کرمان رصد

آخرين مطالب

کاهش 40 درصدی بارش ها در کرمان؛

چشمان کویرنشینان به آسمان خشک شد/ کرمان تشنه است سياسي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - در حالی به پایان فصل پاییز نزدیک می شویم که کرمان سهم چندانی از بارندگی های امسال نداشته و تاکنون کاهش 40 درصدی بارش ها را در استان شاهد هستیم.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها؛ خشکسالی و بحران آب سال هاست که گلوی استان کویری کرمان را می فشارد و هر سال با آغاز فصل های پاییز و زمستان چشمان کویر تشنه لب لوت بر آسمان دوخته می شود تا شاید مرهمی بر زخم های چندین ساله این منطقه گذاشته شود.
اما هر سال این استان کویری از نعمت باران آنطور که باید و شاید بهره مند نمی شود و حالا خشکسالی های انباشته و کاهش نزولات آسمانی به بزرگترین درد کرمانی ها تبدیل شده است. امسال هم تاکنون خبری از بارش های امیدوارکننده در کرمان نبوده و در سال زراعی جاری آنگونه که کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان اعلام کرده کاهش 40 درصدی بارش نسبت به سال گذشته را شاهد هستیم.
این در حالیست که بهار امسال بارندگی های خوبی را استان شاهد بودیم اما این بارندگی ها هم نتوانستند حریف خشکسالی های چندین ساله این دیار شوند.
کارشناسان و مسئولان از تغییر اقیلم و فرآیند بارش ها در جهان صحبت می کنند و معتقدند در چند سال اخیر اکثر بارش ها به سمت فصل بهار سوق پیدا کرده به گونه ای که دوره های بارش کم و با شدت زیاد را شاهد هستیم. این شرایط باعث افزایش خطر سیل، فرسایش خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی می شود که تغذیه نشدن سفره های آب زیر زمینی را هم به دنبال دارد.
در حال حاضر 70.9 درصد استان تشنه لب کرمان با درجات مختلف خشکسالی مواجه است که شمال استان سهم بسزایی در این آمار دارد. این در حالیست که نیمه غربی و جنوب استان کرمان بیشترین مساحت نزدیک به نرمال را به خود اختصاص داده است.

کاهش 40 درصدی نزولات آسمانی کرمان در سال زراعی جاری
کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بارندگی های سال زراعی امسال تا پایان آبان ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد کاهش یافته است.
مریم سلاجقه میانگین بارش های ثبت شده در ایستگاههای سینوپتیک استان کرمان از ابتدای سال زراعی تا پایان آبان ماه جاری را 13.3 میلیمتر اعلام کرد و گفت: این میزان در مدت مشابه سال گذشته 21.9 میلیمتر و بلند مدت 7.4 میلیمتر بود.
سلاجقه عنوان کرد: بر این اساس بارندگی های سال زراعی جاری پایان آبان در مقایسه با سال گذشته 39.5 درصد کاهش داشته و نسبت به بلندمدت 80.2 درصد افزایش داشته است.
بررسی ها نشان می دهد 28.4 درصد از مساحت کرمان در حد نرمال و 70.9 درصد مساحت استان دچار درجات مختلف خشکسالی خفیف تا شدید است وی با اشاره به اینکه میزان بارش ثبت شده آبان ماه 98 در ایستگاههای سینوپتیک استان کرمان بین 0.9 تا 51.1 میلیمتر است، افزود: میانگین بارش در این ماه برابر با 11.6 میلیمتر و در مدت مشابه سال گذشته 19.7 میلیمتر و میانگین بارش در مدت مشابه بلند مدت 6.1 میلیمتر است که کاهش بارش ها نسبت به سال گذشته و افزایش نسبت به بلندمدت را شاهد هستیم.
سیطره خشکسالی بر 70.9 درصد استان کرمان
کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان با اشاره به بررسی خشکسالی استان کرمان با استفاده از شاخص SPEI گفت: این بررسی ها نشان می دهد 28.4 درصد از مساحت کرمان در حد نرمال و 70.9 درصد مساحت استان دچار درجات مختلف خشکسالی خفیف تا شدید است.
سلاجقه با اشاره به اینکه نیمه غربی و جنوب استان کرمان بیشترین مساحت نزدیک به نرمال را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: همچنین 54.1 درصد مساحت شهرستان کرمان با خشکسالی خفیف روبرو است.
وی با اشاره به خشکسالی های انباشته در استان کرمان اظهار کرد: با توجه به این شرایط صرفه جویی در مصرف آب باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

کاهش 1.3 درجه ای دما در کرمان
مدیر کل هواشناسی استان کرمان هم در گفتگو با مهر با اشار به کاهش 1.3 درجه ای دمای آبان سال جاری نسبت به بلند مدت اظهار کرد: کهنوج و لاله زار به ترتیب بیشترین و کمترین میانگین دمای این ماه را به خود اختصاص داده اند.
تورج جدیدی بیان کرد: میانگین دمای آبان ماه امسال در استان کرمان 14.9 درجه سلسیوس، در مدت مشابه سال گذشته 16 و در بلند مدت 16.2 است.
وی ادامه داد: بر این اساس آبان امسال در استان کرمان شاهد کاهش 1.1 درجه ای میانگین دما نسبت به سال گذشته و کاهش 1.3 درجه ای نسبت به بلند مدت هستیم.
مشکل اصلی استان کرمان کم آبی است و عمق چاه های این منطقه هم اکنون به 380 متر می رسد که برای حل این مشکل پروژه هایی دیده شده است محمدجواد فدایی استاندار کرمان چندی پیش در سفر رئیس جمهور به کرمان اعلام کرد: مشکل اصلی استان کرمان کم آبی است و عمق چاه های این منطقه هم اکنون به 380 متر می رسد که برای حل این مشکل پروژه هایی دیده شده است.
رئیس جمهور هم درباره موضوع تامین آب آشامیدنی استان های کرمان و یزد گفت: مهمترین کاری که در سفر به کرمان انجام شد، تعیین مسئله آب آشامیدنی مردم این دو استان برای بازه زمانی 30 سال آینده بود که این موضوع تصویب و عملیات آن توسط دولت و بخش خصوصی اجرایی خواهد شد.
کاهش نزولات آسمانی، خشکسالی انباشته، رشد جمعیت و افزایش سطح زیر کشت باغات منجر به کاهش حجم ذخیره سفره های آب زیرزمینی شده است. این در حالیست که ادامه این روند افت کمی و کیفی منابع آب و بحرانی شدن بسیاری از دشت ها را به دنبال داشته است. استان کرمان از لحاظ منابع آب زیرزمینی وضعیت خوبی ندارد و بر اساس آمار اعلام شده از سوی مسئولان هر سال 1.1 میلیارد مترمکعب آب از منابع زیر زمینی برداشت منفی می شود.
حالا باید منتظر ماند و دید که آیا وعده های چندین ساله مسئولان بر خشکسالی چیره می شود یا این مهمان ناخوانده چندین ساله کرمان همچنان به تاخت و تاز در این استان ادامه می دهد.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/103300/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میکروپلاستیک ها از روده به سایر اندام حرکت می کنند

ژست شادی حامد لک با شماره هفت (عکس)

افزودن خط جدید به مسیرهای اتوبوس در کرمان

فولاد - مس رفسنجان

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

خلاصه بازی فولاد و مس‌رفسنجان + فیلم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد