کرمان رصد

آخرين مطالب

سفر به زهکلوت، بدون استقبال و بدرقه سياسي

سفر به زهکلوت، بدون استقبال و بدرقه
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - جیرفت - سیل امسال در زهکلوت کرمان خسارات زیادی برجا گذاشت و فرماندار رودبارجنوب نیز همان روز نخست اعلام کرد مقامات و مدیران از سفر به این منطقه خودداری کنند چون آیین استقبال و بدرقه آنها روند خدمت‌رسانی را با کندی مواجه می‌کند.

سیلاب نوروزی امسال در همان ساعات نخستین، بیشتر زیرساخت‌های رودبار جنوب را تخریب و مردم و مسوولان را غافلگیر کرد، بیش از 15 هزار نفر در محاصره سیلاب قرار گرفتند و مسیرهای ارتباطی و راه‌های روستایی به طور کامل تخریب شد، در این بین تلاش‌های شبانه‌روزی فرماندار و دستگاه‌های اجرایی این شهرستان در روزهای نخستین سیل موجب وصل شدن شبکه‌های برق و آب آشامیدنی و بازگشایی مسیرهای ارتباطی شدند.
در ادامه خواهیم دید که سیل با منطقه 54 هزار نفری زهکلوت در رودبار جنوب کرمان چه کرد و مسوولان علاوه بر مدیریت بحران سیل با چه مشکلات و چالش‌هایی مواجه بودند. بنا به گفته مسوولان، تدابیر لازم برای احداث 550 منزل مسکونی و تعداد قابل توجهی از مدارس خسارت دیده از سیل اتخاذ شده است.
عده‌ای فقط به دنبال کم‌رنگ کردن خدمات‌رسانی‌ها بودند برخی هم با انتشار فیلم‌ها و عکس‌های قدیمی خواستند از آب گل‌آلود ماهی گرفته و بر تعداد مخاطبان پیج‌ها و کانال‌های مجازی خود بیفزایند و برخی هم واقعیت‌ها را اطلاع‌رسانی کردند اما تلاش مدیران محلی، امدادی و نیروهای مردمی را نمی‌توان نادیده گرفت که در این روزهای کرونایی، جان‌برکفانه به میدان خدمت‌رسانی آمده و از هیچ کوششی دریغ نکردند.
تعداد معدودی هم با سیاه‌نمایی‌ و جنجال‌های رسانه‌ای نه تنها خستگی را از تن خدمتگزاران مردم بیرون نیاورده بلکه مشکلی بر مشکلات این منطقه افزودند و با روش‌های متعددی خواستند مدیران این شهرستان را درگیر مسائل حاشیه‌ای کنند.
از ساعات نخستین سیل، کمک‌رسانی به مردم رودبار جنوب و زهکلوت به طور ویژه در دستور کار قرار گرفت و اقلام بهداشتی و غذایی به منطقه ارسال و بین سیل‌زده‌ها توزیع شد و افراد و گروه‌های زیادی از هموطنانمان برای خدمت به این مردم اعلام آمادگی کردند، اما در این بین عده‌ای هم به نام یاری سیل‌زده‌های رودبار جنوب آمدند ولی نه تنها یاری‌گر نبودند بلکه باری اضافی بر دوش مردم و خادمان این منطقه شدند و حواشی زیادی را برجا گذاشتند چرا که هدف همه مسوولان خدمت با برنامه و اصولی به مردم بود لذا در این مسیر می‌بایست متحد و با همدلی حرکت می‌کردند نه اینکه با حرف‌ها و خبرهای غیرواقعی به دنبال زیر سوال بردن خدمات مردم و مسوولان باشند.
پراکندگی جمعیت در مناطق روستایی زهکلوت بقدری زیاد است که دولت مجبور شد این مناطق را بیش از هشت مرتبه پایش هوایی کند، با این حال دیدیم برخی از خانوارها در بحث دریافت کمک‌های امدادی مشکل داشتند، اگر بخواهیم واقع‌بینانه به این موضوع بپردازیم باید بگوییم دلیل اصلی این اتفاقات، سکونت در مناطق خارج از محدوده بوده و در ماجرای روستای مَردوار هم دیدیم تعدادی خانوار برای فرار از کرونا، بدون هماهنگی قبلی به یک منطقه کوهستانی خالی از سکنه مهاجرت کرده بودند، موقعیت جغرافیایی این منطقه به گونه‌ای بود که حتی در پایش هوایی هم قابل رویت نبود و درواقع اینگونه نقل مکان‌ها در روند خدمت‌رسانی اخلال ایجاد کرد.
فرماندار رودبار جنوب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خدمات دولت را خدمات نظام عنوان کرد و گفت: همه دوست‌داران نظام و انقلاب به فکر خدمت به مردم هستند ولی این خدمت باید با اتحاد و همدلی رقم بخورد لذا هیچ پیشرفتی بدون کار و خرد جمعی محقق نمی‌شود از این رو با اصل همفکری و اتحاد به دنبال برطرف کردن مشکلات مردم رودبار جنوب و زهکلوت هستیم.
محمود قانعی افزود: دولت تمام توان خود را برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان این شهرستان به کار گرفته و با توجه به پراکندگی روستاها امکان دارد برخی افراد از دریافت خدمات محروم بمانند ولی ما پیگیر رفع مشکل همه مردم هستیم.
وی ادامه داد: متاسفانه بعضی منازل در باغ‌ها و خارج از طرح هادی روستایی ایجاد شده‌اند و این موضوع در روند شناسایی و خدمات رسانی اخلال ایجاد کرد ولی با این وجود پیگیر خدمات رسانی به تمامی مردم حتی در مناطق صعب‌العبور هستیم.
فرماندار رودبار جنوب خدمات رسانی به مردم سیل‌زده رودبار جنوب را نتیجه همکاری جمعی برشمرد و گفت: در نشست ستاد بحران شهرستان اعلام کردیم که همه در کنار یکدیگر برای خدمت‌رسانی تلاش می‌کنیم.
وی افزود: از استاندار خواهش کردیم مسوولان را به منطقه نفرستند تا بتوانیم تمام وقت خود را صرف خدمت به مردم کنیم.
قانعی با بیان اینکه سیاه‌نمایی‌های برخی افراد، بسیار ناجوانمردانه است، تصریح کرد: دولت و دستگاه‌های دیگر به صورت شبانه‌روزی در حال خدمت به مردم مناطق سیل‌زده هستند.
وی با بیان اینکه اعتقاد داریم اگر مشکلی وجود دارد باید اطلاع رسانی شود، گفت: با اطلاع رسانی به موقع، قطعا به مشکل مردم رسیدگی می‌شود.
فرماندار رودبار جنوب ادامه داد: افرادی که واقعا دلسوز مردم و نظام هستند مشکلاتی که از چشم مسوولان دور مانده را به فرمانداری و بخشداری اعلام کنند تا در کمترین زمان ممکن به آن مشکلات رسیدگی شود.
خسارت یک میلیارد و 300 میلیون تومانی سیلاب به شهر زهکلوت
رییس شورای تامین شهرستان رودبار جنوب گفت: طبق برآورد نخستین کارشناسان، سیلاب یک میلیارد و 300 میلیون تومان خسارت به شهر زهکلوت وارد کرد.
محمود قانعی افزود: دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند تا گزارش مستند و مکتوب را تحویل دهند تا جمع بندی نهایی انجام و اعلام شود.
وی بیشترین میزان خسارت شهر زهکلوت را به بخش‌های کشاورزی، راه، پل‌ها، سیل‌بند، بندهای خاکی بالا دستی، آب، برق و مدارس اعلام کرد.
54 هزار نفر در زهکلوت زندگی می‌کنند
رییس ستاد بحران شهرستان رودبار جنوب جمعیت شهر زهکلوت را 43 هزار و 500 نفر اعلام کرد و گفت: این آمار بر اساس اطلاعات سال1395 است ولی با توجه به جمعیت شناوری که از مناطق دیگر به این شهر می‌آیند 54 هزار نفر است چون کشاورزان فصلی در این منطقه سکونت دارند.
رفع کمبود دارو در بخش جازموریان به صورت ویژه در دستور کار است
فرماندار رودبار جنوب با بیان اینکه فاصله زهکلوت تا رودبار جنوب 70 کیلومتر است، گفت: یک سری شرکت‌های طرف قرار داد با دانشگاه علوم پزشکی جیرفت داریم که گاها با مشکل تامین اعتبار مواجه هستند.
وی افزود: کمبود دارو در بخش زهکلوت قطعا نگرانی ما نیز است و با پیگیری انجام شده به صورت ویژه جازموریان را در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی جیرفت آورده‌ایم ولی شرایط اقتصادی بر این مساله تاثیر می‌گذارد ولی مردم حق دارند از کمبود دارو گلایه‌مند باشند لذا این مشکل باید به صورت اساسی حل شود تا مردم در بخش جازموریان با کمبود دارو مواجه نباشند.
قانعی همچنین به اقدامات انجام شده برای پیشگیری از ویروس کورنا در رودبار جنوب اشاره کرد و گفت: در زمینه پیشگیری از انتقال ویروس کرونا قبل از سیلاب در زهکلوت اقداماتی را آغاز کردیم که این اقدامات شامل محلول پاشی در روستاها و معابر شهری بود.
وی افزود: جلوگیری از ورود و خروج افراد غیربومی به مبادی ورودی شهر رودبار جنوب عملیاتی شد و تیم‌های هلال احمر، نیروی انتظامی، فرمانداری، شبکه بهداشت و بسیج را در ورودی و خروجی شهر رودبار جنوب و زهکلوت مستقر کردیم.
فرماندار رودبار جنوب با بیان اینکه این شهرستان وضعیت سفیدی در زمینه کرونا دارد، اظهار داشت: تمامی مسیرهای فرعی را مسدود کردیم تا از ورود افراد غیربومی به منطقه جلوگیری کنیم.
وی تصریح کرد: آموزش خانه به خانه همزمان با طرح قطره فلج اطفال، برگزاری 6 شورای اضطراری سلامت در شهر رودبار و زهکلوت ،انجام جلسات متعدد با محوریت فرمانداری برای تعطیلی بازارهای شهر ازجمله اقدامات اولیه برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا بود.
قانعی از آماده کردن قسمتی از بخش بستری بیمارستان رودبار جنوب برای بستری موارد مشکوک خبر داد و افزود: تا کنون هفت مورد تحت نظر متخصص بستری شدند که تابحال نتیجه آزمایشات این افراد منفی بوده است.
وی ادامه داد: از ابتدای فعالیت های پیشگیرانه تا کنون 94 درصد از جمعیت شهرستان در طرح غربالگری کرونا مشارکت کرده‌اند.
فرماندار رودبار جنوب شغل اصلی مردم زهکلوت و رودبار جنوب را کشاورزی و دامداری عنوان کرد و گفت: وضعیت اشتغال و اقتصاد مردم این منطقه به شرایط کشاورزی بستگی دارد.
بهره‌مندی تمامی روستاهای زهکلوت از آب آشامیدنی سالم
رییس شورای تامین شهرستان رودبار جنوب از بهره‌مندی تمامی روستاهای زهکلوت از آب آشامیدنی سالم خبر داد و گفت: زیرساخت‌های شهر زهکلوت در روز نخست سیل دچار خسارت شد ولی طی سه روز این زیر ساخت‌ها فراهم شد و هم اکنون آب آشامیدنی سالم در اختیار مردم زهکلوت است.
وی با بیان اینکه روستاهایی که در زمینه آب دچار مشکل شده بودند مشکلشان برطرف شد، افزود: بعضی روستاها مجتمع آبرسانی در حال ساخت و ساز دارند که بین 30 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد لذا امیدواریم هر چه سریع‌تر مشکل آب آشامیدنی لوله‌کشی این روستاها برطرف شود.
زهکلوت 12 هزار دانش‌آموز دارد
رییس شورای آموزش و پرورش شهرستان رودبار جنوب نیز از فعالیت 12 هزار محصل زهکلوتی خبر داد و گفت: این دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی در حال فرآگیری علم و دانش هستند.
قانعی افزود: مدارس زهکلوت با توجه به فرسودگی نیاز به ساخت و ساز جدید دارند لذا امیدواریم خیران دلسوز کشورمان در این زمینه مشارکت کنند تا شاهد برطرف شدن این مشکل باشیم.
توزیع پنج هزار و 500 بسته حمایتی توسط هلال احمر
فرماندار رودبار جنوب گفت: جمعیت هلال احمر بیش از پنج هزار و 500 بسته حمایتی بین مردم سیل‌زده توزیع کرد و همچنین از طریق گروه‌های جهادی و خیرین بسته‌های حمایتی بیشتری توزیع می‌شود.
تمامی افراد نیازمند زهکلوت چادر دریافت کردند
فرماندار رودبار جنوب اظهار داشت: توزیع چادر برای تمامی افراد نیازمند پس از شناسایی انجام شد و در صورت محرز شدن شرایط افراد جدید نیز چادر در اختیار آنها قرار می‌گیرد.
قانعی گفت: در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری هم یک طرح مطالعاتی در بالا و پایین شهر رودبار و زهکلوت در حال انجام است.
وی با بیان اینکه در شهر زهکلوت سه سد خاکی اجرا شده، بیان داشت: در سیلاب اخیر یکی از سدها حجم وسیعی از آب را کنترل کرد و موجب کاهش خسارت بیشتر به زهکلوت شد.
رییس شورای تامین رودبار جنوب ادامه داد: سد خاکی دوم زهکلوت در حال اجرا و طرح سوم در حال تامین اعتبار است که امیدواریم هر چه سریع‌تر این مهم محقق شود.
وی اظهار داشت: طرح مطالعاتی بالادست رودبار جنوب انجام شده که امیدواریم در کمترین زمان ممکن این طرح را به نتیجه برسانیم.
رییس ستاد بحران رودبار جنوب گفت: روستاها و مناطقی که برق آنها قطع شده بود در ساعات اولیه سیلاب مشکلشان حل شد و هم اکنون روستای بدون برق در زهکلوت نداریم. رییس ستاد بحران رودبار جنوب گفت: روستاها و مناطقی که برق آنها قطع شده بود در ساعات اولیه سیلاب مشکلشان حل شد و هم اکنون روستای بدون برق در زهکلوت نداریم.
وی افزود: خسارت هایی در زمینه زیرساخت‌های برق مانند بتن‌ریزی تیرهای برق، جایگزینی تیرها و گاویان بندی اطرف تیرهای در حریم رودخانه‌ها وارد شده که از طریق امور برق استان این مشکلات را پیگیری می‌کنیم.
شناسایی 550 مسکن آسیب‌دیده از سیل در زهکلوت
فرماندار رودبار جنوب گفت: 550 مسکن آسیب دیده را شناسایی و تفکیک کردیم و منازلی که نیاز به ساخت و ساز مجدد داشته را در دستور کار قرار دادیم و کلنگ‌زنی منازل توسط معاون استاندار انجام شد لذا امیدواریم با شتاب بیشتری این فعالیت پیش رود.
وی افزود: یک سری اقلام و بسته‌های حمایتی در اختیار صاحبان این منازل گذاشته شد و در فاز اول پنج میلیون تومان به صورت بلاعوض برای تامین وسایل زندگی پرداخت شد و پنج میلیون تومان دیگر طی یک قسط دیگر در اختیار نیازمندان قرار داده می‌شود.
رییس شورای تامین شهرستان رودبار جنوب همچنین از دفن بهداشتی 2 هزار راس دام تلف شده در سیل این شهرستان خبر داد و گفت: مابقی دام‌ها در حال واکسینه هستند تا با مشکلات جدیدی مواجه نشویم.
پایش روزانه مشکلات کشاورزی اهالی زهکلوت
فرماندار رودبار جنوب همچنین اظهار داشت: در حوزه کشاورزی در حال رصد روزانه هستیم و افرادی که دچار خسارت شده‌اند، شناسایی و خساراتشان ثبت شده است.
قانعی ادامه داد: تامین سم و سم‌پاشی، کود و سایر خدمات کشاورزان زهکلوت در حال پیگیری است.
وی همچنین گفت: ستاد بازسازی شهر زهکلوت رودبارجنوبِ کرمان برای خدمات‌رسانی سریع‌تر و منسجم به مردم این منطقه تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه این ستاد وظیفه بررسی وضعیت مسکن مردم زهکلوت را برعهده دارد، افزود: با توجه به اینکه بیشترین حجم خسارات در شهرستان رودبار جنوب به منطقه زهکلوت وارد شده این ستاد تشکیل شد.
فرماندار رودبار جنوب به تشریح وظایف ستاد بازسازی شهر زهکلوت پرداخت و تصریح کرد: در این ستاد پیگیری و برنامه‌ریزی لازم برای احداث و بازسازی منازل فرسوده و تخریب شده انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه سیلاب به 150 روستا در این شهرستان خسارت وارد کرد گفت: پیگیر رفع مشکلات مناطق سیل‌زده هستیم و این پیگیری بر اساس برنامه‌ریزی انجام می‌شود. وی با بیان اینکه سیلاب به 150 روستا در این شهرستان خسارت وارد کرد گفت: پیگیر رفع مشکلات مناطق سیل‌زده هستیم و این پیگیری بر اساس برنامه‌ریزی انجام می‌شود.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان نیز با بیان اینکه در جریان سیل اخیر 370 خانواده تحت حمایت بهزیستی جنوب آسیب دیدند، گفت: میزان آسیب‌دیدگی این خانواده‌ها تا حدود 70 درصد می‌رسد.
عباس صادق‌زاده افزود: مبلغی به عنوان کمک بلاعوض به حساب بعضی از آنها واریز شده تا فعلا مشکل آنها برطرف شود.
مدیرکل کمیته امداد استان کرمان هم با بیان اینکه 30 درصد جمعیت زهکلوت که دچار سیل شدند تحت پوشش کمیته امداد هستند اظهار داشت: این تعداد چیزی در حدود 4 هزار و 800 خانوار می‌شوند.
یحیی صادقی با بیان اینکه بسیاری از طرح‌های اشتغالزایی مددجویان در جنوب استان بر اثر سیل خسارت دیدند گفت: یک‌ماه حقوق مازاد به حساب مددجویان کمیته امداد که دچار سیل شدند واریز می‌شود.
عید امسال، بارش رحمت الهی خاک تشنه این دیار را سیرآب کرد اما نبود زیرساخت‌های مناسب باعث شد خسارت‌هایی به خانه‌ها و مزارع کشاورزی مردم وارد شود که دولتمردان برای جبران این خسارات درحال رایزنی و برنامه‌ریزی هستند و در مرحله نخست مشاهده کردیم که یک وام بلاعوض 10 میلیون تومانی برای خانه‌های خسارت‌دیده از سیل درنظر گرفتند و عملیات اجرایی احداث 200 واحد مسکونی در مناطق سیل‌زده رودبار جنوب آغاز شد.
سیدمصطفی آیت‌اللهی موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان در این باره اظهار داشت: علاوه بر احداث 200 واحد مسکونی جدید تعداد 300 واحد مسکونی متاثر از سیل نیز نیازمند تعمیرات هستند و کمک‌های بلاعوض و تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار متقاضیان قرار داده می‌شود.
مجید سعیدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان نیز میزان خسارت سیلاب سوم و چهارم فروردین ماه جاری در جنوب استان را یک هزار و 230 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این خسارت در بخش‌های کشاورزی، راه، زیربنایی، آب و برق، مدارس، معابر و تاسیسات شهری و روستایی وارد شده که بیشترین آن مربوط به کشاروزی و راه است.
برچسب‌ها
کرمان زهکلوت جیرفت سیل

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/119748/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دردسر تیک‌تاک

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فیلم| جاری شدن رودخانه فصلی رفسنجان در پی بارش باران

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

تفاهم‌نامه فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در استان کرمان امضا شد

عملیات وعده صادق باعث افتخار مردم ایران و تاریخ ساز شد

یک هشتم نهایی جام حذفی| صعود مس رفسنجان در ضیافت پنالتی ها

دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

پیکان‌سواری مس رفسنجان زیر باران/ صعود نارنجی‌پوشان به مرحله بعد جام‌حذفی

قدردانی فرماندار رفسنجان از عملکرد گروه جهادی شهدای صنعت مس سرچشمه

مس رفسنجان 1 (5)-(4) 1 پیکان؛ صعودی سخت اما شیرین، دم عنایتی گرم!

صعود مس رفسنجان در جام حذفی در ضیافت پنالتی‌ها

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

مس رفسنجان 1 (5) - (4) 1 پیکان/ شاگردان نویدکیا راهی مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی شدند

مقدمات فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان

نقش موثر آموزش و پرورش در فرهنگ سازی برای جوانی جمعیت

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

پیکر مادر شهید «حسن محمدی» به خاک سپرده شد

خلاصه بازی مس رفسنجان 1 (5) - پیکان 1 (4)

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

جبهه پایداری معامله‌گر است

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

عزت نظام اسلامی مدیون ایثارگری‌های شهدا وخانواده‌های معظم آنان

نقش روانشناسی و مشاوره در ارتقاء بهداشت روانی جامعه با اهمیت است

هر میدانی که سپاه با پشتیبانی مردم به آن وارد شد منجر به پیروزی شد

تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان

جام حذفی فوتبال| دیدار مس و پیکان به وقت اضافه کشید

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

کرمان همچنان زیر چتربارش‌های بهاری

غبار روبی گلزار شهیدای آران و بیدگل

مسدود شدن 9 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان رودبار

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تخریب 50 راه روستایی در گنبکی

سیلاب در ورودی شهر صفاییه رفسنجان مهار شد

سیلاب راه ارتباطی 6 روستای نرماشیر را مسدود کرد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی