کرمان رصد

آخرين مطالب

هرآنچه که باید درباره کرونا ویروس و راه‌های مقابله با آن بدانید مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان رصد -  استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه اوج شیوع بیماری کرونا در کشور چین هفته های سوم تا ششم از زمان آغاز این بیماری بود اظهار کرد: در ایران نیز هم اکنون در حال ورود به این هفته ها هستیم بنابراین انتظار هفته های سختی را در سطح کشور و همچنین استان کرمان داریم.

دکتر "نوذر نخعی" درباره شیوع بیماری کرونا ویروس و راههای مقابله با آن تصریح کرد: استان کرمان در اخرین اخبار اعلامی از سوی وزارت بهداشت، به عنوان استان سفید تاکنون اعلام شده است.
وی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا مرزهای استانی را نمی شناسند تصریح کرد: با اپیدمی که کرونا ویروس در کشور پیدا کرده است، قطعا این ویروس در استان کرمان در بین مردم در حال گردش است و در روزهای آتی تعداد موارد بستری شده ناشی از ابتلاء به این ویروس افزایش پیدا خواهد کرد.
به احتمال قوی، نتایج آزمایشات تشخیص کرونا 6 مورد در کرمان مثبت خواهد بود
نخعی با اشاره به اینکه متاسفانه با توجه به سفید بودن استان کرمان برخی مردم بی خیال هستند، افزود: این ویروس سریعا در کشور در حال شیوع پیدا کردن است و طبق گزارشات اعلامی از سوی همکاران دانشگاه علوم پزشکی کرمان، از تعداد افراد بستری شده به دلیل بیماری های حاد تنفسی در کرمان به احتمال قوی، نتایج آزمایشات تشخیص کرونا 6 مورد مثبت خواهد بود که باید منتظر جواب نهایی آزمایشات ارسالی این افراد از سوی وزارت بهداشت باشیم.
مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه از مواردی که نمونه آزمایشی آنها به تهران ارسال شده، تاکنون تمامی پاسخ ها منفی بوده است افزود: از مردم انتظار داریم که به هیچ عنوان به تعداد و آمار مبتلایان و فوت شدگان ناشی از این بیماری توجه نکنند بلکه باید در بحث پیشگیری نهایت دقت را داشته باشیم و نکات ایمنی را رعایت کنیم.
سفرهای آغاز سال نو چینی، یکی از علل شیوع این بیماری در چین
این استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه باید از درس های انجام گرفته و نگرفته در کشور چین نهایت استفاده را کرد افزود: طبق گزارشات وزارت بهداشت چین، علت اصلی گسترش این بیماری در این کشور، زمانی بود که سال جدید میلادی در کشور چین شروع و مردم مسافرت های داخلی و خارجی خود را آغاز کردند که همین امر سبب افزایش شیوع این بیماری در این کشور شد بنابراین باید مردم از سفرهای بی مورد در شرایط کنونی جدا خودداری کنند.
نخعی با اشاره به اینکه اوج شیوع این بیماری در کشور چین هفته های سوم تا ششم از زمان آغاز این بیماری بود اظهار کرد: در ایران نیز هم اکنون در حال ورود به این هفته ها هستیم بنابراین انتظار هفته های سختی را در سطح کشور و همچنین استان کرمان داریم.
مدارس در کرمان به موقع تعطیل شدند
وی در پاسخ به این سوال که چرا استان کرمان تاکنون از لحاظ ابتلا به کرونا ویروس در وضعیت سفید قرار گرفته است افزود: یکی از علت های بسیار مهم در وضعیت سفید استان کرمان این بوده که مدارس به موقع در استان تعطیل شدند. طبق متون علمی اگر مدارس در زمان شروع یک بیماری واگیر دار به هنگام تعطیل شوند، تا 80 درصد احتمال شیوع آن بیماری کاهش پیدا خواهد کرد.
مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره گمانه زنی ها در مورد سن ابتلای به کرونا ویروس نیز گفت: طبق آخرین گزارش مشترکی که سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت چین اعلام کرده‌اند، بیشترین سن مبتلایان به این بیماری بین 30 تا 70 سالگی و دوره کنونی و نهفتگی این بیماری نیز بین یک تا 14 روز بوده است.
نخعی با بیان اینکه این بیماری در کودکان احتمال درگیریش کم و درصورت ابتلاء، مرگ کودکان ناشی از این ویروس نزدیک به صفر است اظهار کرد: سن یکی از عوامل بسیار موثر در این بیماری است که می تواند با افزایش سن احتمال مرگ را بالا ببرد ضمن آنکه افراد دارای بیماری های زمینه ای نیز نسبت به جامع عموم مردم، احتمال مرگشان ناشی از ابتلای به این ویروس بیشتر خواهد بود.
تب، کوفتگی، سرفه های خشک و تنگی نفس از علائم کرونا
این استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره علائم این بیماری نیز گفت: اولین علامت این بیماری «تب» و پس از آن علائمی همچون «کوفتگی، خستگی و سرفه خشک» نهایتا «تنگی نفس» است.
وی با اشاره به پایان فصل زمستان و آغاز فصل بهار و بالا بودن حساسیت های فصلی افزود: هر آبریزش، عطسه و سرفه‌ای دلیل بر ابتلای به کرونا ویروس نیست و الزامی ندارد افراد سریعا به پزشک مراجعه کرد و در مورد تب نیز عددی در حدود تب 39 درجه به بالا خطرناک بوده که اگر همراه با تنگی نفس باشد باید فرد بیمار حتما به پزشک مراجعه کند در غیر اینصورت واقعا توصیه می شود افراد از مراجعه به بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی که به عنوان یکی از منابع انتقال این نوع ویروس شناخته می شوند، پرهیز کنند.
ضریب ابتلا به کرونا ویروس و میزان سرایت این ویروس بیشتر از آنفلوآنزا
نخعی درباره انتقال این ویروس از یک فرد به فرد دیگر نیز گفت: ویروس آنفلوانزا ظرفیت انتقال 1.5 برابری را دارد این در حالی است که هر فرد مبتلاء به کرونا ویروس می تواند تا 2.5 نفر را مبتلا به این ویروس کند بنابراین ضریب ابتلا به کرونا ویروس و میزان سرایتش بیشتر از آنفلوآنزا است.
مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه این بیماری در 80 درصد موارد در حد سرماخوردگی و ذات الریه ضعیف است اظهار کرد: در 20 درصد افراد مبتلا به این بیماری نیاز است به سمت بیمارستان ها بروند که از این میان نیز تنها 6 درصد باید به سمت ICU و بخش های مراقبت ویژه بروند که از میان نیز تنها 2 تا 2.5 درصد منجر به فوت خواهد شد.
فاصله گذاری اجتماعی، یکی از ارکان مهم کنترل ویروس کرونا
این استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره اخرین راه‌های یپشگیری از ابتلاء به کرونا ویروس نیز گفت: یکی از ارکان مهم در زمینه کنترل این بیماری در جامعه، فاصله گذاری اجتماعی است به گونه ای که با دیگران کمتر سرو کار داشته و کمتر در مجامع عمومی ظاهر شویم.
وی با تاکید بر اینکه یکی از تجربه های موفق کنترل این بیماری تعطیلی مدارس بود اظهار کرد: معتقدیم در این ایام نباید هیچ کلاس آموزشی (زبان، موسیقی و ...) برگزار شود.
نخعی با تاکید بر تعطیلی باشگاه های ورزشی اظهار کرد: انتظار می رود صاحبان باشگاه های ورزشی به گونه ای عمل کنند که ضرورتی نباشد، نیروی انتظامی بخواهد سالنی را تعطیل کند زیرا سالن های ورزشی یکی از مکان های مهمی برای انتشار این ویروس هستند.
کرونا تا 2 ماه دیگر مهمان ایرانی‌ها
مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر تعطیلی مسابقات ورزشی، عروسی ها، سالن های سینما، و ... در این ایام افزود: طبق تجربه کرونا در کشور چین، این مهمان ناخوانده 2 تا 3 ماه دیگر در کشور وجود خواهد داشت و حتی این ویروس می تواند از فردی که مبتلاء به این بیماری شده تا دو هفته پس از خوب شدن نیز، به سایر افراد دیگر منتقل کند.
نخعی با اشاره به اینکه استان کرمان رتبه اول کشور ناشی از فوت بیماری های ریوی در کشور را دارد تصریح کرد: با توجه به این سابقه بیماری در استان کرمان، به شدت توصیه می شود که مردم در این ایام از مصرف انواع دخانیات از قبیل سیگار، قلیان و انواع مواد مخدر جدا پرهیز کنند که در این راستا نیز مصوبه تعطیلی مراکز عرضه قلیان در سطح استان کرمان ابلاغ شده است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بار دیگر با تاکید بر اینکه در این ایام مردم از سفرهای غیرضروری اجتناب کرده و حتی المقدور از حضور در مجامع عمومی از جمله بازارها پرهیز کنند افزود: اگر کسانی از استان های آلوده به این ویروس به کرمان سفر کرده اند، می خواهیم حداقل به مدت 2 هفته در خانه قرنطینه خانگی شوند.
سطوح را مرتبا گندزدایی کنید
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع گندزدایی سطوح اشاره کرد و گفت: طبق گزارشات اعلام شده این ویروس می تواند تا حدود 9 روز روی سطح باقی بماند بنابراین بحث گندزدایی سطوح و خشکی و گرمی هوا می تواند در از بین بردن این ویروس موثر باشد.
این استاد پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه باید سطوحی که دست با آنها مرتبا در تماس است ضدعفونی شود افزود: برای گند زدایی می توان از وایتکس استفاده کرد. به این ترتیب که یک قاشق وایتکس را با 49 قاشق آب قاطی کرد و برای تنها 24 ساعت جهت گندزدایی سطوح استفاده کرد.
نخعی با تاکید بر ضدعفونی شدن سطوحی همچون دستگیره های درب، نرده ها، دستگیره های ماشین، فرمان ماشین، دنده ماشین، موبایل، تبلت، کیبورد و موس کامپیوترها و ... اظهار کرد: همچنین می توان از الکل نیز به عنوان ماده گندزدایی استفاده کرد.
وی درباره کمبود الکل در سطح داروخانه های شهر کرمان نیز گفت: الکل از روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری در بین داروخانه های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی کرمان توزیع خواهد شد.
نباید ماسک را به عنوان یک معجزه‌گر در مقابله با ویروس کرونا نگاه کنیم
مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره توصیه های بهداشت فردی برای مقابله به ویروس کرونا نیز گفت: توصیه می شود مردم به هیچ عنوان دست های خود را به بینی، دهان و چشم های خود نزنند و مرتبا دست ها را با آب و صابون بشویند.
نخعی درباره استفاده از ماسک و با بیان اینکه نباید ماسک را به عنوان یک معجزه‌گر در مقابله با این ویروس نگاه کنیم گفت: ماسک را فقط برای افراد بیمار و یا کسانی که از بیمار مراقبت کنند توصیه می شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه استفاده از ماسک برای عموم افراد جامعه اثرات منفی خواهد داشت: به دلیل آنکه 99 درصد مردم اصول استفاده از ماسک را بلد نیستند، ماسک ها می تواند به عنوان یکی از منشاهای این ویروس شود و حتی در کشورهای پیشرفته نیز توصیه می کنند مردم در محافل عمومی نیازی به استفاده از ماسک را ندارند.
 

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/116702/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان