کرمان رصد

آخرين مطالب

در گفتگو با مهر تشریح شد؛

جزئیات آموزش دانش آموزان کرمانی در دوران شیوع کرونا فرهنگي

جزئیات آموزش دانش آموزان کرمانی در دوران شیوع کرونا
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان جزئیات آموزش دانش آموزان کرمانی در دوران شیوع کرونا را تشریح کرد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها؛ اپیدمی کرونا علاوه بر تأثیر بر حوزه‌های سلامت و اقتصاد، حوزه آموزش را هم تحت تأثیر قرار داده است؛ به گونه‌ای که از همان ابتدای شیوع این بیماری، مدارس با توجه به اهمیت بحث فاصله گذاری اجتماعی تعطیل شدند و اکنون حدود دو ماه است که دانش آموزان در محیط مدرسه حضور پیدا نکرده‌اند.
اما در این میان طبق تصمیم ستاد مدیریت بیماری کرونا ، بحث آموزش دانش آموزان نیمه کاره رها نشده است و از طریق رسانه ملی و فضای مجازی دنبال می‌شود. بالغ بر 70 درصد از محتوای آموزشی قبل از تعطیلی مدارس به دانش آموزان ارائه شده بود و اکنون هم معلمان دورا دور وضعیت دانش آموزان را رصد می‌کنند. برای دانش آموزانی هم که امکان استفاده از برنامه‌های اینترنتی یا رسانه ملی را ندارند، بسته‌های آموزشی تهیه و بین آنها توزیع شده است.
برای بررسی جزئیات اجرای برنامه‌های آموزشی در دوران اپیدمی کرونا با احمد اسکندری نسب مدیرکل آموزش و پرورش استان به گفت و گو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.
چه اقداماتی برای جبران تعطیلی دو ماهه مدارس در استان کرمان انجام شده است؟
مدارس به صورت رسمی از چهارم اسفند در استان کرمان تعطیل شدند؛ البته معلمان طی روزهای کرونایی با کار جهادی اجازه ندادند کار آموزش تعطیل شود. ما برای جبران تعطیلی‌های ناشی از بیماری کرونا با شعار «آموزش تعطیل نیست و تعطیل نمی‌شود» پای کار آمدیم و تقریباً از هفته اول درصدد بودیم تا ارتباط بین معلم و دانش‌آموز توسط اولیا در منزل احیا شود.
در گام اول ارتباط بین دانش‌آموز و معلم از طریق رسانه ملی محقق شد و روزانه برنامه‌های آموزشی برای دانش‌آموزان پخش می‌شود؛ این اقدام گام بسیار خوبی در راستای آموزش است ضمن اینکه به علت تعداد زیاد برنامه‌ها امکان اجرای برنامه‌های آموزش استانی وجود ندارد.
گام دوم شامل آموزش مجازی از طریق راه‌اندازی سایت‌های استانی و شهرستانی است که در این سایت‌ها مطالب آموزشی به دانش آموزان ارائه می‌شود. استقبال در همان هفته‌های اول از فضای مجازی برای آموزش بسیار خوب بود و معلمان هم توانستند ارتباط خوبی با دانش آموزان برقرار کنند. به لحاظ اهمیت موضوع از همان روزهای ابتدایی آموزش تک تک دانش آموزان در دستور کار مدیر و معلمان مدارس قرار گرفت.
به نظر شما شیوه کنونی آموزش تا چه میزان تأثیرگذار و موفق است؟
هیچ روشی جایگزین حضور فیزیکی دانش آموز در فضای کلاس درس نمی‌شود و آموزش از طریق فضای مجازی کار جدیدی بود که آموزش پرورش در شرایط کنونی ناگزیر به پذیرفتن آن بود.
برای دانش آموزانی که دسترسی به فضای مجازی ندارند چه راهکاری به کار گرفته شده است؟
آموزش و پرورش در خصوص دانش آموزان روستایی، عشایری و… که دسترسی به فضای مجازی و اینترنت ندارند درسنامه و بسته‌های آموزشی تهیه کرده که بین دانش آموزان این مناطق توزیع شده است. در مرحله اول این بسته‌ها در اختیار 32 هزار دانش آموز و در مرحله دوم در اختیار حدود 82 هزار دانش آموز روستایی و عشایری قرار گرفت.
بالغ بر 70 درصد از محتوای آموزشی تا چهارم اسفند به دانش آموزان آموزش داده شده بود، بنابراین اکنون تمرکز کاری بر روی تثبیت مطالبی که قبلاً دانش آموزان یاد گرفته‌اند و همچنین درس‌های باقیمانده گذاشته شده است.
نمی‌توانیم بگوییم که همه دانش‌آموزان تحت پوشش آموزش قرار گرفته‌اند اما دانش آموزانی که امکان استفاده از اینترنت و فضای مجازی را دارند و خودشان هم همکاری کرده‌اند تحت آموزش قرار گرفته‌اند؛ ضمن اینکه معلمان هم درصدد بودند تا این ارتباط را به شکلی برقرار کنند که دانش‌آموزان ضرر نکنند.
لطفاً در خصوص محتوای بسته‌های آموزشی توضیح دهید
بسته‌های آموزشی شامل مطالبی در خصوص تدریس معلم و تکلیف دانش‌آموزان است که توسط گروه‌های آموزشی طراحی و در سراسر استان کرمان توزیع شده است.
لطفاً در خصوص شبکه «شاد» توضیح دهید
شبکه ملی شاد در حال تدریس دروس به صورت منسجم است، ضمن اینکه در شبکه مجازی، دانش آموز مثل کلاس درس با معلم خود ارتباط برقرار می‌کند. هر دانش‌آموزی باید به موقع در کلاس مجازی حضور داشته باشد و حضور و غیاب توسط معلم انجام می‌شود. معلم در این فضا محتوای آموزشی را تدریس کرده و به صورت مجازی درس پرسیده یا امتحان گرفته می‌شود.
هدف ما این است که معلم بتواند از طریق فضای مجازی با دانش آموز ارتباط برقرار کند که بسیار مهم است و در این راستا آموزش و پرورش شبکه «شاد» را راه‌اندازی کرد.
شبکه شاد از روز میلاد امام زمان ( عج ) راه اندازی شده است و همه مدارس ابتدایی در کل کشور تحت پوشش این شبکه قرار گرفته‌اند که در کرمان به صورت نمادین در یکی از مدارس از طرح شاد رونمایی شد.
در شبکه شاد معلم همچون زمان حضور خود در کلاس با دانش آموز ارتباط برقرار می‌کند و به راحتی می‌تواند از دانش آموز درس بپرسد و تکالیف او را مشاهده کند. برای انجام این کار همکاری دانش آموزان و اولیای آنها الزامی است، ضمن اینکه شبکه شاد یک شبکه سراسری، یکسان و آسان برای آموزش‌های مجازی و در انحصار آموزش و پرورش است.
شبکه شاد یک محیط امن برای دانش‌آموز، خانواده و آموزش و پرورش است پیش از این قرار بود از طریق پنج پیام رسان داخلی این کار انجام شود اما مشکلات امنیتی وجود داشت. معتقدم شبکه شاد می‌تواند مکمل بسیار خوبی برای بعد از اپیدمی کرونا باشد و بستر خوبی فراهم شود که برای همیشه بین دانش آموز و معلم ارتباط برقرار شود ضمن اینکه در این شبکه مطالب ماندگار است و دانش آموز می‌تواند مکرراً مطالب را مطالعه کند که شاید در کلاس درس این امکان نمی‌توانست وجود داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/123360/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

پیشتازی شهرداری تبریز در تخفیف80 درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

روز برفی ؛ مرتضی پاشایی و محمدرضا گلزار

فلسفه چینی: سفری به ژرفای اندیشه شرقی

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

آماده‌باش ستاد مدیریت بحران در آستانه برگزاری کنکور در جیرفت

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی در ارتفاعات سرچشمه

آغاز مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی با نبرد تکراری مس و پیکان

طرز تهیه کباب ترش تابه‌ای، یک غذای فوق‌العاده خوشمزه

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

رقابت بیش از 3 هزار داوطلب کنکور سراسری در سیرجان

اجرای طرح توجیهی مسیر گردشگری فرهنگ و هنر

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

حامیان گشت ارشاد

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن

دادستان انتظامی قضات کشور به کرمان سفر کرد

رانش زمین در جاده روستایی گلزار محمد_ یافت آباد

تلاش جهادی برای بازگشایی جاده کوهبنان _زرند

معرفی برگزیدگان مسابقات تیراندازی تفنگ و تپانچه بادی نیرو‌های مسلح در کرمان

تصاویری از وقوع سیل و بارندگی شدید در کرمان (فیلم)

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی به کرمان صادر شد

نویدکیا: بازی سختی در پیش داریم

شورای اداری ایتان کرمان

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد