کرمان رصد

آخرين مطالب

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان:

صلاحیت 8 نماینده فعلی کرمان تایید شد سياسي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - مسئول دفتر شورای نگهبان در کرمان گفت: در استان کرمان 10 نماینده داریم که یکی از نمایندگان فعلی ثبت نام نکرده و یک نفر انصراف داده و هشت نماینده باقی مانده تأیید صلاحیت شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر ، رضا رضایی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران با تسلیت ایام فاطمیه و ایام شهادت سردار بزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: این سردار بزرگ از همه چیز گذشت تا مردم راحت زندگی کنند و اکنون جای ایشان خالی است.
مسئول دفتر شورای نگهبان در استان کرمان در ادامه به تشریح وضعیت کاندیداها در استان کرمان پرداخت و گفت: 362 نفر کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در کرمان ثبت نام کردند. از این تعداد 36 نفر در هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت شدند؛ برخی از این افراد شکایت خود را به هیئت نظارت استان تحویل دادند و برخی هم نسبت به رأی هیئت اجرایی شکایت نکردند.
وی ادامه داد: در مجموع 64 نفر انصراف دادند و پس از انصرافی‌ها در استان کرمان 79 نفر عدم احراز صلاحیت، 95 نفر رد صلاحیت و 124 نفر هم تأیید صلاحیت شدند.
نامه‌ای برای کاندیداهای تأیید صلاحیت شده صادر نشده است
رضایی با یادآوری این نکته که این رأی، رأی هیئت مرکزی نظارت بر امر انتخابات است که در جلساتش در تهران تشکیل می‌شود، افزود: هیئت نظارت استان مرجع صادر کننده رأی نیست و مرجع صادر کننده رأی هیئت مرکزی نظارت است. هیئت نظارت استان با توجه به پرونده کاندیداها نظر پیشنهادی خود را اعلام می‌کند.
وی گفت: هیئت‌های نظارت موظفند وضعیت کاندیداها را از طریق مراجع چهارگانه شامل ثبت احوال، وزارت اطلاعات، قوه قضائیه و نیروی انتظامی اخذ کند. امسال همکاری خوبی در این زمینه شکل گرفت و اطلاعات خوبی در اختیار ما قرار گرفت.
مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان بیان کرد: طبق توافقی که بین شورای نگهبان و دستگاه‌های مراجع چهارگانه در کشور انجام شده، اطلاعات از سوی این مراجع به صورت یکجا به شورای نگهبان در تهران تحویل داده شده است که شورای نگهبان هم در اختیار هیئت نظارت استان‌ها قرار داده است.
رضایی عنوان کرد: در نهایت همه این اطلاعات و تحقیقات محلی پیرامون کاندیداها انجام شد. تحقیقات محلی باید توسط هیئت‌های اجرایی انجام شود و بر مبنای تحقیقات محلی و استعلام از مراجع چهارگانه باید رأی خود را اعلام کنند. این تحقیقات توسط هیئت‌های نظارت هم انجام می‌شود و در نهایت اطلاعات پرونده فرد در سامانه قرار می‌گیرد. این سامانه به صورت یک جا در تهران است و اطلاعاتش بین ما و تهران رد و بدل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر رأی هیئت نظارت در مرحله اول صادر شده و کاندیداها وضعیت خود را می‌دانند، افزود: بر این اساس نامه‌ای برای افراد تأیید صلاحیت شده صادر نشده است؛ اما نامه کاندیداهایی که عدم احراز صلاحیت یا رد صلاحیت شدند به فرمانداری‌ها تحویل داده شده است. فرمانداری‌ها موظف بودند که نظریه هیئت نظارت مرکزی را به اطلاع کاندیداها برسانند که این کار انجام شده است.
نتایج اولیه اعتراضات کاندیداها 11 بهمن اعلام می‌شود
رضایی عنوان کرد: از زمان دریافت نامه وضعیت کاندیداها توسط هیئت مرکزی نظارت، این کاندیداها پنج روز فرصت داشتند به هیئت نظارت استان کرمان یا ورزشگاه تختی در تهران برای شکایت مراجعه کنند. در استان کرمان، فرمانداری کرمان برای اخذ شکایت کاندیداها در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه کاندیداها شکایات خود را تحویل داده اند ، عنوان کرد: همچنین کاندیداها مستندات، تاییدیه، حکم برائت محکومیت یا مواردی برای رفع سو موارد موجود در پرونده آنها تحویل هیئت نظارت شده و ما موظف بودیم اینها را برای شورای نگهبان ارسال کنیم.
رضایی گفت: در مرحله بعد بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان انجام می‌شود که در این مرحله دیگر کاری به هیئت مرکزی نظارت ندارد؛ ان شالله رأی شورای نگبهان در مرحله اول 11 بهمن اعلام می‌شود.
وی ادامه داد: کسانی که عدم احراز گرفتند در صورتی که بعد از اعتراض، تأیید شدند دوباره می‌توانند در صف کاندیداها قرار گیرند و فعالیت انتخاباتی خودشان را در چارچوب قانون آغاز کنند.
رضایی اظهار کرد: اگر کسانی در مرحله اول دوباره تأیید صلاحیت نشوند (رد اولی‌ها) دوباره می‌توانند به شورای نگهبان شکایت کنند و ان شاالله در 22 بهمن نتیجه به صورت قطعی اعلام می‌شود.
نتیجه نهایی احراز صلاحیت کاندیداها 22 بهمن ماه اعلام می‌شود
وی گفت: نتیجه نهایی فرآیند تأیید یا رد یا عدم احراز صلاحیت در 22 بهمن ماه اعلام و این پرونده بسته می‌شود و در 23 بهمن همه تکلیف کار خودشان را می‌دانند و زمان یک هفته‌ای تبلیغات آزاد برای کاندیداها فرا می‌رسد که تا یکم اسفند ادامه می‌یابد.
رضایی بیان کرد: در دوم اسفند مردم کرمان برای انتخاب 10 نماینده در 9 حوزه انتخابیه به پای صندوق رأی می‌روند و نمایندگانی خوب، شجاع، دلسوز مردم و ولایتمدار انتخاب خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه انتخابات در دل مردم شور و نشاط ایجاد می‌کند، افزود: مردم تکلیفشان را با کسانی که از آنها ناراضی هستند و کاری برای مردم نکرده و در راستای منافع نظام گام برنداشته اند ، در زمان انتخابات مشخص می‌کنند.
رضایی عنوان کرد: مطمئنیم مردمی که در آئین تشیع سردار شهید سلیمانی افتخار آفریدند و بزرگترین تشییع دنیا را رقم زدند و یک هفته بعد در آئین نماز جمعه تهران به امامت ولی امر مسلمین چنان شوری آفریدند و به ندای رهبری لبیک گفتند در انتخابات حضوری پررنگ خواهند داشت.
وی تاکید کرد: این مردم خواهند آمد و مسئولان باید قدر آنها را بدانند؛ مردم از مسئولان جلوترند. نمایندگانی هم که انتخاب می‌شوند باید قدر مردمی که همواره پای نظام ایستاده اند را بدانند.
تأیید صلاحیت 8 نماینده کنونی استان کرمان در مجلس
وی در خصوص وضعیت احراز صلاحیت نمایندگان فعلی مردم استان کرمان عنوان کرد: در استان کرمان 10 نماینده داریم یکی از نمایندگان فعلی ثبت نام نکرده و یک نفر هم انصراف داده است و مابقی (هشت نماینده) تأیید صلاحیت شده اند . البته این افراد در مرحله اول از هیئت مرکزی نظارت رأی تأیید گرفته اند و احتمال دارد در بررسی‌های مرحله دوم نتیجه تغییر می‌کند.
رضایی در خصوص تعداد کاندیداهایی که نسبت به رأی هیئت نظارت شکایت کرده اند هم گفت: به لحاظ اینکه این افراد می‌توانند در دو جا اعتراض کنند؛ ما آمار را نداریم و نمی‌توانیم احصا کنیم. ما باید شکایت را دریافت کنیم بنابراین خیلی لزومی نداشته که تعداد این افراد را بگیریم. اصل و اساس بررسی شکایت است و این کار انجام می‌شود و نتیجه را اعلام می‌کنیم.
مسائل سیاسی در احراز صلاحیت‌ها تأثیر نداشته است
وی در خصوص اینکه گفته می‌شود در برخی حوزه‌های انتخابیه کاندیداهای شاخص یک جناح رد صلاحیت شده اند ؛ عنوان کرد: هیئت نظارت استان کرمان نظر مشورتی خود را می‌دهد و هیئت مرکزی نظارت با توجه به اشراف اطلاعاتی بیشتر رأی خود را صادر می‌کند و تمام استعلامات به شورای نگهبان ارائه می‌شود.
رضایی عنوان کرد: نظر مشورتی هیئت نظارت در استان کرمان پیرامون برخی کاندیداها چیز دیگری بوده اما هیئت نظارت مرکزی رأی دیگری داده است چرا که به لحاظ اشراف اطلاعاتی که دارند امکان رأی دادن برای آنها راحت تر است.
وی گفت: به مردم شرف کرمان به عنوان فرزند کوچک استان کرمان اطمینان خاطر می‌دهم که عندالله هیچ موضوع سیاسی اینجا بحث نشده است که فلان کاندیدا وابسته به کدام جناح است و این مساله برای ما فرق ندارد و فقط محتویات پرونده افراد بررسی شده است.
رضایی ادامه داد: در اتاق ما به روی همه کاندایداها باز بوده و در صورتی که رجوع کرده اند اطلاعاتی که در خصوص پرونده آنها در استان داشته ایم را به اطلاعشان رسانده ایم . حتی آنها را راهنمایی کرده ایم که اگر مواردی و مدارکی برای حل مورد و مشکلشان دارند را ارائه دهند و به آنها نظر مشورتی داده ایم .
وی گفت: هیچ فردی در استان نمی‌تواند بگوید که کاندیداها بر مبنای سیاسی کاری و متعلق بودن به یک جناح تأیید یا رد شده است.
وی گفت: به مردم استان کرمان این خاطر جمعی را می‌دهم که ما هرگز راضی نیستیم دنیای دیگران را خراب کنیم و منجر به خراب شدن آخرت خودمان شود.
رضایی ادامه داد: کسانی که در هیئت نظارت استان یا هیئت مرکزی نظارت تصمیمی می‌گیرند به هیچ عنوان بحث آن جناح و این جناح را لحاظ نمی‌کنند.
تشریح برخی از موارد رد صلاحیت کاندیداها
وی ضمن تشریح برخی از مواردی که منجر به رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت برخی کاندیداها شده است، گفت: فردی که قبل از کاندیدا شدن مدیر است، باید قوانین و مقررات را رعایت کنند.
وی گفت: به عنوان مثال فردی در گذشته که مدیر بوده باید یک اعتباری را در یک جای مشخص به عنوان مثال در بحث تعمیر خرج کند، اما تشخیص داده است که این اعتبار را در بخش تجهیز خرج کند و هیچ پولی در جیب آن مدیر نرفته است.
رضایی ادامه داد: این در حالیست که به لحاظ قانونی بودجه نباید صرف تجهیز می شده است؛ نهادهای نظارتی در این زمینه ورود کرده اند . بر اساس قانون در چنین مواردی مدیر تخلف کرده چرا که جابجایی اعتبار تخلف است. ممکن است این فرد از هر جناحی باشد که فرقی در اصل موضوع نمی‌کند چرا که تخلف، تخلف است مدیر در جایگاه مدیریتی باید براساس بودجه بندی و فصول بودجه اعتبارات را صرف کند.
رضایی به ذکر موردی دیگر پرداخت و عنوان کرد: در بحث حساب‌هایی که وجود دارد ممکن است موارد و مسائلی وجود داشته باشد؛ باید جریان حساب‌ها مشخص باشد. این حساب‌ها باید طبق قانون و با امضای صاحبان امضا باز شده باشند که در مواردی مدیر این کار را انجام نداده که از نظر قانونی خلاف است و مشمول بند عدم التزام به قانون می‌شود.
وی گفت: مسائل و مواردی پیرامون کاندیداها وجود دارد که نمی‌توانیم آنها را به اسم اشخاص در رسانه‌ها مطرح کنیم.
رضایی ادامه داد: مدیران ما پاک دست هستند و مواردی این چنینی باعث برخی رد صلاحیت‌ها شده است. اگر تخلفی انجام شده در این موارد، از هر گروه و جناح پرونده اش بررسی شده و از هر دو جناح هم هست.
وی گفت: در موردی دیگر دیده می‌شود که مدیر در موقع خاص خودش استعفا نداده است و عدم احراز خورده و رد شده است. همه این موارد را از حقوقی شورای نگهبان استعلام گرفته ایم . مدیران یا افرادی که داری سِمت یا پستی هستند برای کاندیدا شدن باید شش ماه قبل از ثبت نام استعفا دهند.
وی گفت: ممکن است این موارد برای یک جناح که در حال حاضر بیشتر سر کار است و بیشتر مدیرکل و پُست دارد بیشتر اتفاق افتاده باشد.
رضایی گفت: تصور اینکه می‌خواهند انتخابات را مهندسی کنند به هیچ عنوان درست نیست بلکه تصمیمات بر اساس اطلاعات موجود اتخاذ شده است.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/111237/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان