کرمان رصد

آخرين مطالب

راز موفقیت حاج قاسم از زبان همرزمش اجتماعي

راز موفقیت حاج قاسم از زبان همرزمش
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - سردار حسنی سعدی همرزم سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی راز موفقیت این بزرگ مرد را با توجه به خصوصیات اخلاقی ایشان تشریح کرد.

سردار محمدرضا حسنی سعدی روز چهارشنبه با بیان اینکه نخستین مرتبه حاج قاسم سلیمانی را مرداد سال 1360 در عملیات کرخه کور زیارت کردم گفت: بعد از آن ایشان را در عملیات بستان و عملیات بیت المقدس دیدم.
مدیرکل سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران کرمان اظهار داشت: عصر روز دهم اردیبهشت 1361 گردانمان را در نمازخانه جمع کرده بودم و برایشان منطقه عملیاتی را تشریح می کردم، زمانی صحبت هایم تمام شد و خداحافظی کردم، متوجه شدم حاج قاسم سلیمانی وسط نیروهای گردان نشسته و سرش را پایین انداخته بود و من در زمان خروج از نمازخانه ایشان را دیدم.
احترام به پدر و مادر حاج قاسم را به این مقام رساند
وی با بیان اینکه حاج قاسم خصوصیات اخلاقی خوبی داشت تصریح کرد: خیلی ها معتقدند خصوصیتی که ایشان را سردار سلیمانی کرد، احترام زیادی بود که به پدر و مادرش می گذاشت.
همرزم سردار سپهبد شهید سلیمانی گفت: سردار سلیمانی به پدر و مادرشان احترام می گذاشتند، پدرشان را به حمام می بردند و لباس می پوشاندند و در آفتاب زمستان فرش و پتو می گذاشتند تا پدرشان استراحت کند.
سردار حسنی سعدی افزود: دست و پای پدر و مادرش را می بوسید، دوستان می گفتند خدا هر چه به ایشون داده فقط به خاطر احترامی است که به پدر و مادرش می گذارد.
وی ادامه داد: سردار سلیمانی در کتاب ریشه در آسمان، زندگی نامه شهید احمد سلیمانی می گوید، من و احمد در 13 سالگی هم قسم شدیم از روستا به شهر بیاییم، کارگری کنیم و پول ذخیره کنیم و وام کشاورزی پدرانمان را بپردازیم.
مدیرکل سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران کرمان تاکید کرد: حاج قاسم در ادامه این کتاب می گوید، هشت ماه در کرمان با روزی دو تومان کارگری کردیم و در خیابان ناصریه در منزل یک پیر زن به نام آسیه اتاقی کرایه کردیم.
وی ادامه داد: سردار سلیمانی آورده است، از بس جثه مان کوچک بود ما را به کارگری نمی گرفتند لذا در انتهای خیابان خواجو مدرسه ای می ساختند و من و احمد آنجا به عنوان کارگر کار و من 300 تومان ذخیره کردم و 70 تومان نیز از این مقدار را سوغات خریدم و عازم روستایمان قنات ملک شدم.
احترام به علما دیگر خصوصیت سردار دلها
سردار حسنی سعدی گفت: سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی حتی به یک طلبه کم سن و سال تازه معمم شده نیز فوق العاده احترام می گذاشت.
وی ادامه داد: وی برای علما ارزش زیادی قائل بود و ادب عجیبی داشت و همیشه تاکید می کرد، علت عاقبت به خیری حر، ادب و احترامی بود که به دیگران می گذاشت لذا خود ایشان به میهمان احترام می گذاشت و پای برهنه به استقبال یا بدرقه مهمان می رفت.
مدیرکل سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران کرمان بیان کرد: یادم است حاج قاسم در خانه ای که در کرمان ساخته بود یک اتاق و سویت کوچک را برای مهمان در نظر گرفته بود.
وی افزود: یک روز یک هیات بلند پایه سیاسی از خارج از کشور به تهران آمده و درخواست کرده بودند با ژنرال سلیمانی دیدار کنند، سردار به محض اطلاع از این درخواست گفته بود اگر این دیدار موثر است بیایند.
نویسنده کتاب رادیو در اسارت ادامه داد: نقل می کنند هیات بلندپایه سیاسی به محل کار سردار سلیمانی مراجعه می کنند و سردار بدو ورود برای استقبال به طبقه همکف می رود و آنها را مشایعت می کند.
وی گفت: زمانی این هیات به دفتر سردار سلیمانی می رسند منتظر حضور ایشان می شوند و از اطرافیان سئوال می کنند که سردار چه زمانی می آیند و آنها در پاسخ می گویند همین فردی که به استقبال شما آمد ژنرال سلیمانی است.
سردار سلیمانی با ادب خود به زیر دستانش درس ادب می داد
مدیرکل سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران کرمان اظهار داشت: یک روز یکی از سربازان تحت امر سردار سلیمانی در نمازخانه لشکر 41 ثارالله در یک جلسه رسمی ادب را در نشستن رعایت نمی کند.
وی افزود: سردار سلیمانی از آنطرف جلسه با اشاره به سرباز می گوید که درست بنشین اما یا سرباز متوجه نمی شود یا سرپیچی می کند لذا سردار پایان جلسه سرباز را صدا می کند و در حالی که می توانسته او را تنبیه کند اما مودبانه و دوستانه به وی تذکر می دهد و می گوید، این مقدار قرآن را حفظ می کنی تا با هم بی حساب بشویم و اگر حفظ نکردی با شما برخورد انظباطی می شود.
همرزم سردار سلیمانی تصریح کرد: معمولا در اینگونه مواقع سربازان خاطی مورد تنبیه و گاهی توهین و تحقیر قرار می گیرند در حالی که سردار سلیمانی با ادب خود به زیردستانش درس ادب می داد.
وی گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یک روز زهرا آقاعلی سعدی مادر همسر ایشان برای مادر من تعریف کرده و گفته بود خواستگاری برای دخترم آماده که بسیار آدم مذهبی است.
مدیرکل سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران کرمان افزود: مادرم می گفت به شوخی به او گفتم، می خواهی غیر از این باشد، مادر همسر سردار سلیمانی در پاسخ گفت بود گفت نه.
خانه پدری سردار سلیمانی محل اقامت مبلغان دینی
وی گفت: سردار سلیمانی در سن 13 سالگی از در شرقی مسجد جامع وارد می شد و از در جنوبی قدمگاه بیرون می رفت و حتی دستگیره در مسجد را می بوسید و همواره پای صحبت های حجت الاسلام محمودی و آیت الله حقیقی می نشست.
همرزم شهید سلیمانی افزود: سردار سلیمانی می گفت، هر روحانی که برای تبلیغ به روستای قنات ملک می آمد محل اسکانش خانه پدری ما بود.
وی اظهار داشت: سردار دلها بارها و بارها بر این نکته تاکید می کرد که پدرم حتی یک دانه گندم حرام را به خانه نیاورد و بر حلال بودن مال و اموال تاکید فراوانی داشت.
بی میلی به دنیا ویژگی دیگر سردار سلیمانی که قیامتی به پا کرد
سردار حسنی سعدی گفت: بی میلی ایشان به دنیا دیگر خصوصیت سردار بود که می توان گفت این خصوصیت در دنیا قیامتی به پا کرد.
وی تصریح کرد: سردار سلیمانی از مال دنیا فقط یک خانه داشت و آن را نیز وقف روضه خوانی حضرت زهرا (س) کرده بود.
وی افزود: با توجه به اسناد موجود سردار سلیمانی از زمانی که کار می کرد حتی یک ریال یا دلار حق ماموریت نگرفت و در حالی که راننده ایشان نقل می کند سردار امروز پنج هزار توان از یکی از دوستانش قرض گرفت.
احترام بی حد و حصر به خانواده شهدا
مدیرکل سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران کرمان، سردار سلیمانی را انسانی مهمان نواز معرفی کرد و گفت: ایشان همیشه به من می گفت من عاشق فرزندان شهید حاج یونس زنگی آبادی هستم و آنها نیز به او عمو می گفتند.
وی تصریح کرد: سردار سلیمانی به خانواده شهدا و ایثارگران فوق العاده احترام می گذاشت.
همرزم سردار سلیمانی ادامه داد: یک روز با همکاران بنیاد شهید به منزل مادر شهیدان محمدآبادی رفتیم، مادر شهید گفت، روز عاشورا زمین خوردم و آسیب دیدم، اگر حاج قاسم خبر داشت به من سر می زد.
وی گفت: من بلافاصله تلفن شهید پورجعفری را گرفتم و موضوع را به او گفتم، شهید پورجعفری گفت سردار سلیمانی جلسه هستند، بعد از مدتی دوباره زنگ زدم و پورجعفری گوشی را به سردار داد و و من به ایشان گفتم، خدمت مادر شهیدان محمدآبادی هستیم.
سردار حسنی سعدی ادامه داد: سردار سلیمانی پشت تلفن گفت، چادر و دست این مادر را ببوس و بعد گوشی را دادم و مادر شهید، مادر شهید محمدآبادی گووشی تلفن را به خاطر وجود سردار در آن طرف خط می بوسید و مانند یک مادر سراغش را می گرفت و می گفت مادر کجایی کربلایی یا سوریه؟
مدیرکل سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران کرمان گفت: یک روز با یکی از مسئولان رفتیم خانه مادر دو شهید مظهری صفات، مادر شهید گفت، کاش می شد یک بار حاج قاسم سلیمانی را می آوردی، من بعد از شنیدن این درخواست شماره منزل سردار سلیمانی را گرفتم و گوشی را به مادر شهید دادم، مادر دو شهید مظهری صفات آنقدر خوشحال شد که گوشی را به نوه، دختر و پسرش داد.
قدرشناسی سردار سلیمانی
وی گفت: یک روز به سردار سلیمانی گفتم موافقید برویم منزل شهدا سر بزنیم؟
وی ادامه داد: سردار سلیمانی موافقت کرد و راه افتادیم، وسط راه سوال کرد، الان منزل کدام شهید می رویم، من گفتم منزل مادر شهید موحدی، سردار هیجان زده گفت، مصطفی؟ گفتم بله! گفت ایشان 20 روز در بیمارستان در زمان مجروحیتم بالای سر من بود.
نویسنده کتاب رادیو در اسارت افزود: زمانی که به خانه شهید رسیدیم برادر شهید، مادرش را با ویلچر برای استقبال به ورودی در آورده بود، سردار سلیمانی ویلچر را از دست برادر شهید گرفت و گفت، همه ثواب ها را خودتان نبرید و بعد از ورود به اتاق با ادب و دو زانو جلوی مادر شهید نشست و گفت، مادرجان پسر شما 20 روز در بیمارستان مشهد از من مراقبت کرد و مدیون او هستم.
وی گفت: یک روز با سردار سلیمانی به منزل مادر شهید لنگری رفتیم ایشان به مادر شهید بسیار احترام گذاشت، مادر شهید می خواست پای سردار را ببوسد و سردار خودش را روی زمین انداخت و نگذاشت پایش را ببوسد و به ماد شهید لنگری گفت، اگر پسر شما در سوریه این مقدار شجاعت نداشت ما 40 شهید می دادیم و یک پایگاه را از دست می دادیم.
راحتی را برای خودش نمی خواست
سردار حسنی سعدی اظهار داشت: یک روز رفتیم خانه دو شهید انجم شعاع، پدر این شهدا خودش جانباز 50 درصد و در زمان جنگ تحمیلی برای مدت نسبتا طولانی راننده سردار سلیمانی بود.
وی افزود: پدر دو شهید انجم شعاع تعریف می کرد، زمانی سردار سلیمانی را از جبهه برای حضور در جلسات به تهران می بردم، حاج قاسم به دلیل کار زیاد و خستگی، می رفت آخر استیشن می خوابید، من که می دیدم هوا گرم است کولر ماشین را روشن می کردم اما سردار به محض خنگ شدن هوا بیدار می شد و می گفت کولر را خاموش کن درست نیست من زیر باد خنک کولر بخوابم و رزندگان و بسیجیان در هوای گرم بیایانها باشند.
مدیرکل سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران کرمان گفت: پدر شهیدان انجم شعاع افزود، زمانی که هوا سرد بود و من بخاری ماشین را روشن می کردم باز با مخالفت سردار روبرو می شدم و ایشان می گفت، درست نیست، زمانی که همرزمان ما در بیابان سردشان است ما گرم باشیم.
حاج قاسم مشتاق شهادت بود
وی گفت: حاج قاسم از نظر اعتقادی مشاق شهادت بود و گفته بود، جگرم از حلقم بیرون می آید، نمی دانم چرا شهید نمی شوم؟
همرزم سردار سلیمانی اظهار داشت: سپهبد شهید سردار سلیمانی نامه ای به شهید بادپا نوشته بود و در آن نامه گفته بود حسین اگر شهید شدی به حسین یوسف الهی، یونس و میرحسینی و غیره سلام مرا برسان و بگو با معرفت ها، معرفت هم حدی دارد چرا به فکر من نیستید؟
احترام به خانواده خصوصیت دیگر حاج قاسم بود
وی افزود: سردار سلیمانی به خانواده اش خیلی احترام می گذاشت و همیشه می گفت، علت اینکه من شهید نمی شوم این است که همسرم به هر ماموریتی که می روم یک ختم قرآن بر می دارد.
وی اظهار داشت: بچه های محافظش برای من تعرف کردند، یک روز راه افتادیم بریم جایی، قرار بود خانواده ایشان هم همراهش باشند اما با تاخیرآماده شدند ما فکر می کردیم ایشان گلایه کنند اما آنقدر با احترام با خانواده اش برخورد کرد که تعجب می کردیم.
سردار سلیمانی کارت بانکی حق پرستاریش را به بنیاد شهید واگذار کرد
مدیرکل سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران کرمان با بیان اینکه سردار سلیمانی درصد جانبازی بالایی داشت گفت: سردار سلیمانی حتی کارت بانکی را که به عنوان حق پرستاری به وی تعلق گرفته بود از همان اول به بنیاد شهید واگذار کرد و گفت، این حق من نیست از این پول به افرادی کمک کن که پول کرایه، هزینه دارو درمان ندارند و هنوز آن کارت در بنیاد شهید است.
عاقبت بخیری در اطاعت از رهبری است
وی افزود: حاج قاسم به رهبر معظم انقلاب اسلامی عشق و علاقه می ورزید و بارها اتفاق افتاد که سه مرتبه قسم جلاله والله را یاد کرد و گفت، اگر می خواهید عاقبت به خیر بشوید باید از رهبری جدا نشوید.
وی تصریح کرد: سردار سلیمانی می گفت، اگر تمام مراجع و اولیا یک طرف باشند و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز طرف دیگر باشد من کنار رهبرم هستم.
نویسنده کتاب رادیو در اسارت اظهار داشت: حاج قاسم می گفت، من علمای زیادی را کشورهای دیگر ملاقات کرده ام اما هیچکدام از نظر علم، سیاست، زکاوت و تقوا به رهبر ما نمی رسند.
وی به به نقل دکتر رفیعی گفت: سردار سلیمانی در جلسه ای با حضور رهبری شرکت داشت قبل از جلسه رهبر معظم انقلاب اسلامی سردار را بسیار احترام کردند و او را بوسیدند و کنار خود نشاندند و زمانی که جلسه تمام شد معظم له به سردار سلیمانی مجدد فرمودند بیا تا دوباره شما را ببوسم.
سردار حسنی سعدی تاکید کرد: حاج قاسم گفته بود اگر امام خمینی و اکنون رهبر معظم انقلاب اسلامی یک انار را نصف کنند و بگویند نصف این انار حرام است، من دلیلش را سئوال نمی کنم.
فرماندهی در خط
وی گفت: سردار سلیمانی از نظر کار، پیگیری و تلاش فرماندهی نبود که صرفا دستور بدهد و در سنگر بنشیند و بقیه را جلو بفرستد بلکه خودش جلو می رفت و به دیگران می گفت بیایید.
مدیرکل سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران کرمان گفت: سردار سلیمانی بارها از طرف بعثی ها، داعش، عربساتان سعودی، آمریکا و اسرائیل تعقیب و تهدید شد اما از بس زیرک، شجاع، سریع العمل و هوشیار بود، دشمن همیشه در اهداف خود با شکست مواجه می شد این دفعه هم از بس دعا کرد دعایش اجابت و شهید شد.
شهادت سردار سلیمانی مصلحتی بود که خدا می خواست
وی بیان کرد: فکر می کنم مصلحتی در شهادت سردار سلیمانی بود همانطور که بعد از شهادت استاد مطهری آثارش بارها و بارها زیر چاپ رفت و پایه فکری جوانان شد، مظلومیت و خون به ناحق ریخته شده حاج قاسم نیز باعث به پاخواستن جوانان و هزاران قاسم سلیمانی شد تا از اسلام دفاع و دشمن را کرده خود پشیمان کننند.
سردار حسنی سعدی افزود: خانواده شهدا و مردم خیلی دوستش داشتند و الان نیز با خون پر برکتشان برای جوانان قهرمان هستند و جریان مقاومت در سراسر کشورها به پا می خیزد و راه و رسم ایشان را برای خودشان بر می گزینند و این از حداقل های برکت خون ایشان است.
وی اظهار داشت: ایشان اجر مزد 40 سال خدمت خود را گرفت زیرا حاج قاسم 40 سال پوتین را از پایش در نیاورد.
وی تصریح کرد: ایشان استراحت و مرخصی نداشت و فقط در صدد شهادت بود.
سوزناک ترین گریه برای امام حسین (ع) را سردار سلیمانی داشت
همرزم سردار سلیمانی در دوران دفاع مقدس گفت: ایشان به امام حسین (ع) ارادت خاص داشت و اگر 10 هزار نفر در یک مجلس بودند و روضه امام حسین (ع) خوانده می شد ایشان از همه 10 هزار نفر سوزناک تر و خالصانه تر گریه می کرد.
کفنی که امضای علما و فرزندان شهید را داشت
وی گفت: سردار سلیمانی کفنش را به فرزند شهید شیخ شعاعی داده بود و از او خواسته بود روی آن بنویسد که انسانی مسلمانی است یا خیر و نوشته اش را امضا کند.
وی اظهار داشت: سردار سلیمانی کفنش را برای گرفتن امضا و تصدیق خوب بودن و انسانی درست بودن را به علما نیز داده بود.
وی تصریح کرد: یک روز به ایشان پیغام دادم یک خانم در فضای مجازی برای شهدا کارهایی انجام می دهد و گفته دوست دارم سردار به من هدیه بدهد و ایشان چادری را به ایشان هدیه داد و از ایشان خواست برایش دعای شهادت کند.
سختکوشی حاج قاسم
وی گفت: سردار سلیمانی از تمام وقتش به نحو شایسته ای استفاده می کرد و بسیار سخت گوش بود.
وی اظهار داشت: گاهی به دلیل حجم کار بالایی که داشت هر روز در سه شیفت سه راننده عوض می کرد تا راننده هایش خسته نشوند.
وی تصریح کرد: علی آقای نجیب زاده می گوید یک روز در فرودگاه مهرآباد ایشان را دیدم و گفتم سری به من نمی زنی و سردار سلیمانی گفت، من زمانی از خانه بیرون می روم که هنور هوا تاریک است و بچه ها و خانواده ام خواب هستند و زمانی برمی گردم که آنقدر دیر است که خانواده ام باز خواب هستند و حتی آنها را هم نمی بینم.
وی گفت: سردار سلیمانی با وجود مشغله و کار زیاد همواره مطالعه می کرد، تاریخ را می خواند و مسائل سیاسی را رصد می کرد.
نویسنده کتاب رادیو گفت: یک روز کتابم را به ایشان دادم فکر نمی کردم با وجود مشغله کتاب را مدت کوتاهی بخواند اما ایشان کتاب را خوانده بود و مطلبی را نیز بر آن نگاشته بود.
وی تاکید کرد: سردار سلیمانی کتاب آن بیست و سه نفر را خوانده بود و می گفت کرمان باید کتابی دیگری در سطح ملی بنویسد و همه مشغله هایش آرامش عجیبی داشت.
هزار و دوازدهمین شهید گلزار شهدای کرمان
همرزم سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به نقل از این شهید بزرگوار گفت: در گلزار شهدای کرمان بودیم که ایشان آرزو کردند ان شاالله هزار و دوازدهمین شهید کرمان باشم و اینچنین هم شد.
سردار حسنی سعدی افزود: سردار سلیمانی عید امسال برای ادای احترام به گلزار شهدای شهر کرمان آمده بود.
وی ادامه داد: سردار سلیمانی بر سر مزار مادر همسرش رفتند و فاتحه خوانند، محافظان و مسئولانی که همراه ایشان بودند کنار بودند و سردار وسط گلزار شهدا تنها ایستاده بود و داشت گریه می کرد.
وی افزود: من جلو رفتم و احوالپرسی کردم و با هم صحبت کردیم و در ادامه گفتم این گلزار هزار و یازده شهید دارد، سردار سلیمانی در ادامه صحبت من گفت: ان شاالله هزار و دوازدهمین شهیدش من باشم ،گفتم ان شا الله شما 120 سال خدمت کنید.
مدیرکل سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران کرمان گفت: سردار سلیمانی در ادامه اشاره کرد به محل کنار قبر شهید یوسف الهی، خطاب به ایشان گفتم شما پیغام دادید به دو نفر از دوستان که زمانی شهید شدید کنار قبر شهید یوسف الهی دفن شوید؟ گفت اگر جا نبود همین دور و برها.
 
 
 
 

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/110342/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

انگیزه‌های خاص 3 تیم لیگ یکی با صعود مس

گشت صیانت از حقوق شهروندی در رفسنجان

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

خلاصه بازی مس رفسنجان و پیکان تهران + فیلم

رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم/دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

راه ارتباطی 50 روستا در گنبکی مسدود شد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

عنایتی: از دستاوردم برای باشگاه پیکان خیلی خوشحالم

فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان آغاز می‌شود

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

فیلم/ آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

قهرمانی مس رفسنجان در جام‌حذفی؟ نویدکیا: شانس‌مان را امتحان می‌کنیم!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دردسر تیک‌تاک

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فیلم| جاری شدن رودخانه فصلی رفسنجان در پی بارش باران

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

تفاهم‌نامه فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در استان کرمان امضا شد

عملیات وعده صادق باعث افتخار مردم ایران و تاریخ ساز شد

یک هشتم نهایی جام حذفی| صعود مس رفسنجان در ضیافت پنالتی ها

دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

پیکان‌سواری مس رفسنجان زیر باران/ صعود نارنجی‌پوشان به مرحله بعد جام‌حذفی

قدردانی فرماندار رفسنجان از عملکرد گروه جهادی شهدای صنعت مس سرچشمه

مس رفسنجان 1 (5)-(4) 1 پیکان؛ صعودی سخت اما شیرین، دم عنایتی گرم!

صعود مس رفسنجان در جام حذفی در ضیافت پنالتی‌ها

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

مس رفسنجان 1 (5) - (4) 1 پیکان/ شاگردان نویدکیا راهی مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی شدند

مقدمات فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان

نقش موثر آموزش و پرورش در فرهنگ سازی برای جوانی جمعیت

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

پیکر مادر شهید «حسن محمدی» به خاک سپرده شد

خلاصه بازی مس رفسنجان 1 (5) - پیکان 1 (4)

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل