کرمان رصد

آخرين مطالب

مهار کرونا ، کلید واژه مشترک دلسوزان جامعه ایرانی مقالات

مهار کرونا ، کلید واژه مشترک دلسوزان جامعه ایرانی
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - تلاش برای مهار ویروس خطرناک کرونا که چند صباحی است زندگی را در کام آحاد مردم دشوار و تلخ کرده ، این روزها به کلید واژه ای مشترک میان دلسوزان مرز و بوم ایرانی از هر قشر و گروهی تبدیل شده است .

پویش های شکل گرفته در سطوح مختلف جامعه از سمن ها و تشکل های مردم نهاد گرفته تا نخبگان و دیگر گروههای فعال در لایه های زیرین جامعه این روزها همه بر کلید واژه تلاش برای پییشگیری و جلوگیری از اپیدمی و فراگیر شدن این دشمن مشترک سلامتی انسانها همخوان و همصدا شده و هر کسی در هر منبر و جایگاهی و به سهم خود به دنبال ایفای نقش در این عرصه اجتماعی هستند.
آنچه از برآیند فعالان حوزه های مختلفی که در این عرصه دلسوزانه و خالصانه ورود کرده اند برمی آید این هست که مقابله جدی و کارساز با این ویروس کشنده تنها در صورتی امکان دارد که هر فردی از جامعه بر حس مسئولیت پذیری اش در قبال کنترل این ویروس بیفزاید و با رعایت موازین بهداشتی بخصوص بهداشت فردی و ترجیح نفع عمومی بر نفع شخصی در این کارزار نامرئی تحمیلی پدید آمده نقش آفرینی کند.
جامعه شناس و استاد یار بازنشسته دانشگاه شهید باهنر کرمان براین باور است که در استان کرمان برای مقابله با ویروس کرونا به رهبری فرهیخته، خرد جمعی و متکی به نظرات کارشناسی و مدیریت حرفه ای نیاز داریم، تا مردم احساس امنیت کنند و از خطر احتمالی آینده در امان بمانند.
دکتر سیامک زند رضوی می افزاید : اولین نکته ورود به مدیریت بحران کرونا این است که در مقیاس استان شهرها و شهرستان های استان برای مقابله با این بیماری آماده شود و برای جذب مشارکت شهروندان نگاه امنیتی و سیاسی به ستاد مدیریت و کارشناسان کاملا کنار گذاشته شود.
به گفته زند رضوی اینک کادر پزشکی و بهداشتی در فشار بسیار شدیدی برای خدمات رسانی به افرادی که ضرورتا نیاز به خدمات درمانی ندارند، هستند، اما چون افراد نگران و وحشت زده شده اند، این مراجعات زیاد است و کار را برای آنها مشکل می کند و فشار کار سنگین و مراجعات زیاد سبب می شود تا پرسنل درمان نیز خسته و بیمار شوند و این روزها شاهد چنین صحنه ها و شرایطی در برخی مراکز پزشکی و بهداشتی هستیم.
خوداظهاری افراد مبارزه با کرونا را سرعت می بخشد
وی اظهار داشت: پروتکل هایی در سطح دنیا برای مبارزه با این بیماری وجود دارد که کشور چین در این رعایت دستور العمل ها موفقیت داشته است و باید مو به مو و دقیق اجرا شود و خود اظهاری افراد مهمترین نقش را در اجرای پروتکل ها را دارد.
زند رضوی با اشاره به دسته بندی افراد جامعه در رابطه با ویروس کرونا گفت: در مواجهه با بیماری کرونا گروه های الف کسانی هستند که ناقل بیماری و شناسایی شده اند که باید به سرعت توسط نزدیکان به صورت مشارکتی قرنطینه شوند و افرادی که از مناطق بحرانی و پرخطر و آلوده سفر کرده ا ند در این دسته قرار دارند که باید در قرنطینه خودخواسته بمانند و این گروه مهمترین گروه برای قرنطینه شدن هستند و با ارتباط با مرکز درمانی در اولویت خدمات رسانی درمانی قرار دارند.
وی بیان کرد: گروه بعدی گروه به اصطلاح ث هستند، کسانی ماننداعضای خانواده، دوستان و افرادی که با گروه الف در ارتباط بودند در این دسته قرار می گیرند که این دسته نیز بلافاصله باید در قرنطینه خودخواسته با حمایت کادر درمانی باشند.
زندی رضوی افزود: گروه بعدی ب و کسانی هستند که با گروه " الف و ث " غیر مستقیم درگیر شده اند، افراد این گروه ناقل ویروس هستند اما خودشان خبر ندارند و به اصطلاح به آنها گروه ناشناس ناقل می گوییم.
ماندن در خانه و قطع زنجیره انتقال ویروس
وی با اشاره به آخرین گروه در این طبقه بندی تصریح کرد: گروه " د" کسانی هستند که با هیچ کدام از گروه های بالا مرتبط نبودند و اکثریت شهروندان را تشکیل می دهند که باید این گروه را قانع کنیم که در خانه بمانند و بجز در موارد خاص و با رعایت پروتکل های ضروری از خانه خارج نشوند.
استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار داشت: افراد گروه " د " ناخواسته با بازار و کسب و کار و افراد ناقل بیماری در ارتباط هستند و باید با خانه نشینی زنجیره انتقال را تا حد ممکن قطع کنند.
وی با اشاره به لزوم فعالیت جدی ستادهای استانی، شهری و شهرستانی برای مقابله با ویروس کرونا تاکید کرد: این ستادها باید قانع شوند پروتکل های اجرای کار را کامل انجام دهیم و از کارهای موردی و نصفه و نیمه پرهیز شود.
زند رضوی افزود: شاید برخی افراد و صاحبان کسب و کار در برابر قرنطینه و اقدامات پیشگیرانه مقاومت کنند اما مسئولان با اطلاع رسانی باید به مردم آگاهی دهند و مردم اگر بدانند موضوعی به جان و زندگی آنها بستگی دارد حتما همکاری می کنند البته به شرط آنکه مساله حمایت معیشتی فوری از کسانی همچون کارگران فصلی ساختمانی، خانواده های کودکان کار و مانند آن ها که به دنبال لقمه نانی ناچار به آمدن در خیابان ها هستند در دستور قرار گیرد.
استفاده از تکنولوژی نوین و برقراری ارتباط از راه دور
وی با بیان اینکه ما بالاترین نرخ بیماری را در بین مقامات داریم تاکید کرد: باید از تشکیل جلسات که امکان انتقال ویروس در آنها بالا است، بپرهیزیم و با استفاده از تکنولوژی و از راه دور ارتباط برقرار کنیم.
استاد یار دانشگاه شهید باهنر کرمان تصریح کرد: در استان کرمان امید خیلی بالا است که فشار را از کادر درمانی برداریم تا تمرکزشان بر ارائه خدمات درمانی بر افراد و گروه های اولویت دار باشد.
مقابله با ویروس کرونا بدون افراط و تفریط
استاندار کرمان نیز با تاکید بر مقابله جدی و اصولی با ویروس کرونا معتقد است که برخی بخش های جامعه و استان در زمینه رعایت موارد بهداشت و سلامت در مبارزه با کرونا دچار افراط و تفریط شده‌اند.
محمدجواد فدایی افزود: تجمعاتی از جمله بازار و برخی اجتماعات را که اعلام کردیم باید تعطیل شوند می بینیم که تعطیل نشده و از طرفی دیگر نقاطی که موارد پیشگیری رعایت می شود، حضور اجتماعات را شاهد نیستیم .
وی پیرامون تعطیلی مدارس هم می گوید : بیماری کرونا در کشور شرایطی را به وجود آورد که راهی غیر از تعطیلی مدارس وجود نداشت لذا برای جبران باید از وقت و ظرفیت معلمان و دانش آموزان استفاده شود و نباید وقت دانش آموزان را هدر دهیم و باید به هر روشی و با استفاده از امکانات آموزشی تعطیلی کلاس ها جبران شود و در این زمینه صدا و سیما باید همکاری داشته باشد.
نظارت لحظه ای بر کارکردهای بهداشتی جامعه
استاندار کرمان گفت: گروهی زیر نظر مدیرکل بازرسی استانداری کرمان تشکیل شده که بر دستگاه ها برای رعایت موارد بهداشتی نظارت می‌کند و نماینده ای به تمامی ادارات ارسال می شود که با اداراتی که عملیات ضدعفونی را انجام نمی دهند برخورد می شود.
فدائی با تاکید براین موضوع که عملیات ضدعفونی در ادارات روزانه 2 مرحله و اتوبوس ها به صورت مرتب انجام می شود و نمازجمعه این هفته تعطیل اعلام شد اظهار داشت : این استان آمادگی برای پذیرش مسافران نوروزی را ندارد .
وی با بیان اینکه تالارها و مراسمات و جشن ها تا اطلاع ثانوی تعطیل شد و نظارت دقیقی بر اجرای این امر می شود اضافه کرد : همچنین شرایط خاص هشت مبادی ورودی کرمان در موارد مشکوک کنترل می شود و کنترل تمامی افراد ورودی به استان امکان پذیر است.
ایثار کادر درمانی و بیمارستانی کرمان
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان و مسئول ستاد پیشگیری و مقابله این استان با اشاره به نقش همکاری های بین بخشی در غلبه یافتن بر ویورس کرونا می گوید: بزرگترین مشکل استان کرمان در شرایط کنونی، کمبود تجهیزات حفاظتی برای پرسنل درمانی و بیمارستان ها است و این مشکل تاکنون با از خود گذشتگی پرسنل و کادر درمانی تا حدودی مدیریت شده است.
تاکید بر ماندن در خانه
حمیدرضا رشیدی نژاد با تاکید بر اینکه این با پیگیری های انجام گرفته و اقدامات شروع شده این کمبودها بزودی برطرف خواهد شد اظهار داشت : آن چیزی که احاد مردم این روزها باید به آن پای بندی خود را بیش از هر زمان دیگری نشان دهند در خانه ماندن و حضور نیافتن در اجتماعات است که به عنوان مهمترین عامل پیشگیری محسوب می شود و شهروندان در مواقع غیر ضرور از منزل مسکونی خود خارج نشوند و در مهمانی و مراسمات شرکت نکنند و این امر نیازی به ماسک و مواد ضدعفونی کننده ندارد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه ماسک معجزه نمی کند و مردم عادی نیازی به ماسک ندارند افزود: کمبود ماسک در استان کرمان وجود دارد زیرا کارخانه تولید این محصول را نداریم و با وجود توصیه های سازمان صنعت، معدن و تجارت در نشستی با تولیدکنندگان افرادی را ترغیب به تولید ماسک کردند اما نیاز استان بیش از این آمار است.
رشیدی نژاد افزود: ضدعفونی کننده های سطحی با ماده کلر به صورت وایتکس در دسترس عموم قرار دارد و افراد می توانند سطوح مختلف ادارات و منزل را با آن پاک کنند و با تدابیری که اندیشیده شده سازمان های استان کرمان موظف شدند که ورود و خروج اجناس و افراد به شهر و استان را بررسی کنند.
تاکید بر رعایت بهداشت فردی و پرهیز از ورد به اجتماعات
وی ادامه داد: عموم مردم در منزل با استفاده از صابون مایع دستان خود را شست و شو دهند و دستگیره ها و تلفن همراه را تمیز نگهدارند و فاصله گرفتن از بیمار، نرفتن به عیادت مبتلایان و برگزار نکردن مهمانی بسیار پیشگیرانه تر از ماسک است.
رشیدی نژاد عنوان کرد: مردم در ساعات شلوغی در بازار کرمان و خیابان ها و تجمع مجالس حضور نیابند و این امر با همکاری شهرداری کرمان به صورت چهره به چهره و تبلیغات اعلام شده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: شانس سرایت بیماری کرونا به دیگران توسط افرادی که علایم کرونا ندارند، اندک است و حضور چهره به چهره دربا منازل برای کنترل این افراد مسایل امنیتی ایجاد می کند و صحیح نیست و بی توجه هم نباید باشیم.
اقدامات عملی میدانی در راستای مهار کرونا
در خاتمه باید گفت در شرایط اضطرار کنونی و در راستای مقابله با این ویروس کشنده علاوه بر رهنمودها و توصیه های بهداشتی و اجتماعی مسئولان و نخبگان دانشگاهی شاهد اقداماتی از جمله ممنوعیت تجمعات و مراسم های عروسی و عزا ، هشدار به صاحبان تالارها برای برگزاری هر گونه مراسم ، تعطیلی قهوه خانه ها و قلیان سراها ، مراکز تفریحی و گردشگری ، پلمب برخی صنوف به علت رعایت نکردن موارد بهداشتی ، ورود خیران به جبهه سلامت ، اقدام خودجوش مردم و شکل های مردم نهاد در ضدعفونی و گندزادیی معابر شهری و روستایی ، استقرار تیم های غربالگری و راه اندازی مراکز تب سنجی و سامانه اطلاع رسانی از این بیماری برای مردم هستیم که همه و همه دال بر کلید واژه مشترک و واحد جامعه ایرانی در تک تک استانهای کشور از جمله کرمان در مبارزه منسجم برای مهار این ویروس کشنده دارد .
 

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/117426/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان

بازگشایی راه‌های اصلی جنوب سیستان و بلوچستان تا دو روز آینده

پیگیری راه اندازی موزه معدن در کرمان

هشدار کاهش دمای هوا و سرمازدگی محصولات کشاورزی در کرمان

بارش تگرگ در کرمان

رفع تصرف 10 هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت

عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج دستگیر شدند

منطقه زیبای پامنار خوزستان

مدیریت سیل در استان کرمان مانند شب عملیات در دفاع مقدس بود

تعویق مجدد افتتاح پروژه عظیم انتقال آب خلیج فارس به شهرستان رفسنجان

سیرجان فاتح مسابقات فوتسال دانش آموزان پسر استان کرمان

کرمان قهرمان مسابقات والیبال دانش آموزان استان کرمان شد

فروش اقساطی جک J4 کرمان موتور در سال 1403 + شرایط و جزئیات دقیق

عملیات وعده صادق نمونه بی‌نظیری از اقتدار ایران را به نمایش گذاشت

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

ساعت پخش زنده بازی گل‌گهر سیرجان و استقلال خوزستان از تلویزیون + پخش آنلاین

4000 همت برای تحقق نرخ رشد 8 درصدی در اقتصاد کشور نیاز است

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

هشدار سرمازدگی ؛لاله زار بردسیرسردترین نقطه کشور

شهید آوینی نگاه ما را نسبت به موضوعات تغییر داده است

امدادرسانی هلال احمر کرمان به بیش 1500 نفر در جریان سیل اخیر

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

هلال احمر به 1500 نفر در مناطق سیل زده کرمان امدادرسانی کرد

بازگشایی محور فاریاب - کهنوج

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا(س)

وجود 33 هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان راور

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است