کرمان رصد

آخرين مطالب

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در نشست خبری

ساختمان برتر سال انتخاب می شود شهرداری تهران

ساختمان برتر سال انتخاب می شود
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران با برگزاری جشنواره ای با هدف ارتقای شاخص های معماری ساختمان برتر سال، معمار و معماری خوب را انتخاب و به شهروندان معرفی می کند.

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران امروز - چهارشنبه سوم اردیبهشت- در نشست خبری که به صورت ویدیو‌ کنفرانس برگزار شد، با انتقاد از سایه ناشی از بورس بازی و سرمایه داری طی هفتاد، هشتاد سال گذشته گفت: سرمایه سالاری سبب شده تا فضای خوب برای زندگی کاهش پیدا کند و ارتباط ضعیفی بین آن چیزی که مردم دوست دارند در آن زندگی کنند با جایی که زندگی می کنند، به وجود بیاید. اما امیدوارم برخی اقدامات به جاری شدن مفهوم معماری در شهر منجر شود .
گلپایگانی از برگزاری جشنواره ای در اداره کل معماری و ساختمان خبر داد و اضافه کرد: بحث برگزاری جشنواره از پارسال آغاز شد و هدفش ترویج معماری خوب است. در واقع قرار است ساختمان برتر سال را انتخاب کنیم که به همه جنبه های معماری توجه کرده باشد. همچنین این جشنواره قرار است معمار و معماری خوب را به مردم معرفی کند .
او نمای خوب، انطباق با ضوابط و مقررات و پروانه‌ای که صادر شده و توجه به ساختمان های ارزشمند معاصر که بازسازی یا مقاوم سازی شده باشند، از محورهای این جشنواره عنوان کرد .
او با بیان اینکه برندسازی و نشان دار کردن ساختمان های خوب به شناختن بهتر مفاهیم معمارانه کمک می‌کند، توضیح داد: این کار به ترویج کارهای خوب و فضاهای کمک می‌کند که در نهایت منتج به فضای شهری خوبی هم خواهد شد. در سازمان نوسازی هم به دنبال ساخت و شکل دادن به معماری هایی هستیم که از الگوی حیاط های کوچک و آپارتمانی تبعیت می‌کند و امیدواریم این طرح را بتوان به خصوص برای مناطق محروم تر شهر به مردم ارایه کنیم .
جفا به معماری ایرانی
گلپایگانی معتقد است: جفایی که در سال های گذشته شده، سبب شده تا معماری مختص به طبقه پولدار باشد در صورتی که معماری متعلق به همه مردم است و همه طبقات حقشان است که در فضای آرام زندگی کنند .
معاون شهردار تهران با اشاره به ویروس کرونا هم گفت: ارتباطی بین فضاهای شهری و شیوع بیماری های مسری به خصوص در فضاهای در هم تنیده وجود دارد و امکان گسترش بیماری های همه گیر را بیشتر می‌کند. اما آیا کرونا فضای شهری را بعد از قطع کامل متفاوت می‌کند؟
او با جدی خواندن موضوع کرونا گفت: این ‌ویروس در کوتاه مدت تاثیراتی بر فضاها و زندگی‌مردم گذاشته است. اقداماتی در این زمینه از اسفند 1398 و فروردین امسال انجام و سعی شد کارها به صورت غیر حضوری پیش برود. درواقع برخی فرایندها را تغییر دادیم تا مردم از خانه کارهایشان انجام دهند که موفقت آمیز بود اما تا رسیدن به ایده آل هنوز فاصله داریم .
در پاسخ به پرسشی درباره درآمدها هم شهرسازی توضیح داد: طبق روال در پایان سال در اسفند هر سال هجومی به شهرداری برای گرفتن پروانه یا تثبیت واحدهایی که دارند رخ می‌داد. از اوایل اسفند 1398 و با شیوع کرونا که در شهر محدودیت‌هایی بابت حضور فیزیکی ایجاد شد، اصلاح جزیی در فرایند صدور پروانه انجام شد. درواقع یک‌ پروانه شهرسازی و یک پروانه ساخت وجود داشت و کارکرد اصلی پروانه ارایه نقشه معماری نبود، اما مالک مجبور به ارایه این نقشه بود. با حذف این پروسه، زمان صدور پروانه کاهش پیدا کرد به طوری که آمار صدور پروانه اسفند سال 98 16 درصد کاهش و نسبت به سال‌های قبل 20 درصد کاهش داشت.
به گفته گلپایگانی؛ رکود تورمی و همینطور انضباط بیشتری در حوزه شهرسازی و صدور پروانه سبب شد تا آمار صدور پروانه کاهش پیدا کند اما دلیل اصلی رکود تورمی بود، به طوریکه در اسفند 1398 با کاهش مراجعان مواجه شدیم و این موضوع در فروردین 1399 هم کاملا مشهود است و با سال های گذشته فاصله دارد .
معاون شهردار تهران با اشاره به معماری ایرانی و اسلامی، اضافه کرد: متاسفانه اینکه معماری ایرانی را فقط در نما بگذاریم، یک برخورد ابتدایی است در حالی که معنای عمیق دار. مثلا در محله نفرآباد که سابقه تاریخی والگوی معماری خاص و ویژه داشت، متاسفانه دچار کم مهری شد اما در سازمان نوسازی اقداماتی در حال انجام است و امیدوارم نمونه خوبی برای توجه مردم امروز به معماری ایرانی باشد.
او درباره تخلفات حوزه ساخت و ساز هم توضیح داد: تخلف در صدور پروانه با روش سیستمی که در پیش گرفته شده است به گونه ای عمل کرده که دیگر صدور پروانه بر خلاف ضوابط وجود ندارد و اقدام درخشانی برای بهبود کیفیت فضای شهری است. اما این سبب نمی شود تا از تخلفات حین ساخت چشم پیوشی شود، به این موضوع از چند جنبه توجه شد، نخست نظارت دایمی‌ با کمک نواحی بر ساخت و ساز بود و دوم شبکه نظارت کارگاهی را به شبکه به هم مرتبط تبدیل کردیم درواقع هم اکنون به صورت آنلاین بر10هزار کارگاه ساختمانی که در تهران وجود دارد، نظارت می شود.
واحدهای کوچک مقیاس به فرهنگ ایرانی نزدیک است
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی درباره خانه‌های کوچک مقیاس، بیان کرد: پیشنهاد این طرح به وزارت کشور ارسال شده که نظر بدهد، کسانی که نگرانند این مقیاس 35 متری با سبک زندگی و فرهنگ ایرانی همخوانی نداشته باشد، باید به محله کن سری بزنند که خانه ها کوچک است اما دقیقا مانند معماری ایرانی و سبک فرهنگ ایرانی ساخته شده است. برای هر ساختمان اجازه داده شده 20 درصد واحدها کوچک مقیاس و حداکثر 35 متر باشد، این می‌تواند.
او همچنین از توافق با راه آهن درباره خط راه آهن تهران- تبریز خبر داد و گفت: راه آهن تهران تبریز، که به مرحله نهایی رسیده و کار پیش رفته است، امیدوارم در دو ماه آینده استارت اجرای برخی کارها زده شود.
گلپایگانی درباره ایمن سازی ساختمان های در دست ساخت از سوی شهرداری، اظهار کرد: شهرداری به دلیل محدودیت مالی، ساختمان های زیادی در دست ساخت ندارد، اما همان تعداد را هم منضبط کردیم به طوری که دو ایستگاه آتش نشانی که در ابتدا کارشان را بدون پروانه شروع کرده بودند متوقف کردیم. شهرداری مجموعه گسترده ای است و گام اول برای نظارت آغاز شده است، اما قبول داریم که همه ساخت و سازهای شهرداری ساخت و سازهای باکیفیتی نبوده است.
دو مشکل پلاسکو
او در پاسخ به پرسشی درباره پلاسکو هم توضیح داد: از نظر قانون آن چیزی که در شهر ساخته می شود باید پس از دریافت پروانه ساخت باشد، اما پلاسکو دو مساله دارد؛ یکی درباره هزینه صدور پروانه است، چون ناخواسته حادثه رخ داده بود و درخواست بنیاد مستضعفان از شهرداری این بود که برای صدور پروانه تخفیف داده شود؛ اما چون قانون مالیات بر ارزش افزوده تخفیف در عوارض ساخت را ممنوع کرده است این امکان برای شهرداری وجود.
این مقام مسئول مساله دوم پلاسکو را تامین پارکینگ عنوان کرد و گفت: بنیاد ممعتقد است این ساختمان از قبل پارکینگ نداشته و ایجاد پارکینگ با مشکل مواجه می شود. در هر دور مورد هم با وزیر راه و و شهرسازی و هم شورای شهر مکاتبه کردیم که تعیین تکلیف شود و قرار شد در نخستین نشست شورای عالی معماری و شهرسازی این موضوع بررسی شود.
معاون شهردار تهران با اشاره به آخرین وضعیت پادگان 06 گفت: مساله این است در هر طرحی میان آن چیزی که از شهر می‌گیرد یا به شهر می دهد آیا موتزانه منطقی وجود دارد یا نه؟ درباره این پادگان هم سعی شد موازنه برقرار شود. در گذشته 14 درصد فضاهای تهران متعلق به ارتش بوده الان شاید 10 درصد باشد اما برنامه شان این است که از شهر خارج شوند.
او ادامه داد: درباره بار ترافیکی خیابان پاسداران باید مدلی را باید پیشنهاد دهیم که تداوم داشته باشد در پاسداران فضای بوستان همگانی مناسبی وجود ندارد و تبدیل پادگان به بوستان می‌تواند به این کیفیت کمک کند، طرح اولیه ترافیکی آماده شده و باید به تصویب شورای عالی معماری شهرسازی برسد. ظرفیت‌هایی در پاسداران مانند بزرگراه شهید صیاد شیرازی، دو ایستگاه مترو و در مرحله بعدی خیابانی در شمال و خیابانی که در جنوب است و با توجه به این ظرفیت ها پیشنهادها ارایه شده است که باید به تایید معاونت حمل و نقل برسد.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/123495/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان