کرمان رصد

آخرين مطالب

/در خانه بمانید/

به این آمار و ارقام نگاه کنید؛ تصمیم با شماست! علمي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ایسنا/کرمان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه در حال حاضر یک فرد بیمار کرونایی ظرف 5 روز 2.5 نفر و ظرف 30 روز 406 نفر (انتشار هرمی شکل) را به این ویروس آلوده می کند گفت: هر چه تعداد تماس‌ها را کمتر کنیم و به 50 درصد کاهش برسانیم، یک نفر به جای آنکه 2.5 نفر را آلوده کند 0.25 نفر و ظرف 30 روز 15 نفر را به ویروس کووید 19 آلوده می‌کند و اگر به صورت ایده‌آل تماس‌ها را 75 درصد کاهش دهیم میزان سرایت‌پذیری آن به کمتر از 0.7 کاهش پیدا خواهد کرد.

دکتر "سیدوحید احمدی طباطبایی" عصر امروز دوشنبه یازدهم فروردین ماه در جمع خبرنگاران درخصوص آینده کرونا در استان کرمان گفت: در قرن بیستم، سه همه‌گیری را در جهان تجربه کردیم. اولین مورد همه گیری را در سال 1918 و به دلیل شیوع بیماری آنفلوآنزای H1N1 شاهد بودیم که این آنفلوآنزا 20 تا 40 میلیون مرگ در دنیا را به همراه داشت. در سال 1957 یک نوع دیگر آنفلوآنزا را دنیا تجربه کرد که 1 تا 4 میلیون جانباخته داشت و در سال 1968 نیز یک نوع دیگر آنفلوآنزا در دنیا شیوع پیدا کرد که 1 تا 4 میلیون نفر را به کام مرگ کشاند.
پیش بینی پیک افزایش مبتلایان به کووید 19 در هفته آینده
وی به موضوع شیوع کرونا در کشور و استان کرمان اشاره کرد و با تاکید برآنکه نگرانی ما از هفته آینده است، تصریح کرد: با توجه به برخی دید و بازدیدهای صورت گرفته و انجام برخی سفرها در ایام تعطیلی نوروز، احتمالا یک پیک افزایش مبتلایان به کووید 19 را در کشور و همچنین استان کرمان در هفته آینده را پیش بینی می کنیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با ابراز نگرانی از افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در استان کرمان در هفته آینده اظهار کرد: نگران این موضوع هستیم که نکند با افزایش انفجاری مبتلایان به کووید 19 در استان کرمان در هفته آینده ظرفیت سیستم علوم پزشکی استان نتواند جوابگوی حجم مبتلایان به این ویروس باشد. در زمان یک اپیدمی نظام سلامت و سایر سازمان‌های دیگر باید جلوی روند افزایشی اپیدمی را بگیرند تا به بحران تبدیل نشود و ظرفیت سیستم بهداشتی پاسخگوی حجم مراجعه کنندگان باشد.
وی در زمینه علت کم بودن تعداد مبتلایان به کووید 19 در استان کرمان، اظهار کرد: استان کرمان برعکس برخی از استان‌های کشور، قبل از آنکه گزارش مثبتی در آن داشته باشد در زمان بسیار خوبی مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل و اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام داد ضمن آنکه باید عنوان کرد مردم استان کرمان نیز در خصوص مواجهه با این بیماری به موقع حساس شدند و آموزش‌های لازم در زمان بسیار خوبی به مردم ارائه شد.
ویروس کرونا در هوا پخش نمی شود
احمدی طباطبایی درباره نحوه انتشار این ویروس گفت: ویروس کووید 19 به دلیل آنکه دارای ذرات سنگینی است فقط از طریق ترشحات تنفسی منتقل می‌شود و به هیچ عنوان در هوا پخش نمی‌شود اما در مراکز درمانی که بیماران کرونایی در آن ها بستری هستند، امکان انتقال از هوا فقط در بخش‌های بستری بیماران کرونایی تاحدودی وجود دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره میزان سرایت این ویروس اظهار کرد: زمانی میزان سرایت‌پذیری یک بیماری بالا می‌رود که یک بیمار بتواند، بیماری خود را به بیش از یک نفر مبتلا کند که در آن موقع، شرایط برای یک اپیدمی مهیا و بیماری از حالت خاص بودن به حالت عمومی تبدیل خواهد شد.
وی با بیان اینکه تعداد تماس‌ها، مدت زمان عفونت زایی و احتمال تماس از عواملی است که روی میزان سرایت‌پذیری ویروس کرونا تاثیر دارند عنوان کرد: میزان سرایت پذیری ویروس کرونا در 10 روز اول اسفندماه سال 98 به‌طور متوسط 4 (یعنی هر یک نفر مبتلا به ویروس کرونا می توانست 4 نفر دیگر را آلوده کند) و در همین بازه زمانی (10 روز اول اسفندماه) مدت عفونت زایی این بیماری 10 روز بود اما در هفته اول فروردین به دلیل آنکه مردم یکسری مداخلات را انجام داده بودند، احتمال انتقال ویروس از 4 به 3.5 و مدت زمان عفونت‌زایی از 10 روز به 9 روز کاهش پیدا کرد.
باید به موضوع مسئولیت پذیری اجتماعی مردم نگاه ویژه داشته باشیم
معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: در حال حاضر (هفته دوم فروردین ماه) میزان سرایت پذیری ویروس از 4 نفر در روز اول اپیدمی به 2.5 نفر رسیده است و اگر بخواهیم تا اردیبهشت ماه و یا نهایتا خردادماه از شر این اپیدمی خلاص شویم، باید به موضوع مسئولیت پذیری اجتماعی مردم نگاه ویژه داشته باشیم. بنابراین کم کردن تعداد تماس‌ها در روز و کم کردن مدت زمان عفونت‌زایی در خلاص شدن از شر این اپیدمی امری بسیار مهم و حیاتی است.
احمدی طباطبایی با بیان این مطلب که برای 10 روز سوم فروردین ماه، دو سناریو وجود دارد، اظهار کرد: یکی از سناریوها این است که حداقل در روز 6 تماس با افراد داشته باشیم و مدت عفونت‌زایی را 7 روز یا 5 روز در نظر بگیریم. در این سناریو فرد به محض کوچکترین علایم باید خود را ایزوله کند بنابراین جداسازی بیماران و کاهش تماس می‌تواند در کنترل اپیدمی موثر باشد
وی ادامه داد: تهویه هوا، فاصله‌ اجتماعی، سرفه‌زدن به گونه‌ای که باعث انتشار ویروس نشود، کمتر دست زدن به سطوح، ماسک زدن در مکان‌های پرازدحام و مستعد ابتلا از اقدامات موثر برای کنترل اپیدمی است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه در حال حاضر یک فرد بیمار کرونایی ظرف 5 روز 2.5 نفر و ظرف 30 روز 406 نفر (انتشار هرمی شکل) را به این ویروس آلوده می کند افزود: هر چه تعداد تماس‌ها را کمتر کنیم و به 50 درصد کاهش برسانیم، یک نفر به جای آنکه 2.5 نفر را آلوده کند 0.25 نفر و ظرف 30 روز 15 نفر را به ویروس کووید 19 آلوده می‌کند و اگر به صورت ایده‌آل تماس‌ها را 75 درصد کاهش دهیم میزان سرایت‌پذیری آن به کمتر از 0.7 کاهش پیدا خواهد کرد.
حداقل تا یک ماه آینده با کرونا درگیر هستیم
وی با بیان اینکه آینده اپیدمی بستگی به رفتار جمعی دارد، تصریح کرد: حداقل تا یک ماه آینده با این بیماری درگیر هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم که در اواخر اردیبهشت‌ماه اپیدمی رو به کاهش رود.
معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان رفتار اجتماعی مردم در شیوع هر نوع اپیدمی را بسیار مهم دانست، اظهار کرد: حتی در منزل نیز باید تماس‌ها داخل اتاق را کمتر و فاصله 1.5 متری از یکدیگر را حفظ کرد ضمن آنکه مواردی همچون کاهش تراکم جمعیت، جداسازی بیماران و غربالگری و تشخیص زودرس بیماران و ردیابی افراد مرتبط با بیماران، از جمله موارد کاهش دوره عفونت‌زایی این بیماری خواهد بود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/118505/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازدارندگی متعارف ایران

تمام ماموریت بالگرد مریخی «نبوغ» را در یک دقیقه تماشا کنید

207 میلیون مترمکعب سیلاب‌های شمال کرمان مدیریت شد

تسهیل در فرآیندهای صدور سند مالکیت املاک فاقد سند

صنایع و معادن رفسنجان به مسئولیت‌های اجتماعی خود پایبند باشند

پایان روز دوم مسابقات ورزشی کارکنان دولت در کرمان

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

لزوم دریافت شناسه یکتا برای فعالان اقتصادی

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

نخستین پارک ورزش‌محور در کرمان افتتاح می‌شود

قالیباف بازنده مشارکت حداقلی

ماجرای جت شخصی؛ 21 سال دیر فهمیدیم!

راحتی خیال از مرز شرقی؟

جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!

ساخت دستگاهی برای تولید برق از عرق بدن

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

همه فعالان اقتصادی باید شناسه یکتا دریافت کنند

ساخت 150 هزار مسکن استطاعت پذیر در تهران | 5500 خانه فرسوده و خطرناک نوسازی می شوند

اعلام هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای بارش باران و تگرگ در کرمان

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان پیدا شد؛ تحقیقات تکمیلی ادامه دارد

اولین پارک ورزش محور در کرمان افتتاح می‌شود

کی بود کی بود من نبودم؟!

اجرای آزمایشی برای اثبات قانون اول نیوتون

قالی‌بافان دلسردی می‌بافند / سایه‌اندازی رکود و کاهش صادرات بر فرش اردبیل

محققان از ریه بافت مینیاتوری ساختند

اهدای خون فرماندار و معاونان فرمانداری کرمان + تصویر

پیش بینی افزایش ابر و بارش باران در کرمان

حجم آب ورودی سد‌های استان کرمان در بارندگی‌های اخیر ١٠ میلیون متر مکعب بود

حصه نقدی واگذاری بلوک 85 درصدی سرخابی‌ها امروز پرداخت می‌شود

شوخی گلزار با خانواده‌ها در برنامه تلویزیونی

زرندی‌ها 40000 واحد خون اهدا کردند

رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت در اکثر نقاط کشور

افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

افزایش حجم آب ورودی به سد‌های کرمان در بارندگی‌های اخیر

سرمقاله اعتماد/ سیل و رفع خطر ناامنی غذایی و سوءتغذیه

سرمقاله ایران/ ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

چالش‌های افزایش تعطیلی؛ شنبه یا پنج‌شنبه، مساله این است!

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

نشست هیات اندیشه ورزی اتباع استان گلستان

گفتگو درباره کتاب «بازآرایی نهاد دین در برابر نهاد دولت»