کرمان رصد

آخرين مطالب

هشدار به مردم کرمان

تندباد با سرعت 95 کیلومتر در راه است / لزوم رعایت تدابیر ایمنی اجتماعي

تندباد با سرعت 95 کیلومتر در راه است / لزوم رعایت تدابیر ایمنی
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان – در حالی طوفان شن هفته گذشته موجب تعطیلی مدارس و بسته شده برخی از راه های شرق کرمان شد که بنا به پیش بینی هواشناسی طوفان اصلی در راه است و با سرعت 95 کیلومتر کرمان را در می‌نوردد.
 طی هفته گذشته بروز طوفان‌های مکرر شن در شهرستان‌های ریگان، فهرج ، نرماشیر و بم موجب اخلال در روند عادی زندگی مردم شد و به دلیل شدت طوفان شن در فهرج و ریگان، شاهد بسته شدن برخی از راه‌های مواصلاتی، تعطیلی مدارس و افزایش مراجعه مردم به مراکز درمانی به دلیل طوفان شن و ریزگردها و بروز بیماری‌های تنفسی بودیم.
در حالی هنوز میزان خسارت‌های طوفان شن که منشأ آن از استان سیستان و بلوچستان است و کانون‌های شنی داخل استان کرمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد برآورد نشده که طبق اعلام هواشناسی استان کرمان از فردا طوفان شن با منشأ داخلی از غرب استان آغاز می‌شود و استان‌های یزد، سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی و هرمزگان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
همه شهرستان‌ها درگیر طوفان می‌شوند
پیش بینی می‌شود با آغاز این طوفان در کنار ریگان و فهرج که به طور متوسط سالانه 300 روز درگیر با طوفان شن هستند شهرستانهای مختلف استان به خصوص در شمال و جنوب استان نیز درگیر طوفان شن و ریزگردها خواهند شد.
سرعت این طوفان در تمام مناطق استان یکسان نیست و گفته می‌شود در شهر کرمان سرعت باد به 95 کیلومتر در ساعت می‌رسد، هرچند بروز طوفان در کرمان بی سابقه نیست اما مردم این شهر کمتر با این پدیده مواجه بوده‌اند و به همین دلیل آمادگی لازم را نیز برای مقابله با این پدیده ندارند.
شکسته شدن درختان، پرتاب اشیا، کاهش دید افقی، بسته شدن برخی از راه‌های ارتباطی بین استان‌های کرمان و یزد و خراسان جنوبی و با احتمال بیشتر راههای کرمان به سیستان و بلوچستان دور از انتظار نیست
شکسته شدن درختان، کاهش دید افقی، بسته شدن برخی از راه‌های ارتباطی بین استان‌های کرمان و یزد و خراسان جنوبی و با احتمال بیشتر راههای کرمان به سیستان و بلوچستان دور از انتظار نیست.
ضمن اینکه کارشناسان از مردم شهر کرمان خواسته‌اند نسبت به پرتاب اشیای روی پشت بام‌ها نیز احتیاط کنند و قبل از آغاز طوفان اشیایی که روی پشت بام‌ها قرار گرفته‌اند را جابجا و یا در جای خود محکم کنند.
همچنین منابع پزشکی از مردم مناطقی که درگیر پدیده ریزگردها می‌شوند خواسته‌اند که از رفت و آمد غیرضروری در معابر عمومی جدا پرهیز کنند و در صورت لزوم از ماسک استفاده کنند.
بیماریان تنفسی، قلبی، کودکان زیر 5 سال و سالمندان گروه‌های در معرض خطر هستند از حضور در معابر در زمان بروز طوفان و ریزگرد پرهیز کنند و همچنین افراد سالم از انجام ورزش‌های سنگین در فضای باز جدا خودداری کنند.
هشدارهای لازم به دستگاه‌های مرتبط داده شده است
رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان در این خصوص  می‌گوید: هشدارهای لازم در خصوص مخاطرات این طوفان به دستگاه‌های مربوط از هفته قبل داده شده است.
حمیده حبیبی اظهارداشت : شدت این طوفان در همه مناطق استان یکسان نیست و در ساعات مختلف متناوب است و به طور متوسط بین 80 تا 95 کیلومتر در ساعت سرعت دارد.
وی گفت: طوفان تا روزهای انتهایی هفته جاری ادامه خواهد داشت و امیدواریم با تدابیری که از سوی مردم و مسئولان اتخاذ می‌شود خسارتی در پی نداشته باشد.
طوفان تا روزهای انتهایی هفته جاری ادامه خواهد داشت و امیدواریم با تدابیری که از سوی مردم و مسئولان اتخاذ می‌شود خسارتی در پی نداشته باشد
وی عنوان کرد: گستره طوفان در اکثر شهرستان‌های استان کرمان خواهد بود اما پیش بینی می‌کنیم شدت آن در غرب و شمال استان بیشتر از سایر مناطق باشد به گونه‌ای که شدت باد به 95 کیلومتر در ساعت نیز می‌رسد.
وی گفت: در شرق استان طوفان 80 کیلومتر شدت خواهد داشت و که از هم اکنون با توجه به وجود کانون‌های شنی می‌توان بروز طوفان شن و ریزگردها را پیش بینی کرد و به همین دلیل از مردم می‌خواهیم در زمان طوفان شن کمترین میزان تردد را در جاده‌ها داشته باشند.
رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان تاکید کرد که این طوفان موجب گرد و خاگ و پدیده ریزگردها به دلیل وجود کانون‌های محلی در اکثر مناطق به خصوص در شمال، جنوب و شرق استان می‌شود و شدت این پدیده در ریگان و فهرج بیشتر خواهد بود.
مردم از رفت و آمد غیرضروری در جاده‌ها پرهیز کنند
وی گفت: کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی از پدیده‌هایی هستند که در روزهای هفته جاری مشاهد خواهیم بود ضمن اینکه پیش بینی می‌کنیم راه‌های ارتباطی بین استان‌های کرمان، یزد و خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.
وی احتمال بروز خسارت به مزارع، باغ‌ها، گلخانه‌ها، دامداری‌ها، بنرهای تبلیغاتی، سازه‌های شهری و تاسیستات و سقوط اشیای و درختان دور از انتظار نیست و مردم باید تدابیر لازم را اتخاذ کنند.
چرا دستگاه‌های ذی ربط به مردم هشدار نمی‌دهند؟
در حالی که دستگاه‌های مرتبط شهری از جمله آتش نشانی و مدیریت بحران هنوز اطلاع رسانی در این زمینه انجام نداده‌اند خبرنگار مهر با الیاس احمدی، کارشناس مدیریت شهری به گفتگو نشست؛ وی یکی از مشکلات موجود در شهرها را عدم وجود طرح‌های مردم بنیان مدیریت بحران دانست و گفت: در مدیریت ما مدیریت بحران فقط در سطح مدیریت بعد از بحران تعریف شده است و تقریباً پیش بینی و جلوگیری از حوادث در آن سهمی ندارد.
در مدیریت ما مدیریت بحران فقط در سطح مدیریت بعد از بحران تعریف شده است و تقریباً پیش بینی و جلوگیری از حوادث در آن سهمی ندارد
وی افزود: به خصوص در شهرهایی مانند کرمان که حوادثی از جمله طوفان و سیل در ان ها به ندرت روی می‌دهد هیچ اطلاعی در این خصوص به مردم منتقل نشده است در حالی که مردم نوع زندگی خود را به گونه‌ای پایه گذاری کرده‌اند که به گمانشان هیچ گاه با این حوادث روبرو نمی‌شوند.
احمدی با اشاره به تغییرات اقلیمی افزود: استان کرمان در مقایسه با سایر استان‌های کشور شاهد تغییرات اقلیمی متعددی است که بروز 180 میلیمتر بارندگی در سال جاری و با گرم شدن یک درجه‌ای متوسط دما در طول سال، سرمای بی موقع در فصل بهار و یا خشکسالی در برخی از مناطق دیگر استان نمونه‌هایی از این تغییرات است که اکثراً در خارج از فصل روی می‌دهند.
وی گفت: باید مردم را با این مخاطرات آشنا کرد به عنوان مثال در صورت بروز طوفان با سرعت 100 کیلومتر باید به مردم اطلاع داده شود که از پارک کردن خودروها در زیر درختان خودداری کنند، شهر کرمان مملو از درختان فرسوده است که به دلیل کرم خراط با وزش باد می‌شکنند.
وی عنوان کرد: همچنین وزش بادی با این سرعت به آسانی می‌تواند موجب پرتاب شدن اشیای روی پشت بام‌ها به خیابان‌های و کوچه‌ها و صدمه به شهروندان شود.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/113994/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

(عکس) سلفی دونفره زیبای محمدرضا گلزار و همسرش

مرگ تازه‌عروس زرندی در شب ازدواج

رفع مشکل خطوط انتقال آب و برق فرودگاه شهدای جیرفت

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

دانشگاه آزاد زرند درصدد ایجاد فضای فرهنگی در جوار مرقد شهداست

پلمب 2 واحد تولیدی شن و ماسه در کرمان

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

راه هموار تیم هندبال مس کرمان برای قهرمانی در لیگ برتر

پیش بینی هواشناسی کشور 31 فروردین 1403 / خیزش گرد و خاک در این استان ها

بازدید مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان از سکونتگاه های غیر رسمی بهبهان

سانحه رانندگی جان نوعروس زرندی را گرفت

لاله‌زار، همچنان سردترین ایستگاه کشور

حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد

صدور حکم قطعی پرونده کثیرالشاکی «الماس مال» کرمان

تساوی گل گهر سیرجان و استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی/ امدادرسانی نیرو‌های هلال احمر به بیش از 10 هزار نفر

لاله زار سردترین ایستگاه کشور

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد