کرمان رصد

آخرين مطالب

کرمان غرق در آب مقالات

کرمان غرق در آب
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان -  آب‌گرفتگی معابر هر ساله در فصل بارش ها، پیاده و سواره را در معابر کرمان با مشکلات فراوانی روبرو می‌کند و این‌بار بارش 30 میلیمتری باران به صورت گسترده‌، شهرسازی و مدیریت شهری کرمان را به چالش کشید که می طلبد از هم‌اکنون برای رفع اساسی این مشکل چاره‌اندیشی شود.

بارش باران طی 2 روز گذشته در شهر کرمان با وجود هشدارهای هواشناسی و اداره‌کل مدیریت بحران استانداری این‌بار در حجم گسترده‌تری تردد رفت و آمد مردم این شهر را مختل کرد و موجب تشکیل نشست فوق‌العاده ستاد مدیریت بحران استان کرمان و کمک خواستن شهرداری کرمان از استانداری، دستگاه های اجرایی و نیروهای نظامی این استان برای جمع آوری روان‌آب‌های معابر شد.
متاسفانه موجی گسترده از آب گرفتگی هر بار با کمترین بارندگی، شهر کرمان را فرا می گیرد که به گفته مسئولان و کارشناسان می توان علت اصلی آن را در شهرسازی اشتباه، ظرفیت اندک بندهای خاکی، کانال کشی‌های نامناسب و کمبود امکانات جست و جو کرد.
شهرداری کرمان نیز هر بار برای رفع این معضل با پمپ و تانکر، روان آب های ناشی از بارندگی را از سطح خیابان ها و کوچه ها جمع آوری می کند که این اقدام علاوه بر صرف وقت و انرژی بسیار، روشی نامناسب در مدیریت نوین شهری محسوب می شود.
30 میلیمتر بارندگی موجب آبگرفتگی معابر کرمان شد
معاون امور عمرانی استاندار کرمان گفت: بارش‌های 2 روز گذشته در شهر کرمان به‌طور میانگین 30 میلی‌متر بود که موجب آب‌گرفتگی معابر و مشکلات دیگری در شهر کرمان شد.
سیدمصطفی آیت‌الهی موسوی افزود: خوشبختانه شهرداری کرمان با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی و نظامی، بخشی گسترده از آب گرفتگی معابر را جمع‌آوری کردند که موجب رفع قسمتی از مشکلات مردم شد.
معاون امور عمرانی استاندار کرمان با اشاره به احتمال بارندگی طی روزهای آینده گفت: از روز چهارشنبه‌ هفته جاری احتمال بارندگی مجدد به شکل رگبار در شهر کرمان وجود دارد، لذا ضرورت دارد راهکارهای مناسب برای جلوگیری از هجوم آب به شهر کرمان به سرعت ارائه و اجرایی شود.
آیت‌الهی موسوی افزود: لازم است با همکاری دستگاه‌های مرتبط اجرایی و نظامی، ضمن جلوگیری از ورود سیلاب به شهر کرمان، آب‌گرفتگی معابر را نیز مدیریت کنیم و در این زمینه باید تجارب مختلف ارائه تا در فرصت باقی‌مانده، این بحران مدیریت شود.
نداشتن شیب و وسعت گسترده، علت آب گرفتگی کرمان
شهردار کرمان نیز با اشاره به بارندگی‌های اخیر و بارندگی احتمالی در روزهای آینده، گفت: مشکل آب‌گرفتگی علاوه بر درون شهر، در خارج از شهر کرمان نیز مشکل ایجاد کرده است.
سیدمهران عالم‌زاده افزود: طی سال‌های اخیر علاوه بر اجرای طرح های کانال‌کشی مختلف، پمپ‌های ثابت در شهر کرمان نصب شد اما به‌علت مسطح بودن و وسعت زیاد این شهر، در هنگام بارندگی با مشکل آب‌گرفتگی در معابر روبه‌رو می‌شویم.
تکمیل ظرفیت دریاچه و بندهای خاکی کرمان بر اثر بارندگی
وی اضافه کرد: با توجه به پُر شدن ظرفیت دریاچه بلدالامین به‌ علت بارندگی‌های اخیر، باید ماشین‌آلات دستگاه‌های اجرایی برای افزایش ظرفیت این دریاچه به کمک شهرداری کرمان اعزام شوند.
عضو اسبق هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان افزود: بند خاکی ده‌بالا نیز پُر شده و احتمال سرریز آب این سد خاکی وجود دارد لذا شهرداری کرمان برای جلوگیری از هجوم آب از طرف بند خاکی ده‌بالا، فعالیت خود را در این محدوده آغاز کرده، اما همچنان نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها هستیم.
کمبود امکانات شهرداری برای کنترل آب گرفتگی معابر کرمان
وی ادامه داد: هم‌اکنون برای کنترل آب گرفتگی معابر کرمان با کمبود امکانات و ماشین‌آلات سنگین مواجه هستیم و از سایر دستگاه‌های اجرایی و نظامی درخواست داریم که در این زمینه با شهرداری کرمان همکاری کنند.
عالم‌زاده با بیان اینکه در بارندگی اخیر، 24 تانکر شهرداری در نقاط مختلف شهر مشغول فعالیت بودند، گفت: از طرف سایر دستگاه‌ها نیز 6 تانکر برای جمع‌آوری روان‌آب‌های حاصل از بارندگی به کمک شهرداری کرمان آمد، اما انتظار ما با توجه به وضعیت آب‌گرفتگی معابر و خانه‌های شهروندان، بیش از این میزان است.
راهکارهای رفع مشکل آب گرفتگی معابر کرمان
معاون خدمات شهری شهردار کرمان نیز عنوان کرد: دریاچه بلدالامین نیاز به لایروبی و عمیق‌سازی دارد تا ظرفیت جمع‌آوری آب در این دریاچه افزایش یابد.
مهدی نیکویی با اشاره به فعالیت 30 تانکر در جمع‌آوری آب‌های حاصل از بارندگی های اخیر در سطح معابر شهر، افزود: کار جمع آوری روان آب های حاصل از بارندگی با افزایش تعداد تانکرها، با سرعت بیشتری انجام می‌شود.
وی با اشاره به خرید سه تانکر 60 هزار لیتری توسط شهرداری کرمان و به‌کارگیری تمام ظرفیت شهرداری برای رفع مشکل آب گرفتگی معابر گفت: نیاز به وجود 20 تانکر، بیل مکانیکی و کامیون برای جمع‌آوری روان‌آب‌های حاصل از بارندگی اخیر و بارندگی آینده در کرمان وجود دارد.
همچنین معاون حمل‌ و نقل و امور زیربنایی شهردار کرمان با اشاره به پُر شدن سد خاکی ده‌بالا گفت: این سد خاکی، خارج از حریم و محدوده شهر قرار دارد اما برای جلوگیری از هجوم آبِ پشتِ این سد به داخل شهر، از روز گذشته مشغول انجام عملیات عمرانی برای استحکام‌بخشی این سد و هدایت آب هستیم.
محمدعلی قنبری افزود: ضرورت دارد هرچه سریع‌تر برای این سد، سرریز احداث شود تا آب اضافه پشت سد به‌صورت مطلوب هدایت شود.
پیش‌بینی موج جدید بارش‌ها از چهارشنبه‌شب در کرمان
مدیرکل هواشناسی استان کرمان نیز با اشاره به احتمال وقوع بارندگی طی روزهای آینده در استان کرمان گفت: سامانه بارندگی از روز چهارشنبه هفته جاری وارد استان می‌شود و از چهارشنبه‌شب شاهد بارندگی در نیمه غربی استان کرمان خواهیم بود لذا ضرورت دارد تدابیر لازم توسط دستگاه های متولی اندیشیده شود.
تورج جدیدی افزود: علاوه بر احتمال بارندگی به میزان میانگین 40 تا 50 میلی‌متر در بافت و رابر، شاهد بارندگی در زرند، دشت ‌خاک تا مرز استان یزد به میزان میانگین 25 میلی‌متر خواهیم بود.
وی بیان داشت: این سامانه تا روز جمعه در استان کرمان فعال خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود در شهر کرمان نیز در روزهای آینده به‌طور متوسط شاهد 15 تا 20 میلی‌متر بارندگی باشیم.
با وجود مطالب یاد شده، زیرساخت های شهری کرمان با شیب بندی مناسب و کانال کشی و احداث بندهای خاکی باید به گونه ای طراحی و احداث شود که به جای اجرای اقدامات مقطعی پس از وقوع حادثه از جمله جمع آوری روان آب‌ها با تانکر و پمب، این چالش شهری را یکبار برای همیشه ریشه کن کند.
برچسب‌ها
کرمان شهرداری کرمان بارش باران

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/122969/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رکورد 120 روزه نویدکیا در شکست ناپذیری

میکروپلاستیک ها از روده به سایر اندام حرکت می کنند

ژست شادی حامد لک با شماره هفت (عکس)

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان