کرمان رصد

آخرين مطالب

رشد اقتصادی، کلان‌ترین چالش اقتصاد کشور است سياسي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - کارشناس ارشد موافقت نامه های تجاری (اوراسیا) سازمان توسعه و تجارت ایران گفت: کلان‌ترین چالش اقتصادی کشور، مساله رشد اقتصادی پایدار با برآیندهای تولید ناخالص داخلی و اندازه اقتصاد، اشتغال، رفاه و اهمیت صادرات است.

به گزارش ایرنا، زاهد طلبان روز چهارشنبه در همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری کرمان و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان) افزود: کرمان در حوزه صادرات و برای استفاده از فرصت‌های تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیشتاز کشور است که امیدواریم این استان در عمل هم موفق باشد.
وی اظهار داشت: اندازه اقتصاد ما طی 50 سال گذشته بر اساس قیمت های ثابت سال 2010 پنج و نیم برابر شد، در حالی که بسیاری کشورها از ما عملکردی بهتر داشتند و میانگین رشد اندازه اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریقا 7.5 برابر و اقتصاد چین طی همین مدت 71 برابر شده است.
کارشناس ارشد موافقت نامه های تجاری (اوراسیا) سازمان توسعه و تجارت ایران گفت: روند تحولات تجاری که با تولید ملی پیوند دارد از نیمه دوم قرن 20 روز به روز افزایش یافته و در دهه اخیر 25 درصد افزایش داشته است.
وی تصریح کرد: رشد تجارت جهانی همواره در بلندمدت فراتر 1.5 برابر رشد اقتصاد جهانی بوده و اکنون 52 درصد صادرات کالایی دنیا متعلق به 10 کشور و 44 درصد توسط کشورهای درحال توسعه انجام می شود.
طلبان افزود: چین با 2 هزار و 400 میلیارد دلار در حوزه صادرات آمریکا را طی چند سال گذشته پشت سر گذاشته و در یک دهه اخر چین رتبه یک جهان را در حجم صادرات دارد و ایران با احتساب صادرات نفتی با 105 میلیون دلار رتبه 37 دنیا و در واردات رتبه 53 است که شان و تناسبی با موقعیت ها و ظرفیت ها و اندازه اقتصاد ما ندارد لذا باید کارایی خود را در این حوزه افزایش دهیم.
وی گفت: آزادسازی تجاری و جهانی شدن در هم تنیدگی های اقتصادی در قالب موافقت‌نامه‌های منطقه‌ای، تقطیع فرایندهای تولیدی به علت تحول شگرف در حوزه تکنولوژی و ضرورت هماهنگی های عمیق بین کشورها روندهای حاکم بر اقتصاد و تجارت جهانی در پنج دهه گذشته بوده‌اند.
کارشناس ارشد موافقت نامه های تجاری (اوراسیا) سازمان توسعه و تجارت ایران عنوان کرد: کارشناس ارشد موافقت نامه های تجاری (اوراسیا) سازمان توسعه و تجارت ایران بیان داشت: حمایت گزاف از صادرات و واردات به نوعی شلیک به خود است و در این راستا افزایش تعرفه ها، هزینه تمام شده را بیشتر و امکان رقابت در دنیا را کاهش می دهد و به ضرر تجارت جهانی ما تمام می شود.
وی ادامه داد: تاخیر در ترخیص گمرکی، اهمیت تسهیل تجاری، ضرورت هماهنگی و بین المللی و ضرورت اقدامات تسهیل کننده یکجانبه، منطقه ای و چند جانبه جهانی بر توسعه صادرات تاثیر گذار است.
وی با بیان اینکه روند همگرایی های تجاری در دهه های اخیر به شدت افزایش یافته و کشورها به این سو حرکت می کنند گفت: در صدر مشارکت کشورها بر اساس بلوک های مناطق جغرافیایی ابتدا اتحادیه اروپا با بیش از 100 موافقت نامه تجاری و پس از آن شرق آسیا هستند و ایران در منطقه غرب آسیا در رده های پایین جهان قرار دارد.
طلبان ادامه داد: بیش از 50 درصد مبادلات تجاری جهان در چارچوب موافقت نامه های تجاری صورت می گیرد که اتحادیه اروپا در صدر آن قرار دارد و ترکیه 21 موافق نامه تجارت آزاد دارد و ایران دومین موافقت نامه خود را به تازگی با اوراسیا منعقد کرده است.
وی با بیان اینکه تعدادی قرارداد و موافقت نامه ایران در مرحله مذاکره قرار دارند گفت: قدیمی ترین موافقت نامه چند جانبه ما اکو است که تاکنون عملیاتی نشده و تنها موافقت نامه های عملیاتی کشور با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دی هشت است.
کارشناس ارشد موافقت نامه های تجاری (اوراسیا) سازمان توسعه و تجارت ایران افزود: ایران با 15 کشور همسایه بیشترین همسایگی را دارد و 700 میلیون نفر در اطراف ما حضور دارند که فرصتی بی نظیر برای مبادلات تجاری است و موافقت نامه های تجاری ایران 2 جانبه و چند جانبه هستند.
وی یادآور شد: موافقت نامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سال 2015 با محوریت روسیه آغاز شده و ایران از پنجم آبان ماه امسال وارد مرحله اجرای آن شده است.
وی با اشاره به اینکه ایران در حوزه های انرژی، معادن و تولید صنعتی ظرفیت خوبی برای صادرات دارد افزود: بیشترین حجم صادرات این موافقت نامه مربوط به روسیه است و اکنون اوراسیا 900 میلیارد دلار با دنیا تجارت دارد که سهم ما 2 میلیارد دلار و فرصت خوبی است.
طلبان گفت: مهمترین تعهدات موافقت نامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا عدم تبعیض است که تبعیض حتی در رفتار ملی نقض این موافقت نامه محسوب می شود و این موافقت نامه اصل آزاد سازی تجاری، کاهش نرخ های تعرفه ای ندارد و ساخت حداقل 40 درصد کالا داخل ایران از تعهدات آن است.
وی اضافه کرد: بهبود در دسترسی به بازار از طریق کاهش تعرفه ها، حذف موانع غیر تعرفه ای، انضباط تجاری و تثبیت فضای کسب و کار ، بهبود فرصت های سرمایه گذاری و انتقال فناوری، تمرین آزادسازی های تجاری، کسب تجربه و کار با سایر کشورها از مهمترین فرصت های پیش روی ما در موافقت نامه اوراسیا هستند.
کارشناس ارشد موافقت نامه های تجاری (اوراسیا) سازمان توسعه و تجارت ایران گفت: تشدید رقابت، بی ثباتی محیط تجاری، بی اطلاعی بخش خصوصی از حقوق تعهدات، چالش های اجرایی (قواعد مبدا و ارزش گذاری گمرکی)، کمبود نیروی انسانی متخصص، مهمترین چالش های پیش روی ما در این موافقت نامه است و گمرک و وزارت جهاد کشاورزی برای بهره مندی از موافقت نامه پای کار آمده اند.
وی افزود: این موافقت نامه برای سه سال به صورت موقت با دامنه محدود اجرا می شود و پس از آن تا 90 درصد کالاها را با دامنه وسیع پوشش می دهد.
برچسب‌ها
صادرات کرمان توسعه اقتصادی اتحادیه اقتصادی اورآسیا

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/103120/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

متلاشی شدن شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

افشاگری بازیکن پیشین فولاد علیه این تیم

بارش باران در کرمان دو برابر سال گذشته بوده است

ببینید | تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود در کرمان او را به همراه خود می‌برد

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم + ویدئو | واکنش مردم برای نجات او را ببینید

جدیدترین تصویر از محمدرضا گلزار در آمریکا + عکس

اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به 3 بیمار

(عکس) هزینه 125 میلیون تومانی گلزار برای دیدن لبرون جیمز | گلزار در جایگاه VIP و پشت‌سر پادشاه NBA

ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی

جان دوباره تالاب جازموریان بعد 2 سال خشکسالی

تخصیص٢ هزار میلیارد ریال اعتباربرای بهسازی سطوح پروازی فرودگاه بم

پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

کبد جوان 22 ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید

پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

اعزام ماشین آلات راهداری برای رفع خرابی های سیلاب در راور

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد

اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی

هشت تیم برتر جام حذفی را انتخاب کنید

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی موجود، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رسانه های انساندوست صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین

سازمان ملل و مجامع بین‌المللی، کارآمدی لازم برای دفاع از مظلوم را ندارند

(ویدیو) آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم

گلوگاه‌های فساد را ببندید

لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم+ فیلم

جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

پورمحمدی: مس رفسنجان الگوی ادب و اخلاق در فوتبال ایران است

تالاب جازموریان جان دوباره گرفت

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

جوان 22ساله کرمانی به یک بیمار زندگی تازه بخشید

شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در کرمان متلاشی شد

تصاویر تلخ از کودکی که رودخانه پشترود بم او را به همراه خود می‌برد!

امروز در برخی از مناطق کرمان باران می‌بارد

آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران‌خودرو در بم

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان