کرمان رصد

آخرين مطالب

ناتوانی دولت در مدیریت بازار؛

سبد 20کیلویی گوجه 4 هزار تومان!/دولت توپ را به زمین کشاورز انداخت سياسي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - هر سبد 20 کیلویی گوجه در حالی این روزها 4 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که دولت ناتوانی در مدیریت بازار را گردن نمی‌گیرد و کشاورز را مقصر می‌داند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: زمان برداشت محصولات کشاورزی در شهرستان‌های مختلف جنوب کرمان فرا می‌رسد و عده‌ای دیگر از کشاورزان به صف ورشکستگی افزوده می‌شوند.
پیش از این در زمان برداشت گوجه در رودبار و قلعه گنج به دلیل ورود دلالان و عدم بازاریابی و رها کردن قیمت گذاری توسط مسئولان به بهانه قانون عرضه و تقاضا قیمت گوجه به شدت کاهش یافت به طوری که بسیاری از کشاورزان در این شهرستان‌ها از برداشت محصول صرف نظر کردند.
این روزها در شهرستان کهنوج زمان برداشت محصول فرا رسیده است، طی سال‌های اخیر برای استفاده از ظرفیت صنایع بالا دستی در بخش کشاورزی شش کارخانه رب گوجه فرنگی در جنوب کرمان تأسیس شد و انتظار می‌رفت با راه اندازی این کارخانه‌ها بخش قابل توجهی از محصول فرآوری و روانه بازار شود.
کارخانه با ورود بخش خصوصی راه اندازی و کار خرید محصول از کشاورزان آغاز شد اما محصول تولیدی این کارخانه‌ها نیز بدون مشتری مانده است با این وجود برای حل مشکل افت قیمت محصولات کشاورزی در سال جاری کارخانه‌ها مجدداً فعال شده و کار خرید گوجه را انجام می‌دهند.

کرمان رصد


بزرگترین کارخانه رب گوجه فرنگی جنوب کرمان در شهرستان کهنوج قرار دارد و به همین دلیل صف طولانی نیز مقابل این کارخانه تشکیل شده است.
صدها کشاورز بار گوجه را از صبح ساعت سه و قبل از افطار می‌آورند و ساعت‌ها منتظر می‌مانند که شاید بتوانند محصول را به کارخانه بفروشند.
صدها کشاورز بار گوجه را از صبح ساعت سه و قبل از افطار می‌آورند و ساعت‌ها منتظر می‌مانند که شاید بتوانند محصول را به کارخانه بفروشند
هر چند مسئولان استان کرمان بارها در خصوص رفع مشکلات کشاورزان پیگیری کرده‌اند اما گویی دولت هنوز هیچ راهکاری برای حل مشکل پیدا نکرده است و توپ افت قیمت محصولات را با عنوان عدم رعایت الگوی کشت به زمین کشاورزان می‌اندازند.
دلالان عرصه را برای جولان مهیا می‌بینند
با این وجود کاملاً مشخص است که ناتوانی در مدیریت بازار و حضور دلالان مهمترین عامل برای افت قیمت محصولات است، در سال جهش تولید که دولت باید از افزایش تولید استقبال و کانال‌های لازم برای بهره برداری اقتصادی از تولیدات کشاورزان را ایجاد کند اما این دلالان و واسطه‌ها هستند که در خلاء نظارتی عرصه را برای جولان مهیا دیده‌اند.
جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز معتقد است که با مدیریت این سازمان در چند سال گذشته که مشکلات به حداقل رسیده بود و در سال جاری که عرضه و تقاضا به سمت سازمان صمت سوق داده شده است شاهد افت قیمت هستیم.
سازمان صمت نیز هر گونه تعیین قیمت را متأثر از عرضه و تقاضا می‌داند و اعتقاد دارد در بازار آزاد قیمت محصولات مشخص می‌شود.
کشاورز چاره‌ای جز فروش محصول به دلال ندارد
این کلاف در سردر گم که هنوز هیچ اقدامی برای باز کردنش اندیشیده نشده است هر روز پیچیده‌تر می‌شود و گویی مسئولان منتظر گذر زمان و پایان فصل برداشت هستند.
یکی از کشاورزان در پاسخ به خبرنگار مهر در خصوص قیمت فعلی گوجه گفت: دلالان هیچ قیمت مشخصی ارائه نمی‌دهند و منتظر می‌مانند که در انتهای روز محصول در مقابل آفتاب رو به خرابی رود و آن زمان است که می‌دانند کشاورز ناچار است محصول را حتی رها کند برود.
محمد بیان کرد: پول کارگر، بذر، کود، پلاستیک و حمل و نقل و جعبه‌های گوجه را اگر حساب کنید قیمت تمام شده برای یک کشاورز کهنوجی 3,500 تومان است اما در بازار کنونی اگر شانس بیاورید هر کیلو گوجه را می‌توانید 500 تومان بفروشید.
دلال‌ها این روزها دیگر محصول را وزن نمی‌کنند و می‌گوید هر جعبه 20 کیلویی را 4 تا 5 هزار تومان خریداری می‌کنیم
ابراهیم دیگر کشاورزی که خود را از رودبار به کهنوج رسانده است می‌گوید: در رودبار دلالان قیمت را به 200 تومان هم رسانده‌اند و به همین دلیل محصول را با هزینه زیاد حمل و نقل به کهنوج آورده‌ام اما اینجا هم کیلویی 500 تومان می خرند .
وی می‌گوید: چشم خانواده و زن و بچه‌های ما به درآمد کشاورزی است و اگر نتوانیم محصول را بفروشیم باید چند ماه گرسنگی بکشیم، مردم جنوب چاره‌ای جز کشاورزی ندارند و اگر محصول تولید نکنیم باید در خانه‌ها خود بنشینیم و منتظر یارانه 45 هزار تومانی باشیم!

کرمان رصد


حسن دیگر کشاورز کهنوجی است که می‌گوید: هر سبد برای حمل گوجه را 4 هزار تومان خریده‌ام؛ داخل هر سبد 20 کیلو محصول جا می‌گیرد و دلال‌ها این روزها دیگر محصول را وزن نمی‌کنند و می‌گوید هر جعبه 20 کیلویی را 4 تا 5 هزار تومان خریداری می‌کنیم.
الگوی کشت دقیقاً رعایت شده است
رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان در گفتگو با مهر می‌گوید: الگوی کشت کاملاً رعایت شده است و زیر سطح ابلاغی محصول گوجه کشت شده است.
سعید برخوری می‌افزاید: 11 هزار 850 هکتار زمین به کشت گوجه اختصاص یافته است.
وی وجود دلالان و عدم بازاریابی و بسته شدن مرزها به دلیل شیوع کرونا را دلیل افت محصول می‌داند و خواستار حمایت از کشاورزان برای جلوگیری از افت قیمت است.
اکثراً انبار کارخانه‌های رب گوجه فرنگی مملو از رب گوجه‌ای است که سال گذشته فرآوری شده اما نتوانسته‌اند صادر کنند
برخوری می‌گوید: در چند سال اخیر با مدیریتی که جهاد کشاورزی انجام داد شاهد کمتر شدن این مشکلات بودیم اما در سال جاری ساز و کار از حوزه جهاد خارج شد و مشکلات کنونی به وجود آمد.
وی در خصوص کارخانه‌های رب گوجه نیز می‌گوید: اکثراً انبارهای این کارخانه مملو از رب گوجه‌ای است که سال گذشته فرآوری شده اما نتوانسته‌اند صادر کنند.
بدهی 20 میلیاردی کارخانه‌های رب گوجه به کشاورزان
در این میان شش کارخانه رب گوجه فرنگی نیز به دلیل نوسانات قیمتی در سال گذشته و فروش نرفتن محصول بدهی قابل توجهی به کشاورزان دارد و بنا به اعلام سازمان صمت جنوب کرمان این بدهی 20 میلیارد تومان برآورد می‌شود.
در حالی که تولید در جنوب کرمان جهشی قابل توجه داشته است اما عدم توانایی بخش دولت در هدایت این تولیدات به سمت صنایع و بازاریابی منجر به افت قیمت و عدم فروش رفتن محصول شده است.
با بررسی ابتدایی بازار در استان کرمان می‌توان مشاهده کرد گوجه‌ای که در مزرعه کیلویی 400 تومان قیمت گذاری می‌شود در مغازه‌ها با قیمت 3,500 تومان به دست مردم شهرهای جنوب کرمان می‌رسد و این قیمت در شهرهای بزرگ کشور به مراتب بالاتر است.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/128722/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دردسر تیک‌تاک

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فیلم| جاری شدن رودخانه فصلی رفسنجان در پی بارش باران

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

تفاهم‌نامه فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در استان کرمان امضا شد

عملیات وعده صادق باعث افتخار مردم ایران و تاریخ ساز شد

یک هشتم نهایی جام حذفی| صعود مس رفسنجان در ضیافت پنالتی ها

دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

پیکان‌سواری مس رفسنجان زیر باران/ صعود نارنجی‌پوشان به مرحله بعد جام‌حذفی

قدردانی فرماندار رفسنجان از عملکرد گروه جهادی شهدای صنعت مس سرچشمه

مس رفسنجان 1 (5)-(4) 1 پیکان؛ صعودی سخت اما شیرین، دم عنایتی گرم!

صعود مس رفسنجان در جام حذفی در ضیافت پنالتی‌ها

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

مس رفسنجان 1 (5) - (4) 1 پیکان/ شاگردان نویدکیا راهی مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی شدند

مقدمات فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان

نقش موثر آموزش و پرورش در فرهنگ سازی برای جوانی جمعیت

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

پیکر مادر شهید «حسن محمدی» به خاک سپرده شد

خلاصه بازی مس رفسنجان 1 (5) - پیکان 1 (4)

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

جبهه پایداری معامله‌گر است

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

عزت نظام اسلامی مدیون ایثارگری‌های شهدا وخانواده‌های معظم آنان

نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقاء بهداشت روانی جامعه با اهمیت است

هر میدانی که سپاه با پشتیبانی مردم به آن وارد شد منجر به پیروزی شد

تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان

جام حذفی فوتبال| دیدار مس و پیکان به وقت اضافه کشید

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

کرمان همچنان زیر چتربارش‌های بهاری

غبار روبی گلزار شهیدای آران و بیدگل

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تخریب 50 راه روستایی در گنبکی

سیلاب در ورودی شهر صفاییه رفسنجان مهار شد

سیلاب راه ارتباطی 6 روستای نرماشیر را مسدود کرد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی