کرمان رصد

آخرين مطالب

میزگرد ایرنا ؛

نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در مشارکت جویی مردم در انتخابات سياسي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - سازمان‌های مردم نهاد با ظرفیت‌های بی‌شمار در حوزه های مختلف، موسساتی غیرسیاسی و غیردولتی با دغدغه‌هایی از جنس جامعه محسوب می‌شوند که با بصیرت‌افزایی سیاسی و اجتماعی، مطالبه‌گری و تقویت روحیه مشارکت‌جویی مردم می‌توانند در عرصه‌های مختلف از جمله انتخابات زمینه مشارکت حداکثری را فراهم کنند.

سازمان‌های مردم‌نهاد با فعالیت‌های گسترده در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، معیشت، محیط زیست، جوانان، ازدواج و اشتغال بالایه های درونی جامعه در ارتباط هستند و این سازمان ها با دغدغه رفع مشکلات مردم به خصوص قشر جوان گرد هم آمده‌اند و می‌توانند بسیاری از مشکلات امروز کشور را شناسایی و با معرفی و یا رفع مشکلات در جهت تقویت پیوند و همبستگی مردم با حاکمیت تلاش کنند که این همبستگی در نهایت موجب رفع مشکلات درونی جامعه، خوشبینی مردم به آینده و در نهایت حضور آنان در صحنه می‌شود.
تشکل‌های مردم‌نهاد از ورود به فعالیت‌های سیاسی و دسته‌بندی‌های حزبی منع شده‌اند، اما می‌توانند مطالبات و انتظارات گروه‌های هدف خود را به نمایندگان آینده مجلس اعلام و با تقویت روحیه مشارکت‌جویی و بصیرت افزایی مردم، نقش موثری در مشارکت حداکثری ایفا کنند.
126 تشکل مردم‌نهاد در استان کرمان وجود دارد که با طیفی گسترده از جامعه در ارتباط هستند که می‌توانند با گفتمان‌سازی و ارتقای بلوغ سیاسی و اجتماعی مردم و تقویت روحیه مطالبه‌گری، نقشی موثر در صحنه سرنوشت ساز انتخابات دوم اسفندماه مجلس شورای اسلامی و آینده کشور داشته باشند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی استان کرمان شامگاه چهارشنبه میزگردی را با عنوان" نقش تشکل های مردم نهاد در تحقق مشارکت حداکثری " با حضور اعضای مجمع جوانان و دبیران و مسئولان سازمان‌های مردم نهاد در این استان برگزار کرد .

کرمان رصد


مشارکت حداکثری در انتخابات توطئه دشمنان را خنثی می‌کند
دبیر موسسه مردم نهاد کلبه آسمانی و عضو مجمع جوانان استان کرمان در این میزگرد گفت: مشارکت در انتخابات نشان دهنده همبستگی ملی است و مشارکت حداکثری در انتخابات توطئه های دشمنان را خنثی و آینده کشور را بیمه می کند.
رامین عبدلی افزود: حضور جوانان در صحنه انتخابات به عنوان یک وظیفه ملی شور و هیجان خاصی به این حوزه می بخشد و شرکت حداکثری در انتخابات و حمایت های مردم و به خصوص جوانان می تواند توطئه های دشمنان را نقش بر آب کند.
نمایندگان مجلس آینده فکری به حال ازدواج و اشتغال جوانان کنند
عبدلی بیان داشت: انتظار سازمان‌های مردم نهاد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مجلس آینده رفع مشکل ازدواج و اشتغال جوانان است زیرا برخی از مشکلات این حوزه تاکنون مورد غفلت واقع شده که تحقق این مهم مستلزم داشتن مجلس توانمند و تصویب قوانین مترقی به نفع مردم است.
دبیر موسسه مردم نهاد کلبه آسمانی گفت: اگر مجلس بتواند به تجمیع وام ازدواج، مسکن و اشتغال جوانان که با بهره پایین پرداخت می شود ، بپردازد ، می تواند بسیاری از مشکلات اشتغال، مسکن و ازدواج را رفع کند که از طرف سازمان های مردم نهاد این روند پیگیری می شود و انتظار است مجلس آینده در تصویب این پیشنهاد تعجیل کند.
عبدلی اظهار داشت: دولت هم با پرداخت تجمیع این تسهیلات می تواند مشکلات این حوزه را به خود جوانان واگذار کند و با این اقدام بسیاری از بار مشکلات جوانان از دوش دولت و مجلس برداشته می شود.
وی با بیان اینکه مقرر شد که تسهیلات ازدواج 50 میلیون تومان باشد افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نباید قوانینی را تصویب نکنند که در شغل و زندگی مردم آسیب زا باشد.
نمایندگان مرد عمل به وعده باشند
عبدلی تصریح کرد: نمایندگان به شعارهای خود عمل کنند و گاهاً مشاهده شده که برخی نمایندگان در رسانه ها و محافل رسمس و غیر رسمی شعارهایی می دهند که پس از انتخابات فراموش می شود .
وی ادامه داد: سازمان های مردم نهاد و جوانان افرادی به افرادی رای می دهند که به جای شعار دادن در برنامه هایشان واقعی تر ظاهر شده و به عملکردها توجه داشته باشند.
دعوت مجمع جوانان کرمان برای مشارکت حداکثری در انتخابات
دبیر موسسه مردم نهاد کلبه آسمانی گفت: مجمع جوانان استان کرمان از جوانان می خواهد که در انتخابات مشارکت حداکثری داشته باشند و به فردی رای دهند که اصلح، عملیاتی، دل جوان و فعالیت های جوان پسند داشته باشد.
وی افزود: سمن ها می توانند برای حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی کارایی داشته باشند.
توجه به سمن‌ها از مشکلات کشور می‌کاهد
عبدلی اضافه کرد: گرچه نگاه عمومی به سمن ها وجود دارد ولی اگر نظام و حاکمیت توجهی ویژه به سازمان های مردم نهاد داشته باشند، نقش آن‌ها در جلوگیری از بسیاری از اتفاقات روز از جمله اغتشاشات موثر واقع می شود.
وی عنوان کرد: سمن‌ها با مدیریت قشر جوان و مردم می توانند بسیاری از مشکلات را به صورت چهره به چهره رفع کنند و نارسایی ها را به حاکمیت منتقل کنند.
سمن ها عملکرد نمایندگان مردم را رصد می کنند
عضو مجمع جوانان استان کرمان با تاکید بر اینکه نمایندگان باید دغدغه رفع مشکلات مردم را داشته باشند گفت: هر سمن به صورت میانگین نماینده پنج هزار جوان است که عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان را در مورد رسیدگی به مشکلات مردمی بررسی و رصد می کند.
وی ادامه داد: کاندیداها در روزهای باید از لاک شعاردهی خارج شوند و به دنبال ارایه راهکارها و تصویب قوانینی باشند که برای آحاد مردم بخصوص نیروی ها پرانرژی جوان ایجاد تسهیل کند .
عبدلی افزود: کاندیدها نباید با سوء استفاده از برخی چهره ها در تبلیغات خود، موجب کاهش آمار مشارکت حداکثری مردم در انتخابات شوند.

کرمان رصد


فعالیت غیرسیاسی سازمان‌های مردم نهاد
دبیر موسسه کارآفرینان جوان امید بوتیا و عضو مجمع جوانان استان کرمان نیز در این میزگرد با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد غیرسیاسی و غیرانتفاعی هستند گفت: مجمع جوانان استان کرمان تاکنون از هیچ فرد، شخص و کاندیدی دفاع نکرده و در ساختار رسمی خود کاملا غیر سیاسی می باشد ولی تمرکزش بر روی حضور حداکثری مردم بخصوص جوانان متمرکز شده است .
آرمان سندگل با اشاره به اینکه نماینده ای که کرسی انتخابات را به دست می گیرد باید نگاهی بهتر به سمن ها داشته باشد بیان داشت: جهت گیری هایی در مورد سیاسی‌زدگی و نداشتن فعالیت سازمان های مردم نهاد وجود داشت که در چند سال گذشته نشان دادیم که سیاسی نیستیم و برای همراه شدن با مردم فعالیت های عام المنفعه و موثر بسیاری از جمله در بخش ازدواج، معیشت مناطق محروم و اشتغال انجام داده‌ایم.
توجه به جوانان پیش زمینه مشارکت حداکثری در انتخابات
وی با بیان اینکه نگاه به سازمان های مردم نهاد باید تغییر و جایگاه آنان در سطح ملی و منطقه ای تقویت شود افزود: شور و هیجان در جوامع و انتخابات ماحصل حضور جوانان در صحنه است و هرچند جوانان تعداد بیشتری در عرصه های مختلف داشته باشند، جامعه در اقتصاد و نشاط اجتماعی پیشروتر است لذا جوانان باید این موضوع را مد نظر قرار دهند و شور و هیجان را به نمایندگان مجلس منتقل کنند .
دبیر موسسه کارآفرینان جوان امید بوتیا تصریح کرد: گروه های جوانان یکسری طرح ها و انگاره هایی برای شرکت در انتخابات دارند که می خواهند به این طرح ها توجه شود و توجه به این ایده ها تنها به صورت شعار قبل انتخاباتی نباشد که فراموش شود.
وی ادامه داد: سمن ها با هدف افزایش آگاهی و بصیرت افزایی در جامعه فعالیت دارند و دوره های مختلف آموزشی توسط سمن ها برای این موضوع برگزار می شود و در این زمینه می توان به چگونگی اعلام مطالبات مردم از نماینده مجلس و قانون گذاران اشاره کرد.
صداقت در گفتار به اعتمادسازی در جامعه کمک می‌کند
سندگل افزود: مردم و جوانان می خواهند نقشی موثر در اداره امور کشور داشته باشند و پشیمانی نسبت به رای خود نداشته باشد که اگر این اتفاق رخ دهد شاهد حضور حداکثری مردم در عرصه های مختلف از جمله انتخابات خواهیم بود.
وی تاکید کرد: یکی دیگر از انتظارات سمن ها و مردم از کاندیدای مجلس شورای اسلامی وجود شفافیت و صداقت در گفتار است زیرا بین برخی نمایندگان باب شده که صحبت های غیر شفاف می کنند و اگر موضوعی وجود دارد، مردم از دل جامعه هستد و باید صادقانه با آنان سخن گفت که این امر به اعتمادسازی در جامعه کمک می کند.
این عضو مجمع جوانان استان کرمان گفت: کاندیداها باید برنامه و راه حل توامان داشته باشند و در این راستا وجود برنامه به تنهایی موثر نیست و راه حل ها باید مکتوب و کارشناسی شده و قابل اجرا باشد.
حضور سلایق مختلف به شور انتخاباتی کمک می‌کند
به گفته این مسئول تشکل مردم نهاد تجربه نشان داده که وجود حضور سلایق مختلف در انتخابات در شور و نشاط در انتخابات کمک کند و حضور تمامی جناح ها در صحنه انتخابات حتی اگر به صورت حداقلی هم باشد انتخابی قوی خواهیم داشت و جامعه به سمت متعالی شدن پیش می رود.
دبیر موسسه کارآفرینان جوان امید بوتیا با تاکید بر اینکه باید دلایل سلب اعتماد عمومی برای مشارکت حداکثری در انتخابات کنکاش شود عنوان کرد: اعتماد عمومی مردم در این سالها به برخی نمایندگان دچار خدشه شده و مشکلات بسیاری در این سلب اعتماد عمومی دخیل بوده که باید این موضوع کارشناسی و برای ادامه حمایت مردمی بررسی شود.
سندگل افزود: اعتماد عمومی در دوره انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری افزایش یافت و شعاری وجود داشت که هر فرد چند نفر را پای صندوق های رای می آورد و کاهش این اعتماد طی این سالها جای بحث دارد که باز می توان با واقع نگری و بیان واقعیات موجود به ترمیم این اعتماد دست یافت .

کرمان رصد


نمایندگان مجلس به حوزه فقر زدایی ورود کنند
وی گفت: تحریم های ظالمانه مشکلات فراوانی بر جامعه تحمیل کرده و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمینه فقر زدایی فعالیت کنند و تنها به شعار اکتفا نکنیم و سمن ها در حوزه های فعال خود علاوه بر ازدواج و محیط زیست در حوزه های اعتیاد ، کارآفرینی و آموزش می توانند به حوزه فقر زدایی وارد شوند و فعالیت کنند.
دبیر موسسه کارآفرینان جوان امید بوتیا با تاکید بر اقدامات موثر سمن‌ها در فقر زدایی بیان داشت: برگزاری نمایشگاه رونق کسب و کار برای افراد فعال این حوزه در استان یکی از این اقدامات محسوب می شود.
توجه به ازدواج و اشتغال جوانان برای حضور حداکثری در انتخابات
وی یادآور شد: توجه کاندیداها به مقوله ازدواج و اشتغال جوانان در انتخاب و مشارکت حداکثری بسیار با اهمیت است زیرا جوانان در صورت نبود آن در دام اعتیاد و دام های دیگر بسیاری گرفتار می شوند و تمایلی به ازدواج نخواهند داشت.
سندگل با بیان اینکه جوانان با توسعه زیر ساخت های جامعه متحول خواهند شد و توسعه جامعه همراه با توسعه جوانان تلقی می شود گفت: استان کرمان قشر جوان با فرهنگ و دانش محور در اختیار دارد که از این ظرفیتاستفاده مطلوب شود میتوان در تقویت شاخص های موفقیت و توسعه به نقاط مطلوب دست یافت .
وی ادامه داد: قانون گذاری مجلس باید از جنس جامعه و مردم باشد و در این راستا مردم علاوه بر اعلام عمومی خواسته های ملت، باید مطالبات آنان را پیگیری کند.
بهره برداری مطلوب از توانایی تشکل‌های مردم نهاد شود
عضو مجمع جوانان استان کرمان افزود: سمن ها با دغدغه آرمان های نظام در بخش های مختلف از جمله راهپیایی ها حضوری فعال دارند اما تاکنون از توانایی آنان به صورت جامع و مطلوب بهره برداری نمی شود.
وی ادامه داد: در این راستا با بستر سازی فرهنگی می توان در جامعه اعتمادسازی کرد زیرا در برخی کشورها بسیاری مشکلات از جمله نرخ ارز و قیمت ها توسط مشارکت مردم کنترل می شود.
حضور جوانان موجب شور انتخاباتی می شود
سندگل با تاکید بر اینکه حضور جوانان در انتخابات موجب شور و نشاط اجتماعی و در نتیجه مشارکت حداکثری در انتخابات می شود گفت: وجود ربان‌های رنگی در انتخابات های گذشته شور اجتماعی در استان ها ایجاد کرده بود اما این نشاط اجتماعی هر ساله کمرنگ تر می شود.
وی تصریح کرد: سلایق و گرایشات و گفتمان های متفاوتی در جامعه وجود دارد که لزوم داشتن کاندیدا توسط این گروه ها و جناح ها برای مشارکت حداکثری وجود دارد.
مشارکت حداکثری در انتخابات، مردم سالاری نظام را نمایش می دهد
دبیر موسسه کارآفرینان جوان امید بوتیا گفت: با وجودی که سمن ها در حوزه اجتماعی فعالند و به دنبال کسب سود نیستند اظهار داشت : اما در کشور تاکنون به خوبی از توانایی آنان بهره برداری نشده زیرا با تقویت سمن ها می توان مشارکت خوب مردم را از این کانال ارتباطی و اعتمادساز در عرصه های مختلف را به همراه داشت .
وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی بر پایه مردم سالاری بنا شده و ساختار نظام بر پایه همین امر تعریف شده است عنوان کرد: حضور پررنگ مردم در انتخابات مردم سالاری نظام را نمایش می دهد و هجمه توطئه دشمن را بی اثر می سازد .

کرمان رصد


مشارکت حداکثری در انتخابات با همکاری سمن‌ها محقق می‌شود
دبیر سازمان مردم‌نهاد پاسبانان طبیعت اقطاع و عضو مجمع جوانان استان کرمان در این میزگرد با بیان اینکه سرنوشت انتخابات با حضور مردم در صحنه گره خورده گفت: مردم به انتخابات معنا و مفهوم می دهند و سازمان های مردم نهاد متشکل از مردم دغدغه‌مند در حوزه های مختلف از جمله محیط زیست، اعتیاد، جوانان، آسیب های اجتماعی است.
علی معصوم‌پور بیان داشت: سمن‌ها می خواهند داوطلبانه به کمک دولت، مجلس و مسئولان بیایند و در انتخابات حضوری حداکثری را رقم بزنند لذا از عموم مردم دعوت به مشارکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی داریم.
وی با اشاره به انتظارات سمن ها از نمایندگان خانه ملت افزود: مهمترین ظرفیت سازمان های مردم نهاد مطالبه گری است و سمن ها با فعالیت در حوزه های مختلف، موازی با سازمان های مربوطه فعالیت می کنند و از نمایندگان مجلس انتظار دارند که به ظرفیت های آنان رسمیت و هویت ببخشند تا کشور و استان کرمان از این ظرفیت ها بهره مند شود.
دبیر سازمان مردم نهاد پاسبانان طبیعت اقطاع تصریح کرد: 126 تشکل مردم نهاد اینک در استان کرمان وجود دارد که از این میزان تعداد 23 سمن طی سه ماه گذشته ثبت شده است و هر سمن از 20 تا 600 عضو دارد که جمعیتی گسترده را به صورت مستقیم شامل می شود لذا سمن ها با فعالیت گسترده خود می توانند در حوزه مشارکت حداکثری در انتخابات موثر واقع شوند.
وی اظهار داشت: زنجیره انسانی در اطراف کوهشا نقشی تعیین کننده داشت که می تواند در انتخابات همین نقش را داشته باشند اما متاسفانه از سوی نمایندگان به رسمیت شناخته نشدیم و طی این سال ها برچسب هایی به ما زده شد.
معصوم‌پور افزود: سازمان‌های مردم نهاد با بصیرت افزایی جامعه در انتخابات مشارکت می کنند و در مقابل تقاضا داریم که نمایندگان منتخب مردم به مشکلات جوانان استان کرمان رسیدگی کنند.
آنچه که از برآیند گفته های فعالان تشکل های مردم نهاد استان برمی آید این هست که این تشکل ها گرچه سیاسی نیستند ولی همواره با بسیج مردم در عرصه های سیاسی موثر واقع شده و توانسته اند از ظرفیت مردمی برای اعمال مشارکت جویانه از جمله حضور در انتخابات در راستای توسعه و بالندگی جامعه قدم های مطلوبی را بردارند زیرا ایجاد یک سیاست باثبات و قوانین راهگشا توسط نمایندگان ملت می تواند گره گشای اغلب مشکلات جامعه در حوزه های مختلف از جمله اجتماعی و سمن ها باشد .
برچسب‌ها
کرمان میزگرد ایرنا سازمان های مردم نهاد انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت سیاسی
پروندهٔ خبری
انتخابات مجلس در کرمان

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/115902/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان