کرمان رصد

آخرين مطالب

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

امکان ورود ویروس کرونای جدید به کشور بسیار ضعیف است/کرونا داروی خاصی ندارد علمي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: بیماری کرونا داروی خاصی ندارد و داروهای که برای سایر بیماری‌های ویروسی استفاده می‌شود، هنوز ثابت نشده که روی این بیماری تاثیری دارد یا خیر.

دکتر "مهدی شفیعی" درباره بیماری کروناویروس گفت: خوشبختانه تا این لحظه مورد مشکوکی به بیماری کروناویروس در کرمان مشاهده نشده است ضمن آنکه حتی تاکنون در کشور هیچ فردی به این بیماری مبتلا نشده است.
وی در خصوص تمهیدات دانشگاه علوم پزشکی کرمان در راستای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا با توجه به حضور زیاد چینی‌ها در کرمان، اظهار کرد: مرزهای زمینی، دریایی و هوایی کشور در این زمینه کاملا مراقبت می‌شود به‌طوریکه سلامتی افراد جدیدی که وارد کشور (از هر کشوری باشد و فقط مختص چینی‌ها نیست) می‌شوند مورد بررسی قرار می‌گیرند اما افراد چینی که از قبل در ایران ساکن بودند همانند جامعه ایرانی هستند و مشکل خاصی درباره این افراد نداریم و ما مشکلی با خروج آنها از کشور نداریم اما زمانی که قصد ورود به ایران داشته باشند تابع قوانین جدید مراقبتی می‌شوند و مورد ارزیابی از نظر سلامت قرار خواهند گرفت.
مشکل خاصی در خصوص کروناویروس جدید در استان وجود ندارد
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید برآنکه مشکل خاصی در خصوص کروناویروس جدید در استان وجود ندارد در پاسخ به این سوال که آیا بیمارستان خاصی در کرمان برای بستری کردن بیماران احتمالی کرونا ویروس جدید در نظر گرفته شده است؟ تصریح کرد: خیر. علایم اولیه این بیماری خاص نیست و علایم این بیماری همانند بیماری‌های تنفسی و شبه آنفلوآنزا است و فقط براساس شرح حال و سابقه سفرهای آنها اگر مشکوک به ابتلا به بیماری کروناویروس باشند آزمایش از آنها گرفته و درصورتی که جواب آزمایش آنها مثبت شود بستری خواهند شد، لذا مردم می‌توانند به همه بیمارستان‌های استان مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه مراقبت از بیماران مبتلا به کروناویروس همانند بیماری آنفلوآنزا است اظهار کرد: زمان شیوع بیماری آنفلوآنزا همه بیمارستان‌های کرمان به مردم خدمت‌رسانی می‌کردند و اتاق ایزوله در همه آنها وجود دارد اما بیمارستان‌های افضلی‌پور و پیامبر اعظم(ص) درصورتی که فرد مشکوک دچار به این بیماری داشته باشیم در این بیمارستان‌ها بستری خواهیم کرد بنابراین اگر شرایط اضطراری و مشکوکی پیش بیاید این دو بیمارستان در آمادگی کامل هستند.
شفیعی در باره اینکه گفته شده واکسن این بیماری کشف شده آیا ایران با توجه به تحریم‌ها می‌تواند آن را وارد کشور کند؟ عنوان کرد: استفاده از واکسن براساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی است و هنوز واکسنی به شکل قطعی برای این بیماری تولید نشده است و کشورهای دارای تکنولوژی به دنبال کشف واکسن این بیماری هستند و اگر واکسن آن تولید شود قطعا اول در مناطقی که شیوع بیماری در آن زیاد است مثل کشور چین استفاده می‌شود.
وی اضافه کرد: اینکه آیا این واکسن همانند واکسن آنفلوآنزا به همه کشورها داده شود و همه مردم تزریق کنند، بستگی به نظر کارشناسان خبره سازمان بهداشت جهانی دارد زیرا برخی ویروس‌ها پس از مراقبت و کنترل دیگر در دنیا اپیدمی ایجاد نمی‌کنند. به‌طور مثال بیماری سارس در سال 2003 در کشور چین همچون کرونا شیوع پیدا کرد اما از چین خیلی فراتر نرفت و دیگر موارد زیادی از بیماری سارس در دنیا دیده نشد و ممکن است این ویروس نیز همانند سارس باشد اما همه این موارد را زمان مشخص می‌کند زیرا این یک ویروس جدیدی است و 2 ماه است که شناخته شده و فقط در کشور چین و چند کشور دیگر آن هم به صورت تک گیر می‌باشد لذا ماهای بعد براساس بررسی‌های ویروس شناسان، الگوی انتشار آن در دنیا مشخص می‌شود و سپس تصمیم‌گیری‌های لازم انجام خواهد شد.
تا آخر فصل زمستان کمبود واکسن آنفلوآنزا نداریم
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه امسال باوجود تحریم های دارویی، توانستیم واکسن آنفلوآنزا را تهیه کرده و هم اکنون مقدار زیادی از این واکسن ها نیز در شرکت‌های دارویی باقی مانده است و تا آخر فصل زمستان کمبود واکسن آنفلوآنزا نداریم تصریح کرد: واکسن کرونا نیز اگر به تولید انبوه برسد و همه مردم بتوانند از آنها استفاده کنند، قطعا جمهوری اسلامی نیز مشکل خاصی در تهیه این واکسن نخواهیم داشت زیرا راه‌های متعددی برای دریافت این واکسن وجود دارد، ضمن آنکه واکسن نیز خیلی شامل شرایط تحریمی نمی‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در داروهایی که در سایر کشورها برای بیماران مبتلا به کرونا استفاده می‌کنند، مشکل و کمبودی ندارد؟ بیان کرد: این بیماری داروی خاصی ندارد و داروهای که برای سایر بیماری‌های ویروسی استفاده می‌شود هنوز ثابت نشده که روی این بیماری تاثیری دارد یا خیر. پزشکان چینی با توجه به بیماران زیادی که در آن کشور وجود دارد، روی این موضوع در حال کار هستند و تنها کاری که فعلا می‌توان انجام داد مراقبت از بیماران و کنترل بیماری های زمینه ای است.
مردم بی‌مورد ترس و واهمه نداشته باشند
شفیعی به مردم توصیه کرد: بی‌مورد ترس و واهمه نداشته باشند و اخباری که در فضای مجاری منتشر می‌شود معمولا اخبار خارج از کشور با شدت و ضعف بوده، به‌طورمثال موضوع اینکه ماسک کمک کننده در عدم مبتلا به بیماری است یا خیر و ... همه اینها مربوط به کشوری است که ویروس در آن شیوع پیدا کرده و مربوط به کشوری که اصلا این بیماری به آن ورود پیدا نکرده، نیست و امکان ورود این ویروس به کشور ما بسیار ضعیف است.
وی سرماخوردگی و آنفلوآنزا را از شایعه‌ترین بیماری‌های فصل زمستان دانست و عنوان کرد: متاسفانه مردم با کوچکترین علایم از بیماری تنفسی، آن را به کرونا ربط می‌دهند این در حالی است که نباید مردم زیاد نگران بیماری کروناویروس باشند.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در واکنش به این مساله که دو روز پیش شایعه شد که در کرمان یک مورد مشکوک به کرونا ویروس جدید مشاهده شده است گفت: این موضوع کاملا تکذیب می‌شود ضمن آنکه در سایر نقاط کشور نیز موارد مشکوکی به این بیماری اعلام شد که پس از بررسی‌های دقیق همه آنها رد شده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که هنوز در فصل آنفلوآنزا هستیم و خطر این بیماری تمام نشده است. بهترین کار این است که در این شرایط اصول بهداشت فردی را رعایت کنیم یعنی مدام دست ها را با آب و صابون شسته و از روبوسی و دست دادن در این ایام پرهیز کنیم ضمن آنکه در صورت بروز به بیماری‌های تنفسی در خانه مانده و اگر طول بیماری از سه یا چهار روز بیشتر شد به پزشک مراجعه کنند.
 

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/112844/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان