کرمان رصد

آخرين مطالب

تُم‌گاوان، شگفتانه‌ای از کرانه هلیل فرهنگي

تُم‌گاوان، شگفتانه‌ای از کرانه هلیل
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - جیرفت - تُم‌گاوان که هزاران سال صبورانه در کرانه هلیل آرمیده بود امروز تازه‌های شگفت‌انگیزی از تمدن اسرارآمیز جیرفت را پدیدار کرده است.

دی‌ماه سال گذشته برای نخستین بار انتشار نام تپه باستانی تُم‌گاوان در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها با تیتر کشف یک محوطه باستانی در تُم‌گاوانِ جیرفت، بازتاب قابل توجهی پیدا کرد و دیری نپایید که مسوولان از پایان کاوش‌ها در این محوطه خبر دادند. درحقیقت کشف آثار ارزشمندی در محوطه تُم‌گاوان دیگربار نگاه‌های باستان‌شناسان را به جیرفت و تمدن حاشیه هلیل خیره کرد.
بنا به گفته باستان‌شناسان، تمدن هلیل متعلق به هزاره سوم پیش از میلاد بوده و دارای غنای تاریخی بالایی است، مدت‌ها چنین تصور می‌شد که کهن‌ترین تمدن جهان در سومر عراق ایجاد شده، اما کشف یک زیگورات (عبادتگاه) بزرگ با قدمت بیش از پنج هزار سال، آثار سنگ صابونی و همچنین کتیبه‌ای خشتی به خطی ناشناخته در جیرفت باعث شد باستان‌شناسان درخصوص فرضیه‌ها و ادعاهای پیشین خود تجدید نظر کنند. اینکه شهری در حاشیه هلیل، روزگاری مهمترین مرکز تجاری جنوب شرق ایران بوده واقعا قابل تامل است.
همانطور که می‌دانید جیرفت سه رودخانه هلیل، ملنتی و شور دارد و یکی از مناطق سیل‌خیز کشور به شمار می‌رود، چندین سال قبل یک سیلِ خروشانی آمد و باعث شد تاریخ چند هزار ساله این دیار از دل خاک‌های تشنه، بیرون بزند، درواقع آن سیل بود که نام دقیانوس را بر سر زبان‌ها انداخت.
از شهر دقیانوس چه می‌دانید. این شهر تاریخی در شمال شرقی جیرفت و حاشیه هلیل‌رود واقع شده و یک افسانه نیست، این شهر با وسعت 40 کیلومتر مربوط به دوره سلجوقیان بوده و جزو بزرگ‌ترین شهرهای پس از اسلام به شمار می‌رفته است. دقیانوس در زمان سلجوقیان از قطب‌های تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای شرقی منطقه محسوب می‌شده و فرآوانی ثروت باعث شده بود تا این شهر بارها مورد حمله قبیله‌های بیگانه قرار گیرد. همین‌قدر بگویم که مارکوپولو، جهانگرد مشهور ایتالیایی نیز در سفرنامه خود از دقیانوس به عنوان یک شهر باشکوه یاد کرده است.
ناگزیریم قبل از پرداختن به تُم‌گاوان، کمی از یافته‌های ارزشمند حاشیه هلیل بگوییم تا اهمیت و شکوه تُم‌گاوان را بهتر درک کنید. پس با تپه اسرارآمیز کُنارصندَل شروع می‌کنیم، این تپه هم یک شگفتانه بی‌بدیل از هزاره سوم قبل از میلاد است، تپه‌ای که در پنج کیلومتری غرب شهر عنبرآباد و 30 کیلومتری جنوب جیرفت واقع شده است، حتما شنیده‌اید که در آمریکا از کاوش‌های جیرفت، به عنوان بزرگترین طرح باستان‌شناسی خاورمیانه یاد می‌شود. به گفته کارشناسان، خطوط نوشته شده بر روی لوح خشتی کُنارصندَل نوعی خط هندسی است که هنوز رمزگشایی نشده، این خطوط قرن‌ها قدیمی‌تر از خطوط سومری، ایلامی و میخی است و این بدین معناست که حاشیه‌نشینان هلیل درواقع مخترع خط بوده‌اند.

کرمان رصد


در گزارش‌های متعددی به معرفی محوطه‌های باستانی جیرفت و هلیل پرداخته‌ایم و برای هرکدام از این مکان‌ها می‌توان کتاب‌ها و مقاله‌های زیادی به رشته تحریر درآورد، اما امروز می‌خواهیم از شگفتانه‌ای دیگر برایتان بگوییم، از تُم‌گاوان، منطقه‌ای که نامش برای اهالی جیرفت یک وجاهت و زیبایی خاصی دارد، شاید برای این است که این روستا زادگاه شهید محمد مشایخی است، همان بزرگمردی که در وصیتنامه‌اش برای مادر هیزُم‌فروش خود نوشت: مادر جان، فدای شیرت و فدای دست‌های شکافته‌ات، مادر عزیزم، چقدر گرسنگی خوردی و ستم کشیدی و از رودخانه شور هیزم جمع کردی و به تُم‌گاوان آوردی تا غذایی برای ما تهیه کنی. شاید بگویید این موضوع چه ربطی به بحث باستان‌شناختی دارد، اما این‌ها را گفتم تا بدانید تُم‌گاوان حتی بدون تپه باستانی هم برای جیرفتی‌ها ارزشمند است. اینجا فقط یک روستای 90 خانواری از تمدن حاشیه هلیل نیست.
هنوز بسیاری اعتقاد دارند جیرفت، تمدنی است که لرزه بر پیکر تاریخ انداخته و مورخان را زیر بارِ سوال‌هایی بی‌ پاسخ برده است. 13 سال از نخستین کاوش‌های باستان‌شناختی در محوطه باستانی کُنارصندل به سرپرستی "یوسف مجیدزاده" باستان‌شناس معروف می‌گذرد اما هنوز باستان‌شناسان، خط‌شناسان و نهادهای تاریخ‌نگاری دنیا نتوانسته‌اند نوشته‌های کتیبه جیرفتی را رمزگشایی کنند. بسیاری بر این باورند رمزگشایی این کتیبه، تاریخ را به چالش خواهد کشید، درحقیقت پیشینه واقعی هلیل و تپه‌های در حاشیه‌اش همچون یک راز در سینه هلیل محفوظ مانده است و امروز هم تپه‌ای دیگر رخ نموده، تپه‌ای در روستای تُم‌گاوان. به راستی حکایت این تپه‌ها چیست، اگر تپه باستانی تُم‌گاوان راهی میان‌بُر برای رسیدن به گذشته ابهام‌آمیز تمدن جیرفت باشد احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور مشخص می‌شود بین‌النهرین نخستین نقطه مدنیت (شهرنشینی) بوده یا جیرفت.
می‌گویند جیرفت را باید از نزدیک دید، همانطور که محققان زیادی از نقاط مختلف دنیا آمدند و دیدند و متحیرانه به خانه‌هایشان بازگشتند، حقیقتا اینجا وَرای تاریخ است. تعداد آثار بدست آمده از کُنارصندل و دقیانوس به قدری زیاد است که موزه کوچک جیرفت قادر به نمایش همه آنها نیست و بخش زیادی از این آثار امروز در انبارهای مُهر و موم شده میراث فرهنگی محافظت می‌شوند و تمامی اینها حاصل کاوش‌های مقطعی و کوتاه‌مدت است. کاوش‌های کوتاه‌مدت و ناتمامی همچون تُم‌گاوان که هنوز در مرحله مطالعه لایه‌نگاری بوده و خاکِ بکرش نمایان نشده است. کارشناسان میراث فرهنگی بر این باورند نبود منابع مالی مناسب، عامل اصلی کاوش‌های جَست و گریخته این دیار است.
جنوب کرمان را اینگونه خشک و بیابانی نبینید، این دیار روزگاری آنقدر سرسبز بوده که به آن سبزواران می‌گفتند، منطقه‌ای سرسبز و حاصلخیز در میانه سه رودخانه وحشی، یک دشت پهناور با تپه‌هایی پوشیده از گیاهان مختلف و صدای مداوم زنگوله‌ دام‌ها، شاید اهالی دولت‌آباد آن روزها بیشتر به گاوداری می‌پرداختند و گاوهایشان روی تپه‌ای چرا می‌کردند که مردمِ منطقه به آن، تپه گاوها می‌گفتند، در گویش محلی تُم به معنی تپه بوده و امروز ما به آن تپه شگفت‌انگیز، تُم‌گاوان می‌گوییم.
یافته‌هایی ارزنده از تمدن جیرفت

کرمان رصد


محمد سالاری رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جیرفت به خبرنگار ایرنا گفت: در فصل نخست کاوش در منطقه باستانی تُم‌گاوان اطلاعات ارزنده و جدیدی از روند تکاملی فرهنگ‌های جیرفت و مردمان حاشیه هلیل در اختیار باستان‌شناسان قرار گرفت که مربوط به دوران پیش از شکل‌گیری تمدن و شهرنشینی در این منطقه است.
وی تصریح کرد: تُم‌گاوان با بیش از 9 متر ارتفاع در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و بر اساس شواهد، سه دوره مهم فرهنگی یعنی عصر مس و سنگ، عصر مفرغ و دوره‌های تاریخی دیگری همچون هخامنشی و اشکانی را در خود نهان کرده است. این ویژگی در کمتر محوطه باستانی در حوزه فرهنگی هلیل‌رود دیده می‌شود و نشانگر اهمیت دوچندان این تپه است.
رییس اداره میراث فرهنگی جیرفت بیان داشت: متأسفانه بخش‌های بزرگی از این تپه در اوایل انقلاب به شدت تخریب شده و از بین رفته است. این وضعیت به ویژه در بخش جنوبی تپه اسفناک‌تر بوده و تقریبا یک سوم آن نابود شده است، ساخت و سازهای اطراف محوطه به ویژه یک پمپ‌بنزین در جنوب و جاده آسفالته جیرفت - بندرعباس در غربِ تُم باعث تخریب جدی این بخش‌ها شده است.
به گفته سالاری، فصل نخست کاوش در تپه تُم‌گاوان با عنوان لایه‌نگاری از دوم دی‌ماه 98 آغاز شد و پس از 2 ماه پایان یافت. این طرح با همکاری دانشگاه جیرفت و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اجرا شد. در این فصل دانشجویان رشته باستان‌شناسی دانشگاه جیرفت توانستند دوره آموزشی عملی خود را طی کنند.
وی افزود: هدف از انجام کاوش‌های لایه‌نگاری در محوطه‌های باستانی، به دست آوردن یک شناخت کلی از محوطه همچون شناخت دوره‌های مختلف، چگونگی ایجاد و شکل گیری محوطه و آشنایی با ترتیب قرار گرفتن لایه‌های باستانی روی یکدیگر، پیش از انجام کاوش‌های گسترده است.
سالاری ادامه داد: آثار به دست آمده از کارگاه‌های تُم‌گاوان متعلق به دوره فرهنگی موسوم به مس و سنگ با قدمت 6 هزار سال است. یافته‌های بسیار مهم و با ارزشی همچون چند مُهر و اثر مُهر، ابزارها و تراشه‌های سنگی به همراه هزاران قطعه سفال شکسته به دست آمده که قطعا در مطالعات باستان‌شناسی تأثیر چشمگیری خواهد داشت.
کاوش‌های ناتمام

کرمان رصد


میثم شهسواری باستان‌شناس جیرفتی در خصوص تُم‌گاوان به خبرنگار ایرنا گفت: این تپه سال 1345 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و بعد از آن هیچ فعالیت باستان‌شناسی در آن انجام نشد.
او نیز تکمیل فرآیند کاوش‌های باستان‌شناسی در ایران را یک رویا عنوان کرد و افزود: همین کاوش‌های نیمه‌کاره و ناتمام باعث شده سوالات زیادی در ذهن کاوش‌گران بدون پاسخ باقی بماند.
شهسواری اظهار داشت: اگر بتوانیم سه فصل دیگر در تُم‌گاوان کار کنیم به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.
وی تصریح کرد: فصل نخست کاوش را با حداقل اعتبار انجام دادیم و این کاوش درواقع یک فعالیت کوچک‌مقیاس و در حد لایه‌نگاری بود لذا یک کاوش خوب در این تپه، نیازمند 200 میلیون تومان اعتبار است. وی تصریح کرد: فصل نخست کاوش را با حداقل اعتبار انجام دادیم و این کاوش درواقع یک فعالیت کوچک‌مقیاس و در حد لایه‌نگاری بود لذا یک کاوش خوب در این تپه، نیازمند 200 میلیون تومان اعتبار است.
سوالی که ذهن بیشتر مردم را درگیر کرده این است که چرا برای کشف پیشینه‌های فرهنگی کشور ما بودجه‌های مناسب درنظر گرفته نمی‌شود، پس گفتیم این سوال را از یک باستان‌شناس بپرسیم که داخل گود است و چنین پاسخی دریافت کردیم: بودجه‌ها را ادارات کل باید تامین کنند اما خوب است بدانید اعتبارات معمولا به اینگونه پژوهش‌ها اختصاص نمی‌یابد.
جیرفتی‌ها خاطرات تلخ دهه گذشته را خوب به یاد دارند، همان اوایلی که حکایت گنج‌های کُنارصندل بر سر زبان‌ها افتاد و میراث ملی سرزمینمان دست‌خوش تاراج شده بود، چه آثار گران‌بهایی که با حفاری‌های غیرمجاز، متلاشی نشد. آری، تا تدابیر لازم برای حفاظت از گنجینه‌های هلیل اتخاذ شد، ثروت‌های زیادی به تاراج رفت. با یادآوری وقایع آن دوره از شهسواری در خصوص نگرانی مردم نسبت به حفاظت لازم از تُم‌گاوان سوال کردیم. او گفت: خوشبختانه در بحث حفاظت فیزیکی از تپه تاریخی تُم‌گاوان مشکلی نداریم، این تپه دارای اهمیت زیادی است چون یک تپه چند دوره‌ای و از معدود تپه‌هایی است که یافته‌های ارزشمند و موثری را به ما ارائه خواهد داد.
باستان‌شناس جیرفتی با بیان اینکه تُم‌گاوان متعلق به دوره باستان است گفت: اطلاعات اندکی داریم اما اگر کاوش‌ها را با کیفیت انجام دهیم کمک می‌کند خلاء‌های تاریخی باستان‌شناسی جیرفت پُر شود.
تمگاوانِ عصرِ قدیم، برای به رخ کشیدن اعتبار 6 هزار ساله خود در عصر جدید، اعتبار مالی مناسب نیاز دارد.
به گفته فریدون افعالی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، کاوش‌های باستان شناختی تم‌گاوان ثابت کرد دست کم حدود 6 هزار سال قبل یک سیستم مدیریت اداری در منطقه جنوب کرمان از ایران وجود داشته است.

کرمان رصد


شهرستان جیرفت با 308 هزار نفر جمعیت از چهار بخش مرکزی، اسماعیلی، ساردوئیه و جبالبارز تشکیل شده و در فاصله 230 کیلومتری جنوب کرمان واقع است.
در موزه باستان شناسی جیرفت افزون بر 500 اثر تاریخی همچون مجسمه‌هایی از جنس مفرغ، سفال‌های منقوش و ساده و زیورآلات بسیار زیبایی به نمایش درآمده است.
استان کرمان با هفت اثر جهانی، 700 اثر ملی و هزاران جاذبه تاریخی و طبیعی از مقاصد مهم گردشگری کشور به شمار می‌رود.
برچسب‌ها
کرمان جیرفت میراث فرهنگی منشور کوروش

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/124538/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صفحه نخست روزنامه‌های امروز استان کرمان ـ شنبه 1 اردیبهشت ماه

مسافران گیلان و دغدغه‌ای که برچیده شد

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

تجلیل معلولان از شهرداری کرمان برای مناسب‌سازی معابر

آغاز به کارمرکز تکثیر ماهیان گرمابی در شهرستان عنبرآباد

درخواست برخی از مادران ایرانی برای تسریع در روند استعلام تابعیت فرزندانشان

فرهنگ عشایری باید احیا شود/ گم شدن یک هویت در تاریخ

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل 9 استان

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

رکورد 120 روزه نویدکیا در شکست ناپذیری

میکروپلاستیک ها از روده به سایر اندام حرکت می کنند

ژست شادی حامد لک با شماره هفت (عکس)

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی