کرمان رصد

آخرين مطالب

اما و اگرهای پرداخت کمک معیشتی دولت/ مردم: مسئولان شفاف سازی کنند مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - با اتمام دور اول کمک معیشتی دولت، اما و اگرهایی در خصوص نحوه واریز و گزینش افراد مشمول این طرح مطرح شده است و سوالات بسیاری در اذهان مردم نقش بسته که نیازمند پاسخگویی مسئولان است.

 با گذشت بیش از یک هفته از افزایش و اصلاح نرخ بنزین و طبق تصمیم مسئولان کلان کشوری قرار است مابه التفاوت حاصل از این افزایش نرخ در قالب طرح معیشتی به بخشی از اقشار جامعه پرداخت شود. مطابق اعلام دولت برای خانوارهای تک‌نفره 55 هزار تومان، دو نفره 103 هزار تومان، سه نفره 138 هزار تومان، چهارنفره 172 هزار تومان و پنج نفره و بیشتر 205 هزار تومان واریز می شود.
با اتمام دور اول کمک معیشتی دولت، اما و اگرهایی در خصوص نحوه واریز و گزینش افراد مشمول این طرح مطرح شده است و سوالات بسیاری در اذهان مردم نقش بسته که نیازمند پاسخگویی مسئولان است. در حالی استاندار کرمان اعلام کرده که حدود 80 درصد جمعیت کرمان مشمول دریافت کمک معیشتی دولت هستند، بررسی های میدانی خبرنگاران مهر در استان بیانگر مبهم بودن این آمار برای مردم است. در این خصوص با معاون آمار و اطلاعات در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان به گفتگو پرداختیم.
امکان اعتراض برای جاماندگان کمک معیشتی دولت فراهم است
مهرداد محمدی سلیمانی در این خصوص به مهر گفت: افرادی که مشمول سبد حمایتی نشده‌اند و خود را واجد شرایط می دانند می تواند با ارسال کد ملی سرپرست خانوار به سامانه #6369* نسبت به این مساله اعتراض کنند. کد ملی حتما باید از شماره همراه سرپرست خانوار ارسال شود و ظرف کمتر از یک ماه بررسی در این خصوص انجام و نتیجه اعلام می شود.
وی با اشاره به واریز کمک معیشتی طی سه مرحله به حساب سرپرستان خانواری که قبلا یارانه دریافت می کردند، گفت: حدود 60 میلیون در کل کشور این یارانه را دریافت کرده اند.
محمدی سلیمانی عنوان کرد: بحث کمک معیشتی با یارانه جداست اما این مبلغ به همان حساب یارانه پرداخت می شود. بر این اساس افرادی که قبلا یارانه دریافت می کردند یارانه معیشتی را هم دریافت می کنند.
افرادی که مشمول سبد حمایتی نشده‌اند و خود را واجد شرایط می دانند می توانند با ارسال کد ملی سرپرست خانوار به سامانه #6369* نسبت به این مساله اعتراض کنند کد ملی حتما باید از شماره همراه سرپرست خانوار ارسال شود معاون آمار و اطلاعات در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با اشاره به قطع یارانه برخی افراد از سال 98 به علت تمکن مالی، افزود: امکان اعتراض برای دریافت مجدد یارانه وجود دارد. یارانه معیشتی مشمول افرادی که یارانه آنها قطع و جواب اعتراضشان هم رد شده باشد؛ واریز نمی شود. اما افرادی که یارانه آنها بعد از اعتراض برقرار شده اما کمک معیشتی را دریافت نکرده اند می توانند با کد دستوری #6369* مجدد اعتراض کنند تا بررسی های لازم انجام شود.
محمدی سلیمانی عنوان کرد: برخی خانوارها در سال 93 که برای یارانه ها ثبت نام می کردند بنا به دلایل مختلف موفق به ثبت نام نشدند و از قلم افتادند. این افراد در واقع حذف نشده اند یا افرادی نبوده اند که انصراف داده اند و به عنوان از قلم افتادگان در بحث یارانه از آنها یاد می شود که می توانند از کد دستوری گفته شده استفاده و بسته معیشتی را دریافت کنند.
وی با اشاره به اینکه افرادی که یارانه آنها به دلیل تمکن مالی حذف شده است مجددا می توانند اعتراض کنند، افزود: این افراد برای اعتراض در خصوص یارانه ها باید به مراکز پلیس 10+ مراجعه و شکایتشان را ثبت کنند در این مرحله یک کد به شماره همراه سرپرست خانوار ارسال می شود و وارد سایتی به نام yarane10.ir می شوند و در آنجا شکایت خودشان را ثبت می کنند و نتیجه آن به سرپرست خانوار ارسال می شود.
محمدی سلیمانی با اشاره به اینکه فرصت اعتراض برای افرادی که به هر دلیل بسته معیشتی را دریافت نکرده اند فراهم است، گفت: دولت از شهریور سال 98 افرادی را به علت تمکن مالی حذف کرد؛ علیرغم اینکه بر اساس قانون، دولت می توانست این کار را از سال 93 انجام دهد. افرادی که به علت تمکن مالی حذف شدند شرایط مختلفی داشتند؛ دارایی آنها از جمله حساب های بانکی و وضعیت مالکیت مسکن، خودرو و... مورد بررسی قرار گرفت و یارانه دو دهک شناسایی شده حذف شد.
وی گفت: ممکن است در خصوص برخی از این افراد اشتباه شده باشد و به همین دلیل فرصت برای اعتراض فراهم است. افراد باید یکسری مدارک ارائه کنند که ثابت کننده خلاف چیزی باشد که دولت اعلام کرده است. بنابراین یارانه افراد معترض در صورتی که تمکن مالی نداشته و وضعیت معیشتی آنها به گونه ای باشد که نیاز به یارانه ها داشته باشند؛ قطعا وصل می شود. یارانه بسیاری از افرادی که اعتراض کرده اند وصل شده است؛ این نکته را در نظر داشته باشید که یارانه را از همان زمانی که قطع شده بود دریافت می کنند.
وی گفت: افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی یارانه و یارانه کمک معیشتی را قطعا دریافت می کنند و برای این گروه ها مشکل خاصی وجود ندارد.
آزمون وسع خانوار بدون دسترسی به اطلاعات کامل مالی حتما با خطاهایی مواجه است
این در حالیست که وزیر کار در حاشیه مراسم اختتامیه هفته جهانی کارآفرینی، در جمع خبرنگاران درباره ابهامات و سوالات مردم در خصوص موضوع حمایت معیشتی دولت اظهار داشت: بر اساس تصمیمات گرفته شده در ستاد اقتصادی دولت، طبقه متوسط و پایین جامعه که حدود 18 میلیون خانوار قریب به 60 میلیون نفر را شامل می شوند، در صورتی که در شبکه توزیع دریافت یارانه قرار داشته باشند، از این حمایت برخوردار خواهند شد که بر این اساس، در سه مرحله از 55 هزار تومان تا 205 هزار تومان، به تناسب تعداد افراد خانوار حمایت نقدی معیشتی را دریافت کرده اند.
محمد شریعتمداری ادامه داد: قطعا بررسی آزمون وسع خانوار بدون دسترسی به اطلاعات کامل مالی حتما با خطاهایی مواجه است؛ به همین دلیل شرایطی را فراهم کردیم تا سرپرستان خانوار بتوانند با شماره گیری # 6369* تقاضای خود را برای حمایت معیشتی اعلام کنند.
پس از ثبت کد دستوری و دریافت کد رهگیری، باید این افراد تقاضای خود را در سامانه حمایت ثبت کنند که بر این اساس، متقاضیان در تقاضای خود اجازه می دهند با بررسی بیشتر وضعیت مالی که یکی از آنها دسترسی به حساب بانکی است، مورد بررسی قرار گیرند؛ در چنین حالتی به محض اینکه محرز شد سرپرست خانوار، متقاضی استحقاق دریافت حمایتی معیشتی دولت را دارد، در نوبت بعد مشمول بسته خواهد شد وی ادامه داد: پس از ثبت کد دستوری و دریافت کد رهگیری، باید این افراد تقاضای خود را در سامانه حمایت ثبت کنند که بر این اساس، متقاضیان در تقاضای خود اجازه می دهند با بررسی بیشتر وضعیت مالی که یکی از آنها دسترسی به حساب بانکی است، مورد بررسی قرار گیرند؛ در چنین حالتی به محض اینکه محرز شد سرپرست خانوار، متقاضی استحقاق دریافت حمایتی معیشتی دولت را دارد، با کمال احترام در نوبت بعد مشمول حمایت معیشتی خواهد شد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه معیارهای هفت گانه برای بررسی وضعیت وسع خانوار در نظر گرفته شده است، ادامه داد: ملک در تهران به ارزش بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تومان، ملک در شهرستان به ارزش بیش از 900 میلیون تومان، سه سفر خارجی غیر از سفرهای زیارتی، خودروی بالای 250 میلیون تومان و همچنین وضعیت اشتغال رسمی سرپرست خانوار، در آزمون وسع، به عنوان برخی از معیارهای شناسایی خانوار برای بهره مندی از حمایت معیشتی دولت به شمار می‌روند.
مسئولان روند سنجش مشمولیت دریافت کمک معیشتی را شفاف سازی کنند
اما خبرنگار مهر به بررسی میدانی وضعیت اجرای این طرح در استان کرمان پرداخت؛ زهرا یکی از شهروندان کرمانی است که در این خصوص به مهر گفت: هر ماه یارانه را دریافت می کنم اما بسته حمایتی را هنوز دریافت نکرده ام البته در میان آشنایان کسانی بودند که دریافت کرده اند.
محمد هم بیان کرد: خانوار سه نفره هستیم که کمک معیشتی را دریافت نکرده ایم و کدملی را هم به سامانه #6369* ارسال کردم اما تاکنون جوابی دریافت نکرده ام.
محمود خود را یک کارمند ساده معرفی کرد و به مهر گفت: یارانه معیشتی به حساب من واریز نشده است از اطرافیان هم که سوال کردم اکثرا گفتند که به حساب آنها هم واریز نشده است شاید پولدارها را با ما اشتباه گرفته اند.
اکبر هم کارمند بازنشسته دانشگاه است و همسرش هم بازنشسته آموزش و پرورش اما مشمول دریافت یارانه معیشتی نشده اند، او گفت: مدت هاست که یارانه ما را به دلیل تمکن مالی قطع کرده اند؛ در حالی که من و همسرم دو بازنشسته هستیم و از زندگی معمولی برخورداریم. در این خصوص بارها اعتراض کردیم اما در نهایت اعتراض ما به جایی نرسید و به همین دلیل ترجیح می دهم دیگر حتی دنبال اعتراض برای یارانه معیشتی هم نروم چون گمان نمی کنم نتیجه ای متفاوت از گذشته عایدم شود.
محمد که کارمند بازنشسته دولت است و در جیرفت ساکن است به مهر گفت: کمک معیشتی در مرحله سوم به حساب من واریز شد اما به نظر می رسد این طرح نیاز به شفاف سازی بیشتری دارد چرا که دیده می شود این یارانه برای افرادی با شرایط مشابه پرداخت شده اما برای برخی دیگر با همان شرایط پرداخت نشده است.
فاطمه اما از جمله افرادی است که یارانه معیشتی را دریافت کرده است؛ او گفت: دیشب به حساب سرپرست پول واریز شده ولی پنج نفریم که به اندازه چهار نفر برای ما واریز شده است.
بررسی های خبرنگار مهر در رفسنجان هم نشان از این دارد که کمک معیشتی دولت برای افراد طبقه متوسط و ضعیف پرداخت شده است.
یاسر سرپرست خانواری شش نفری است او که کارمند آموزش و پرورش بافت است کمک معیشتی را دریافت کرده است. محمدعلی اما با خانواری پنج نفره و کارمند آموزش و پرورش بافت این یارانه معیشتی را دریافت نکرده و از مبهم بودن اجرای این طرح و نحوه گزینش افراد گلایه مند ست.
زهرا کارمند یکی از ادارات بافت است او به مهر گفت: خانواده ما مشمول دریافت کمک معیشتی دولت نشد اما رئیس اداره این یارانه را دریافت کرده است و مسئولان باید در زمینه نحوه انتخاب افراد مشمول شفاف سازی کنند. ضمن اینکه سامانه اعلام شده هم کار نمی کند.
بسته حمایتی به 75 تا 80 درصد مردم استان کرمان پرداخت می‌شود
در پی تماس های متعدد با دفتر خبرگزاری مهر در استان کرمان بسیاری از کارگران و حتی خدمه ادارات هم یارانه معیشتی را دریافت نکرده اند. این در حالیست که استاندار کرمان اعلام کرده یارانه معیشتی دولت به 75 تا 80 درصد خانوارهای استان کرمان تعلق یافته است. محمدجواد فدایی گفت: دولت سالانه هشت هزار و 200 میلیارد تومان یارانه بنزین در استان کرمان پرداخت می‌کرده است که یک هزار و 350 میلیارد تومان آن را کاهش داده و به صورت بسته حمایتی به 75 تا 80 درصد مردم استان (770 هزار خانوار) پرداخت می‌کند و بنابراین یک جابجایی در یارانه‌ها است و سالانه دولت در استان کرمان 6 هزار و 800 میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت می‌کند.
در تماس با روابط عمومی مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان اعلام شد که تاکنون آمار دقیق افراد مشمول این طرح در کرمان مشخص نشده است؛ اما رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان چندی پیش در گفتگوی ویژه خبری اعلام کرد که بیش از 70 درصد مردم استان کرمان مشمول دریافت یارانه معیشتی می شوند.
به نظر می رسد با توجه به برخی تناقضات مسئولان باید با ارائه آمار دقیق و شفاف سازی در خصوص نحوه انتخاب افراد مشمول این طرح، ابعاد اجرایی شدن آن را برای مردم روشن کنند و مشخص شود که حد تمکن مالی در نظر گرفته شده چه میزان است.

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/101141/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود

آلومینیوم در اندیشه تکرار برد مقابل پرسپولیس

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نیروهای مسلح با تحریم‌ها موفق به ساخت مدرن‌ترین موشک‌ها شد

غافلگیری حاملان 435 کیلو موادمخدر در ریگان

کشف 31 هزار و 920 نخ سیگار قاچاق در کرمان

نیروهای مسلح ایران در اوج اقتدار در منطقه و جهان هستند

دادسرای انتظامی قضات با شکات حرفه‌ای برخورد کند

بیش از 95 درصد زیرساخت عمرانی در بافت بوشهر تکمیل شد

برگزاری هفتمین اجلاس شورا‌ها و شهرداری‌های مراکز استان‌ها در بوشهر

7 دلیل که باید انار بخورید

دادستانی انتظامی قضات جوان، مومن و متعهد را به جامعه معرفی می کند

سپاه در هر صحنه‌ای که وارد شد میدان پیروزی بود

اجرای تمهیدات ترافیکی ویژه مسابقه تیم‌های مس رفسنجان و پیکان تهران

تغییر باورهای 30 سال گذشته درباره فرزندآوری، به عهده آموزش و پرورش است

باید با شکات حرفه‌ای که قصد تخریب قضات و قوه قضاییه را دارند، برخورد شود

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

تسهیلات خوبی برای درمان ناباروری در استان کرمان اختصاص دادیم

دانشگاه فرهنگیان کرمان با کمبود شدید فضا روبه‌رو است

سیلاب، راه 10 روستای بم را مسدود کرد

پرآبی مسیل‌ها در محور انار- رفسنجان

تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

10 راه روستایی در شهرستان بم مسدود شد

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود /یک مورخ باید شجاع باشد و از پروپاگاندای رسانه‌ای نترسد

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

اجرای 18 پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته

روستای چاه‌غلامعلی زرند در محاصره سیل

استقرار شهرداری ویژه بافت تاریخی بوشهر در حال پیگیری است

بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم

مسدود شدن پنج صفحه مجازی با محتوای غیراخلاقی در زرند

ابعاد مختلف عملیات «وعده صادق» برای نسل جوان تبیین شود

فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو

راه اندازی مرکز معاینه فنی ناوگان سنگین در کهنوج

برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در کردستان تشریح شد

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

راه 15 روستا در بم بازگشایی شد

رقابت بیش از 45 هزار داوطلب کرمانی در کنکور

تشدید بارشها امروز وفردا در کرمان

رعدو برق و تندبادهای لحظه‌ای کرمان را فرا می‌گیرد

اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان

ظرفیت ارزش افزوده معدن در جنوب کرمان 10 برابر بیشتر از کشاورزی است

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

آغاز گرده افشانی در نخلستان‌های بم

برخورد قانونی با ترک فعل دستگاه‌های متولی پیشگیری از تصادفات

اعزام تیم بوکس نوجوانان مازندران به مسابقات قهرمانی کشور

پیش‌بینی بارش‌ها در اغلب نقاط استان کرمان

بارش‌ها در کرمان تداوم دارد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد