کرمان رصد

آخرين مطالب

شمال؛ نزدیک‌ تر شد اما گران‌ تر! اجتماعي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - پس از مدت‌ها وعده و وعید مسئولان درباره افتتاح آزادراه تهران-شمال، قطعه یکم این پروژه به مرحله اجرایی رسید. این پروژه به صورت آزمایشی روز گذشته و امروز به مدت دوساعت از 12 تا 14 برای عبور و مرور مردم با هدف بررسی موارد و موضوعات مختلف آزادراه تا بهره‌برداری رسمی افتتاح شد
عوارض آزادراه تهران شمال چقدر است؟
مردم سال‌هاست برای افتتاح این پروژه عمرانی ‌انتظار کشیده‌اند، چراکه هنوز این پروژه به افتتاح رسمی نرسیده، با حجم بالای مسافران در ابتدای بزرگراه آزادگان روبه‌رو شدیم که درصدد بودند از این فرصت چندساعته به نحو احسن استفاده کنند.
پیشنهاد بنیاد شناورشدن نرخ عوارض آزادراه است
خواجه‌دلویی؛ معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان به شناور بودن نرخ عوارض در این آزادراه در روزهای مختلف اشاره و تاکید کرد: «تاکنون تقریبا نزدیک چهارهزار میلیارد تومان در این پروژه سرمایه‌گذاری شده و اگر امروز بخواهد ساخته شود، نزدیک به یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. پیشنهاد ما برای عوارض این آزادراه، یک دامنه قیمتی است تا نرخ عوارض به صورت شناور در ساعت و روزهای پیک‌ترافیکی تغییر کند و عوارض ساعت و روزهای عادی پایین‌تر باشد. در این صورت به همه فشار نمی‌آید و تعادلی در عبور و مرورها ایجاد می‌شود. ما پیشنهاد خود را به دولت ارائه کرده‌ایم اما نرخ نهایی عوارض از سوی دولت تعیین می‌شود و فکر می‌کنم آن را تا 10روز آینده که افتتاح رسمی این آزادراه است، نهایی و اعلام کنند.»
فرمول عجیب و طنزگونه محاسبه عوارض آزادراه تهران- شمال
شاید پربحث‌ترین موضوع در افتتاح آزادراه تهران -شمال، تصمیم‌گیری درباره نرخ عوارض آن باشد. اگرچه برخی رسانه‌ها از نرخ 40 یا50هزارتومانی عوارض آزادراه تهران - شمال سخن می‌گویند، اما معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان از اعلام نرخ عوارض پیشنهادی بنیاد به دولت خودداری کرد و در پاسخ به سوال «فرهیختگان» که آیا می‌توان گران‌ترین عوارض را مربوط به به آزادراه تهران - شمال دانست، گفت: «بازگشت 40درصد از سرمایه‌گذاری بنیاد از محل عوارض و 60درصد از محل اراضی دولتی است. یکی از گزینه‌های دولت این است که مدت‌زمان سرمایه‌گذاری بنیاد از این پروژه را به جای 10ساله، 15سال تعیین کند تا نرخ عوارض کاهش پیدا کند و بنیاد هم نظر مخالفی در این مساله ندارد. عدد را من نمی‌توانم بگویم اما در پاسخ به سوال شما که آیا نرخ عوارض این مسیر می‌تواند به زیر 20هزار تومان برسد، باید بگویم کوتاه شدن این مسیر 12 لیتر صرفه‌جویی در مصرف بنزین دارد که خود همین عدد به نرخ امروز رقمی معادل 35 تا 36هزار تومان می‌شود. منتهی این رقم را دولت باید با توجه به میزان سال بهره‌برداری تعیین کند که مبانی محاسبات‌شان را درآورده‌اند، منتظر هستیم تا نتیجه نهایی را در این زمینه اعلام کنند.»
با توجه به این اظهارات چند نکته عجیب و قابل‌تامل به ذهن می‌رسد؛ نکته اول اینکه اصل استدلال دریافت عوارض چند ده‌هزار تومانی زیر سوال است، اینکه چون صرفه‌جویی بنزین صورت می‌گیرد و مردم پول کمتری برای بنزین هزینه می‌کنند باید آن را این‌طور و در قالب عوارض از آنها دریافت کرد؟ نکته دوم اینکه براساس اطلاعات این آزادراه مسیر حدود 120 کیلومتری را به نصف آن تقلیل می‌دهد و مسافت را نصف می‌کند، یعنی حدود 60 کیلومتر. با توجه به نرم مصرف بنزین ماشین‌های ایرانی، چیزی حدود 10 لیتر مصرف بنزین برای پیمایش حدود 100 کیلومتر لازم است. بنابراین این مسافت حدود 60 کیلومتری به 6 لیتر بنزین نیاز دارد که هزینه آن هم حتی با بنزین سه‌هزار تومانی به 18هزار تومان می‌رسد نه بیش از 30هزار تومان، نکته آخر هم اینکه چرا مبنای محاسبه بنزین سه‌هزار تومانی است و بنزین 1500 تومانی مورد‌نظر قرار نگرفته است؟
حالا اما سوای همه اینها این اقدام ناشیانه در تعیین نرخ‌عوارض سنگین برای عبور و مرور از این آزادراه، اصل افتتاح آن و معرفی آن به‌عنوان یک دستاورد ملی را به چالش می‌کشد و مردم را از استفاده از این آزادراه دور نگه می‌دارد، چراکه بعد از سنگینی هزینه بنزین، این هزینه سنگین عوارض هم فشار جدی به اقتصاد و معیشت خانواده‌هایی که قصد سفر به شمال کشور از این مسیر دارند، وارد می‌کند.
کوتاهی 67 کیلومتری در آزادراه تهران- شمال
سعید شاهسواری، مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال هم در این رابطه گفت: «از سال 75 تا 94 تنها نزدیک به 18 درصد کار جلو رفت و باقی کار این پروژه از سال 94 تاکنون تکمیل شد. مدت‌زمان چهارونیم ساله طولانی محسوب نمی‌شود. بحث‌های تامین مالی، قراردادهای خارجی و بحث‌های محیط‌زیستی نیز در تاخیر ایجاد‌شده در این زمینه تاثیر داشت. در قطعه یک آزادراه تهران-شمال چینی‌ها حضور داشتند که تامین مالی پروژه با ایراداتی روبه‌رو بود تا اینکه قسمت‌های محدودی از پروژه انجام شد. از انتهای سال 93 تصمیم گرفته شد این پروژه به دست پیمانکاران ایرانی به روش مناقصه انجام شود که تابستان سال 94 این مناقصات به سرانجام رسید و شرکت‌ها کار خود را آغاز کردند. پروژه اکنون 98 درصد پیشرفت دارد و در قطعه‌های دیگر هم شرکت‌ها درحال انجام تعهدات خود هستند.
اگر تامین مالی مناسب صورت گیرد، نیمی از پروژه که لاین تهران به سمت شمال است، تا سال 1400 به اتمام می‌رسد و کل طرح ظرف چهار سال آینده قابل افتتاح و بهره‌برداری خواهد بود. آزادراه تهران-شمال 121متر طول دارد که قطعه یک این آزادراه مسیر تهران، کرج و چالوس را به میزان 67 کیلومتر کوتاه می‌کند و استراتژیک‌ترین منطقه این آزادراه محسوب می‌شود. با بهره‌برداری این پروژه با 86میلیون لیتر مصرف سوخت در سال و کاهش زمان سفر نسبت به مسیر فعلی روبه‌رو خواهیم شد.»
منبع: روزنامه فرهیختگان


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مدیرعامل هلال احمر: 6 هزار نفر از طرح نذر آب در کرمان بهره‌مند شدند

ورزشکار کرمانی قهرمان مسابقات تکواندو مجازی جهان شد

25 خانه هلال کرمان در آستانه هفته دفاع مقدس افتتاح شد

آیا می دانید چه عواملی احتمال بروز رفتار پرخطر در فرزندان را بالا می برد؟

رییس سازمان مدیریت: افزایش حقوق کارمندان کرمان اعمال شد

نوسانات قیمت‌ها یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن پروژه‌ها است

جدول پخش مدرسه تلویزیونی شنبه 29 شهریور در تمام مقاطع تحصیلی

100 درصد اعتبار عمرانی سال 98 کرمان جذب شد

ارتقای سطح پاسخگویی نظام مند و اصولی به شهروندان منطقه 3

علت افزایش نرخ بلیت ترکیه مشخص شد

دسترسی به خیابان شبنم با تخریب دیوارهای کوچه های صبا

دوز دوگانه واکسن کرونای چین آزمایش می‌شود

بارش باران و وزش باد شدید در برخی مناطق کشور

کرونا در کرمان 806 قربانی گرفت

ممنوع بودن انجام فعالیت‌های جمعی در زنگ ورزش

زلزله هجدک را لرزاند

اجرای خط‌کشی محوری در قلب پایتخت

معاون استاندار: تشدید کنترل‌ها برای مقابله با کرونا در کرمان ادامه دارد

اهدای 900 ماسک به بیمارستان های منطقه 7

معاون اشتغال وزارت کار از دو واحد تولیدی استان تهران بازدید کرد

تقدیر نماینده ولی فقیه در لرستان از کمک شریعتمداری به سیل زدگان استان

قول یک ایرانی‌الاصل زرتشتی درباره واکسن کرونا

آخرین مهلت ثبت‌نام آزمون استخدامی سال 99

فرمانده کل سپاه به ترامپ: وعده انتقام قطعی است

روحانی: شنیدم بیماریِ خطرناکتر از کرونا شایع شده

عمر برخی از پروژه‌های عمرانی در کرمان از نصف هم کمتر است

ادای احترام رزمندگان حشدالشعبی به شهید سلیمانی

پروژه های ترافیکی سال 1399 در دستور کار قرار گرفت

آتش سوزی در مراتع و جنگل های گوغر در کرمان

روز جهانی پاکسازی زمین از زباله

واکنش واعظی به شایعه نفوذ او بر روحانی

برگزاری مراسم روز جهانی پاکسازی زمین در خرم آباد

3 فوتی در اثر تصادفات محور دلفارد- جیرفت

ثبت ملی مزار سردار شهید سلیمانی

هیچ مشکل بهداشتی و آموزشی در مدارس استان کرمان تاکنون گزارش نشده است

ترانه علیدوستی در کنار نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار در "تفریق" + عکس

مراسم تعزیه روایت شهادت امیرکبیر در مدرسه دارالفنون

تلاش می‌کنیم هیچ دانش‌آموزی از تحصیل باز نماند

متـروکه‌ها سبز می‌شوند

197 بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های کرمان بستری هستند

تولید سالانه 1500 تن ماهی قزل‌آلا در کرمان

ساماندهی 6 هزار دستفروش در «سامان بازار»

حضور تهران در گزارش رسمی هفته حمل ‌و نقل اروپا

پیام تبریک مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس

دستگیری قاتل معروف به جعفر کله زرد در تربت‌ جام

ماجرای انتشار خبر تجمع زائران در مرز شلمچه

کاهش استفاده مردم از ماسک

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 29 شهریور 99

برگزاری کارگاه های آموزش آنلاین با موضوع تنوع زیستی در مهرماه

دستگیری متخلفین صید وزنده گیری پرندگان شکاری نادر و در معرض خطرانقراض درشهرستان پارسیان