کرمان رصد

آخرين مطالب

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی انتقاد کرد

نبود پیوند مناسب بین رسانه و مبداء پیام‌ها/ انتخابات فرصتی برای ارتقاء امنیت اجتماعی فرهنگي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - ایسنا/کرمان مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: با اشاره به بیان آماری درباره آمار کشته شدگان آبان ماه از سوی رسانه های خارجی، بیان کرد: دلیل اینکه رسانه ما نتوانست آثار این خبر نادرست را خنثی کند، عدم پیوند مناسب بین رسانه و مبداء پیام بود و ما دست رسانه را می بندیم و با این کار در این جنگ، ناخواسته از رسانه های مقابل حمایت می کنیم.

"سیدضیاء هاشمی" امروز چهارشنبه در جلسه شورای اطلاع رسانی استان کرمان اظهار کرد: در شرایط فعلی نیاز بیشتری داریم که فعالیت های صورت گرفته را در رخدادهای مناسب به اطلاع مردم برسانیم و باید در سطح ملی و استانی این مهم انجام شود.
وی با اشاره به حضور بانوان در پست های مدیریتی افزود: از سیاست های دولت و نظام است که از ظرفیت های بانوان استفاده شود و خانم ها در حوزه هنر و رسانه حضور و توانمندی کمتر از آقایان ندارند که بایسته و شایسته است حضور بانوان ما پررنگ تر شود.
هاشمی تصریح کرد: بانوان ظرفیت های خوبی در عرصه رسانه و کار حرفه ای دارند و شاید جا دارد روی این موضوع کار تفصیلی صورت بگیرد زیرا استفاده شایسته از ظرفیت ها به توسعه و پیشرفت کشور کمک می کند.
وی با اشاره به اینکه فعالیت شوراهای اطلاع رسانی به دلیل دغدغه ارتقاء سرمایه اجتماعی است، بیان کرد: در سرمایه های فیزیکی، اقتصادی و اجتماعی نیاز به پیشرفت و رشد داریم که اگر موفقیتی در این حوزه ها کسب کنیم، با ارقام و آمار نشان می دهیم اما در سرمایه های نمادین شاید شاخص بندی دقیق وجود نداشته باشد ولی فهم عمومی مردم آن را تا حدی نشان می دهد.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه در مسئله سرمایه اجتماعی کمتر توانسته ایم حق مطلب را ادا کنیم، گفت: در بحث مشارکت، آگاهی، شبکه های ارتباطی و اعتماد اجتماعی به عنوان مولفه های اصلی سرمایه اجتماعی نیاز به کار داریم که محور اصلی آن اطلاع رسانی و فعالیت رسانه ها است و این مهم بدون پیوند خوردن با نهادهای رسمی نمی تواند موثر باشد.
وی با بیان اینکه رسانه ها به تنهایی نمی توانند مسئله اعتماد و سرمایه اجتماعی را حل کنند، افزود: رسانه ها بستر تعامل و پیوند بین مدیریت و منابع پیام و مخاطبان و مقاصد پیام هستند و نقش بسیار مهمی و محوری در مدیریت افکار عمومی دارند.
هاشمی تصریح کرد: اگر در دنیای مدرن رسانه ها نقش آفرینی می کنند، به دلیل این است که آنها توانسته اند فضای بازتری را فراهم و امکان دسترسی اصحاب رسانه را به داده ها داده باشد که رسانه ها در پردازش و انتقال پیام ها به مخاطب نقش محوری ایفا می کنند.
وی با اشاره به اینکه رسانه نقش واسطه را بین مبداء و مقصد پیام دارد و شورای اطلاع رسانی استان ها در هر دو جهت موثر است، گفت: اینکه در سال های اخیر به تدریج به سمتی رفتیم که از ظرفیت رسانه خود را محروم کنیم و احساس شد هر روابط عمومی با استفاده از فضای مجازی یک رسانه داشته باشد و ضرورتی به نقش آفرینی رسانه نیست؛ اشتباه بوده در حالی که روابط عمومی و رسانه مکمل هم هستند و نمی توانند جایگزین هم باشند.
مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: اگر رسانه بخواهد تبدیل به سخنگوی سازمان ها بشود، جایگاه خود را از دست می دهد و روابط عمومی نیز اگر بخواهد پیام را به مخاطب مستقیم ارائه بدهد، دچار تعارض می شود.
وی با اشاره به اینکه تعامل و هم افزایی روابط عمومی و رسانه می تواند مقصود و هدف نهایی را تامین کند، افزود: اینکه بعضا سازمان ها برای خودشان رسانه تاسیس کرده‌اند، هم اسراف و هدر منابع است و هم کارآمدی لازم را ندارد. این رسانه می شود تابع مصالح و منافع آن سازمان و اساسا تابع بودن با اصل استقلال رسانه تعارض پیدا می کند و این سرمایه گذاری نتوانسته به نسبت و در حد انتظار برای ارتباط برقرار کردن و جلب اعتماد اثرگذار باشد.
هاشمی با اشاره به اینکه در دوره کنونی روز به روز رقابت رسانه ای شدیدتر و جاهایی بی رحمانه می شود، تصریح کرد: در اتفاقات یک سال اخیر علی رغم وجود رسانه های متعدد و متکثر نتوانستیم مطالب را به درستی منعکس و پاسخگویی به افکار عمومی داشته باشیم از جمله در ماجراهای آبان ماه و هواپیمای اوکراینی.
وی با اشاره به بیان آماری درباره آمار کشته شدگان آبان ماه از سوی رسانه های خارجی، بیان کرد: دلیل اینکه رسانه ما نتوانست آثار این خبر نادرست را خنثی کند، عدم پیوند مناسب بین رسانه و مبداء پیام بود و ما دست رسانه را می بندیم و با این کار در این جنگ، ناخواسته از رسانه های مقابل حمایت می کنیم.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: وقتی داده ها نقض می شود، پیکره اعتماد اجتماعی متلاشی می شود و اگر برای حل این مشکل تدبیری نیندیشیم، در آینده هم در جنگ رسانه ای فضا را واگذار می کنیم.
وی با اشاره به افزایش چندصد هزار نفری مخاطبان یک سایت در طول چند روز در سال 96، افزود: عدم تقیّد موجب انتشار اخبار جعلی می شود. اخبار جعلی به ویژه در بعد منفی و رخدادهای ناخوشایند جاذبه هایی دارد که مخاطبان کنجکاو را جلب می کند و برخی از رسانه ها دست بازی برای انعکاس اخبار جعلی و واقعی دارند و طرف دیگر محدودیت های مختلفی دارد که اخبار منعکس نشود.
هاشمی با مطرح کردن این سئوال که اینجا چه کسی ضرر می کند؟ گفت: مسئله ملی، مستلزم عزم ملی و همگانی است. امروز سرمایه اجتماعی و حفظ آن مسئله جناحی، گروهی و دستگاهی نیست و جنگ جدی در این زمینه داریم.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه در یک ماه آینده انتخابات را داریم، گفت: مشارکت در انتخابات یک فرصت است تا سرمایه و اعتماد عمومی را افزایش بدهیم و اگر از این فرصت استفاده نکنیم، دیگران بیکار نمی نشینند.
وی با اشاره به اینکه امنیت اجتماعی کمتر از امنیت نظامی نیست، تصریح کرد: می توانیم انتخابات را به فرصتی برای ارتقاء اعتماد و امنیت اجتماعی تبدیل کنیم یا تبدیل به چالش جدید برای کشور باشد.
هاشمی با اشاره به اینکه مشارکت در انتخابات را در ده دوره گذشته مجلس بین 51 تا 71 درصد داشته ایم، افزود: بالاترین سطح مشارکت در انتخابات مجلس پنجم با 71 درصد و در مجلس هشتم با 51 درصد داشته ایم.
وی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم فضا رقابتی تر، جدی تر و امیدوارکننده تر باشد، اظهار کرد: اگر توده و اقشار مردم، فعالان اجتماعی و کنشگران سیاسی احساس کنند می توانند حضور موثری داشته باشند، به صحنه می آیند و اگر احساس کنند حضورشان اثرگذار نیست، به سمت مشارکت حداقلی تنزل می کنیم.
مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: در همه دنیا مشارکت 100 درصد نیست و با مشارکت کمتر از 50 انتخابات انجام می شود اما انتظار است در یک ماه آینده همه نهادها و مجموعه ها به سهم خود نقش خود را ایفا کنند.
وی افزود: در یک ماه آینده حوزه رسانه و مدیریت افکار عمومی مهم است و اگر داده های کافی اعتمادبرانگیز در اختیار رسانه قرار بگیرد کمک می کند دیدگاه و نظرهای مختلف را تقویت و جلب انگیزه و مشارکت گروه های مختلف اجتماعی را بکند.
هاشمی تصریح کرد: کاری که رسانه می تواند انجام بدهد این است که با تحلیل وقایع گذشته برای درک و شناخت بهتر نسبت به آینده، مسیر بهتری را انتخاب کنیم.
وی با اشاره به اتفاقات آبان ماه بیان کرد: این مسائل شاید برای نخستین بار قشر مستضعف جامعه را درگیر و بیانگر اعتراضات کرد که در فضای سیاسی می گوییم شاید اگر تدبیر بهتری در بنزین می شد، این اتفاقات نمی افتاد.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: تحلیل ها نشان می دهد بنزین جرقه بود و متن قضیه نشان داد در جامعه ما اتفاقاتی افتاده که این مسائل شکل گرفته و گروه هایی احساس می کنند دیده نمی شوند.
وی با اشاره به تلاش جناح های مختلف در ده های اخیر افزود: عدالت اجتماعی مطالبه همه گروه هاست اما نتوانستند محقق کنند و این موجب شکاف احتماعی و طبقاتی در شهرها و عمیق تر آن در روستاها و مشکلات هویتی شده که مجموعه این مسائل نارضایتی های مبتنی بر واقعیت ها یا مسائل غیرواقعی و ذهنی به وجود آورده است و اگر بخواهیم در این شرایط به سمت حل این مسائل برویم، باید ما رسانه ها خلاء را در حد خودمان جبران کنیم.
هاشمی اظهار کرد: 30 درصد جمعیت شهرنشین در حاشیه شهرهاست و نزدیک به 25 درصد جمعیت در روستاها هستند و در بین جمعیت شهرنشین این مسائل مطرح می شود اما احساس نابرابری و واقعیت نابرابری و نارضایتی ناشی از این دو عامل، نشان می دهد اگر توجه نکنیم، مسئله ای مانند بنزین می شود جرقه.
وی تصریح کرد: در جنگ واقعی و البته غیرنظامی که در فضای اقتصادی و رسانه ای با آن درگیر هستیم، رسانه ها از این شرایط استفاده می کنند و اگر با تعارض داخلی همراه شود، نتیجه این می شود که قدرت مقاومت ملی آسیب می بیند و آن موقع این چالش ها خود را به شکل شدیدتری نشان می دهد.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: ارتقاء سرمایه اجتماعی از طریق افزایش مشارکت و اعتماد اجتماعی از ضرورت هاست و رسانه ها بدون پیوند برقرار کردن با مبداء پیام و ایجاد اعتماد نمی توانند به رسالت خود عمل کنند.
هاشمی با تاکید بر اینکه بایسته های مشارکت این است که به رسانه ها اعتماد شود و تعامل بین مدیریت و رسانه برای مدیریت افکار عمومی مهم بوده و نتیجه این می شود که در سیاست های اقصادی اجتماعی اثرگذار باشند اظهار کرد: رسانه بازخورد دهنده واقعیت های جامعه و افکار عمومی است که در تدوین سیاست ها و برنامه ها نیز اثرگذار بوده و اگر بین نخبگان اعتماد نباشد، نمی توانیم به رشد اعتماد در جامعه امیدوار باشیم.
وی تصریح کرد: امروز رسانه متولی آموزش عمومی هستند و توقع است هر رسانه بزرگ، یک دانشگاه و مدرسه عمومی باشد و این ضرورت و ظرفیت وجود دارد که خیّران به حل مشکلات رسانه ها کمک کنند.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: دولت به عنوان محور اصلی تحولات اقتصادی کشور باید برای رسانه های مختلف زمینه مشارکت را فراهم کند و این مطالبه در رسانه های مختلف وجود دارد و ایده درستی است که ما نیز در این زمینه به نوبه خود تلاش می کنیم.
به گزارش ایسنا، دکتر"محمدعلی دهقان" معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان نیز در این جلسه با اشاره به لزوم حمایت از رسانه های محلی گفت: مسائل اقتصادی موجب شده رسانه های محلی خیلی تحت فشار قرار بگیرند و خیلی از هفته نامه ها و روزنامه ها از چرخه خارج شدند و این خوب نیست.
وی افزود: تک صدایی شدن و فعالیت رسانه هایی که به دولت و جاهای دیگر وصل باشند، خوب نیست و خطرناک است.
دهقان تصریح کرد: هر چند در ایام انتخابات قدری رسانه ها تقویت می شوند اما موقتی است و باید در تصمیم گیری ها این مسئله مد نظر دولت قرار بگیرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/110872/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

الگوسازی دانشگاه آزاد کهنوج در راستای حفاظت از محیط زیست

تا پایان سال، تعداد بازارچه‌های محله‌ای کرمان به 10عدد می‌رسد

بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کرمان در خصوص عدم حضور معاون استاندار در جمع دانشجویان

رایگان شدن تماشای بازی مس رفسنجان و پیکان تهران در جام حذفی

شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان

عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم

گزارش زنده: مس رفسنجان-پیکان

از تخریب 50 راه روستایی در شهرستان گنبکی تا تاکید بر اجتناب از سفر

بارش شدید باران در کرمان

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

خسارت ندیدن بناهای بافت تاریخی زواره

طلسم پروژه انتقال زندان زرند به خارج از شهر شکست/قول تخصیص بودجه

به دنبال مسئول سازی، اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌ها هستیم

کرمان باید متناسب با عنوان پایتخت مقاومت باشد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری!/ عکس

بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است

ساخت 10 بازارچه محله‌ای «از تولید به مصرف» تا پایان سال‌جاری

آغاز مسابقات فوتسال جام یاریگران زندگی در بخش نگین کویر فهرج

پیش‌بینی بارندگی در کرمان/ بارش باران در رفسنجان به 16 میلی‌متر می‌رسد

رفع تهدیدهای خطرناک زیست‌محیطی؛ اولویت شهرداری کرمان در مدیریت پسماند

نیرو‌های مسلح ایران اسلامی در اوج اقتدار در منطقه و جهان

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

سیل موجب انسداد ١٠ راه روستایی در شهرستان بم شد

اتمام حجت معاون قضایی دادگستری کرمان پیرامون اجرای مصوبات بلا اقدام و ترک فعل‌های مدیران

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود

آلومینیوم در اندیشه تکرار برد مقابل پرسپولیس

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نیروهای مسلح با تحریم‌ها موفق به ساخت مدرن‌ترین موشک‌ها شد

غافلگیری حاملان 435 کیلو موادمخدر در ریگان

کشف 31 هزار و 920 نخ سیگار قاچاق در کرمان

نیروهای مسلح ایران در اوج اقتدار در منطقه و جهان هستند

دادسرای انتظامی قضات با شکات حرفه‌ای برخورد کند

بیش از 95 درصد زیرساخت عمرانی در بافت بوشهر تکمیل شد

برگزاری هفتمین اجلاس شورا‌ها و شهرداری‌های مراکز استان‌ها در بوشهر

7 دلیل که باید انار بخورید

دادستانی انتظامی قضات جوان، مومن و متعهد را به جامعه معرفی می کند

سپاه در هر صحنه‌ای که وارد شد میدان پیروزی بود

اجرای تمهیدات ترافیکی ویژه مسابقه تیم‌های مس رفسنجان و پیکان تهران

تغییر باورهای 30 سال گذشته درباره فرزندآوری، به عهده آموزش و پرورش است

باید با شکات حرفه‌ای که قصد تخریب قضات و قوه قضاییه را دارند، برخورد شود

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه