کرمان رصد

آخرين مطالب

پویش سهم من در مهار کرونا ؛

مراقبت های بهداشتی و اقدام مسئولانه مقالات

مراقبت های بهداشتی و اقدام مسئولانه
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - مراقبت های بهداشتی یک مسئولیت مهم اجتماعی ، شخصی و محیطی است و جوامع می توانند با رعایت کردن مسائل بهداشتی ، کنترل آلودگی ، ایمنی مواد غذایی و دارویی ، آموزش بهداشت ، نظارت بر بیماری ها ، برنامه ریزی شهری و بهداشت شغلی سلامت افراد جامعه شان را ارتقا بخشند.

افراد در جامعه ممکن است نتوانند به دلیل جهل ، ناسازگاری ذهنی ، رفتارهای اعتیاد آور یا فشارهای فرهنگی ، مسئولیت سلامتی خود را به عهده بگیرند و از آنجا که بیماری ها و ناتوانایی ها ناشی از اثر متقابل عوامل ژنتیکی و محیطی است جامعه نیز تا حدودی مسئول سلامت جامعه خود است تا بتواند رسالت خود را در جهت ارتقای جامعه به درستی انجام دهد.
ترویج دسترسی به مراقبت های بهداشتی (وجود زیرساخت های بهداشتی در سطح جامعه) نیز یکی از عملکردهای بسیار مهم دولت است و باید دولت بتواند مراقبت های بهداشتی را به افراد در جهت خود مراقبتی یاد دهد و زیرساخت های لازم را برای آن ها فراهم کند چرا که افراد با مراقبت از خود می توانند سلامت را در سطح جمعیت یا سطح محیطی نیز به ارمغان آورند .
ممکن است در یک جامعه برخی افراد نتوانند به دلیل جهل ، ناسازگاری ذهنی ، رفتارهای اعتیاد آور یا فشارهای فرهنگی ، مسئولیت سلامتی خود را به عهده گیرند که در اینجا جامعه باید برای ارتقای سلامت این افراد در راستای ارتقای سلامت جامعه تلاش کند.
آنچه در حیطه مسئولیت های فردی در روزهای اخیر ذهن هر فردآگاه را مشغول می کند چگونگی برخورد با مقوله ای است که خاموش و بی صدا شکل گرفت و تبدیل به بزرگترین تهدید برای تمامی جوامع انسانی شده است.
ویروس کوچک و ناچیزی که در ابعاد و سرایتی بی حد و مرز که فجایع کم نظیری را تا به امروز رقم زده است از نحوه ایجاد و ابعاد و اندازه های این مرض نوظهور که بگذریم، آنچه که مهم است نحوه مواجهه هر فرد از اجتماع در هر مقام و جایگاهی است که قطعا تاثیر مستقیم بر ادامه اوضاع وخیم حاصل از شیوع این ویروس در اجتماعات بشری دارد.
این ویروس تمامی اقشار جامعه از عالی ترین مقامات بالا رتبه کشورها تا زباله گردهایی که از روی کارتن های خالی بر دوش گرفته لقمه نانی را به خانه می برند و زنان روسپی که با اندوهی سرد و شرمی خاموش و سوزنده در گوشه خیابان منتظرند تا کسی آن ها را به ناکجاآباد ببرد را در بر می گیرد.
بله تمام این ها مردم اجتماع ما را تشکیل می دهند که بی مبالاتی و بی انضباطی یکی در رعایت اصول بهداشتی منجر به مبتلا شدن طیف وسیعی از جامعه خواهد شد.
نخستین مطلب که هر فرد از اقشار جامعه باید به آن دقت ویژه کند این است که رعایت یا عدم رعایت مسائل توصیه شده در مورد کنترل ویروس کرونا چیزی شبیه الگوی مصرف آب و برق نیست که آن را به اما و اگر واگذار کرده و در مصرف آن سهل انگاری کنیم و در اصطلاح بگوییم هیچ خطری ما را تهدید نمی کند حال آنکه همان هم آثار ناخوشایندی به همراه دارد.
همین قدر بدانیم که بی تفاوتی می تواند این ویروس را به سرعت فراگیر کند و به راحتی جان ما و عزیزان ما و افراد دور و نزدیکمان را به خطر بیاندازد و اما آنچه باید کرد: نخستین گام جدی گرفتن این مساله است به صورتی که فرد متوجه باشد که با خطری مواجهه است و جان او و سایرین را تهدید می کند و نه مقوله ای که آن را به مسخره گرفته و از آن در جهت استهزاء در سطح جامعه و شبکه های اجتماعی استفاده کنند.
گام بعد ایجاد آگاهی و احساس مسئولیت در خود و سایرین از طریق ارتقای سطح دانش در مورد نحوه انتقال و راه های جلوگیری از انتشار این ویروس است که در این مورد با پیگیری منابع ذیصلاح و مراجع پزشکی و عدم توجه به توصیه های غیرکارشناسی و سطحی و بدون پایه و اساس از اهمیت به سزایی برخوردار است.
و اما مرحله سوم مربوط به نحوه ادامه زندگی روزمره و کسب و کارهایی است که تعطیلی در آن منجر به آسیب دیده گی و نقص در تولیدمی شود و برای جامعه مشکلاتی را چون تامین نیازهای اولیه زندگی به وجود می آورد که در این رابطه حاکمیت و شهروندان با رعایت حقوق شهروندی می توانند جلوی عواقب جبران ناپذیر را در جامعه بگیرند.
گذشت و ایثار و حس همنوع دوستی نیز در شرایط بحران های فراگیر به شدت کارساز و مفید است و اینکه فرد از تمام نیرو و امکانات خود در جهت کمک و برطرف کردن مشکلات خود و دیگری بهره می گیرد خود نتایجی بسیار متفاوت خواهد داشت تا جامعه ای که افراد با سودجویی حیاتی ترین اقلام لازم برای حفظ سلامتی افراد را در انبارها احتکار کنند و بزرگترین لطمات را به جامعه وارد سازند.
البته هنوز برای من مساله احتکار هضم شده نیست مگر نه این است شرکت های بزرگ دفتر و دستک دارند مگر خرید و فروش ها مشخص نیست مگر تولید مشخص نیست یعنی دلال های واسطه گر اینقدر زیاد شده اند که حساب و کتاب ها را به نفع خود تغییر داده اند؟؟؟ اگر حساب و کتابی وجود دارد و هزینه های خرید و فروش و تولید و صادرات مشخص است پس به راحتی می توان به فرد محتکر دسترسی داشت و اگر چنین نباشد این خانه از پای بست ویران است.
مساله بعد بیمارستان ها، کارخانه ها و دیگر مراکز عمومی که همگی بخشی به نام HSE دارند که باید همیشه پیش بینی بدترین خطراتی که می تواند ارگان ان را تهدید کند داشته باشد چرا باید یک هفته نگذشته ماسک و دستکش کم بیاوریم بنابراین اگر چنین چیزی باشد مجموعه ها هم دچار اشکال هستند و یا اینکه واقعا کوتاهی با مسئولان این بخش هاست که وظایف خود را توجیه نشده اند .
مدیریت و استرس نیز مساله دیگری است که من آن را ناشی از بزرگ نمایی های رسانه های اغلبا غربی می دانم که باید مورد توجه قرار گرفته و با آگاهی رسانی توسط رسانه ها و مراجع بهداشت درمان و بهداشت در داخل کشور خنثی شود و بهره گیری از دانش فرزندان آگاه این مرزو بوم باشد که این بیماری و حتی سخت تر از آن را نیز پاسخگو باشند و بدانیم برای حل این مشکل فقط اندکی عشق، امید، همبستگی، شعور، ایثار، صبر لازم است و خدایی که در این نزدیکی است .
برچسب‌ها
کرونا کرمان مسوولیت اجتماعی

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/117839/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

افشاگری بازیکن پیشین فولاد علیه این تیم

بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است

ببینید | تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود در کرمان او را به همراه خود می‌برد

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم + ویدئو | واکنش مردم برای نجات او را ببینید

جدیدترین تصویر از محمدرضا گلزار در آمریکا + عکس

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به 3 بیمار

(عکس) هزینه 125 میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA

ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی

جان دوباره تالاب جازموریان بعد 2 سال خشکسالی

تخصیص٢ هزار میلیارد ریال اعتباربرای بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم

پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

کبد جوان 22 ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید

پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد

اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی

هشت تیم برتر جام حذفی را انتخاب کنید

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رسانه های انساندوست صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

(ویدیو) آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم

گلوگاه‌های فساد را ببندید

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم+ فیلم

جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است

تالاب جازموریان جان دوباره گرفت

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

جوان 22ساله کرمانی به یک بیمار زندگی تازه بخشید

شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در کرمان متلاشی شد

تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود بم او را به همراه خود می‌برد!

امروز در برخی از مناطق کرمان باران می‌بارد

آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران‌خودرو در بم

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان