کرمان رصد

آخرين مطالب

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان

مراقب باشید در دقیقه 90 کرونا ما را مغلوب نکند گفتگو

مراقب باشید در دقیقه 90 کرونا ما را مغلوب نکند
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ایسنا/کرمان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: هم اکنون در دقیقه 70 یک مسابقه فوتبال هستیم در حالی که نتیجه مسابقه 2 بر 1 به نفع ایران است ولی در نظر بگیرید که بازیکنان دیگر خسته شده و دو تعویض نیز انجام شده است. اگر مسابقه را رها کنیم ممکنداست گل تساوی را خورده و در دقیقه 80 یا 90 نیز گل باخت را دریافت کنیم لذا باید این شرایط را حفظ کنیم و حفظ این شرایط نیز در گرو عدم حضور در ازدحام‌ها، رعایت فاصله اجتماعی، رعایت مسائل بهداشتی و ... است.

دکتر "سید وحید احمدی‌طباطبایی" در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود یک‌سوم مبتلایان به کرونا دچار اختلالات بویایی می‌شوند صحت دارد؟ گفت: تجربیات نشان داده که در برخی از بیماران، یکی از علایم بیماری کووید 19 کاهش حس بویایی یا چشایی است اما اینکه یک‌سوم مبتلایان این علایم در آنها وجود داشته باشد، صحت ندارد.
وی در پاسخ به این سوال که این کاهش بویایی و چشایی در چه رده سنی بیشتر مشاهده شده است؟ ادامه داد: ابتلا به کووید 19 متعلق به رده خاصی نبوده و هر کسی در هر سنی ممکن است دارای علائمی مشهود این بیماری شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: مهمترین علائم ابتلا به کروناویروس گلو درد، تب، سرفه و احساس کوفتگی بوده و ممکن است در درصد کمی از مبتلایان کاهش بویایی یا چشایی نیز وجود داشته باشد.
آیا علایم بیماری کرونا تغییر کرده است؟
وی در خصوص شایعه‌ای مبنی بر تغییر علائم بیماری کووید 19 اظهار کرد: علائم بیماری کروناویروس تقریبا شبیه آنفلوآنزا است. تب، سرفه، گلودرد و احساس تنگی نفس از شایعه‌ترین علائم این بیماری هستند و افرادی که تنگی نفس آنها شدید است در بیمارستان بستری می‌شوند و ممکن است درصد کمی از مبتلایان نیز دارای علائم گوارشی باشند.
احمدی طباطبایی از آخرین وضعیت درمان بیماران کرونایی با پلاسمای خون در استان کرمان، گفت: اجرای طرح درمان بیماران کرونایی با استفاده از پلاسمای خون و اکنون فقط در حد کارهای تحقیقاتی است.
وی درباره زمان پیک این ویروس در استان کرمان نیز عنوان کرد: اگر آمار افراد مبتلا به کرونا از اول اسفندماه تا کنون در استان کرمان را بررسی کنیم، تقریبا نشان می دهد که حدودا از اواخر اسفندماه سال 98 و اوایل فروردین ماه سال جاری پیک این بیماری را در استان کرمان شاهد بوده ایم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به تشریح علت روند نزولی مبتلایان به کووید 19 در استان کرمان پرداخت و عنوان کرد: همکاری خوب مردم و همچنین همکاری بین بخشی دانشگاه با سازمان‌های دیگر باعث شد که شاهد روند نزولی مبتلایان به کووید 19 در استان کرمان باشیم اما نباید از این موضوع شادمان باشیم که همه چیز تمام شده است.
احمدی طباطبایی افزود: هم اکنون در دقیقه 70 یک مسابقه فوتبال هستیم در حالی که نتیجه مسابقه 2 بر 1 به نفع ایران است ولی در نظر بگیرید که بازیکنان دیگر خسته شده و دو تعویض نیز انجام شده است. اگر مسابقه را رها کنیم ممکنداست گل تساوی را خورده و در دقیقه 80 یا 90 نیز گل باخت را دریافت کنیم لذا باید این شرایط را حفظ کنیم و حفظ این شرایط نیز در گرو عدم حضور در ازدحام‌ها، رعایت فاصله اجتماعی، رعایت مسائل بهداشتی و ... است.
میزان سرایت‌پذیری بیماری کرونا در استان کرمان به 2 رسید
وی با اشاره میزان سرایت‌پذیری بیماری کرونا در استان کرمان اظهار کرد: هم اکنون میزان سرایت‌پذیری کووید 19 در استان کرمان به حدود 2 نفر رسیده است یعنی در 5 روز یک بیمار کرونایی حدود 2 نفر را مبتلا می‌کند این درحالی است که برای قطع زنجیره انتقال ویروس باید این سرایت پذیری را به کمتر از یک نفر برسانیم.
رابطه فوران کرونا و رفتار مردم مستقیم است
احمدی طباطبایی در پاسخ به این سوال که آیا این ویروس ریشه‌کن خواهد شد؟ بیان کرد: باتوجه به اینکه تاکنون برای این ویروس واکسن و درمان خاصی وجود ندارد، اذعان کردن ریشه‌کن شدن این ویروس خیلی خوشبینانه است، هم اکنون فقط می‌توانیم بگوییم که امیدواریم ظرف یک تا یک و نیم ماه آینده روند ابتلای این ویروس نزولی شود و میزان سرایت‌پذیری آن به زیر یک نفر برسد تا اپیدمی به سمت قطع شدن برود ولی در هر حال احتمال دارد در آبان‌ماه این بیماری دوباره فوران کند.
وی با تاکید برآنکه اگر مردم توصیه‌های بهداشتی را همچنان رعایت کنند و این رعایت تا پاییز نیز ادامه داشته باشد، در پاییز شاهد فوران این بیماری نخواهیم بود اما این موضوع فقط بستگی به رفتار مردم دارد، تصریح کرد: یکی از نگرانی‌های ما این است که مردم تصور کنند که این اپیدمی تمام شده است. این تصور بسیار خطرناک است و امکان دارد که از کرونا در دقایق پایانی گل برنده بخوریم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: این نتیجه خوب امروز استان کرمان در مقابله با این ویروس به سختی به دست آمده و (روند نزولی ابتلا در استان کرمان) حاصل تلاش‌ها و همکاری مردم، دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف و کادر پزشکی بوده است که باید این نتیجه را حفظ کنیم. انتظار داریم مردم که سالی را ساختند، این چند وقت دیگر را نیز توصیه‌های بهداشتی را رعایت کرده تا خیالمان از بابت این ویروس آسوده شود.
احمدی طباطبایی در باره اظهاراتی مبنی براینکه کووید 19 یک ویروس هوشمند است و گرمای تابستان روی آن تاثیری ندارد، گفت: در دوسوم مقالات علمی گفته شده که گرما روی این ویروس موثر است اما در یک‌سوم مقالات علمی نیز عنوان شده که گرما روی آن تاثیر ندارد و چون دوسوم مقالات علمی نظرشان این است که گرما و کاهش رطوبت روی این بیماری تاثیر می‌گذارد و ما نیز روی این نظریه فعلا امیدوار هستیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/124541/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی الماس‌مال کرمان صادر شد

پرداخت تسهیلات ساخت مشارکت‌ مالکان در نوسازی بافت‌های فرسوده را دو برابر می‌کند

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» صادر شد

فیلم/ کاری که تگرگ با یک گندم‌زار در قلعه‌گنج کرد!

سومین سالگرد شهادت سردار سید محمد حجازی در کرمان

خسارت صد میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به بنا‌های تاریخی سیرجان

آبگیری بندهای سنگی و ملاتی و گوراب ها در سیرجان

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

عروسی که به عزا تبدیل شد + فیلم

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

پرواز شرکت‌های زاگرس و ماهان در مسیر کرمان لغو شد

زمین‌های قولنامه‌ای نخرید

آغاز کار گرده افشانی در نخلستان‌های بم

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان