کرمان رصد

آخرين مطالب

کرونا و شکوه قلب‌ها در سرزمین عیاران مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - جیرفت - کرونا به پشت درهای جازموریان و جنوبِ محرومِ کرمان رسیده، اما مردم و مسوولان این منطقه با وجود تمامی محرومیت‌ها و کمبودها، قلب‌های بزرگ و مهربانشان را به میدان پایداری آورده‌اند تا ثابت کنند اینجا دیار جوانمردان است.

 با گذشت چندین روز از نخستین خبر انتشار ویروس کرونا در کشور، جنوب کرمان همچنان به عنوان منطقه سفید اعلام شده ولی این موضوع دلیلی بر بی‌تفاوتی مسوولان و مردم هفت شهرستان جنوبی استان کرمان نسبت به اتخاذ تدابیر پیشگیرانه نیست و همه آحاد این منطقه همچون دیگر مناطق دیگر کشور که درگیر این مقابله با ویروس هستند، اقدامات پیشگیرانه را انجام داده‌اند تا از انتشار ویروس به این دیار محروم جلوگیری کنند.
همه مردم این خطه، امروز دغدغه کمک و همراهی کردن مسوولان را دارند، برخی در خانه‌های خود با همان چرخ خیاطی کهنه‌ای که دارند شروع به تولید ماسک و روپوش کرده و برخی هم با جمع‌آوری پول‌های اندک خانواده ، دوستان و همسایه‌ها دیوار مهربانی از جنس ماسک و مواد ضدعفونی کننده به راه ‌انداخته‌اند، خیاطی‌ها صلواتی شده‌اند و بزازها پارچه ارزان و رایگان می‌دهند، ابزارفروش‌ها لوازم تولید ماسک هدیه کرده و طلبه‌ها روزانه بیش از 300 ماسک صورت تولید می‌کنند، اصلا اینجا همدلی و جوانمردی حد و مرز ندارد، پزشکان و کارکنان بیمارستان‌ها به خانه نمی‌روند، بسیجی‌ها، گروه‌های جهادی، عشایر، ائمه جمعه و همه اقشار مردم برای کمک و یاری مسوولان اعلام آمادگی کرده‌اند.
اینجا سرزمین عیاران است
کمبود امکانات در این منطقه وسیع که با یک میلیون نفر جمعیت، یک سوم مساحت استان کرمان را به خود اختصاص داده بر کسی پوشیده نیست و به گفته مسوولان، این منطقه را هفت بیمارستان با 600 تخت، 170 پزشک متخصص و 9 درمانگاه پوشش می‌دهد و در بحث مواجهه با ویروس کرونا دو بیمارستان در شهرستان‌های جیرفت و کهنوج با 60 پزشک و 500 نفر پرسنل درگیر هستند.
از طرفی پراکندگی روستاها و صعب‌العبور بودن مسیرهای دسترسی، ازجمله مشکلات و چالش‌های پیش روی اهالی این منطقه است، ضعف بنیه اقتصادی مردمان جنوب کرمان نیز به گونه‌ای است که اگر درگیر ویروس کرونا شوند قادر نخواهند بود در زمان مناسب خود را به مرکز شهر و درمانگاه و بیمارستان برسانند و یکی از دلایلی که مسوولان این منطقه بر موئلفه پیشگیری، اهتمام ویژه‌ای دارند نیز همین موضوع است که ما امکانات درمانی متناسب با جمعیت و جغرافیای منطقه را در اختیار نداریم اما مردمانی داریم که دلهایشان به وسعت دریاهاست.
رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در تشریح آخرین وضعیت ویروس کرونا در جنوب استان کرمان گفت: از 48 مورد مشکوک به کرونا در هفت شهرستان جنوبی استان، جواب آزمایش 42 نفر منفی اعلام شده و منتظر نتیجه آزمایش‌ افراد باقی مانده هستیم.
اصغر مکارم رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اظهار داشت: بیمارستان‌های امام خمینی (ره) جیرفت و 12 فروردین کهنوج در راستای کنترل بیماری به عنوان بیمارستان‌های زیرمجموعه (ریفرال) اعلام و اتاق‌های ایزوله آماده سازی شده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ادامه داد: پزشک متخصص داخلی در بیمارستان‌های رودبار جنوب، منوجان و قلعه‌گنج مستقر شده است تا در صورت مشاهده مورد مشکوک به بیمارستان های 12 فروردین کهنوج و امام خمینی (ره) جیرفت منتقل شوند.
وی با اشاره به اینکه مردم نباید به شایعات توجه کنند گفت: رعایت نکات و دستورات بهداشتی مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است.
مکارم ادامه داد: شهروندان در مکان‌های شلوغ و حمل و نقل عمومی، از دست زدن به چشم و دهان خود خودداری کنند و پس از دست زدن به وسایل در اولین فرصت ممکن نسبت به شست و شوی بهداشتی دستان اقدام شود.
امام‌جمعه جیرفت بر پیگیری اخبار از طریق رسانه‌های معتبر تاکید کرد
امام جمعه جیرفت نیز با بیان اینکه مردم به شایعات توجه نکنند، گفت: مردم اخبار را از منابع رسمی و قانونی پیگیری کنند.
حجت الاسلام رضا سعادت‌فر در بازدید از بیمارستان امام خمینی (ره) جیرفت افزود: به مردم این اطمینان را می‌دهیم که با رعایت نکات بهداشتی هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد بنابراین به شایعات فضای مجازی در خصوص بیماری کرونا توجه نکنند زیرا این شایعات با هدف قرار دادن امنیت روانی جامعه، منتشر می‌شوند.
امام جمعه جیرفت، به منظور اطلاع از وضعیت بیمارستان امام خمینی (ره ) جیرفت و آمادگی کادر درمانی این بیمارستان در مواجهه با بیماران احتمالی کرونا، از این مجموعه بازدید کرد.
وی در حاشیه این بازدید گفت: فضای فیزیکی این بیمارستان به لحاظ آمادگی بالای پرسنل و امکانات، فضای خوبی است.
امام جمعه جیرفت اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون مورد مثبتی از بیماری کرونا نه تنها در سطح شهرستان جیرفت بلکه در منطقه جنوب کرمان گزارش نشده است.
امام جمعه جیرفت تصریح کرد: توان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مقابله با ویروس کرونا بسیار بالا است اما در بحث مقابله با شایعات مردم باید همکاری کنند.
امام جمعه جیرفت گفت: در برخی از این شایعات گفته شده چون آزمایشات در شهرستان جیرفت انجام نمی‌شود بنابراین نتایج صحیح نیست و آنها قادر به تشخیص نیستند لذا این مطلب درست نیست، چون آزمایش‌ها تا قبل از این، به صورت متمرکز در تهران انجام می‌شد و اکنون در مرکز استان کرمان انجام می‌شود.
وی ادامه داد: در شهرستان جیرفت و سایر شهرستان‌های جنوبی، از موارد مشکوک نمونه برداری و به مرکز استان ارسال می‌شود و چنانچه مورد مثبتی باشد علاوه بر این که در سطح شهرستان اعلام می شود بلافاصله در آمار ملی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز ثبت خواهد شد.
حجت الاسلام سعادت‌فر بیان داشت: بنابراین با قاطعیت می‌توان گفت که به فضل خداوند تا این لحظه مورد خاصی در شهرستان جیرفت و جنوب کرمان نداریم البته همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند، بایستی نکات بهداشتی رعایت شود اما بدانید به هر حال این ویروس اولین ویروس در این کشور نیست و آخرین مورد نیز نخواهد بود و به فضل الهی به زودی زود نابود خواهد شد.
امام جمعه جیرفت همچنین اظهار داشت: کار ابتکاری که در این بازدید شاهد آن بودیم تولید روپوش و ماسک بود که کار ارزشمندی است.
وی تصریح کرد: یکی از بهترین راهکارهای دینی برای دفع بلا پرداخت صدقه است و یکی از بهترین صدقات، صدقه در مسیر بهداشت و درمان است بنابراین همین جا از خیران درخواست می‌کنم در تهیه تجهیزات لازم از قبیل ماسک، روپوش و مواد ضدعفونی کننده به کمک دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بیایند تا با همکاری همه این مشکل هر چه سریع‌تر رفع شود.
حجت الاسلام سعادت‌فر بیان داشت: در مواجه با مشکلات و کاستی‌ها باید نقاط قوت را نیز دید، این همدلی و همراهی مردم و تلاش جامعه پزشکی از نقاط قوت وضعیت کنونی است.
وی از زحمات دکتر اصغر مکارم ریاست دانشگاه علوم پزشکی جیرفت که نه تنها در تحول بیمارستان‌ها بلکه در تحول نظام درمان در جنوب کرمان زحمت کشیده قدردانی کرد.
برگزاری هرگونه نمایشگاه در جنوب کرمان ممنوع شد
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان نیز از ممنوعیت برگزاری هرگونه نمایشگاه در این منطقه خبر داد.
مسلم مروجی فرد گفت: در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا (COVID-19) برگزاری هرگونه نمایشگاه در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان تا اطلاع بعدی تعطیل شد.
وی اظهار داشت: هم اکنون برای رفاه مردم عزیز اقلام پرمصرفی مانند گوشت، مرغ، شکر و برنج طرح تنظیم بازار در حال توزیع است.
تمامی خدمات شرکت شهرک‌های صنعتی فقط به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود
مجید غفاری رییس شهرکهای صنعتی استان کرمان گفت: با توجه به وضعیت ایجاد شده در خصوص شیوع ویروس کرونا و شرایط بحرانی هفته جاری به منظور پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری و تداوم خدمت رسانی به مردم طی بررسی‌های صورت گرفته با توجه به زیر ساخت‌های ایجاد شده در گذشته، تمامی خدمات شرکت شهرک‌های صنعتی صرفا به صورت الکترونیک انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: بنابراین از پذیرش متقاضیان به صورت حضوری خودداری خواهد شد که انشاالله با همکاری مردم بتوانیم خدمات مناسب را با کمترین خطر ارائه کنیم.
غفاری افزود : دسترسی به خدمات شرکت شهرک های صنعتی از درگاه میز خدمت الکترونیک به همراه راهنما در سایت شرکت شهرک‌های صنعتی کرمان در دسترس عموم قرار دارد.
آغاز طرح ضدعفونی ناوگان حمل و نقل عمومی در جنوب کرمان
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب کرمان نیز از آغاز طرح ضدعفونی ناوگان حمل و نقل عمومی در این منطقه خبر داد.
مجتبی محمودی گفت: به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، طرح ضدعفونی ناوگان حمل و نقل عمومی و محل استقرار مسافران در پایانه‌ها و دفاتر شرکت‌های حمل و نقل جنوب کرمان آغاز شد.
لزوم آموزش راه‌های پیشگیری از انتقال ویروس کرونا
علی‌اصغر خیرخواه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت هم با تاکید بر رعایت بهداشت فردی برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا و خودداری از حضور در مکان‌های تجمعی و مسافرت‌های غیر ضروری، اظهار داشت: شهروندان در مکان‌های شلوغ و حمل و نقل عمومی، از دست زدن به چشم و دهان خودداری کنند و پس از دست زدن به وسایل در اولین فرصت، شست و شوی بهداشتی را جدی بگیرند.
برگزاری مراسم‌ها در جیرفت به حالت تعلیق درآمد
رییس شورای تامین جیرفت با بیان اینکه فعالیت تمامی مراکز ورزشی، تالارها و مراکز عرضه قلیان در حالت تعلیق است گفت: برای پیشگیری و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا با افرادی که نسبت به هشدارهای بهداشتی بی‌توجهی می‌کنند برخورد قانونی خواهد شد.
ابوذر عطا پور وزیری افزود: برای پیشگیری از ابتلاء مردم به ویروس کرونا تمامی قهوه‌خانه‌ها، اماکن برگزاری جشن‌ها و مراسمات و مکان‌های ورزشی این شهرستان تا اطلاع بعدی تعطیل است.
وی بر ضدعفونی کردن ادارات و بانک‌ها و خودپردازها تاکید کرد و افزود: با همکاری مرکز بهداشت، این ضدعفونی‌ها انجام شود و هر اداره یک رابط بهداشتی داشته باشد.
وی افزود: بازرسی از نانوایی‌های شهرستان در دستور کار قرار است لذا در راستای حفظ سلامت مردم تمام توان خود را به کار می‌بریم.
فرماندار جیرفت اظهار داشت: مردم در صورت امکان، نیازهای ضروری و روزانه خود را از فروشگاه‌های اینترنتی خریداری کنند تا در اجتماعات حضور پیدا نکنند.
جایگاه‌داران عنبرآبادی مکلف به سوخت‌گیری خودروها شدند
با ورود مدعی‌العموم، جایگاه‌داران عنبرآبادی مکلف به انجام تمامی فرآیند سوخت‌گیری خودروها شدند.
دادستان عمومی و انقلاب عنبرآباد اظهار داشت: در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تمامی جایگاه‌داران این شهرستان مکلف به سوخت‌گیری خودروها شدند.
یوسف سبحانی افزود: تا عادی شدن شرایط، متصدیان پمپ بنزین‌ها موظفند هر روز نسبت به ضدعفونی کردن محوطه جایگاه اقدام کنند.
وی ادامه داد: باید تمامی مراحل سوخت‌گیری یک خودرو توسط جایگاه‌دار صورت گیرد و نیاز به پیاده شدن راننده از خودرو نیست.
وی اظهار داشت: دادستانی به عنوان مدعی‌العموم و با نظر کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی، دستور تعطیلی مراکز عمومی همچون تالارها، سفره‌خانه‌های سنتی و مراکز عرضه قلیان را تا اطلاع ثانوی صادر کرد.
سبحانی بیان داشت: طی روزهای گذشته و آینده نسبت به اعطای مرخصی به زندانیان واجد شرایط با نگاه ارفاقی اقدام کرده‌ایم و این روند تا رسیدن به شرایط عادی ادامه خواهد داشت.
دادستان عنبرآباد به بازدید از مراکز بهداشتی و درمانی این شهرستان اشاره کرد و گفت: با توجه به اعلام مسوولان استانی مبنی بر مشاهده موارد ابتلا به بیماری کرونا در استان بایستی بیش از گذشته نکات بهداشتی رعایت شود.
به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، در تمامی بیمارستان‌های منطقه جنوب کرمان پزشک متخصص داخلی حضور دارد تا در صورت مشاهده مورد مشکوک به کرونا، مراقبت‌های ویژه انجام شود.
علی سالاری مقدم معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اظهار داشت: تاکنون هیچ موردی مبنی بر ابتلای افراد به کرونا در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان مشاهده نشده است.
وی ادامه داد: آزمایش موارد مشکوک به کرونا در جنوب کرمان منفی اعلام شده لذا مردم این منطقه نگران نباشند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از تجهیز 2 بخش در بیمارستان های امام خمینی (ره) جیرفت و 12 فروردین کهنوج خبر داد و گفت: در صورت بروز موارد مشکوک به کرونا، افراد برای مراقبت ویژه به بخش‌های این بیمارستان‌ها ارجاع داده می‌شوند.
برآیند ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در عنبرآباد
فرماندار عنبرآباد نیز در این نشست با بیان اینکه دریافت اخبار موثق از منابع معتبر مهم است گفت: شهروندان باید اخبار هشداری و آموزشی را فقط از رسانه‌های رسمی و معتبر پیگیری کنند.
محمود رئیسی با اشاره به مصوبات جلسه پیشگیری از کرونا اظهار داشت: بر اساس این مصوبات مقرر شد شهرداری نسبت به ضدعفونی کردن تاسیسات شهری، تاکسی‌های درون شهری، برون شهری و مراکز عمومی اقدامات مورد نیاز را انجام دهد.
وی بیان داشت: بر اساس مصوبه ستاد پیشگیری از کرونا هرگونه برگزاری همایش، جشن‌های عروسی، برنامه‌های عمومی تا اطلاع ثانوی در این شهرستان لغو شده است.
تالارهای جیرفت تا اطلاع بعدی تعطیل شد
رییس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت گفت: با توجه به احتمال شیوع ویروس کرونا، به دستور دادستان و همکاری اماکن نیروی انتظامی و ماموران مرکز بهداشت و اداره صنعت، معدن و تجارت، تمامی تالارهای این شهرستان تا اطلاع بعدی تعطیل هستند.
فرزانه برخوری از تمامی همشهریان جیرفتی خواست که به خاطر سلامتی خود و خانواده ، فعلا از شرکت در هرگونه تجمعی چه در جشن‌ها ، عزاداری‌ها و مکان‌های پر تردد خودداری کنند.
وی گفت: ایستگاه آموزش و بیماریابی کرونا واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت جیرفت با همکاری نیروهای داوطلب هلال احمر شهرستان در پلیس راه جیرفت راه اندازی شده و تمامی سرنشینان خودروهای ورودی از لحاظ داشتن علائمی همچون تب، سرفه و تنگی نفس مورد بررسی قرار می‌گیرند.
ضد عفونی معابر پرتردد جیرفت توسط نیروهای خدمات شهری شهرداری
در پی شیوع ویروس کرونا جلسه ستاد بحران خدمات شهری شهرداری تشکیل شد و بنا به دستور شهردار جیرفت مبنی بر مقابله با این ویروس، امروز نیروهای خدمات شهری با حضور کارشناس مرکز بهداشت و همکاری آب و فاضلاب شهری و سازمان آتش‌نشانی تمامی معابر و اماکن عمومی و پاساژهای سطح شهر جیرفت محلول‌پاشی و ضدعفونی شد و نظر به اهمیت موضوع و تاکید شهردار تا پایان وضع فوق‌العاده، ضدعفونی معابر شهری و اماکن عمومی هر روز توسط خدمات شهری در دستور کار قرار دارد.
جنوب کرمان با یک میلیون نفر جمعیت از هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، منوجان، قلعه‌گنج، فاریاب و رودبار جنوب تشکیل شده است.
بنا به گفته مسوولان، تعداد موارد مثبت کرونا در استان کرمان به 15 نفر رسیده است.
 

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/117078/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عروسی که به عزا تبدیل شد + فیلم

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

پرواز شرکت‌های زاگرس و ماهان در مسیر کرمان لغو شد

زمین‌های قولنامه‌ای نخرید

آغاز کار گرده افشانی در نخلستان‌های بم

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان