کرمان رصد

آخرين مطالب

منزلت معلم از نگاه محمد بهمن بیگی مقالات

منزلت معلم از نگاه محمد بهمن بیگی
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - زنده یاد محمد بهمن بیگی بنیانگذار تعلیمات عشایر ایران که حرفه شریف معلمی را بر دیگر مدارج علمی زمانه خود ترجیح داد، پیرامون منزلت معلم داد سخن سرداده و از بی‌توجهی به جایگاه رفیع معلمان گلایه کرده است.

محمد بهمن بیگی که به سبب اقدامات کم نظیرش در باسواد کردن عشایر ایران در سال 1353موفق به دریافت جایزه فرهنگی آموزش (کروپسکایا) از سازمان فرهنگی یونسکو شد، در مقاله " طریق نجات " در کتاب "طلای شهامت " خود ، بخوبی به منزلت حرفه معلمی پرداخته که می تواند نقشه راه تصمیم گیران نظام آموزشی قرار گیرد.
محمد بهمن بیگی در مقاله طریق نجات چنین می گوید : در یک مجمع بین المللی فرهنگی ، چاره ای جز سخنرانی و اظهار فضل نداشتم ، مقدمه ای چیدم و عقده دل را گشودم :
من می خواهم به عنوان عضو کوچکی از جامعه های فرهنگی بزرگ جهان ، سخنانی تلخ بر زبان آورم و از گردانندگان تعلیم و تربیت جهان ، شکایت کنم . یکی از شعرای نامدار ایران می گوید :
از دشمنان برند شکایت به دوستان
چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم ؟!
مردم کره خون آلود خاک ، هیچ گاه روی آسایش ندیده اند. این مردم گمراه و مظلوم ، یا همیشه با هم در جنگ بوده اند و یا در تدارک جنگ ، فقط تعلیم و تربیت باید و می تواند به چنین وضع اندوهباری خاتمه دهد. شمار سال ها و قرن های صلح و صفای این مردم ، به مراتب کوتاه تر و کمتر از سال های جنگ ها و خون ریزی ها بوده است . با این همه خونریزی و کشتار ، حیرت اور است که چگونه رنگ آب های روی زمین ، آب های رودها ، دریاها و اقیانوس ها آبی مانده است .
ما هم اکنون ، در همه جا ، با یکدیگر در جنگیم و یا داریم آماده جنگ می شویم .
من همه زمامداران ، فلاسفه و بزرگان دنیای کنونی را متهم می کنم که تعلیم و تربیت را خوار و بی مقدار و کم و کوچک شمرده اند و به همین دلیل ، جنگ را بر صلح چیره ساخته اند .باید این بنا فرو ریزد و شالوده دیگری استوار گردد.
تعلیم و تربیت امروز جهان ، ما را به سوی جنگ های بزرگ دیگری می کشاند. نگاهی به سلاح های جهان ، از بمب های ویرانگر بزرگ ، تا اسباب بازی های کوچک کودکان ، نشان می دهد که ما با شتابی عجیب ، فاصله بین گلستان حیات و گورستان نیستی را می پیماییم .
دنیای ما ، دنیای جنگجویان ، غارتگران و فاتحان است . افتخارات بزرگ گیتی نصیب ماجراجویان ، دیوانگان و خونخواران می شود.کار انسان ستمدیده و ستمکش ، در نتیجه نقایص دستگاه های تعلیم و تربیت ، به جایی رسیده است که در اغلب نقاط جهان ، پدران و مادران ، نام های جنگجویان خون آشام را برای فرزندان خود انتخاب می کنند.
من ساکن شهر شیرازم .شیراز شهری است در جنوب ایران .دو شاعر بی نظیر پرورده است ؛به نام های سعدی و حافظ .این دو شاعر ، محبوبیت و شهرت جهانی دارند. در چنین شهری ، که بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد ، یک مرد و یا یک پسر ، به نام سعدی یا حافظ وجود ندارد . ولی در هر یک از کوچه ها و خیابان های ان ، دهها چنگیز ، تیمور و هلاکو از سر و کول هم بالا می روند.
جنگجویانی ، که هزاران هزار مادر را داغدار ساخته اند . جنگجویانی که از کله ها ، مناره ها ساخته اند . جنگجویانی ، که خیلی آسوده و راحت ، فرمان های قتل عام مردم بی گناه شهرها را صادر کرده اند.
این قساوت ها و ستم ها همه از کمبودها و اشتباهات تعلیم و تربیت ، سرچشمه می گیرد.باید فلسفه کنونی اموزش و پرورش گیتی ، زیر رو رو شود.باید به فیلسوفان گذشته ، درود بفرستیم و در انتظار بزرگان دیگری باشیم .
یکی از مهمترین دلایل این شکست عظیم و اندهبار را در این می دانم که در دینای کنونی ، معلمان احترام کافی نمی بینند.هنگامی که حرفه شریف و عزیز معلمی ، عزت کافی نیافت و نداشت ؛هوش ها و استعدادهای گرانبها را از دست می دهد. در هیچ یک از کشورهای گیتی ، احترام و عزت معلم ، به اندازه افسر ، مهندس ، طبیب ، بازرگان ، کشتی گیر ، دونده ، قاضی ، وکیل عدلیه ، دلال و سیاستمدار نیست .
جهان و اولیای جهان ، باید هوشمندترین فرزندان خود را برای آموزگاری ، دبیری و استادی اطفال خد ، برگزینند .هنگامی که شغل نجات بخش معلمی ، نتواند هوش ها ، قریحه ها و استعدادها را جلب و جذب کند ؛ کار به همین جا می کشد که کشیده است .
من در این زمینه ، گفت وگوی فراوان ، با این و ان داشته ام .می گویند : " شمار معلمان زیاد است .افزایش حقوق و دستمزدشان به حدود پزشک و مهندس ، ارقام نجومی می طلبد. " می گویم :"چنینی افزایشی ، به یک دهم ارقام نجومی هزینه های جنگی و تجهیزات ارتشی ، نمی رسدو فراموش نکنیم که اگر برگزیدگان شایسته و راضی را به شغل معلمی ، بگماریم ریشه های پلیدی ها می خشکد . اختلافات قومی ، خصومت های نژادی ، تعصب های ملی و تاریخی ، از میان می رود. غائله ها و فتنه های پر خرج ، فرو می نشیند و راه برای نیکبختی انسان ، همواره می گردد."
به هر حال ، باید دست به دامن معلم برگزیده و هوشمند شویم . او را خشنود و راضی نگاه داریم و از شمار معلمانی ، که این شایستگی ها را ندارند بکاهیم .و آنان را به کارهای دیگر بگماریم و به خاطر داشته باشیم ؛ که در امر تعلیم و تربیت ، ارزش کیفیت ، به مراتب بالاتر از کمیت است . نداشتن مدرسه ، بی زیان تر از داشتن مدرسه عاطل است . کیفیت کم و مطلوب ، بهتر از کمیت زیاد و نامطلوب است .مدرسه ای که کار نمی کند و کارنامه می دهد، مدرسه ای که به تعصب دامن می زند ، مدرسه نیست ، زندان کودکان است .چه بهتر ،که فرو ریزد و زندانیان کوچک و خردسال را آزاد سازد.
زنده یاد محمد بهمن بیگی، بنیانگذار آموزش عشایری در ایران، از ایل قشقایی در شهرستان فیروزآباد استان فارس بود. وی کارش را از سال 1331 به تنهایی آغاز کرد و در طول 28 سال مدیریت بر اداره آموزش عشایر، بیش از 10 هزار معلم تربیت کرد و موسسات مختلفی از قبیل دبیرستان شبانه روزی عشایری شیراز، مرکز آموزش فنی و حرفه ای عشایر دختران و پسران، موسسه تربیت مامای عشایر و مرکز تربیت روستاپزشک و دامپزشک را بنیان گذاشت. وی همچنین توانست نخستین جایزه فرهنگی یونسکو را در سال 1353 به دلیل پیکار با بیسوادی دریافت کند. علاوه بر آثار فاخری از جمله عرف و عادت در عشایر فارس ، بخارای من ایل من ، اگر قره قاج نبود ، به اجاقت قسم ،تاریخچه مختصری از فعالیتهای اداره کل اموزش عشایر و طلای شهامت که توسط محمد بهمن بیگی به رشته تحریر و تقریر درآمده است،شاگردان این انسان فرهیخته نیز کتابهای زیادی پیرامون شخصیت، اقدامات و اثرات کار فرهنگی ایشان منتشر کرده اند.
با حضور استاد محمد بهمن بیگی و ایجاد دبیرستان و دانشسرای عشایری شیراز و تربیت معلمانی در مدت کم از بین بچه های عشایر ، سواد آموزی در بین عشایر قشقایی و سپس سایر ایلات کشور جدی شد و شوق و ذوق نوجوانان و جوانان برای تحصیل و معلمان برای تدریس و امکانات آموزش عشایر دست به دست هم داد تا جهشی عظیم در امر سوادآموزی عشایر برداشته شود.
استاد محمد بهمن بیگی یازدهم اردیبهشت سال 1389 درسن 90سالگی جهان خاکی را بدرود گفت.
محمد بهمن بیگی میگوید: در یک مجمع بین المللی فرهنگی چاره ای جز سحنرانی و اظهار فضل نداشتم .مقدمه ای چیدم و عقده دل گشودم .من می خواهم به عنوان عضو کوچکی از جامعه های فرهنگی بزرگ جهان ، سخنانی تلخ بر زبان آورم و از گردانندگان تعلیم و تربیت جهان شکایت کنم .
برچسب‌ها
خبرگزاری جمهوری اسلامی کرمان معلم

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/124882/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دردسر تیک‌تاک

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فیلم| جاری شدن رودخانه فصلی رفسنجان در پی بارش باران

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

تفاهم‌نامه فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در استان کرمان امضا شد

عملیات وعده صادق باعث افتخار مردم ایران و تاریخ ساز شد

یک هشتم نهایی جام حذفی| صعود مس رفسنجان در ضیافت پنالتی ها

دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

پیکان‌سواری مس رفسنجان زیر باران/ صعود نارنجی‌پوشان به مرحله بعد جام‌حذفی

قدردانی فرماندار رفسنجان از عملکرد گروه جهادی شهدای صنعت مس سرچشمه

مس رفسنجان 1 (5)-(4) 1 پیکان؛ صعودی سخت اما شیرین، دم عنایتی گرم!

صعود مس رفسنجان در جام حذفی در ضیافت پنالتی‌ها

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

مس رفسنجان 1 (5) - (4) 1 پیکان/ شاگردان نویدکیا راهی مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی شدند

مقدمات فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان

نقش موثر آموزش و پرورش در فرهنگ سازی برای جوانی جمعیت

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

پیکر مادر شهید «حسن محمدی» به خاک سپرده شد

خلاصه بازی مس رفسنجان 1 (5) - پیکان 1 (4)

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

جبهه پایداری معامله‌گر است

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

عزت نظام اسلامی مدیون ایثارگری‌های شهدا وخانواده‌های معظم آنان

نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقاء بهداشت روانی جامعه با اهمیت است

هر میدانی که سپاه با پشتیبانی مردم به آن وارد شد منجر به پیروزی شد

تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان

جام حذفی فوتبال| دیدار مس و پیکان به وقت اضافه کشید

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

کرمان همچنان زیر چتربارش‌های بهاری

غبار روبی گلزار شهیدای آران و بیدگل

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تخریب 50 راه روستایی در گنبکی

سیلاب در ورودی شهر صفاییه رفسنجان مهار شد

سیلاب راه ارتباطی 6 روستای نرماشیر را مسدود کرد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی