بود در شرق استان نیز بم 10 نفر، نرماشیر 2 نفر، فهرج 1 نفر و ریگان 3 نفر شناسایی شدند.
هیچ نقطه سفیدی در کرمان وجود ندارد
این در حالی بود که تا یک هفته قبل  در برخی از شهرستانها مثل نرماشیر حتی یک مورد بیماری نیز شناسایی نشده بود و حالا بنا به اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان هیچ نقطه سفیدی در استان کرمان وجود ندارد.
سد کرونا در جنوب و شرق کرمان با افزایش دمای هوا شکسته شد و آمار در شمال استان نیز به خصوص دانشگاه علوم پزشکی کرمان، سیرجان و رفسنجان تقریباً ثابت مانده است
سد کرونا در جنوب و شرق کرمان با افزایش دمای هوا شکسته شد و آمار در شمال استان نیز به خصوص دانشگاه علوم پزشکی کرمان، سیرجان و رفسنجان تقریباً ثابت مانده است.
تعداد فوتی‌ها نیز دیروز 3 نفر و روز دوشنبه یک نفر بوده است، طبق بررسی آماری موارد فوتی نیز از نظر جغرافیایی گسترده شده و موارد فوت مربوط به شهرستان‌های استان است.
آمار بالا نشان می‌دهد که مردم کرمان در آستانه یک موج افزایشی از بیماری قرار دارند که اگر مثل روزهای گذشته نسبت به آ ن بی تفاوت باشند می‌تواند باعث افزایش محدودیت‌ها، بیماران و مواردی فوتی شود.
جلسات خانگی عامل اصلی شیوع 
انتشار اخباری در خصوص برگزاری جلسات خانگی در شهرک‌های حاشیه‌ای کرمان که موجب افزایش قابل توجه آمار افراد مبتلا در یک روز شده و یا شیوع کرونا در یکی از مدارس ابتدایی کرمان نشان می‌دهد که وجود جمع‌ها بدون رعایت فاصله اجتماعی و استفاده نکردن از  ماسک مهمترین عامل شیوع کرونا در شمال کرمان است.
در مناطق گرمسیر نیز استفاده از کولر در فضاهای محدود و درب بسته و جمع شدن خانواده‌ها در فضاهای کوچک برای فرار از گرما باعث شیوع شده است.
از سوی دیگر افزایش سفر از شهرهای آلوده به جنوب کرمان نیز دلیل دیگر شیوع بیماری بوده است،  برای مثال؛ حضور یک فرد مبتلا از استان‌های همجوار جنوبی در یک مراسم عروسی در جنوب کرمان باعث شده که جمع زیادی تنها در یک مراسم به ویروس کرونا مبتلا شوند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با مهر به مردم تاکید می‌کند که افزایش دمای هوا باعث کاهش شیوع  بیماری نمی‌شود و هیچ مطالعه علمی ثابت شده‌ای در این خصوص صورت نگرفته است.
گرمای هوا عامل کنترل کرونا نیست
مهدی شفیعی از مردم به خصوص در مناطق گرمسیر خواست به هیچ عنوان تصور نکنند شرایط عادی شده است، ویروس در هوای گرم ماندگاری کمتری دارد اما به راحتی می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: شیوع کرونا در یکی از مدارس نیز قبل از طرح بازگشایی مدارس و حضور دانش آموزان انجام شده و کادر مدرسه بیمار شده‌اند و خوشبختانه دانش آموزان در معرض خطر قرار نگرفته‌اند.
شیوع کرونا در یکی از مدارس نیز قبل از طرح بازگشایی مدارس و حضور دانش آموزان انجام شده و کادر مدرسه بیمار شده‌اند و خوشبختانه دانش آموزان در معرض خطر قرار نگرفته‌اند
وی تاکید کرد: در حال حاضر و در زمان حضور دانش آ موزان نیز باید فاصله گذاری اجتماعی با دقت بسیار بالا انجام شود.
وی یکی از دلایل افزایش موارد بیماری در استان کرمان را بیماریابی و افزایش موارد تست دانست و بیان کرد: به مرور زمان امکانات آزمایشگاهی افزایش می‌یابد و طرح‌های بیماریابی نیز توسعه می‌یابد و اکثر این افراد نیز اطرافیان بیماران بستری هستند.
شفیعی گفت: عادی سازی به این معنا نیست که مانند روزهای قبل از کرونا زندگی کنیم بلکه تا زمان مهار کامل و کشف واکسن باید فاصله گذاری ها رعایت شود، به خصوص در شرایط کنونی که محدودیت‌ها کاهش یافته خود مراقبتی بسیار اهمیت پیدا کرده است.
بی توجهی به کرونا به مرگ ختم می‌شود
وی از مردم استان کرمان خواست، خطر کرونا را جدی بگیرند و به سادگی خود و خانواده شأن را در معرض خطری قرار ندهند که احتمال دارد پایانش به مرگ ختم شود.
وی در خصوص بازگشایی اصناف نیز با اشاره به سیاست دولت در زمینه بازگشایی اصناف ادامه داد: بازگشایی باید با رعایت مقررات و قوانین موجود انجام شود و در صورتیکه پروتکل‌ها اجرایی نشود اصناف پلمب می‌شوند و در این خصوص قوانین سختگیرانه وجود دارد.
وی گفت: نظارت‌ها به صورت دائمی انجام می‌شود و باید به این نکته اشاره کنم که اگر خودمراقبتی را در رفتارمان نداشته باشیم اپیدمی در استان تکرار می‌شود و محدودیت‌ها نیز افزایش می‌یابد.
شفیعی به وجود افراد فاقد علامت در جامعه اشاره کرد و گفت: بسیاری از افرادی که در روزهای اخیر در کرمان شناسایی شده‌اند همین بیماران بدون علائم هستند که می‌توانند دلیل اصلی شیوع بیماری بین افراد با بیماران زمینه‌ای باشند که می‌تواند به مرگ و میر این افراد منجر شود.
وی به وجود یک تیم و پیگیری در راستای شناسایی بیماران اشاره کرد و گفت: این روزها ما سراغ بیماران می‌رویم و صبر نمی‌کنیم که بیمار به مراکز درمانی مراجعه کند، در واقع این تیم با اطرافیان بیماران تماس می‌گیرند و پس از تست کرونا افراد مشکوک را شناسایی می‌کنند.
این روزها ما سراغ بیماران می‌رویم و صبر نمی‌کنیم که بیمار به مراکز درمانی مراجعه کند، در واقع این تیم با اطرافیان بیماران تماس می‌گیرند و پس از تست کرونا افراد مشکوک را شناسایی می‌کنند
یک متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با مهر اظهارداشت: بیماری کرونا هنوز هم یک بیماری نوظهور است که اطلاعات کاملی از آن در دسترس نیست، 30 تیم در دانشگاه‌های برتر دنیا در حال مطالعه روی ویروس هستند اما هر روز اطلاعات جدیدی از علائم بیماری در کشورهای مختلف ثبت و در بولتن‌های علمی منتشر می‌شود و جامعه پزشکی را غافلگیر می‌کند.
زهره عرب شاهی با اشاره به شایعات و اطلاعات غلط از بیماری گفت: هیچ مرکز علمی تائید نکرده که با افزایش دمای هوا بیماری از بین می‌رود، این اطلاعات غلط مردم را به سمت رفتارهای اشتباه سوق می‌دهد.
وی در خصوص آزادسازی محدودیت‌های اجتماعی توسط دولت گفت: این آزاد سازی برای مردم یک کد در راستای عادی شدن اوضاع بود، نباید به این سرعت برخی از این آزاد سازیها انجام می‌شد اما مردم باید بدانند در صورتیکه نکات فاصله اجتماعی را رعایت نکنند گرفتار بیماری می‌شوند که هیچ درمانی ندارد.
کرونا رحم ندارد مردم فریب نخورند
وی در زمینه شیوع کرونا در کرمان گفت: مردم فریب افزایش دمای هوا را خوردند، در حالی که کرونا رحم ندارد و حتی در گرم‌ترین نقطه زمین نیز از فرد بیماری به فرد سالم شیوع پیدا می‌کند.
این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در جنوب کرمان شاهد عادی شدن مراودات مردم هستیم و همین امر هم بیماری را گسترش می‌شود به عنوان مثال برگزاری مراسم‌های عروسی و جلسات خانگی یکی از دلایل اصلی شیوع بیماری در این مناطق است.
وی گفت: معمولاً در هر خانه یک کولر گازی وجود دارد و مردم با روشن کردن کولر در یکی از اتاق‌های خانه زمینه تجمع را فراهم می‌کنند و این دقیقاً بهترین شرایط برای شیوع بیماری است.
این روزها کرمان با تب شدید کرونا دست پنجه نرم می‌کند اما متأسفانه مردم مانند روزهای نخست حساسیت‌های اجتماعی و پزشکی را درک نمی‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/128878/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

دیدار مدیرکل اتباع کرمان با خانواده شهیدان آچکزهی

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

جنگ غزه با هدف از بین بردن بافت زندگی فلسطینی ها انجام می شود

نوسازی 25 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

بادمجان شکم‌پر را با این روش خوشمزه درست کنید

وضعیت تعطیلی مدارس فردا 5 اردیبهشت 1402 (بارش باران) / این شهرها تعطیل شدند

توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است

بازدید میدانی استاندار کرمان از مناطق سیل‌زده شهرستان زرند

پروژه «خانه شهر» تاریخچه و گذشته تهران را به تصویر می‌کشد/ احیای بافت میدان امام‌خمینی

اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد

دیدار استاندار با خانواده آخرین شهید حادثه تروریستی کرمان

غرس ٣٥٠ اصله درخت مثمر زیتون به شکرانه تحقق وعده صادق

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

مدارس زرند فردا تعطیل است

روشی که طول عمر شما را بیشتر می‌کند

خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از 8 استان کشور در دهه کرامت

ابراز نارضایتی شهروندان کهنوج از کمبود امکانات رفاهی در برخی از مناطق شهر + فیلم

150آبکشی معابرشهری زرند در پی بارش شدید باران

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

آخرین جزئیات سیل در کرمان + عکس

ستاد بحران: مدارس زرند فردا تعطیل است

دزد 40میلیاردی طلای منزل به دام افتاد

پیگیری ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه حدنگاری کرمان

مدارس این شهر فردا تعطیل شد

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

پیش بینی بارش‌های سیل آسا در 21 استان/ هشدار زرد صادر شد

166 هزار هکتار از بافت‌های شهری فرسوده است

هشدار بارش شدید باران در 21 استان

وضعیت نامناسب بافت‌های فرسوده در شهرها

برداشتِ خوشه‌های طلایی گندم در منوجان

تعطیلی مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه

مدارس زرند تعطیل شد