کرمان رصد

آخرين مطالب

خاموشی باغ وحش کرمان در هیاهوی صنعتی‌سازی مقالات

خاموشی باغ وحش کرمان در هیاهوی صنعتی‌سازی
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - همزمان با گسترش روزافزون شهرها و صنعتی شدن جوامع، باغ وحش کرمان به عنوان نماد حیات وحش و طبیعت این استان، به علت نداشتن صرفه اقتصادی و موارد زیست محیطی و بهداشتی تعطیل شد.

به گزارش ایرنا، تعطیلی باغ وحش کرمان که در ضلع شرقی شهر و در دامنه کوه‌های صاحب الزمان (عج) و همسایگی دیوار به دیوار ناحیه مسکونی قرار دارد، پس از گلایه‌های گسترده فعالان و دوستداران محیط زیست رخ داد.
کارشناسان و فعالان محیط زیست معتقدند این مرکز استاندارهای لازم زیست محیطی از جمله سیستم فاضلاب، اندازه قفس‌ها و دوری از مناطق مسکونی را نداشته و مکان آن به علت احتمال ریزش کوه نامناسب است لذا باغ وحش کرمان پس از مهلت مقرر توسط اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان کرمان برای دریافت پروانه نتوانست شرایط مطلوب نگهداری را رعایت کند و تعطیل شد.
گرچه تعداد اندکی از حیوانات در این باغ وحش در شرایط نامطلوب نگهداری می‌شدند اما وجود یک مرکز نگهداری از حیات وحش بیمار، آسیب‌دیده و گرسنه و نقطه‌ای برای تفرج گردشگران و شهروندان شهر کویری کرمان به دور از هیاهوی زندگی امروزی، توجیهی منطقی برای ادامه فعالیت آن بود.
شهرداری کرمان به عنوان متولی امر، در ادامه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی خود و اثرات مثبت گردشگری و زیست محیطی این مرکز بر جوامع شهری کنونی در تلاش است که با همکاری سرمایه‌گذار بخش خصوصی باغ وحش کرمان را به نقطه ای خارج از شهر منتقل کند و حیات این مراکز را همچنان در این استان حفظ کند.
عوامل تعطیلی باغ وحش کرمان
رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: باغ وحش کرمان مجوز فعالیت موقت تا رعایت شرایط و استانداردها را داشته و با پایان رسیدن زمان تعیین شده و رعایت نکردن این استانداردها نتوانست نظر مساعد اداره‌کل حفاظت محیط زیست و دامپزشکلی کرمان را جلب کند و تعطیل شد.
منصور پورسینا با بیان اینکه چندین عامل موجب تعطیلی باغ وحش کرمان شد افزود: کدهای زیست محیطی تغییر کرده و سخت گیری‌ها در این خصوص افزایش یافته لذا در نهایت مرکز باغ وحش کرمان باید به خارج از شهر منتقل می‌شد.
وی بیان داشت: یکی از مشکلات زیست محیطی باغ وحش کرمان نداشتن سیستم فاضلاب بود که ایجاد این سیستم در باغ وحش کرمان به علت هزینه‌ها مقدور نبود و آن را به فاضلاب شهر هم نتوانستند متصل کنند.
رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: روزهای نخست به‌علت اینکه مرکز نگهداری حیوانات بود، مجوزها را مشروط به رعایت شرایط زیست محیطی دریافت کرد اما تا آخرین لحظه نتوانست این شرایط و پروانه دامپزشکی را دریافت کند.
وی تصریح کرد: تمامی این عوامل در تعطیلی باغ وحش کرمان تاثیرگذار بود ضمن اینکه از نظر اقتصادی نیز برای صاحبان آن به‌صرفه نبود.
پورسینا افزود: دوستداران محیط زیست باغ وحش کرمان را زیر نظر داشتند و عملا این مرکز از حیوانات آسیب دیده نگهداری می‌کرد و با وجود نداشتن شرایط ایده‌آل می‌توانست در بخش‌های مختلف موثر واقع شود.
سرنوشت حیوانات باغ وحش کرمان چه می‌شود؟
وی اضافه کرد: حیوانات وحشی که باغ وحش کرمان خریداری کرده بود، برای موسسات مجاز به مزایده گذاشته است.
رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان کرمان گفت: این مرکز تعداد 2 گرگ، تعدادی کل، بز، قوچ و میش و 2 روباه به صورت امانی از محیط زیست کرمان تحویل گرفته بود که بازگردانده شده‌اند و احتمال رهاسازی این حیوانات وجود دارد.
وی با بیان اینکه گربه‌های باغ وحش کرمان هم به علت دست آموز بودن در طبیعت رهاسازی نمی‌شوند ادامه داد: این مرکز حیوانات زینتی مثل کبوتر و سگ اهلی را می‌تواند به شخص بفروشد.
پورسینا عنوان کرد: پنج میمون نیز با مجوز محیط زیست کرمان مربوط به مرکز تحقیقات دانشگاه در باغ وحش نگهداری می‌شد که برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی به دانشگاه بازمی‌گردند.
باغ وحش کرمان مجوز نداشت
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان با تاکید بر اینکه حیوانات موجود در مجموعه باغ وحش کرمان، در فضای نامناسب نگهداری می‌شدند، افزود: اداره‌کل محیط زیست و دامپزشکی نیز مجوز لازم را برای ادامه فعالیت مجموعه باغ وحش، صادر نکردند و حامیان حیوانات و حیات وحش نیز از وضعیت مجموعه باغ وحش کرمان ناراضی بودند و این موضوع را بارها اعلام کرده‌اند.
یدالله علیزاده همچنین در خصوص سرنوشت حیوانات موجود در مجموعه باغ وحش کرمان گفت: تعدادی از حیوانات متعلق به اداره‌کل حفاظت محیط زیست بود که به این اداره‌کل تحویل داده شد.
وی افزود: تعدادی از حیوانات مجموعه باغ وحش کرمان نیز متعلق به شهرداری است که به‌زودی به مراکز مجاز و یا سایر باغ وحش‌های استان کرمان تحویل داده می‌شود.
باغ وحش جدید به‌زودی در کرمان احداث می‌شود
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان از متوقف شدن فعالیت باغ وحش این شهر خبر داد و گفت: باغ وحش جدید به‌زودی با مشارکت بخش خصوصی و استانداردهای زیست محیطی و دامپزشکی در نزدیکی کرمان احداث می‌شود.
وی افزود: باغ وحش، باید حداقل 2 کیلومتر از حریم شهر فاصله داشته باشد، اما باغ وحش کرمان، در فاصلۀ 30 تا 40 متری از ساختمان‌های مسکونی و در داخل شهر قرار داشت و با توجه به اینکه شهرداری کرمان زمین لازم برای ساخت باغ وحش را در خارج از حریم شهر در اختیار دارد، برای ساخت باغ وحش در حال رایزنی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هستیم.
وی از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به ایجاد باغ وحش درخواست کرد در این زمینه با شهرداری کرمان مشارکت کنند اظهار داشت: شهرداری به احتمال فراوان باغ وحش کرمان را در زمینی واقع در جاده ماهان منتقل خواهد کرد.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان در خصوص علت تعطیلی باغ وحش این شهر گفت: شرایط زیست‌محیطی مناسب برای گونه‌های جانوری موجود در حیات وحش، فراهم نبود، ضمن اینکه با توجه به وسعت کم و شیب زیاد باغ وحش، امکان گسترش این مجموعه و فراهم کردن فضای مناسب برای حیوانات نیز وجود نداشت.
پیمانکار باغ وحش کرمان نیز گفت: پس از اعلام تعطیلی این مرکز، اکنون در حال تحویل و تحول گونه‌های جانوری و زمین و وسایل آن هستیم.
باغ وحش کرمان که در گذشته به عنوان پارک آبشار شناخته می‌شد پیش از تعطیلی به عنوان یکی از مجموعه‌های حیات وحش استان دارای 31 گونه مختلف جانوری بوده است.
برچسب‌ها
اداره کل حفاظت محیط زیست کرمان کرمان باغ وحش شهرداری کرمان

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/124897/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

افشاگری بازیکن پیشین فولاد علیه این تیم

بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است

ببینید | تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود در کرمان او را به همراه خود می‌برد

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم + ویدئو | واکنش مردم برای نجات او را ببینید

جدیدترین تصویر از محمدرضا گلزار در آمریکا + عکس

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به 3 بیمار

(عکس) هزینه 125 میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA

ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی

جان دوباره تالاب جازموریان بعد 2 سال خشکسالی

تخصیص٢ هزار میلیارد ریال اعتباربرای بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم

پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

کبد جوان 22 ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید

پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد

اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی

هشت تیم برتر جام حذفی را انتخاب کنید

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رسانه های انساندوست صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

(ویدیو) آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم

گلوگاه‌های فساد را ببندید

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم+ فیلم

جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است

تالاب جازموریان جان دوباره گرفت

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

جوان 22ساله کرمانی به یک بیمار زندگی تازه بخشید

شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در کرمان متلاشی شد

تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود بم او را به همراه خود می‌برد!

امروز در برخی از مناطق کرمان باران می‌بارد

آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران‌خودرو در بم

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان