کرمان رصد

آخرين مطالب

گزارش مهر از تبلیغات در کرمان

فضای آرام تبلیغات محیطی و هیاهو در دنیای مجازی مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - نحوه تبلیغات انتخابی و هزینه‌های سرسام آور و وعده‌های نشدنی و تخریب‌ها از جمله مواردی است که به فاکتورهای اصلی مردم برای انتخاب فرد اصلح تبدیل شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: سه روز مانده به برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، استان کرمان جو آرامی را سپری می‌کند، طبق آمار استانداری کرمان حتی میزان تخلفات انتخاباتی نیز در مقایسه با دوره‌های قبل کاهش یافته است.
جو تبلیغات محیطی در شهر کرمان آنقدر آرام است که باید در برخی از خیابان‌ها دقت کنید تا بنرهای و پوسترهای تبلیغاتی را ببینید. به نظر می‌رسد در شهر کرمان کاندیداها با توجه به قیمت بالای کاغذ سعی کرده‌اند تمام توان خود را برای ساعت‌های پایانی تبلیغات بگذارند.
به نظر می‌رسد در شهر کرمان کاندیداها با توجه به قیمت بالای کاغذ سعی کرده‌اند تمام توان خود را برای ساعت‌های پایانی تبلیغات بگذارند
یکی از دلایل مخدوش نشدن چهره شهر در کرمان تا امروز، مشخص شدن مکان‌های مشخص برای تبلیغ از سوی شهرداری و رعایت ستادهای تبلیغاتی و عدم الصاق پوسترها در مکان‌های غیر مجاز است.
به ندرت هم می‌توان خودروهایی را یافت که عکس کاندیداها را روی شیشه‌ها یا بدنه‌های خودروها نصب کرده باشند. این در حالیست که در دوره‌های قبل انتخابات شهر مملو از تبلیغات محیطی می‌شد و تا ماه‌ها بعد از انتخابات مردم باید این پوسترها را از در و دیوار شهر پاک می‌کردند.
اما در جنوب و شرق کرمان به نظر می‌رسد تبلیغات محیطی با جدیدت بیشتری آغاز شده است در این شهرها در کنار تبلیغات شهری بازار سخنرانی‌ها در ستادهای انتخاباتی، روستاها، بخشهای مختلف به خصوص مناطق محروم داغ است.
دل آزردگی مردم از تبلیغات پر هزینه
تمایلات طایفه‌ای هم در این مناطق بیشتر دیده می‌شود و اعضای ستادها در کنار طرفداران عادی بیشتر از فامیل و طایفه کاندیداها تشکیل می‌شوند.
اما در هر دو بخش شمال و جنوب استان کرمان میزان تبلیغات نسبت به سالهای قبل کاسته شده که دلیل اصلی آن نیز هزینه‌های بالای تبلیغات است، با این وجود هستند کاندیداهایی که با چاپ بنرها و پوسترهای رنگی و گران قیمت موجب دل آزردگی مردم عادی در شرایط سخت اقتصادی کنونی شده‌اند.
تشکیل اتاق‌های فکر در فضای مجازی
آنچه که این روزها به شدت مورد توجه کاندیداها قرار گرفته اتاق‌های فکر فضای مجازی است، اکثر کاندیداهای مطرح با تشکیل ستادهای انتخاباتی در فضای مجازی گروه‌های تلگرامی، واتس آپ، اینستا گرام و سروش را مملو از پیام‌های انتخاباتی کرده‌اند.
انصراف به نفع ائتلاف‌های سیاسی
در این فضا متأسفانه بی اخلاقی‌هایی نیز دیده می‌شود که شامل تهمت زدن‌های بی پایه و اساس به یکدیگر است بطوریکه شاهد عکس العمل ها و اطلاع رسانی ستادهای مختلف در این زمینه در مقابل اقدامات رقیبان هستیم.
در این فضا متأسفانه بی اخلاقی‌هایی نیز دیده می‌شود که شامل تهمت زدن‌های بی پایه و اساس به یکدیگر است
نکته دیگری که این روزها می‌توان مشاهده کرد انصراف چهره‌های انتخاباتی به نفع ائتلافهای گروه‌های سیاسی است که این مساله در شهر کرمان و شهرهای جنوبی استان بیشتر دیده می‌شود.
اگر به ترکیب گروه‌های سیاسی در استان کرمان نگاه کنیم مشخص می‌شود در دوره جدید گروه‌های سیاسی به جز اصولگراها لیست کامل ارائه نداده‌اند، اعتدالیون در کرمان لیست مشخصی ندارند و در شهر کرمان نیز اصلاح طلبان فقط با یک کاندید حضور یافته‌اند و از او حمایت می‌کنند و بسیاری هم مستقل وارد کارزار شده‌اند.
خرج‌های هنگفت انتخاباتی رأی دهندگان را از کاندیداها دور می‌کند
اما وقتی دیدگاه‌های مردم را رصد می‌کنیم مشاهده می‌شود رأی دهندگان در سال جاری با دقت بیشتری به رصد رقابت‌های تبلیغاتی می‌پردازند، خرج‌های هنگفت انتخاباتی و زرق و برق در تبلیغات چیزی است که رأی دهندگان را از کاندیداها دور می‌کند و مردم انتظار دارند نحوه تبلیغات با شرایط سخت اقتصادی مردم هم خوانی داشته باشند و کاندیداها از تبلیغات هزینه بر دوری کنند.
با متخلفان مطابق با قانون برخورد می‌کنیم
رئیس کل دادگستری استان کرمان در خصوص نظارت بر نحوه تبلیغات در استان کرمان گفت: خوشبختانه فضای تبلیغاتی در استان کرمان قابل قبول است و شاهد طی شدن روند عادی تبلیغات در استان هستیم اما نظارت کامل بر روند کار ستادهای تبلیغاتی در حال انجام است و در صورت تخلف برخورد قانونی انجام می‌شود.
یدالله موحد با اشاره اینکه قیمت گذاشتن و معامله کردن رأی مردم جفا به خون شهدا، آرمان‌های امام و تخطی از اوامر ولایت است افزود: انتخابات رقابت منصفانه و عادلانه است و باید هر کس در صدد اثبات شایستگی‌ها و توانایی‌های خود بربیاید نقد رقیب باید منصضفانه باشد.
موحد بیان کرد: انتظار دستگاه قضائی از هیئت‌های اجرایی و نظارت این است که قانون مند باشید و باید به این وفاق برسیم که همه مبتنی بر قانون و محور اخلاق عمل کنیم.
این مقام قضائی بیان کرد: باید مصالح عمومی و ملی را بر منافع شخصی و گروهی ترجیح بدهید و در مواجهه با رقباء سعه صدر داشته و از فریب کاری پرهیز کنید.
روز سکوت تبلیغاتی باید از سوی کاندیداهای انتخابات جدی گرفته شود و در این روز هر نوع تبلیغاتی ممنوع است و باید به این ممنوعیت احترام گذاشته بشود
وی افزود: روز سکوت تبلیغاتی باید از سوی کاندیداهای انتخابات جدی گرفته شود و در این روز هر نوع تبلیغاتی ممنوع است و باید به این ممنوعیت احترام گذاشته بشود.
رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: استفاده از اموال و اماکن عمومی برای انتخابات و استفاده شخصی ممنوع است.
موحد بر شناسایی عوامل ساخت و پخش شایعات مخرب و مخل نظم و امنیت عمومی، در فضای حقیقی و مجازی و معرفی آنها به شعب ویژه قضائی رسیدگی به جرایم انتخاباتی تاکید کرد و گفت: باید از شعار نویسی، پخش اعلامیه و شب نامه و به طور کلی تبلیغات در فضای حقیقی و مجازی با مضمون سیاه نمایی چهره نظام، تشویش اذهان عمومی و ترویج مطالب خلاف واقع علیه انتخابات و کاندیداهای انتخاباتی مراقبت و جلوگیری شود.
تخلفات جزئی گزارش شده است
رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان کرمان در گفتگو با مهر به کاهش مواد تخلف انتخاباتی نسبت به سال‌های گذشته اشاره کرد و بیان کرد: امیدواریم همین روند تا روز آخر تبلیغات طی شود.
عباس تقی زاده گفت: تبلیغات باید ساعت 8 روز پنجشنبه متوقف شود و هر گونه تبلیغ تا ساعت برگزاری انتخابات غیر قانونی است.
تقی زاده در پاسخ به اینکه آیا تخلفاتی در این خصوص گزارش شده است؟ عنوان کرد: در ذات تبلیغات انتخاباتی رقابت وجود دارد؛ در استان کرمان 190 نامزد تأیید صلاحیت شده داریم و به ازای هر کرسی به طور میانگین 19 نفر رقابت می‌کنند ممکن است برخی از طرفداران نامزدها به دلایلی من جمله عدم تسلط بر قانون مرتکب تخلفاتی شوند.
وی گفت: شاهد تخلفاتی در استان کرمان بوده‌ایم اما میزان این تخلفات به نسبت انتخابات قبلی کمتر است. تخلفات موجود هم از سوی هیئت‌های اجرایی و نظارت و ستاد پیشگیری و… در حال پی گیری است که به صفر برسد و ان شاالله یک رقابت سالم داشته باشیم.
برخی از تخلفات انتخاباتی
رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان کرمان با ذکر موارد مشمول تخلفات انتخاباتی گفت: پلاکارد، پوستر و دیوار نویسی، راه اندازی کاروان‌های تبلیغاتی، استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی، اعلام نظر شخصیت‌ها در تأیید کاندیداها با ذکر عنوان و مسئولیت، پاره کردن آگهی مجاز تبلیغاتی کاندیداها و استفاده از وسایل و امکانات دولتی و شهرداری‌ها از جمله این موارد است.
وی بیان کرد: در حوزه‌های انتخابیه «بافت، رابر و ارزوئیه» هشت نامزد، «بم، ریگان، فهرج و نرماشیر» 15 نامزد، «جیرفت و عنبرآباد» 12 نامزد، «رفسنجان و انار» 21 نامزد، «زرند و کوهبنان» 20 نامزد، «سیرجان و بردسیر» 29 نامزد، «شهربابک »22 نامزد، «کرمان و راور» 54 نامزد و «کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، قلعه گنج و فاریاب» 9 نامزد تأیید صلاحیت شده‌اند.
تقی زاده گفت: از مجموع 190 نامزد استان کرمان 24 نفر زن و 166 نفر مردم هستند و در صورت وجود موارد انصرافی، اسامی این افراد در آگهی روز دوم اسفند در کنار شعب اخذ رأی حذف خواهند شد.
وی تعداد افراد واجد شرایط رأی دادن در کرمان را دو میلیون و 165 هزار و 991 نفر ذکر کرد و افزود: از این تعداد 69 هزار و 52 نفر رأی اولی هستند که 35 هزار و 578 نفر مرد و 33 هزار 474 نفر زن هستند. میانگین سنی کاندیداها در استان کرمان 47 سال است.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/115821/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان