کرمان رصد

آخرين مطالب

رنگین کمان تولید در جنوب کرمان

بازار مرکبات در کرمان داغ شد/ دست دلالان را کوتاه کنید اقتصادي

بازار مرکبات در کرمان داغ شد/ دست دلالان را کوتاه کنید
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان – برداشت مرکبات در جنوب و شرق کرمان در حالی آغاز شده که این استان لقب سومین قطب تولید مرکبات کشور را یدک می کشد و بخش قابل توجهی از محصول را به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می کند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: استان کرمان با قابلیت تولید انواع محصولات کشاورزی در خصوص صادرات غیر نفتی و ارزآوری در این حوزه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
در کنار پسته، خرما، گردو، زعفران و انواع محصولات جالیزی، کرمان در زمینه تولید انواع مرکبات سومین قطب تولید در کشور است و نقش قابل توجهی در خصوص ارزآوری در راستای صادرات این محصول دارد.
این در حالیست که استان کرمان نیاز بازار ایام نوروز به میوه را نیز تأمین می‌کند و عملاً نقش تعیین کننده‌ای در تنظیم بازار داخلی دارد.
این در حالیست که استان کرمان نیاز بازار ایام نوروز به میوه را نیز تأمین می‌کند و عملاً نقش تعیین کننده‌ای در تنظیم بازار داخلی دارد
هم اکنون کار برداشت انواع مرکبات در دو مرکز اصلی کشاورزی استان کرمان آغاز شده و کشاورزان در جنوب و شرق استان کرمان کار برداشت را آغاز کرده‌اند.
در جنوب استان کرمان برداشت مرکبات در شهرستان‌های جیرفت، عنبرآباد، منوجان ، رودبار، قلعه گنج، فاریاب، کهنوج آغاز شده است و در کنار آن در شرق استان کرمان نیز برداشت مرکبات در ریگان و بم نیز در حال انجام است.

بخش قابل توجهی از این میوه‌ها از هم اکنون برای تأمین نیاز ایام نوروز در انبارها ذخیره می‌شود و بخشی نیز برای صادرات به کشورهای مختلف پیش خرید شده است.
هزاران نفر بمی در حال برداشت مرکبات
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم در گفتگو با مهر می‌گوید: مرکبات به خصوص پرتقال بم هم اکنون در حال برداشت است و هزاران نفر در این زمینه مشغول کار شده‌اند.
دو هزار هکتار باغ مرکبات در بم وجود دارد که محصولی عمده آنها پرتقال، نارنگی و گریپ فروت است و از هر هکتار حداقل دو تن محصول برداشت می‌شود
محمدعلی معقول با اشاره به ارگانیک بودن محصول پرتغال بم گفت: این باغ‌ها حجم قابل توجهی از باغ شهر بم را در برگرفته و در کنار نخلستان‌ها برای خانوارهای بمی ارتزاق ایجاد می‌کنند.
وی تصریح کرد: دو هزار هکتار باغ مرکبات در بم وجود دارد که محصولی عمده آنها پرتقال، نارنگی و گریپ فروت است و از هر هکتار حداقل دو تن محصول برداشت می‌شود.
معقول گفت: پیش بینی می‌کنیم در سال جاری 20 هزار تن محصول انواع مرکبات برداشت و روانه بازار مصرف شود.
رفع محرومیت در ریگان با مرکبات
همچنین مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ریگان نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: برداشت مرکبات از باغ‌های شهرستان ریگان به خصوص در بخش گنبکی آغاز شده است.
کیفیت محصول سال جاری بسیار مطلوب است و بخش قابل توجهی از محصول به شهرهای بزرگ کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود
حمید فرامرزی تصریح کرد: کیفیت محصول سال جاری بسیار مطلوب است و بخش قابل توجهی از محصول به شهرهای بزرگ کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.
وی ادامه داد: این محصول در شرایط کاملاً ارگانیک تولید می‌شود
وی گفت: 20 هزار تن محصول از باغ‌ها برداشت می‌شود که یکی از مهمترین نیازهای موجود این است که محصول با برند شهرستان به بازار ارائه و دست دلالان از بازار محصولات کشاورزی شرق کرمان کوتاه شود.
مرکبات جنوب کرمان کاملاً ارگانیک است
اما مهمترین قطب تولید مرکبات در استان کرمان شهرستان‌های جنوبی استان می‌باشند که زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان فعالیت می‌کند.

سعید برخوری، جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در گفتگو با مهر می‌گوید: جنوب استان کرمان از نظر سطح زیر کشت جزو سه استان اصلی کشور در خصوص وجود باغ‌های مرکبات است و در مجموع هر سال 550 هزار تن انواع مرکبات در جنوب کرمان برداشت می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در تولید این محصول از هیچ کود و سمی استفاده نمی‌شود گفت: برداشت مرکبات در حقیقت با برداشت لیمو ترش از شهریور ماه شروع می‌شود و با گذشت زمان تا اسفند ماه برداشت یک محصول خاص آغاز می‌شود.
در جنوب استان کرمان بیش از 33 هزار هکتار باغ مرکبات وجود دارد و با کیفیت ترین محصول نیز در مناطق کوهستانی و مرتفع جنوب برداشت می‌شود
وی با اشاره به اینکه هم اکنون برداشت پرتقال از باغ‌های جنوب کرمان شروع شده است گفت: بخش قابل توجهی از مرکبات با توجه به کیفیت مطلوب به کشورهای مختلف صادر می‌شود و مشتری‌های خاص خود را دارد.
وی گفت: در جنوب استان کرمان بیش از 33 هزار هکتار باغ مرکبات وجود دارد و با کیفیت ترین محصول نیز در مناطق کوهستانی و مرتفع برداشت می‌شود.
وی با اشاره به مخاطراتی مانند مگس مدیترانه ای ، سرمازدگی، خشکسالی و دلال‌ها گفت: باید تحقیقات علمی لازم برای مقابله با تهدیدات مرکبات انجام شود.
برخوری گفت: برداشت مرکبات در مناطق سردسیری مانند جبالبارز و دلفارد تا مناطق گرمسیر مانند رمشک انجام می‌شود و بخش قابل توجهی از درآمد مردم محلی است.
این مسئول افزود: مهمترین مشکل کشاورزان کم آبی است که باید در این زمینه چاره اندیشی انجام شود.
وی گفت: مشتری‌های خارجی آزمایش‌های مختلفی در خصوص وجود سم و کود در تولید این محصول انجام داده‌اند که نتیجه آنها، بیولوژیک بودن و عاری بودن این محصول از هر گونه ماده شیمیایی است.
نبود صنایع تبدیلی و فعال بودن دلالان
هم اکنون هزاران نفر از کشاورزان جنوب کرمان در حال تلاش برای برداشت محصولات باغ‌هایی هستند که برای آنها مانند گنجی محسوب می‌شود که موجب ارتقا اقتصاد برپایه پتانسیل‌های بومی در این مناطق است و می‌تواند عامل مؤثری در کسی ثروت و توسعه جنوب کرمان باشد.
اما نکته عجیب و تکراری کشاورزی جنوب کرمان عدم وجود کارخانه‌های بالا دستی و فرآوری این محصولات است که هم امر موجب خام فروشی و به خصوص عدم استفاده از برند جنوب کرمان برای معرفی داشته‌های این منطقه می‌شود.
متأسفانه به دلیل عدم معرفی دقیق استان کرمان و پتانسیل‌های کشاورزی استان در بازار مصرف اکثراً محصولات استان به نام سایر استان‌ها به بازار عرضه می‌شود و در این میان، داشته‌های استان کرمان مغفول و رها می‌شوند و مسئولان نیز در این زمینه پاسخگو نیستند.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/104288/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

(عکس) سلفی دونفره زیبای محمدرضا گلزار و همسرش

مرگ تازه‌عروس زرندی در شب ازدواج

رفع مشکل خطوط انتقال آب و برق فرودگاه شهدای جیرفت

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

دانشگاه آزاد زرند درصدد ایجاد فضای فرهنگی در جوار مرقد شهداست

پلمب 2 واحد تولیدی شن و ماسه در کرمان