کرمان رصد

آخرين مطالب

با رژیم غذایی مخصوص ایام کرونایی آشنا شوید علمي

با رژیم غذایی مخصوص ایام کرونایی آشنا شوید
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ایسنا/کرمان یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید برآنکه غذاهای شامل گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ باید به صورت کامل پخته شوند گفت: از مصرف غذاهای بیرون از منزل و فست فودها در این ایام باید جدا خودداری کرد.

دکتر "بهروز طلایی" در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه تغذیه مناسب در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی از جمله ویروس کرونا و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی دارد گفت: در این ایام تاکید می شود که از همه گروه‌های غذایی (غلات، لبنیات، گوشت، میوه و سبزی) باید استفاده شود و هیچ یک از گروه ها را نباید حذف کرد ضمن آنکه باید میان وعده‌ (میوه، آجیل و ...) نیز در برنامه غذایی افراد قرار گیرد.
وی در زمینه مصرف لبنیات نیز توصیه کرد: اگر شیر مصرف می کنیم، حتما باید به صورت ولرم بوده از مصرف شیر سرد جدا خودداری شود ضمن آنکه می توان در کنار مصرف شیر یک قاشق غذا خوری دارچین یا زنجبیل یا خرما نیز استفاده کرد.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید برآنکه در این ایام نویشیدن مایعات گرم همچون آب گرم، انواع چای دارچین، چای زنجبیل، چای نعناع، چای سبز، دمنوش‌های گیاهی و به‌طور کلی مایعاتی که برای سرماخوردگی استفاده می‌شود، توصیه می شود، اظهار کرد: مصرف بالای نمک، قندها، انواع نوشابه‌ و غذاهای پرچرب سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شوند.
وی ادامه داد: از بین انواع میوه جات و سبزیجات، نیز مصرف بیشتر مرکبات شامل نارنگی، لیموترش، پرتقال و ... می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد همچنین می توان از نوشیدنی‌های ترکیبی مثل آب پرتقال و زنجبیل، آب پرتقال و نارنج و لیمو نیز استفاده کرد اما به شدت توصیه می کنیم که مردم از مصرف آب میوه‌های صنعتی به دلیل آنکه درصد قند آنها بالاست، پرهیز کرده و صرفا آب میوه طبیعی مصرف کنند.
طلایی در زمینه مصرف آجیل و اینکه از چه نوع آجیلی استفاده شود، نیز به ایسنا گفت: آجیل‌ها و مغزهایی که نمک ندارند به‌دلیل داشتن ویتامین E، روی و سلنیوم (به عنوان دو عنصر حیاتی بدن) برای افزایش سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هستند.
وی در پاسخ به این سوال که برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا استفاده از مکمل ها توصیه می شود یا خیر؟ عنوان کرد: اصولا توصیه می‌شود که مکمل نخورید ولی اگر تحت نظر پزشک متخصص تغذیه، مکمل خاصی تجویز شده باشد، مشکلی وجود ندارد اما باید مدنظر داشت که افراد عادی باید ماهانه از مکمل ویتامین D با دوز 50 هزار استفاده کنند و آنهایی که دچار کمبود این ویتامین در بدنشان هستند، باید براساس نظر پزشک معالج خود این مکمل را استفاده کنند ضمن آنکه این هشدار را نیز باید داد که مصرف بیش از اندازه ویتامین D باعث مسمومیت خواهد شد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص مباحث مطرح شده در مورد استفاده از غذاهایی با طبع گرم برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود از غذاهایی با طبع گرم یا سرد استفاده شود به این دلیل است که تغذیه زمستان با تغذیه تابستان متفاوت است و در تغذیه زمستان اصولا توصیه می‌شود که از غذاهای که طبعشان دارای سردی کمتر یا اصولا گرم است، استفاده شود به‌طورمثال وقتی که ماست در فصل سرما مصرف می‌کنید مقداری نعناع روی آن ریخته شود یا پنیر با گردو یا شیر با زنجبیل یا دارچین یا خرما خورده شوند تا طبع سردی آن گرفته شود و افراد دچار استخوان درد نشوند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این مطلب که از مصرف آب سرد و غذای سرد پرهیز شود، عنوان کرد: برای جلوگیری از خشکی دهان و مرطوب شدن دهان و گلو، توصیه می کنیم آدامس مصرف کنید.
وی در رابطه با تغذیه افرادی که دچار بیماری کرونا شده‌اند، عنوان کرد: تغذیه این افراد براساس نوع دارویی که استفاده می‌کنند، متفاوت خواهد بود به‌طور مثال افرادی که داروی کلروکین استفاده می‌کنند، به دلیل آنکه این دارو جذب ویتامین B بدن را را پایین می‌آورد، مکمل ویتامین B داده یا غذاهایی همچون انواع غلات را برای آنها تجویز می کنیم تا این کمبود در بدنشان جبران شود و بهتر است این دارو برای کاهش عوارض آن همراه وعده غذایی مصرف شود.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: داروی ریباویرین (Ribavirin) نیز که برای برخی افراد بیمار تجویز می شود نیز باید به همراه غذا مصرف شود زیرا در هنگام غذا خوردن این دارد بهتر جذب می‌شود ضمن آنکه برای بیماران کرونایی نیز تاکید می شود که به هیچ عنوان غذاهای پرچرب و غذاهای پرپورین دار (شامل پروتئین‌های حیوانی (انواع گوشت‌ها) و نخود فرنگی و لوبیا) را مصرف نکنند.
طلایی برای افراد مشکوک به کرونا نیز توصیه‌هایی کرد و گفت: مصرف منظم وعده‌های غذایی و میان وعده در طی روز، رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی و استفاده از گروه‌های اصلی غذایی شامل؛ نان، غلات، میوه‌ها سبزی‌ها، گوشت‌ها (مرغ، تخم‌مرغ، حبوبات و مغزها)، لبنیات (شیر و ماست و ...) کم چرب در وعده‌های غذایی به شدت توصیه می شود.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید برآنکه غذاهای شامل گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ باید به صورت کامل پخته شوند افزود: از مصرف غذاهای بیرون از منزل و فست فودها در این ایام باید جدا خودداری کرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بر لزوم استفاده از میوه و سبزی‌های تازه به دلیل داشتن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی تاکید کرد و ادامه داد: میوه‌ها و سبزی‌ها به‌دلیل داشتن پیش‌ساز ویتامین A و ویتامین C و اسید فولیک سبب ارتقای سیستم ایمنی بدن خواهند شد بنابراین مصرف سبزیجات و میوه ها در این ایام توصیه می شود.
وی از وجود ارتباط بین کمبود منیزیم و عفونت‌های ویروسی سخن به میان آورد و بیان کرد: دریافت منیزیم از طریق مصرف انواع دانه‌ها، مغزها، حبوبات و غلات کاملا توصیه می‌شود.
طلایی با اشاره به اینکه اگر فردی دچار کمبود آهن می‌باشد، مصرف مکمل های آهن تحت نظر متخصص تغذیه و پزشک معالج توصیه می شود اظهار کرد: مصرف منابع غذایی دارای ویتامین D شامل انواع ماهی(سالمون، قزل آلا، ساروین و هالیبوت)، تخم‌مرغ و شیر، منابع غذایی دارای ویتامین C شامل فلفل دلمه‌ای، کشمش سیاه، کیوی، پرتقال و انواع کلم و منابع غذایی دارای ویتامین E شامل فندق، بادام، کلم بروکلی، اسفناج، فلفل دلمه‌ای، زیتون و گوجه فرنگی در کنار سایر توصیه های عنوان شده، تاکید می شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/117894/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود /یک مورخ باید شجاع باشد و از پروپاگاندای رسانه‌ای نترسد

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

اجرای 18 پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته

روستای چاه‌غلامعلی زرند در محاصره سیل

استقرار شهرداری ویژه بافت تاریخی بوشهر در حال پیگیری است

بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم

مسدود شدن پنج صفحه مجازی با محتوای غیراخلاقی در زرند

ابعاد مختلف عملیات «وعده صادق» برای نسل جوان تبیین شود

فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو

راه اندازی مرکز معاینه فنی ناوگان سنگین در کهنوج

برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در کردستان تشریح شد

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

راه 15 روستا در بم بازگشایی شد

رقابت بیش از 45 هزار داوطلب کرمانی در کنکور

تشدید بارشها امروز وفردا در کرمان

رعدو برق و تندبادهای لحظه‌ای کرمان را فرا می‌گیرد

اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان

ظرفیت ارزش افزوده معدن در جنوب کرمان 10 برابر بیشتر از کشاورزی است

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

آغاز گرده افشانی در نخلستان‌های بم

برخورد قانونی با ترک فعل دستگاه‌های متولی پیشگیری از تصادفات

اعزام تیم بوکس نوجوانان مازندران به مسابقات قهرمانی کشور

پیش‌بینی بارش‌ها در اغلب نقاط استان کرمان

بارش‌ها در کرمان تداوم دارد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

ضرورت انتقال زندان به خارج از شهر زرند

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

موفقیت ساخت بلوک بتنی جدید به همت دانشجوی تفتی

افزایش 6500 میلیارد ریالی قراردادهای فافق

5 صفحه مجازی به دلیل انتشار محتویات خلاف اخلاق و عفت عمومی مسدود شد

فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند

تلاش راهداران برای بازگشایی راه روستایی جهربه پشوئیه شهداد

5 صفحه مجازی هنجارشکن مسدود شد

5 صفحه مجازی هنجارشکن در زرند مسدود شد

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

سرمربی مس رفسنجان: بازی سنگینی مقابل پیکان داریم

جبران فرصت‌های سوخته در رفسنجان

ادای احترام دادستان انتظامی قضات کشور به حاج قاسم

دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان، میزبان دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران

تبیین دستاوردهای نظام مقدس اسلامی؛ماموریت‌ مهم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور

ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است

مس کرمان یک گام تا قهرمانی درلیگ برتر هندبال

ساخت بلوک بتنی سبک ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎده ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺎﻧبی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻼﻣﯿﻦ