کرمان رصد

آخرين مطالب

جنوب کرمان در تکاپوی مهار سیل و کرونا اجتماعي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - جیرفت - به گفته مسوولان، سیل بیش از 100 روستای رودبارجنوب کرمان را محاصره کرده و 50 درصد مرکز شهرستان نیز دچار آبگرفتگی شده اما تلاش برای مهار سیلاب و کرونا در این منطقه همچنان ادامه دارد.
 در پی بارش باران و جاری شذن سیلاب در مناطق جنوبی استان کرمان شاهد تخریب پُل ورودی شهر کهنوج، خسارات متعددی در بخش کشاورزی و راه قلعه‌گنج و خسارات‌هایی به زیرساخت‌های شهرستان رودبار جنوب بودیم.
بارش‌های شدید از روز گذشته تاکنون استان‌های هرمزگان، بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان، قم، گیلان و کرمان را درگیر سیل و آبگرفتگی کرده که بسته شدن برخی محورهای فرعی در شهرستان‌های رودبارجنوب، کهنوج و فنوج خدمات رسانی به آسیب دیدگان ناشی از سیل را دچار مشکلاتی کرده و برخی دهستان‌ها در محاصره آب قرار گرفته‌اند.
بیشترین میزان خسارات به شهرستان رودبار جنوب در استان کرمان وارد شد تا جایی که استاندار کرمان شخصا وضعیت منطقه را مورد بررسی قرار داد، روستاهای حوزه جازموریان در محاصره سیل هستند و شهر زهکلوت نیز دچار آبگرفتگی شده و تقریبا تمامی مسیرهای روستایی تخریب شده تا جایی که خدمات رسانی به سیل‌زده‌های برخی مناطق از راه زمینی میسر نیست به طوری که سپاه پاسداران شامگاه گذشته بسیاری از مردم را در مدارس و سالن‌های ورزشی اسکان داد و امروز هم به سختی مقداری بسته غذایی در بین مردم سیل‌زده توزیع شد.
خدمت‌رسانی به اهالی این مناطق در شرایطی که ویروس کرونا سلامت مردم را تهدید می‌کند کار را کمی سخت کرده و انتظار می‌رود کمک‌های بهداشتی بیشتری به این مناطق گسیل شود تا ویروس کرونا باری بر دوش سیل‌زده‌ها نشود.
لزوم استفاده از بالگرد برای کمک به سیل‌زده‌های رودبار جنوب
در سفر استاندار کرمان به شهرستان رودبار جنوب مصوب شد برای تسریع در کمک‌رسانی به سیل‌زده‌ها از ظرفیت بالگردی استان استفاده شود.
استاندار کرمان در بازدید از مناطق سیل‌زده گفت: توزیع اقلام امدادی، موادغذایی، سرعت بخشی به مرمت جاده‌های اصلی و فرعی، استفاده از ظرفیت بالگرد در استان و جمع آوری احشام تلف شده مصوب شده و در حال انجام است.
محمد جواد فدائی بر رفع مشکلات و جبران خسارات وارده ناشی از سیل تاکید کرد و افزود: تمامی ادارات و نهادها موظف به برآورد هرچه سریعتر خسارات ناشی از سیل در شهرستان‌های جنوبی و ارائه به ستاد مدیریت بحران استانداری هستند.
فرماندار رودبار جنوب نیز با اشاره به اینکه تعدادی از دامداران برای چرای احشام خود به تالاب جازموریان رفته بودند گفت: امکان دسترسی به این دامداران با توجه به شرایط جوی میسر نیست. فرماندار رودبار جنوب نیز با اشاره به اینکه تعدادی از دامداران برای چرای احشام خود به تالاب جازموریان رفته بودند گفت: امکان دسترسی به این دامداران با توجه به شرایط جوی میسر نیست.
محمود قانعی‌فرد با اشاره به آخرین وضعیت سیلاب‌ها در این منطقه اظهار داشت: بیشتر خسارات سیل در حوزه روستایی این شهرستان بوده است.
وی با عنوان اینکه سیل حدود 100 روستا را در این شهرستان درگیر کرده، تصریح کرد: بخشی از این خسارات جزئی و بخشی کلی است.
فرماندار رودبار جنوب با بیان اینکه در ساعات نخستین مجبور شدیم تعدادی از روستاها را خالی از سکنه کنیم، گفت: مردم این مناطق را به صورت اضطراری به ارتفاعات برده، اسکان داده و تمام امکانات را در اختیار آنها قرار دادیم.
وی افزود: در زهکلوت و در منطقه شهری 50 درصد آبگرفتکی منازل مسکونی، معابر و مغازه‌های سطح شهر را داشتیم.
قانعی فرد با بیان اینکه مشکل بعدی ما در حوزه راه‌های دسترسی است، گفت: راه ارتباطی "روبار به زهگلوت" و "زهکلوت به دلگان سیستان و بلوچستان" مسدود و 12 پُل تخریب و 11 آبنمای ما تقریبا تخریب شده است.
وی با بیان اینکه تعدادی از دامداران که به صورت فصلی به تالاب جازموریان می‌رفتند، اظهار داشت: برخی از این افراد تاکنون برگشت داده شده و امکان دسترسی به تعدادی از آنها با توجه به شرایط جوی وجود ندارد.
فرماندار رودبار جنوب با اشاره به اینکه امکان پرواز و امداد هوایی به این افراد به‌ دلیل شرایط جوی میسر نیست، افزود: امیدواریم با بهتر شدن شرایط جوی فردا به آنها امدادرسانی انجام شود.
پنج محور ارتباطی در جنوب کرمان بسته است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب کرمان به بسته بودن پنج محور اصلی و فرعی در جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: این محورها به علت جاری شدن سیل و سیلابی شدن رودخانه‌ها در شهرستان‌های کهنوج، رودبار و قلعه‌گنج مسدود شده‌اند.
مسعود جمیلی کرمانی از مسدود بودن محور فرعی و روستایی رودبار به کهنوج در محل آبنماهای مظفرآباد، بیژن‌آباد و آبسرودئیه خبر داد و افزود: تا فروکش کردن سیلاب در بستر رودخانه هلیل، راهداری این محل‌ها را مسدود و مسیر رودبار - پل بهادرآباد - کهنوج به عنوان مسیر جایگزین اعلام می‌شود.
وی به تخریب پُل محور رودبار _ ایرانشهر و قلعه‌گنج به کهنوج اشاره کرد و گفت: با استقرار دستگاه‌های راهداری عملیات ترمیم موقت مناطق خسارت دیده با استفاده از پنج دستگاه گریدر، چهار بلدوزر، 2 بیل مکانیکی و هفت لودر در حال انجام است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب کرمان اظهار داشت: در مجموع سیلاب 540 میلیارد ریال خسارت به جاده‌های این منطقه وارد کرده است.
آب 96 روستا در کرمان قطع شد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با اشاره به اینکه بارندگی‌ها از بامداد روز گذشته در استان آغاز شده و این بارش‌ها از بعدازظهر شدت بیشتری گرفت اظهار داشت: شدت بارش‌ها در جنوب استان بیشتر از دیگر مناطق بود.
مجید سعیدی با بیان اینکه راه ارتباطی 144 روستا همچنان مسدود بوده و در برخی از مسیرها هم تردد به سختی در حال انجام است، افزود: آب 96 روستا و برق 81 روستا همچنان قطع است. مجید سعیدی با بیان اینکه راه ارتباطی 144 روستا همچنان مسدود بوده و در برخی از مسیرها هم تردد به سختی در حال انجام است، افزود: آب 96 روستا و برق 81 روستا همچنان قطع است.
وی با بیان اینکه 44 روستا دچار آبگرفتگی شدید شده‌اند و تلاش برای رفع مشکل ادامه دارد، تصریح کرد: چهار راه اصلی رودبار- زهکلوت، زهکلوت - ایرانشهر، قلعه‌گنج - کهنوج و یک لاین کهنوج - بندرعباس در جنوب استان مسدود است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با بیان اینکه این بارش‌ها تعداد زیادی از شهرها و روستاهای جنوب استان کرمان را با مشکلات اساسی مواجه کرده، افزود: با توجه به اطلاع‌رسانی که از قبل توسط فرمانداران به دستگاه‌های اجرایی استان صورت گرفت امدادرسانی‌ها به سرعت آغاز شد.
وی با بیان اینکه در بارش‌های اخیر برای نخستین بار شدت سیلاب‌ها به اندازه‌ای بود که حدود 80 درصد شهر زهکلوت دچار آبگرفتگی شد گفت: مجبور شدیم توسط لودر برخی شهروندان را از سیل نجات دهیم.
فراخوان فرمانده سپاه رودبارجنوب برای کمک به سیل‌زده‌ها
فرمانده سپاه رودبارجنوب نیز گفت: بارش شدید باران و وقوع سیل در شهرستان رودبارجنوب و بخش جازموریان موجب تخریب زیرساخت‌های این شهرستان شده و باید امکانات و کمک‌های فوری به این منطقه در اولویت قرار گیرد.
سرهنگ محمدرضا اسفندیاری افزود: بسیجیان و پاسداران از همان ساعات اولیه سیل اقدام به کمک به سیل زده‌ها کردند.
وی تصریح کرد: ماشین آلات سنگین از جمله بلدوزر، لودر، بیل مکانیکی، کامیون و گریدر، اقلام غذایی و خوراکی، آب معدنی، کنسروجات، پتو و چادر برای اسکان، مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی (اعم از دستکش، ماسک، اسپری و ژل ضدعفونی ) به ویژه برای مقابله با کرونا از مهمترین اقلام کمکی به سیل زدگان است.
اعزام 6 تیم بسیج دانشجویی به مناطق سیل‌زده جنوب کرمان
مسوول بسیج دانشجویی استان کرمان هم گفت: با توجه به شدت بارندگی‌های اخیر و سیلابی شدن مناطق جنوبی کرمان به ویژه شهرستان رودبارجنوب منطقه زهکلوت در حال حاضر 6 اکیپ با ظرفیت 40 نفر برای امداد رسانی به این مناطق اعزام می‌شوند.
ناصر بهروز افزود: اکیپی هم قبلا برای شناسایی نیازمندی‌های منطقه اعزام شده و در حال حاضر در شهر زهکلوت مستقر هستند.
وی ادامه داد: در صورت نیاز بیشتر، تعداد نفرات تا سقف 200 نفر نیز قابل افزایش است.
مسوول بسیج دانشجویی استان کرمان اظهار داشت: در ابتدای کار به جهت اینکه امداد رسانی‌ها به صورت تخلیه آب از منازل است نیروها باید با تجهیزات کامل اعزام شوند و بعد از آن اگر نیاز به بازسازی باشد تعداد این افراد افزایش خواهد یافت.
اعزام 30 تیم امدادی هلال احمر به مناطق سیل‌زده استان کرمان
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان گفت: 30 تیم عملیاتی با خودردوهای سنگین و نیمه‌سنگین در حال خدمت‌رسانی به مردم آسیب‌دیده سیل است.
رضا فلاح با بیان اینکه از روز گذشته بارندگی‌ها در استان آغاز شده اظهار داشت: چهار شهرستان رودبار جنوب، ریگان، کهنوج و قلعه‌گنج بیشتر میزان بارندگی‌ها و خسارات سیلاب را داشتند.
وی با بیان اینکه خدمت‌رسانی به مردم این مناطق در جنوب و شرق استان کرمان توسط 30 تیم عملیاتی هلال احمر شامل 300 نیرو آغاز شده، افزود: هم اکنون 30 دستگاه خودرو سنگین، نیمه سنگین، کمک‌دار و آفرود داوطلب جمعیت هلال احمر در منطقه هستند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان با اشاره به اینکه امدادرسانی در برخی از مناطق همچنان ادامه دارد گفت: اقلام زیستی و غذایی به منطقه منتقل شده و در حال توزیع بین مردم آسیب‌دیده از سیل است.
وی با توصیه به مردم این مناطق که صبور باشند تا امدادرسانی به بهترین نحو انجام شود گفت: مردم به شایعات توجه نکرده و اخبار را از رسانه‌های معتبر دریافت کنند.
فلاح با بیان اینکه رودبار جنوب، ریگان و کهنوج از سیل بیشترین خسارات را دیدند افزود: در حال حاضر 360 تخته چادر امدادی، 2 هزار پتو، 750 رول موکت در شهرستان رودبارجنوب در حال توزیع است.
اعزام 18 طلبه از شهرستان های جیرفت و عنبرآباد به مناطق سیل‌زده جنوب کرمان
حجت‌الاسلام حسین محمدی رییس سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد هم از اعزام 18 روحانی برای کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده جنوب کرمان خبر داد و گفت: طی روزهای آینده نیروهای بیشتری به منطقه اعزام می‌شوند.
از اول اسفندماه تا پایان روز سوم فروردین‌ماه سال جاری 300 نفر مورد مشکوک در جنوب کرمان بستری شده‌اند که از این تعداد 270 نفر ترخیص و تنها پنج مورد مثبت اعلام شده است.
در سطح استان کرمان 844 مورد مشکوک به کرونا از ابتدای اسفند 98 تحت آزمایش قرار گرفتند که 177 مورد بیمار قطعی کرونا شناسایی شده است.
جنوب کرمان با جمعیت یک میلیون نفر از شهرستان‌های جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، منوجان، قلعه‌گنج، فاریاب و رودبار جنوب تشکیل شده است.
 

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/118139/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان