کرمان رصد

آخرين مطالب

دانش آموزان مناطق کمتر برخوردار کرمان زیر چتر آموزش سياسي

دانش آموزان مناطق کمتر برخوردار کرمان زیر چتر آموزش
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - با شیوع ویروس کرونا و برغم تعطیلی 770 مدرسه، ولی آموزش در کرمان تعطیل نشد و آموزش و پرورش این استان با استفاده از ابزار و زیرساخت های موجود، تکنولوژی را در راستای ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان به خدمت گرفت که در این راستا مناطق کمتر توسعه یافته کرمان نیز بی نصیب نمانده‌اند.

به گزارش ایرنا، 610 مدرسه با جمعیت کمتر از 10 دانش‌آموز در مناطق کمتر برخوردار کرمان وجود دارد که به طور قطع به دلیل گستردگی و پراکندگی مناطق این استان دسترسی به این مناطق با دشواری ممکن است.
اما اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با برنامه ریزی مدون برای مناطق مختلف با توجه به دسترسی و امکانات منطقه و البته دانش آموزان، آموزش را از طریق مختلف به خانه های 652 هزار دانش آموز با حضور 42 هزار فرهنگی برده و لحظه ای از امر خطیر آموزش غافل نشده است.
این روزها معلمان بیش از ادوار فعالیت مدارس در تکاپو و فعالیت هستند زیرا اکنون باید با ابزاری که سابق بر این کمتر و شاید هیچگاه به منظور آموزش سراغش نرفته بودند آموزش به دانش آموزان را انجام دهند.
حال آنکه برخی مدارس و دانش آموزان به دلیل شرایط خاص منطقه و یا خانواده از داشتن ابزار بروز تکنولوژی بی بهره اند و این مهم کار مدیران و معلمان این مناطق را دشوار کرده است.
معلمان مناطق کمتر برخوردار کرمان با تهیه درس نامه ها و ارسال آن به دانش آموزان کار هدایت و آموزش آنها را همچنان بر عهده دارند.
آموزش از راه دور در مدارس روستایی کرمان تداوم می‌یابد
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با وجودی که دانش آموزان برخی مناطق روستایی و عشایری به شبکه تلویزیونی یا بستر امن اینترنت دسترسی ندارند، گفت: شرایط تداوم آموزش در این مناطق از کرمان فراهم می‌شود تا هیچ دانش آموزی از آموزش محروم نماند.
احمد اسکندری نسب افزود: تحقق راهکار سند تحول بنیادین و تشکیل مثلث تربیتی موثر رسانه، خانواده و مدرسه از جمله اهداف طرح تداوم آموزش از راه دور در مناطق محروم است که یکی از اهداف آموزش و پرورش عمومی و رسمی کشور به شمار می رود.
وی فراهم کردن فرصت برابر آموزشی برای کودکان به اقتضای شرایط و موقعیت خاص آنان را به نوعی عدالت آموزشی عنوان کرد و اظهار داشت: توسعه سواد رسانه ای به عنوان یکی از مهم ترین محورهای آموزش به عنوان تداوم فرایند یادگیری و از جمله اهداف این طرح است.
وی به تفکیک دانش آموزان از نظر دسترسی به آموزش اشاره و تصریح کرد: دانش آموزانی که فاقد پوشش تلویزیونی و اینترنتی هستند و دانش آموزانی که به سخت افزارهایی مانند رایانه، لب تاپ و دستگاه های پخش کننده فیلم و صوت خانگی نیز دسترسی ندارند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان ادامه داد: استفاده از ظرفیت شبکه سیما برای بازبخش کلاس های درس شبکه تلویزیونی آموزش، استفاده از ظرفیت رادیویی صدا و سیما برای تولید محتوی آموزشی صوتی، بهره گیری از ظرفیت بسته های آموزشی مکتوب در قالب درسنامه خودآموز، استفاده از ظرفیت دستگاه های پخش خانگی راه هایی از ارائه آموزش به دانش آموزان در مناطق مختلف است.
وی ادامه داد: فیلم های آموزشی در قالب بسته نرم افزاری ساده و قابل استفاده در دستگاه های نمایش خانگی، از طریق مدیران مدارس و راهبران آموزشی در اختیار این گروه از دانش آموزان قرار می گیرد.
اسکندری نسب از اعزام راهبران آموزشی و تربیتی و معلمان داوطلب برای حضور در منازل دانش آموزان خبر داد و گفت: نکات بهداشتی در هنگام حضور در خانه های دانش آموزان توسط معلمان اعزامی رعایت می شود.
وی تاکید کرد: از ظرفیت افراد باسواد خانواده به منظور تدریس خانگی به دیگر فرزندان استفاده می شود و دانش آموزانی که به هیچ کدام از فرصت های آموزش مانند شبکه تلویزیونی، اینترنت، دستگاه های نمایش خانگی و غیره دسترسی ندارند، جدول بودجه بندی دروس با توضیحات تهیه و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
وی گفت: بر اساس جدول بودجه بندی در بازه زمانی تعیین شده درسنامه خودآموز یا نیمه خود آموز به صورت مکتوب در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه تاکید شده درسنامه ها به سمت و سوی تکالیف تکراری و کم ارزش نرود و هزینه مالی برای هیچ خانواده و دانش آموزی نداشته باشد افزود: دروس به صورت گام به گام و به زبان ساده و در قالب مثال های ساده و روان برای دانش آموز ارائه می شود.
وی با بیان اینکه در هر قسمت از درسنامه دانش آموز به صفحه کتاب درسی ارجاع داده می شود اظهار داشت: ابتدای آن راهنمای استفاده اولیا و دانش آموز قرار داده و از راهنمای استفاده در قالب فایل صوتی نیز بهره گرفته شده است.
وی به استفاده از ظرفیت مخابرات برای تماس تلفنی راهبران آموزشی و تربیتی با اولیا و دانش آموزان اشاره و تصریح کرد: اعزام هفتگی راهبر آموزشی با رعایت تمام نکات ایمنی و بهداشتی به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در این مناطق به همراه تجهیزات موردنیاز مانند تلویزیون، دستگاه پخش کننده و موتوربرق کوچک در مناطق سخت گذر روستایی و عشایری برای نمایش محتوای های آموزشی در دستور کار است.
اسکندری نسب گفت: اصل بر این است که معلم باید با دانش آموزان خود در هر شرایطی ارتباط داشته باشند زیرا این ارتباط نقش موثر تربیتی و آموزشی دارد و باید این فرصت حتماً طراحی شود.
وی افزود: برای معلمان شاغل در مناطق محروم که محل سکونت آنها در شهرهای مراکز استان ها یا مجاور مراکز استان ها است، یک یا چند مدرسه با امکانات لازم در نظر گرفته شده که بتوانند از طریق تلفن و سایر وسایل ارتباطی با دانش آموزان در ارتباط باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان تصریح کرد: به منظور حمایت تخصصی تر از فرایند آموزش بخصوص در مناطق محروم یک مرکز پاسخگویی قابل اتکا دانش آموز و خانواده راه اندازی می شود که به سئوالات درسی، علمی، بهداشتی و غیره دانش آموزان در طول ایام هفته از ساعت هشت تا 12 از طریق تماس تلفنی پاسخ دهد.
وی از طراحی و را اندازی سایت تخصصی در آموزش و پرورش نام برد و گفت: موضوعاتی مانند جدول بودجه بندی دروس، فیلم و کلیپ های آموزشی، محتوای درس نامه و غیره به صورت روزانه در این سایت بارگذاری می شود تا دانش آموزان، خانواده ها و آموزگارانی که در محدوده زمانی خاص امکان دسترسی به اینترنت را دارند، از محتوای سایت فوق بهره برداری و استفاده کنند.
اسکندری نسب افزود: در سایت آموزشی به جز مطالب کاملاً ضروری مرتبط با تدریس دانش آموزان، محتوای دیگری قرار داده نمی شود، آدرس سایت از طریق پیامک، شبکه های اجتماعی مدارس و غیره در اختیار همگان قرار می گیرد و با راه اندازی تالار گفت و گو و بخش تجارب معلمان مناطق روستایی و عشایری بر غنی سازی و بروزرسانی این سایت تلاش خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: تربیت نیروی انسانی کارآمد و متعهد و توسعه کارآفرینی مهمترین رسالت این نهاد در راستای تحقق جهش تولید به عنوان نامگذاری و هدف سال جاری است.
اسکندری نسب به نقش آموزش و پرورش در توسعه کارآفرینی از منظر سند تحول بنیادین اشاره کرد و افزود: نیروی انسانی؛ مهمترین سرمایه آموزش و پرورش است که تکریم و مدیریت بهینه این سرمایه گرانبها لازمه پویایی و کارآمدی مدارس است.
وی با بیان اینکه معلم نقطه ثقل آموزش و پرورش است خاطرنشان کرد: مدیریت و ساماندهی بهینه نیروی انسانی ضرورتی انکار ناپذیر در راستای اتقاء کیفیت فعالیت‌های آموزشی و پرورشی است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان از سند تحول بنیادین به عنوان چراغ راه تمامی فعالیت ها و برنامه های آموزش و پرورش استان نام برد و تاکید کرد: اجرای سند تحول بنیادین اولویت اصلی آموزش و پرورش کشور است لذا برای اجرای کامل آن همه باید با تعامل، همدلی و هم افزایی تلاش کنیم.
برپایه این گزارش: جلسه شورای معاونان آموزش و پرورش استان کرمان با محوریت راه اندازی شبکه اجتماعی شاد مدارس در ایام تعطیلات و همچنین ساماندهی نیروی انسانی برگزار شد.
وی افزود: مهارت آموزی و تقویت روحیه کارآفرینی در سند تحول بنیادین یک اصل برگرفته از مبانی تعلیم و تربیت اسلامی و تمام اسناد بالادستی است.
اسکندری نسب از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به عنوان مصداق عینی آموزش کاربردی نام برد و خاطر نشان کرد: کارآفرینی در راستای ایجاد جهش در تولید مهمترین رسالت آموزش های هنرستانی است.
وی اظهار داشت: تقویت هنرستان‌های فنی حرفه ای و کاردانش ضروری است زیرا در این مراکز آموزشی نیروهای کار دانش محور پرورش می یابند که در آینده گردانندگان اصلی چرخه های اقتصادی کشور خواهند بود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به تولید روزانه 13 هزار ماسک و 750 دست لباس پزشکی در هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش در شرایط تعطیلی مدارس به علت شیوع ویروس کرونا گفت: شعار "آموزش همراه با تولید" مهمترین راهبرد ما در هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش این استان است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: باید راهبرد اصلی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان مبنی بر تکریم معلم، مدیریت منابع و مدرسه پویا که برگرفته از سند تحول بنیادین است در سال جاری در تمام برنامه ها و فعالیت های حوزه کاری خود مد نظر قرار دهیم.
الزامات و شرایط لازم آموزش در فضای مجازی
معاون پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش و دبیر ستاد آموزش مجازی استان کرمان نیز گفت: آموزش مجازی بر خلاف آموزش های حضوری تابع الزاماتی است که برخی از این شرایط در دست آموزش و پرورش نیست.
حسین براهویی افزود: اینکه دانش آموز ابزار مورد نیاز تدریس در فضای مجازی را دارد و یا اینکه شبکه های اینترنت در مناطق مختلف وجود دارد یا نه خود می تواند آموزش در فضای مجازی را در برخی مناطق با مشکل مواجه کند.
وی با بیان اینکه کمتر منطقه ای در استان کرمان از اینترنت برخوردار نیست و شاید به جرات بتوان گفت: تقریبا تمام مناطق این استان زیرساخت ها از جمله اینترنت وجود دارد اما برخی دانش آموزان به دلایل مختلف از داشتن ابزار ورود به فضای مجازی یا اینترنت بی بهره اند.
براهویی تاکید کرد: معلمان و مدیران برای مدارس روستایی کم جمعیت مناطق دوردست نیز برنامه هایی را تدوین و اجرایی کرده اند تا دانش آموزان از آموزش و فراگیری مطالب درسی عقب نمانند.
دبیر ستاد آموزش مجازی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه مدیران و معلمان مناطق کمتر برخوردار بسته های یادگیری برای آموزش تعریف می کنند و تکالیف ارائه و جمع آوری می شود.
وی گفت: معلمان از طریق تماس با اولیا و دانش آموزان آموزش های مورد نیاز دانش آموزان را ارائه و از آنها دروس ارائه شده را سئوال می کنند.
براهویی با تاکید بر اینکه نگذاشته ایم دانش آموزی به دلیل نبود امکانات از آموزش باز بماند تصریح کرد: ارتباط نسبی بین دانش آموز و معلم برقرار است و تعامل معلم و خانواده و دانش آموز حفظ شده است.
وی با تاکید بر اینکه از ارائه خدمات آموزشی در برخی مناطق کمتربرخوردار راضی نیستیم افزود: اما هر چه جلوتر می رویم با ابداعات و ابتکاراتی روبرو می شویم که کار را سهل تر می کند.
32 شهر و منطقه آموزشی در استان کرمان وجود دارد.
برچسب‌ها
خبرگزاری جمهوری اسلامی مدارس کرمان
پروندهٔ خبری
آموزش مجازی ؛ تجربه ای نو در سایه کرونا

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/119747/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

تجلیل معلولان از شهرداری کرمان برای مناسب‌سازی معابر

آغاز به کارمرکز تکثیر ماهیان گرمابی در شهرستان عنبرآباد

درخواست برخی از مادران ایرانی برای تسریع در روند استعلام تابعیت فرزندانشان

فرهنگ عشایری باید احیا شود/ گم شدن یک هویت در تاریخ

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل 9 استان

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

رکورد 120 روزه نویدکیا در شکست ناپذیری

میکروپلاستیک ها از روده به سایر اندام حرکت می کنند

ژست شادی حامد لک با شماره هفت (عکس)

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند