کرمان رصد

آخرين مطالب

نبض رونق تولید کرمان در دستان بازار سرمایه اقتصادي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - تولید استان معدنی کرمان به عنوان نبض تپنده نظام اقتصادی کشور، این روزها درگیرودار تحریم‌ها و مشکلات نقدینگی دست و پا می زند ، اما با استفاده از ظرفیت موجود و توان داخلی کشور می توان از مکانیزم بازار سرمایه برای رفع مشکل تامین مالی یکهزار و 600 واحدهای تولیدی استان بهره‌مند شد

بازار سرمایه امروزه به عنوان یکی از مطمئن‌ترین راهکارهای اساسی برای تامین منابع مالی طرح ها و واحدهای تولیدی در دنیا به شمار می رود زیرا شرکت ها با ورود به تابلوی بورس می توانند محصولات خود را پیش از ورود به خط تولید به مرحله فروش بگذارند و حجم وسیعی از نقدینگی را در کشور به بخش تولید کشور وارد کنند.
از دیگر مزایای بازار سرمایه می توان به فراهم کردن زمینه ورود شرکت های حتی کوچک و متوسط استان کرمان به تابلوی بورس کالا و انرژی اشاره کرد که با این اقدام در شفافیت کامل محصولات تولیدی استان پیش چشم مشتریان قرار میگیرند و تمامی فرایندها در بازار و نظارت بر آن مشخص است.
بنا به گفته متولیان امر، تامین منابع مالی و سرمایه در گردش مشکل اصلی بیش از یکهزار و 600 درصد واحدهای تولیدی و 43 هزار میلیارد تومان طرح استان کرمان به شمار می رود اما متاسفانه در شرایطی که تمامی دنیا از بورس به عنوان یک ابزار قدرتمند در تامین منابع مالی و جایگزین منابع بانکی برای رونق بخشی به تولید داخلی خود بهره می برند در استان کرمان استفاده از این منابع در کش و قوص های اما و اگرها قرار گرفته و همچنان محقق نشده است.
از یک سو، ورود مدیران بورس و اوراق بهادار کشور به کرمان و رایزنی با مدیران بخش دولتی و خصوصی استان طی روزهای گذشته روزنه امیدی برای بهبود وضعیت پروژه های نیمه تمام و واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال این استان به شمار می رود ، از سوی دیگر در صورت فرهنگسازی و استفاده صحیح از این ظرفیت نوین می توان با استفاده از سرمایه های راکد جامعه به چرخ تولید رونق بخشید.
طرح‌های نیمه تمام کرمان با مکانیزم بازار سرمایه تامین مالی می‌شوند
استاندار کرمان گفت: مطالعات برخی از طرح‌های این استان از جمله پتروشیمی و حمل و نقل شهرداری انجام شده که می‌توان از مکانیزم بازار سرمایه برای رفع مشکل تامین مالی این پروژه‌ها استفاده کرد.
محمدجواد فدایی افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار دو یا چند پروژه عمرانی بخش دولتی استان کرمان را با ضمانت پرداخت به صورت آزمایشی تامین مالی کند.
وی اظهار داشت: پروژه احداث راه آهن جیرفت - بم به طول 100 کیلومتر با تامین مالی سازمان بورس و اوراق بهادار اجرایی شود.
استاندار کرمان عنوان کرد: نشستی با شرکت سرمایه گذاری امید برای تامین مالی طرح های استان کرمان در سال 96 داشتیم اما عملا شرایط آن از بانک ها دشوارتر بود که موجب توقف کار شد.
وی افزود: 20 هزار میلیارد تومان در سال فروش محصولات کشاورزی استان است که 20 درصد از سود آن سهم کشاورز می‌شود.
43 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان نیاز به تامین مالی دارد
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان گفت: 43 هزار میلیارد تومان پروژه در استان نیاز به تامین مالی دارند که می توانند از بازار سرمایه بهره‌مند شوند.
جعفر رودری افزود: ارزیایی از ساختار کلان اقتصادی در برنامه ششم توسعه انجام دادیم که بنا شد 12 درصد طرح ها از محل بازار سرمایه تامین مالی شوند.
وی اظهار داشت: ظرفیت ها را در استان کرمان برای تامین مالی از محل بازار سرمایه شناسایی کردیم که در حوزه کشاورزی و خدمات ظرفیتی برای معرفی نداشتیم.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان گفت: در بخش های معدن و ‌صنعت یکهزار میلیاد تومان از مجموع 25 هزار میلیارد تومان نیاز ما ظرفیت تامین مالی از بازار سرمایه را داشت که این طرح موفق نبود.
وی ادامه داد: تامین مالی از محل بازار سرمایه در سطح کلان اتفاق افتاده اما بازخوردی در استان کرمان نداشت در حوزه اجرا و سیاست گذاری کلان با بازار سرمایه پیوندی ندارد و برای سیاست گذاری در این حوزه باید برنامه اجرایی ارائه شود.
ب ازار سرمایه راه تامین مالی 1600 واحد تولیدی کرمان است
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: تامین مالی دغدغه اصلی یکهزار و 600 واحد تولیدی و بخش خصوصی تلقی می‌شود که سرمایه گذاری خارجی و بازار سرمایه بهترین راه تامین مالی در استان است.
سیدمهدی طبیب‌زاده افزود: کمک بازار سرمایه توسط تمامی ارکان بورس کشور برای بخش خصوصی این استان ضروری است.
وی اظهار داشت : باید مکانیزمی طراحی شود که واحدهای کوچک تامین مالی شوند و در این زمینه نیاز به قانون گذاری در مجلس شورای اسلامی وجود دارد و وظیفه آگاهسازی را اتاق بازرگانی انجام می دهد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: یکهزار و 600 واحد تولیدی فعال در استان داریم که باید از تمامی ابزارها و مدل های طراحی شده برای تامین مالی آنان استفاده کنیم.
خرید انحصاری با وارد شدن ذغالسنگ در بورس پایان می پذیرد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با درخواست افزایش حوزه بورس گفت: مساله ای که امروز شرکت های زغال‌سنگ را تحت تاثیر قرار داده خرید انحصاری این محصول است که می‌توان با عرضه ماده معدنی زغالسنگ در بورس به این مشکل پایان داد.
محمدرضا پورابراهیمی افزود: اگر زغالسنگ در بورس قیمت گذاری شده و زمینه صادرات آن را فراهم کنیم آثار و پیامدهای مثبت آن را خواهیم دید.
وی با بیان اینکه امروز در بازار سرمایه کشور 10 درصد از ارزش کل فعالیت های بورس اوراق بهادار متعلق به ظرفیت پذیرفته شده شرکت های کرمانی است اظهار داشت: صنعت زغال کشور نیز که به واسطه قیمت گذاری نامناسب در شرایط بسیار بدی به سر می برد باید براساس شرایط بازار تعریف تا قیمت ها تعدیل شود.
پورابراهیمی در ادامه با اشاره به ظرفیت های بزرگی که در استان کرمان وجود دارد بیان کرد: از آنجا که 40 درصد ظرفیت معادن کشور مربوط به کرمان است و این استان در ظرفیت های سرمایه گذاری حوزه صنعت و معدن رتبه اول را توانسته است به دست داشته باشد.
وی ارزش شرکت های کرمانی در بورس و فرابورس را هشت درصد ظرفیت کل کشور اعلام کرد و گفت: هزار و 600 بنگاه اقتصادی فعال در استان کرمان داریم که می توانند با آموزش های تخصصی وارد بورس شده و از مزیت های بازار سرمایه استفاده کنند که برگزاری همایش ها می تواند ایجاد کننده این بستر باشند که به عنوان استان برتر در بازار سرمایه نقش ایفا کنیم.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس بیان داشت: بورس کالا نیز در بازار سرمایه اتفاق خوبی بوده که از جمله می توان معاملات محصولات فلزی مس را نام برد و محصولاتی چون شمش و میلگرد جهان فولاد، آهن اسفنجی شرکت توسعه آهن و فولاد را نیز می توان در بورس عرضه کرد که پذیرش عمده این محصولات از طریق بورس کالا انجام شده است.
وی همچنین افزود: ورود محصولاتی چون پسته به بورس کالا نیز اقدام ارزشمندی بوده که با وجودی که در ابتدای راه هستیم اما در چند ماه گذشته توانسته ایم 850 تن گواهی سپرده مربوط به پسته را صادر کنیم.
پورابراهیمی با عنوان اینکه کالای وارد شده به بورس باید استاندارد لازم را داشته باشد و این می تواند مقدمه ای برای صادرات بزرگ در کشور باشد اظهار داشت: یکی از مشکلات در صادرات پسته، بحث استاندارد بود که با وارد شدن این کالا در بورس این مسئله حل خواهد شد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: نباید از ظرفیت های کشور در بازار سرمایه غافل شد و باید تحولات بزرگ را در کشور پایه ریزی کرد که برای ایجاد این تحول باید پذیرش ها را در بورس تسهیل و تسریع کرد.
وی با اشاره به لایحه بودجه سال 1399 گفت: بخشی از ظرفیت بازار سرمایه در بودجه دیده نشده و این در حالی است که در شرایط جنگ اقتصادی باید تصمیماتی از جنس خود فعالیت گرفته شود و از ساختار و پتانسیل ظرفیت های بزرگی چون بورس حداکثر استفاده شود.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: تحریم های آمریکا فروش نفت ما را با محدودیت روبه رو کرد که در بورس توانستیم از طریق مکانیزم عرضه در ‘بورس انرژی’ برای نفت ساختارها را فراهم کنیم و این امکان پذیر است که خریدار بخش خصوصی نفت را خریده و خودش اقدام به صادرات کند.
وی بازار سرمایه را یکی از مهم ترین مؤلفه های تصمیم گیری ها در عرضه نفت دانست و گفت: نفت خام و میعانات گازی و نفت کوره وضعیت نامناسبی دارند در حالی که پالایش و پخش در حوزه بنزین در بورس موفق عمل کرده است و این عارضه تناقض از طریق بازار سرمایه پیگیری شود.
اوراق بهادار در اختیار تامین مالی واحدهای تولیدی قرار می گیرد
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور گفت: این سازمان 120 هزار میلیارد تومان اوراق بهادار منتشر کرده که برای تامین مالی واحدهای تولیدی و طرح های عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد .
شاپور محمدی افزود: 80 درصد از این میزان مربوط به بخش دولت و مابقی بخش خصوصی و شهرداری‌ها بوده است.
وی با بیان اینکه راهکار تامین مالی از طریق بازار سرمایه از بانک سهل تر نیست اظهار داشت: سالانه افزون بر 15 هزار میلیارد تومان برای بخش خصوصی تامین مالی می‌کنیم.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور گفت: ماموریت ما ورود شرکت ها به بورس کالا و انرژی و تامین مالی پروژه های عمرانی و واحدهای تولیدی از طریق انتشار اوراق از تفاهمات ما با استان ها بوده است.
وی اضافه کرد: کرمان جزو استان های تاثیرگذار در حوزه های اقتصادی و سیاسی کشور تلقی می شود و در حوزه بازار سرمایه شرکت های کرمانی بی نظیر هستند و از این دست می توان به شرکت صنایع ملی مس اشاره کرد که در سال 84 به بازار سرمایه وارد شد و در این بازار درخشید و اینک سود خوبی به سهام داران خود می دهد.
محمدی با بیان اینکه فرصت های خدادادی و منابع انسانی ارزشمندی در استان کرمان وجود دارد گفت: بازار سرمایه با پذیرش و انتقال اوراق موجب کاهش نرخ تامین مالی واحدهای تولیدی و تسهیل و تسریع تامین مالی طرح ها می شود.
وی ادامه داد: زیره و پسته کرمان در بورس کالا قرار گرفته و آمدن خرما به تابلوی بورس می تواند محصولات اصلی استان را رونق بخشد و کشاورز به درآمد اصلی خود برسد و دست واسطه ها قطع شود و جایگاه کشور با بورس در تابلو و جلوی چشم مردم قرار می گیرد.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور با بیان اینکه سالم ترین مکان برای فروش محصولات تولیدی بازار سرمایه است که منابع جامعه را به مسیر صحیح هدایت می کند گفت: انرژی استان کرمان ازجمله تولید برق و زغالسنگ به عنوان منبع مهم و نیروگاه ها می تواند به بازار بورس انرژی کشور وارد شوند.
وی تصریح کرد: بازار سرمایه با ارزیابی 10 ساله از ملک، بانک، سکه و دلار درامد بیشتری داشته است لذا باید ورود به این بازار فرهنگسازی شود و شرکت های کارگزاری و اتاق بازرگانی به جا افتادن فرهنگ صحیح سرمایه گذاری کمک می‌کنند و از مردم درخواست دیدن آموزش های سرمایه گذاری متنوع و پرهیز از شایعات را داریم.
 
 
 

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/104303/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

سرباز وکارمند دادگستری کودکان را ازسیل نجات دادند

بارش‌های سیل‌آسا در 8 استان کشور همچنان ادامه دارد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید

اجرای حکم یک روزنامه‌نگار

70 درصد از بافت تاریخی بوشهر بهسازی و نوسازی شد

نحوه پرداخت عوارض آلایندگی به شهرهای استان بوشهر صحیح نیست

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا؛ شاهکار جدید فناوری‌ فضایی!

استفاده از بند سنگی‌ها برای ذخیره سازی آب در بم پشت سراوان

نجات جان دو کودک گرفتار درسیلاب ورودی دادگستری زرند

هشدار شدید باران در 21 استان

آبگیری بخشی ازتالاب جازموریان بر اثر بارندگی‌های اخیر

هشدار باران شدید در 21 استان

نجات جان دو کودک در سیلاب ورودی دادگستری زرند

پیش‌بینی بارندگی شدید در رفسنجان

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

روزنامه اصولگرا: فرافکنی های منصوری ادامه دارد

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

بارش شدید باران در روستاهای انار

بافت ناکارآمد شهری بوشهر یک‌ هزار و 837 هکتار است

انهدام باند سارقان مسلح در شهرستان منوجان

صبر ٨٤ روزه مردم کرمان برای رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

پول موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا می‌آید؟

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

مسجد و مدرسه از برجسته‌ترین محیط‌های تبیین اندیشه و گفتمان

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

تعیین تکلیف املاک فاقد سند در بافت فرسوده پایتخت

جاعلان مدارک تحصیلی در کرمان دستگیر شدند

آغاز رصد و پالایش صنایع پرخطر کرمان

مهم‌ترین دلیل توفیق سپاه، بافت مردمی آن است

رفع تصرف 15 هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت

کشف 700 کیلو گردو قاچاق در بازرسی از یک اتوبوس

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

باران رگباری ، تگرگ ،صاعقه و تندبادهای لحظه ای در کرمان

انهدام باند سرقت مسلحانه در منوجان

باران تا پایان هفته مهمان کرمانی‌هاست

راه‌اندازی واحد احیا فولاد بافت با نانوکاتالیست‌‌های ایرانی

مقابله با زمین خواری 20 هکتاری در منطقه کوهپایه کرمان

نازنین بیاتی و نگار فروزنده در یک قاب صمیمی