کرمان رصد

آخرين مطالب

شهیدزاده در نشست خبری مطرح کرد

افزایش سهم ذرات معلق ناشی از فعالیت صنایع و پالایشگاه‌ها در آلودگی هوا شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: برای تولید سیاهه انتشار جدید تهران با 20 دستگاه اجرایی کشور تعامل داشتیم و همچنین بیش از 150 مکاتبه رسمی انجام داده ایم.

به گزارش خبرنگار پایگاه حبری تحلیلی شهر، امروز صبح نشست خبری سیاهه انتشار سال 96 شهر تهران با حضور مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و اصحاب رسانه برگزار شد.
حسین شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ابتدای این نشست خبری بیان کرد: از بین منابع متحرک، خودرو‌های دیزلی شامل مینی‌بوس، اتوبوس واحد، اتوبوس سرویس و کامیون بیش از 30 درصد ذرات معلق ناشی از منابع متحرک را تولید می‌کنند که سهم مینی‌بوس 4 درصد، اتوبوس واحد 5.7 درصد، اتوبوس سرویس 7.4 درصد و کامیون 15.7 درصد است. اولین سیاهه انتشار که مربوط به سال 92 است، در سال 94 منتشر شد.
وی ادامه داد: از سال 85 تا 97، آلودگی CO بسیار کاهش پیدا کرده و علت آن تغییر تولید خودرو‌های کاربراتوری به سمت انژکتوری است. بدین ترتیب میزان گاز مونوکسیدکربن از 4.1 ppm به 1.8 ppm در سال گذشته کاهش یافته است. SO2 در سالیان گذشته افت شدیدی داشته و مهم‌ترین علت آن حذف گوگرد سوخت دیزل است. پیش از این میزان گوگرد سوخت دیزل بیش از 8000 ppm بود در حال حاضر میزان آن به حدود 50 ppm کاهش یافته است.
شهیدزاده با اشاره به اینکه سال گذشته به علت وضعیت آب‌وهوایی بسیار خوب، آلاینده‌ها کاهش بسیار خوبی داشتند، افزود: سیاهه انتشار سال 94 در پنج جلد منتشر شد که براساس آن مقالات بسیاری نوشته شده و دراختیار مراجع قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه براساس سیاهه انتشار سال 94، 70 درصد ذرات معلق مربوط به منابع محرک و تنها 30 درصد مربوط به منابع ساکن است، عنوان کرد: 85 درصد آلاینده‌های گازی مربوط به خودرو‌ها است.
وی با بیان اینکه عملیات تولید سیاهه انتشار سال 96 در شهریورماه سال 98 به اتمام رسید، تصریح کرد: برای این کار با 20 دستگاه اجرایی کشور تعامل داشتیم و همچنین بیش از 150 مکاتبه رسمی انجام داده ایم. بر این اساس 10 جلد گزارش اطلاعاتی منتشر شده است.
به گفته شهیدزاده؛ مهم‌ترین بروزرسانی‌ها در سیاهه انتشار سال 96 این است که محاسبه انتشار آلایندگی سایشی خودرو‌ها که منجر به افزایش سهم خودرو‌های بنزینی در تولید ذرات معلق شهر شده است، وجود دارد. همچنین نیروگاه منتظر قائم واقع در 10 کیلومتری غرب تهران، سهم قابل توجهی در تولید ذرات معلق دارد. صنایع آلاینده شهر تهران با جزئیات فراوان از منظر انتشار آلایندگی ناشی از احتراق سوخت و انتشار آلایندگی ناشی از فرآیند تولید مورد بررسی قرار گرفته‌اند که منجر به افزایش سهم صنایع در تولید آلودگی شهر تهران شده است. همچنین، پالایشگاه تهران با جزئیات بسیار بیشتری مورد بررسی قرار گرفته و انتشار آلایندگی فرآیندی و احتراقی هر واحد پالایشگاه به صورت جداگانه محاسبه شده است. پایانه‌های اتوبوسرانی برون شهری هم به محاسبات اضافه شده است. ضمن اینکه جزئیات محاسبات پایانه‌های اتوبوس درون شهری، فرودگاه و راه آهن افزایش پیدا کرده است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از همکاری با مراکز علمی دیگر خبر داد و گفت: برای اینکه مطمئن شویم این اطلاعات صحیح است با مرکز همکاری‌های بین المللی ژاپن، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تربیت مدرس همکاری کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه سهم منابع متحرک از تولید و انتشار ذرات معلق به 61 درصد رسیده است، افزود: این سهم مربوط به خودرو‌ها است. در گذشته این عدد برابر با 70 درصد بود. در عوض سهم بخش‌های دیگر مثل صنایع و نیروگاه‌ها افزایش پیدا کرده است.
شهیدزاده عنوان کرد: اگر گفته می‌شود که در یک روز شاخص آلودگی هوا بیش از 150 شده، علت آن افزایش ذرات معلق در سطح شهر است. آلاینده‌های گازی کمتر باعث شده‌اند که تهران در فصل سرد، به هوای ناسالم برسد.
وی با بیان اینکه مطالعه‌ای در تونل انجام شد که براساس آن آنالیز میزان تولید ذرات از خودرو‌ها به دست آمد، تصریح کرد: ذرات ناشی از ترمز و لاستیک و آسفالت به محاسبه این سیاهه انتشار افزوده شده است.
به گفته شهیدزاده؛ کاهش سهم کامیون‌ها نسبت به گذشته یک علت مهم دارد و آن این است که نوع سوخت گذشته دارای سلفور بالا بود، اما در حال حاضر سلفور موجود در سوخت بسیار کاهش پیدا کرده است.
فیلتر دوده بیش از 99 درصد از ذرات آلاینده را جذب می‌کند
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار داشت: نصب فیلتر دوده روی کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و ... باعث می‌شود که بیش از 99 درصد ذرات معلق توسط فیلتر جذب شوند و این اقدام بسیار موثر است. این تجربه را در اتوبوس‌های شرکت واحد تهران داشته‌ایم.
وی با بیان اینکه شرکت کنترل کیفیت هوا 21 ایستگاه اندازه گیری شاخص در سطح شهر دارد و علاوه بر آن 14 ایستگاه هم اداره محیط زیست در سطح شهر نصب کرده است، افزود: این اطلاعات (شاخص کیفیت هوا) باید دقیق و قابل اتکا برای همه باشد. به همین علت آزمایشگاه مرجعی ایجاد شده است. این آزمایشگاه مکانی است که کلیه دستگاه‌های ما در آن‌جا کالیبراسیون می‌شوند. همچنین، این آزمایشگاه مرجع خارج از مرکز خودمان ایجاد و در دانشگاه صنعتی شریف قرار دارد، ما نیز به دقت دستگاه‌های خود اعتماد داریم.
شهیدزاده با بیان اینکه در زمان محاسبه شاخص توسط کارشناسان، داده‌های غیرصحیح حذف می‌شوند، تصریح کرد: برای مثال ممکن است در نزدیکی یک ایستگاه ساخت و ساز انجام شود و این باعث شود که شاخص آلودگی بالا برود، به همین علت کارشناس ما این داده را حذف می‌کند. در اپلیکیشن کیفیت هوا و سایت شرکت، این داده‌ها توسط کارشناسان ما بررسی و در نهایت به عنوان شاخص منتشر می‌شوند. معمولا در مناطق مسکونی که تردد خودرو‌ها کمتر است، شاخص آلودگی هوا پایین‌تر قرار دارد. در ضمن دستگاه سنجش PM2.5 در همه ایستگاه‌ها وجود ندارد.
آخرین پایش سوخت آذرماه انجام شد
وی با اشاره به اینکه کیفیت سوخت مشکل عمده‌ای ندارد، گفت: در گذشته پایش کیفیت سوخت ماهیانه بود، اما در حال حاضر هر سه ماه یک‌بار این اقدام انجام می‌شود و آخرین پایش در آذرماه سال جاری انجام شد.
شهیدزاده عنوان کرد: اینکه گفته می‌شود 60 درصد خودرو‌های تولید داخل امکان گرفتن معاینه فنی برتر را ندارند این است که کیفیت تجهیزات کاهش آلاینده‌ها که شامل کاتالیست و سنسور‌های کمک کننده هستند، خوب عمل نمی‌کنند. این مشکلات در کشور وجود دارد و موجب صدمه زدن به سلامتی خودمان می‌شود.
دود گازوئیل از عوامل بروز سرطان است
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه بسیاری از اتوبوس‌های شهر تهران فرسوده هستند، اظهار داشت: امکان نصب فیلتر دوده روی کلیه اتوبوس‌های فرسوده وجود ندارد و تنها روی تعدادی از این اتوبوس‌ها می‌توان فیلتر دوده نصب کرد. براساس قانون خودروی فرسوده حق تردد ندارد، اما این اتفاق می‌افتد. یکی از علل آن نامطلوب بودن وضعیت اقتصادی است، اما از آن سمت هم روی سلامتی تأثیر می‌گذارد. واقعیت این است که دود گازوئیل به صورت مستقیم موجب بروز سرطان می‌شود.
وی در مورد کاهش سهم موتورسیکلت‌ها نسبت به گذشته، گفت: تعداد موتور سیکلت‌های فعال در شهر از تعداد شماره گذاری شده بسیار کمتر است. گفته می‌شود که حدود سه میلیون موتور سیکلت در شهر وجود دارد. اما همه این موتور سیکلت‌ها فعال نیستند. همچنین تولید خودرو‌های کاربراتوری به سمت انژکتوری رفته است.
شهیدزاده در مورد اعلام خاموشی تعدادی از ایستگاه‌ها به منظور کاهش شاخص آلودگی هوا، توضیح داد: مشکل اساسی در کشور، اعتماد است. رسالت خودمان می‌دانیم که اطلاعات صحیح و دقیق در اختیار شهروندان بگذاریم. محاسبه شاخص توسط محیط زیست انجام می‌شود و شرکت ما تنها همکاری بین بخشی با آن‌ها دارد. شرکت کنترل کیفیت هوا مرجع اعلام نیست و مرجع اعلام محیط زیست است.
داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوا به صورت آنلاین در اختیار محیط زیست است
وی در مورد علت اختلاف شاخص‌ها در سایت کنترل کیفیت هوا و دیگر منابع، گفت: متأسفانه در بعضی از فضا‌ها خبر منفی طرفدار بسیاری پیدا می‌کند و درحال حاضر در آن فضا هستیم. داده‌های ما به صورت آنلاین در اختیار محیط زیست قرار دارد.
وی در مورد پایش خودرو‌های مرتبط با شهرداری تهران، گفت: توسط معاونت مالی شهرداری تهران به خودرو‌های مرتبط با شهرداری تهران ابلاغ شده که اگر معاینه فنی نداشته باشند، کارفرما حق پرداخت ندارد. از افزایش مراجعه این خودرو‌ها به مراکز معاینه فنی می‌توان متوجه شد که خودرو‌های دیزلی شهرداری یا هر خودروی دیگر سهم عمده‌ای در تولید آلاینده‌ها ندارد.
شهیدزاده در پاسخ به این سوال که با توجه به سهم 35 درصدی کامیون‌ها، چرا شهرداری محدودیت بیشتری برای آن‌ها اعمال نمی‌کند، گفت: این محدودیت را باید پلیس راهور تهران اعمال کند. همچنین اگر قرار باشد در زمان تشدید آلودگی هوا، ممنوعیت تردد روزانه و شبانه برای خودرو‌های دیزلی اعمال شود، فعالیت اقتصادی شهر می‌خوابد. این عمل مستلزم آماده سازی زیرساخت‌ها است. بسیاری از شاخص‌های آلودگی متناسب با افزایش و کاهش ترافیک است. به صورت مشخص کربن سیاه از خودرو‌های دیزلی تولید می‌شود و در ساعات شبانه افزایش می‌یابد و وضعیت بدی را در شب ایجاد می‌کنند. این همان عامل سرطان‌زا است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان بیان کرد: درحال حاضر از سازمان برنامه و بودجه پیگیر هستیم که بودجه‌ای برای خرید موتور‌های انژکتوری به افراد دارای موتور کاربراتوری تخصیص داده شود. این وام بدون بهره به کسانی داده می‌شود که موتور کاربراتوری خود را می‌خواهند با یک موتور انژکتوری تعویض کنند. در ضمن موتور کاربراتوری باید اسقاط شود.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/107040/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان