کرمان رصد

آخرين مطالب

تبعات 72ساعته بارش برف و باران در استان کرمان سياسي

تبعات 72ساعته بارش برف و باران در استان کرمان
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - استان کرمان از اواخر وقت روز پنجشنبه (19دی‌ماه) شاهد برف و باران سنگین بود؛ به گونه‌ای که برخی از مسیرهای مواصلاتی استان به علت بارش سنگین برف بسته شده و برخی از خانه‌ها در محاصره سیلاب قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، سامانه بارشی از اواخر وقت پنجشنبه به استان کرمان وارد شده است و تا قبل از ظهر فردا یکشنبه (22دی ماه) ادامه دارد و از امشب به بعد از شدت بارندگی‌ها کاسته می‌شود.
به گفته سرپرست فرمانداری قلعه‌گنج بارش باران در مناطق جنوبی در 20 دی ماه سبب طغیان رودخانه شد و راه ارتباطی 13 روستای قلعه‌گنج را قطع و 44 روستا را در محاصره سیلاب قرار داد.
مهدی شهسواری سرپرست اظهار داشت: بارش شدید باران و طغیان رودخانه‌ها باعث بسته شدن راه ارتباطی 6 روستا از توابع بخش مرکزی شده و همچنین روستاهای چراغ‌آباد، جنگل‌آباد، چاه نصیر و چهار روستای دیگر در محاصره سیلاب قرار گرفته‌اند و عملا دسترسی به این روستاها امکانپذیر نیست.
وی افزود : شهروندان تا پایان فعالیت این سامانه بارشی از رفت و آمدهای غیرضروری و تردد در حاشیه رودخانه‌های فصلی خودداری کنند.
سرپرست فرمانداری قلعه‌گنج نیز گفت: بر اثر بارش باران و جاری شدن سیلاب در این شهرستان 44 روستا به طور کامل دچار آبگرفتگی شده است.
وی افزود: میزان بارندگی طی 24 ساعت گذشته در این شهرستان 125 میلی متر گزارش شده که در 20 سال گذشته بی‌سابقه است.
سرپرست فرمانداری قلعه گنج ادامه داد: خسارات احتمالی به حوزه راه و شهرسازی، کشاورزی و منازل مسکونی و تاسیسات زیربنایی همچون برق و آب در حال بررسی بوده و متعاقبا اعلام می‌گردد.
شهسواری گفت: تعداد 32 روستا در محاصره سیلاب قرار گرفته و 12 روستا هم به طور کامل دچار آبگرفتگی شده و همچنین راه‌های ارتباطی قلعه‌گنج به بخش چاه‌دادخدا و دهستان رمشک و قلعه‌گنج به دهستان مارز و جاسک و محور فرعی قلعه‌گنج به رودبار جنوب به علت طغیان رودخانه‌ها و سیلاب تا اطلاع بعدی بسته است.
وی تصریح کرد: راه‌های ارتباطی هفت روستا در بخش مرکزی و بیش از 20 روستا در بخش چاه‌دادخدا به علت طغیان رودخانه‌ها قطع شده است.
سرپرست فرمانداری قلعه‌گنج افزود: خط لوله انتقال آب شهری از بخش چاه‌دادخدا به مرکز شهر در منطقه روستایی چاه‌میرزا نیز دچار شکستگی شده است.
وی اضافه کرد: اهالی 2 روستای چراغ‌آباد و جنگل‌آباد که در مسیر سیلاب و کناره رودخانه واقع هستند هم به علت آبگرفتگی کامل با کمک نیروهای امدادی و نیروهای ناحیه مقاومت بسیج از منازل‌شان تخلیه و در محل‌های امن و مساجد بالا دست روستا اسکان داده شدند.
شهسواری تصریح کرد: خط برق روستای حاجی‌آباد در بخش مرکزی و چاه‌بهمن در بخش چاه‌دادخدا قطع بوده و تلاش برای وصل برق این 2 روستا ادامه دارد.
وی بیان داشت: با پیگیری‌های انجام شده، تیم امداد و نجات و ارزیابی هلال احمر استان از شهرستان بم به قلعه‌گنج اعزام شده و احتمالا امشب برای امداد رسانی به روستاهای سیل زده و مناطق آسیب دیده در منطقه خواهند ماند.
مجید احمدی بخشدار چاه دادخدا نیز که از دیروز در منطقه و بخش چاه دادخدا حضور دارد گفت: راه ارتباطی بخش چاه‌دادخدا به قلعه گنج و راه ارتباطی چاه دادخدا به شهر رمشک همچنان بسته است.
وی در خصوص خسارات احتمالی سیل در این بخش افزود: بیشترین خسارات احتمالی ما در بخش چاه دادخدا در حوزه کشاورزی است و همچنین بسیاری از چاه‌های کشاورزی و قنوات منطقه تخریب شده‌اند.
محاصره 23 روستای فاریاب جنوب در اثر سیلاب
در شامگاه جمعه 20 دی ماه نیز 23 روستای فاریاب جنوب کرمات در محاصره سیلاب قرار گرفت.
رییس ستاد بحران فاریاب از مسدود شدن محور کوهستانی این شهرستان خبر داد و گفت: بر اثر بارش باران و جاری شدن سیلاب، راه ارتباطی 23 روستا در بخش حور فاریاب قطع شده است.
علی نیکنفس افزود: مسیر دهستان زهمکان‌ فاریاب کوهستانی بوده و با هر بارش باران، این مسیر ارتباطی مسدود می‌شود.
بازگشایی سه محور ارتباط اصلی کرمان
در شب جمعه 20 دی ماه کولاک شدید و بارش برف سنگین موجب مسدود شدن محورهای ارتباطی اصلی از جمله رابر - بافت، بردسیر - کرمان و بافت - کرمان شد که این محورها در ظهر امروز با کمک راهداران بازگشایی شدند.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان احسان عراقی زاده گفت: تلاش شبانه روزی راهداران موجب بازگشایی محورهای ارتباطی استان کرمان شد و اینک تردد به صورت روان در این محورها جریان دارد.
وی اظهار داشت: تعداد 55 اکیپ راهداری، 370 نفر پرسنل، 12 گروه تعمیراتی و نگهداری ماشین آلات مستقر در 22 گردنه، 45 راهدارخانه دایم و موقت و 22 مجتمع خدماتی رفاهی برای اسکان مسافران و راهداران، 320 دستگاه خودروی سنگین، نیمه سنگین و سبک در بارندگی های اخیر مشغول خدمات رسانی به رانندگان و مسافران در محورهای ارتباطی استان بودند.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان گفت: این اداره کل طی چند روز بارندگی شدید 320 تن نمک و یکهزار و 580 تن شن برای بازگشایی محورهای ارتباطی استان هزینه کرده است.
وی ادامه داد: همچنین 840 کیلومتر تیغ زنی در هر شبانه روز، نجات 380 خودرو گرفتار در برف و نجات 152 نفر مسافر و راننده از دیگر اقدامات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان طی بارندگی های پنج روز اخیر بوده است.
عراقی زاده اخبار منتشر شده در فضای مجازی مورد تخریب تونل اسفند واقع در محور بم - جیرفت و کشته شدن 35 نفر را تکذیب کرد.
80 روستای ریگان در محاصره سیلاب
به گفته فرماندار ریگان بر اثر بارش باران و طغیان رودخانه‌ها ضمن قطعی راه ارتباطی تعداد 50روستا، 80 روستای دیگر این شهرستان در محاصره سیلاب قرار دارند .
امین باقری عصر امروز (شنبه ) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارش باران که از شب گذشته در این شهرستان اغاز شده همچنان با شدت ادامه دارد و موجب ظعیان رودخانه های فصلی منطقه شده است.
باقری تصریح کرد : بر اثر طغیان رودخانه ها از شب گذشته تاکنون سیلاب راه ارتباطی 50روستا را بسته و تلاش راهداران برای بازگشایی این محورها ادامه دارد .
فرماندار ریگان با اشاره به اینکه در مناطق کوهستانی و عشایری شهرستان شاهد بارش برف می باشیم اظهار داشت: سیلاب برق 30روستای مناطق کوهستانی ریگان را قطع کرده و ساکنان این روستاها در خاموشی بسر می برند .
باقری از اعزام اکیپ های امدادی جهت امداد رسانی به روستاهای محاصره در سیلاب خبر داد وبیا ن داشت: نیروهای راهداری و هلال احمر جهت امداد رسانی به روستاهای شهرستان نیز اعزام شده اند .
فرماندار ریگان از تخریب سقف یک واحد آموزشی در ریگان خبر داد و گفت : 40واحدآموزشی در این شهرستان غیر استاندارد و در معرض آسیب جدی قرار دارند.
سیلاب 2 جاده اصلی در جنوب کرمان را بست
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان کرمان گفت: بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب 2 جاده اصلی و یک محور فرعی در این منطقه را مسدود کرد.
مسعود جمیلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارش شدید باران و هدایت سیلاب به سمت شهرستان‌های رودبار و قلعه‌گنج، محورهای قلعه گنج به جاسک، قلعه‌گنج به رمشک و رودبار به ایرانشهر را مسدود کرده است.
وی با اشاره به مسدود شدن 2 محور آب‌سرودئیه و مظفرآباد در شهرستان‌های قلعه‌گنج و رودبار جنوب به علت سیلابی شدن آبنماها گفت: برای ایجاد ایمنی تردد در این نقاط، اطلاعیه مسدود بودن محورها از طریق مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب کرمان صادر شده است.
جمیلی با بیان اینکه شدت بارش باران از ظهر امروز بیشتر شده است، افزود: تمام نیروهای راهداری و حتی کادر اداری از ستاد اداره کل هم به محورهای ارتباطی و شهرستان‌های در معرض خطر سیلاب اعزام شده‌اند.
وی از سپردن مسوولیت هدایت بحران در شهرستانها به چهار معاون این اداره کل خبر داد و گفت: این اقدام را انجام دادیم تا فعالیت‌های مورد نیاز راهداری با دقت و سرعت بیشتری انجام شود.
فعالیت 150 نیروی راهدار در محورهای جنوب کرمان
مدیر کل راهداری جنوب کرمان با بیان اینکه در حال حاضر 150 نفر نیروی راهدار با 140 دستگاه راهداری سبک، نیمه سنگین و سنگین در محورهای ارتباطی فعال هستند، افزود: 60 نفر نیروی راهدار در گردنه‌های برفگیر جیرفت فعال هستند.
جمیلی از باز بودن محور برفگیر سربیژن - ساردوئیه خبر داد و گفت: خودروهای عبوری از گردنه سربیژن - ساردوئیه حتما زنجیر چرخ به همراه داشته باشند.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب کرمان از خسارت سیلاب به تاسیسات زیر بنایی راه‌های جنوب استان و محورهای روستایی خبر داد و گفت: اولویت اصلی در حال حاضر، ایجاد تردد روان در محورهای اصلی و شریانی است.
وی با اشاره به مسدود بودن محورهای روستایی در بخش ساردوئیه به علت بارش برف، افزود: همزمانی جاری شدن سیلاب و بارش برف، میزان کارکرد ماشین‌آلات راهداری را افزایش داده است به طوری که همه دستگاه‌ها در حال حاضر فعال هستند و به محض آزاد شدن و کاهش میزان بارندگی، کار بازگشایی محورهای روستایی در مناطق برفگیر و سیلابی آغاز خواهد شد.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب کرمان از مردم و رانندگان خواست با توجه به اطلاعیه‌های مرکز مدیریت راه‌ها و خبرهای ارسالی، وضعیت محورهای ارتباطی جنوب استان کرمان را دنبال و از توجه به شایعات خودداری کنند.
هلال احمر کرمان به بیش از 320 نفر گرفتار در برف امدادرسانی کرد
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان از امدادرسانی به بیش از 320 نفر حادثه دیده در اثر برف و کولاک و سیل در استان توسط نیروهای امدادی این جمعیت خبر داد.
رضا فلاح روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به بارندگی های شدید در استان و وقوع سیل، برف و کولاک نیروهای امدادی این جمعیت به بیش از 320 نفر حادثه دیده امدادرسانی کرده است .
وی با اشاره به وقوع برف و کولاک در مناطق کوهستانی در شهرستان های کرمان و ساردوئیه افزود: امدادگران این جمعیت به بیش از 170 نفر که در روستای بیدوئیه، و محورهای کرمان – سیرچ و جیرفت – ساردوئیه دچار حادثه شدند، امدادرسانی کردند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان به وقوع سیل و آب گرفتگی در شهرستان های منوجان، کهنوج، ساردوئیه و رودبار جنوب اشاره کرد و گفت: 150 نفر دچار سیل و آبگرفتگی شدند که نیروهای امدادی جمعیت با توزیع نایلون، پتو، چادر امدادی و موکت به یاری حادثه دیدگان شتافتند.
هواشناسی کرمان خبر از کاهش‌ 8 تا 12 درجه‌ای دما در این استان داد
کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی کرمان از کاهش 8 تا 12 درجه‌ای دما از فردا (22دی ماه) در سطح استان خبرداد و گفت: از امشب (21دی ماه) به تدریج از شدت بارش‌ها کاسته می‌شود.
مریم سلاجقه عصر شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از اواخر پنجشنبه(19دی ماه) با فعالیت سامانه بارشی در سطح استان شاهد بارش برف و باران سنگین در بیشتر مناطق بوده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه بارش‌ها در مناطق سردسیر وکوهستانی به صورت برف و بیشنه بارش‌ها نیز برای مناطق جنوب و جنوب غربی بوده است گفت: این سامانه تا قبل از ظهر فرا (22دی ماه) در سطح استان فعال است.
کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی کرمان با بیان اینکه از امشب (21دی ماه) به تدریج از شدت بارش‌ها کاسته می‌شود تصریح کرد: کاهش محسوس دما یکی دیگر از پیامدهای فعالیت این سامانه است.
سلاجقه ادامه داد: با توجه به بارش‌های رخ داده و کاهش دما اختلال تردد و کاهش دید به واسطه مِه در جاده‌های سطح استان به ویژه جاده‌های کوهستانی انتظار می‌رود.
وی با بیان اینکه آبگرفتی و سیلابی شدن مسیرها در مناطق جنوب و جنوب غرب استان نیز وجود داشته است هشدار داد: با توجه به کاهش دما برای مناطق جنوبی از فردا شب(22دی ماه) کشاورزان و باغداران این مناطق تمهیدات لازم را در راستای کاهش خسارت سرما بیاندیشند.
برچسب‌ها
کرمان حوادث جوی (سیل وآبگرفتگی و کولاک و برف) ایرنا
پروندهٔ خبری
سیل زمستانی در جنوب و جنوب شرقی

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/109985/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

سرمربی مس رفسنجان: بازی سنگینی مقابل پیکان داریم

جبران فرصت‌های سوخته در رفسنجان

ادای احترام دادستان انتظامی قضات کشور به حاج قاسم

دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان، میزبان دهمین کنفرانس بین‌المللی نانوفناوری ایران

تبیین دستاوردهای نظام مقدس اسلامی؛ماموریت‌ مهم شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور

ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است

مس کرمان یک گام تا قهرمانی درلیگ برتر هندبال

ساخت بلوک بتنی سبک ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎده ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺎﻧبی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻼﻣﯿﻦ

بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز برای بافت‌های فرسوده پیگیری شود

تداوم بارش ها در کرمان

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

پیشتازی شهرداری تبریز در تخفیف80 درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

روز برفی ؛ مرتضی پاشایی و محمدرضا گلزار

فلسفه چینی: سفری به ژرفای اندیشه شرقی

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

آماده‌باش ستاد مدیریت بحران در آستانه برگزاری کنکور در جیرفت

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی در ارتفاعات سرچشمه

آغاز مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی با نبرد تکراری مس و پیکان

طرز تهیه کباب ترش تابه‌ای، یک غذای فوق‌العاده خوشمزه

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

رقابت بیش از 3 هزار داوطلب کنکور سراسری در سیرجان

اجرای طرح توجیهی مسیر گردشگری فرهنگ و هنر

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

حامیان گشت ارشاد

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن

دادستان انتظامی قضات کشور به کرمان سفر کرد

رانش زمین در جاده روستایی گلزار محمد_ یافت آباد