کرمان رصد

آخرين مطالب

سوسوی بارقه امید در روستای پیرخوشاب مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - اهالی روستای محروم و دور افتاده پیرخوشاب در جنوب کرمان حالا و با ورود کمیته امداد امام خمینی (ره) به منظور احداث واحدهای مسکونی، سوسوی بارقه‌ای از امید را نظاره گر هستند.
 پیرخوشاب یکی از دهها روستای محروم منطقه جنوب استان کرمان است که در 100 کیلومتری بخش جازموریان واقع شده، روستایی که نبود امکانات اولیه زندگی، مردمانش را محکوم به مرگ کرده بود.
روستاهایی که به جای آب و آبادانی، کودکانش آب ناسالم، محرومیت، عقرب و مارهای گزیدگی، گرمای بالای 60 درجه آنهم در کپرهای نا امن که یک روز گرفتار توفان شن و روز دیگر درگیر گرما و عقرب و مار بود را بخش و هجی می کردند و مرگ تنها پیشکش زمانه به اهالی این خطه بود.
پیرخوشاب روستای مرضیه نوعروس 17 ساله ای است که بعد از گذشت حدود هشت ماه از زندگی مشترکش به حکم فقر و نبود امکانات پیش پای محرومیت ذبح شد و با جنین هفت ماهه اش در دل خاک آرمید.
اینجا همان روستای نوزادی است که هرگز پیرخوشاب را ندید، او به حکم فقر پس از چشم گشودن در بین راهی سنگلاخی آنهم روی موتورسیکلت از لابه لای پارچه هایی که در آن پیچیده شده بود، قبل از رسیدن به درمانگاه افتاد و سهم گرگ ها شد.
پیرخوشاب محل دفن آرام سابکی نژاد پسر بچه 13 ساله ای است که سهمش از دنیا اندک بود، نبود گرمای هوا، عقرب را راهی کپرشان کرد و نبود امکانات جانش را گرفت.
کودکان، زنان و مردان زیادی چون آرام، مرضیه و مریم درد کشیده، نبود امکانات در روستاهای دورافتاده و محروم جنوب کرمان و بخصوص روستای پیرخوشاب هستند و زندگیشان را به دلیل نبود امکانات و محرومیت از دست داده اند.
اما حالا بیش از 2 سال است که کمیته امداد امام خمینی (ره) کرمان بیش از گذشته با حضور مستمر در روستای محروم پیرخوشاب امور اهالی این منطقه را سر و سامان می دهد و حالا با احداث واحدهای مسکونی بر دل دردمند اهالی این روستای محروم مرهمی از جنس مهر می گذارد.
یادم می آید حدود 2 سال قبل که برای بازدید از روستای پیرخوشاب به همراه مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) عازم جنوب کرمان شدم، ریش سفید منطقه پیرخوشاب برایم درد دل کرد و گفت: اگر روستای ما امکانات داشت مرضیه حالا زنده بود.
کریم شهریاری راد با اشاره به اینکه حدود 25 خانوار از 70 خانوار ساکن روستای پیرخوشاب به زمین های استانداری اطراف رودبار جنوب مهاجرت کرده اند افزود: این افراد نیز فقط راه دسترسی مناسب به شهر دارند اما از سایر امکانات مانند آب آشامیدنی سالم، برق و غیره محروم هستند.
وی اظهار داشت: عود آپاندیس، عقرب و مار زدگی، تب و سرماخوردگی و هزاران دردی که درمان دارد اینجا مردم پیرخوشاب را به دلیل نبود راه دسترسی و امکانات می کشد.
شهریاری راد گفت: گرمای هوای منطقه پیرخوشاب در تابستان به 60 درجه سانتی گراد می رسد اما اهالی این روستا بدون برق و آب روزگار می گذرانند.
اما نخستین نهادی که به صورت عملیاتی پا به روستای پیرخوشاب گذاشت، کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان بود این نهاد حمایتی با توزیع وسایل مبتدی زندگی و بسته های غذایی روستای 60 خانواری پیرخوشاب را مورد لطف و عطوفت خود قرار داد و دست مهر بر سر ساکنان این منطقه کشید.
احداث واحدهای مسکونی در روستای پیرخوشاب آرزویی که تحقق یافت
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان با اشاره به اینکه این نهاد در راستای رفع محرومیت از جامعه نقش مهمی ایفا می کند گفت: کمیته امداد در صدد است خدمات نظام جمهوری اسلامی را برای مردم بازگو کند.
یحیی صادقی افزود: بساری از اهالی روستای پیرخوشاب که در منطقه ای با وضعیت بحرانی و 70 کیلومتر راه سخت گذر ساکن هستند به دلیل کمبود امکانات جان خود را از دست داده اند.
وی اظهار داشت: بعد از علم به این مشکل جلساست زیادی گذاشتیم و موضوع را دنبال کردیم تا راهی پیدا شود که مردم از آن منطقه خارج شوند و اهالی پیرخوشاب خود اصرار به جابجایی داشتند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان ادامه داد: برای این جابجایی اما گیروبندهای زیادی هم بود؛ مکاتبات فراوانی شد و اکنون این نهاد خود ورود کرده و مسئله را دنبال می کند.
وی گفت: اهالی پیرخوشاب در وهله نخست در زهکلوت که دارای امکانات بهتری است اسکان موقت داده شدند و پس از آمپن در قالب طرح راهبری شغلی با مدیریت و هدایت مجموعه های جهادی، چند رأس دام که حالا با زاد و ولد به 530 رأس رسیدند؛ در اختیار آنان قرار دادیم زیرا شغل اصلی آنان دامپروری است و در سال های اخیر به دلیل خشکسالی، این اشتغالشان از رونق افتاده بود.
وی بیان کرد: کمیته امداد امام خمینی (ره) ساخت مسکن برای این مردم را پیگیری می کند که پس از پیگیری های فراوان، زمین مورد نظر تأمین و عملیات اجرایی این طرح حیاتی مردم پیرخوشاب آغاز شد.
صادقی با بیان اینکه مسائل بهداشت و مدرسه بچه روستای پیرخوشاب کرمان نیز در حال رصد و انجام است افزود: جابجایی، اسکان موقت و اشتغال را توأمان انجام دادیم و کارهای فرهنگی هم برای آنان دنبال می شود و خوشبین هستیم مطلع خوبی برای محرومیت زدایی اهالی این منطقه است.
وی اظهار داشت: همزمان با آغاز عملیات اجرایی واحدهای مسکونی روستای پیرخوشاب، مصالح اولیه نیز بارگیری شد و قرار است این منازل 50 متری ظرف 50 روز ساخته و تحویل اهالی محروم این روستا شود.
وی ادامه داد: ساخت واحدهای مسکونی برای اهالی پیرخوشاب در فاز نخست به تعداد 10 خانوار انجام می شود و بلافاصله برای دیگر اهالی نیز عملیات ساخت ادامه پیدا می کند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان خاطرنشان کرد: بخشی از هزینه ساخت این منازل از محل تسهیلات و بخشی هم بلاعوض است و ساختمان ها در محلی ساخته می شوند که به همه امکانات (جاده، راه، درمانگاه و غیره ) دسترسی داشته باشند ضمن اینکه در مناطقی که اسکان موقت داده شدند مدرسه موقت هم راه افتاده در حالی که تا قبل از این به دلیل کوهستانی بودن منطقه و مسیر سنگلاخی، معلمان راضی نمی شدند به منطقه بروند.
وی با بیان اینکه یک مسجد نیز توسط خیرین در محل اسکان اهالی روستای پیرخوشاب در حال ساخت است افزود: برای ساخت هر منزل مسکونی 50 میلیون تومان قرارداد منعقد و برای هر خانواده زمین هزار متری در نظر گرفته شده تا هم محل زندگی آنان و هم محل دامپروری و دیگر امورات آنان باشد.
کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمان حالا با تدبیر گذاردن سقفی بالای سر اهالی روسای پیرخوشاب و فراهم آوردن شرایط برای ارائه سایر امکانات مانند برق، آب آشامیدنی سالم، دسترسی به مراکز درمانی همچون همیشه نام نیکی از خود و نظام مقتدر جمهوری اسلامی ایران در اذهان به یادگار گذارده است.
  

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/110571/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان

بازگشایی راه‌های اصلی جنوب سیستان و بلوچستان تا دو روز آینده

پیگیری راه اندازی موزه معدن در کرمان

هشدار کاهش دمای هوا و سرمازدگی محصولات کشاورزی در کرمان