کرمان رصد

آخرين مطالب

عدالت اقتصادی در کرمان با پرداخت یارانه به 80 درصد خانوارها مقالات

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - تحقق وعده دولت در کمک معیتشی به 18میلیون خانوار ایرانی با جمعیت 60میلیون نفر از عواید ناشی از اصلاح قیمت بنزین نشان داد که با عزم و پشتکار می توان به اجرای عدالت اقتصادی و اجتماعی در هر شرایطی امیدوار بود.

در پی مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، بنزین از بامداد جمعه 24 آبان ماه برای تمام وسایل نقلیه بنزین سوز سهمیه بندی و براساس اطلاعیه شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای هر لیتر 1500 تومان و قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای به ازای هر لیتر سه هزار تومان خواهد بود، همچنین قیمت بنزین سوپر هر لیتر 3500 تومان تعیین شد.
همزمان با این اقدام، دولت برای حمایت از اقشار آسیب پذیر طرح حمایت از معیشت 60 میلیون خانوار را در دستور کار قرار داد که و منابع این طرح از مابه التفاوت اصلاح نرخ بنزین تامین می‌شود.
بر اساس این طرح مقرر شد به خانوارهای یک نفره 55 هزار تومان، دو نفره 103 هزار تومان، سه نفره 138 هزار تومان، چهارنفره 172 هزار تومان و پنج نفره به بالا 205 هزار تومان کمک هزینه معیشتی پرداخت شود.
نوبت نخست طرح حمایت دولت از معیشت خانوار27 آبان (دوشنبه) صورت پذیرفت و مبلغ تعیین شده به حساب تعدادی از سرپرستان خانوار واریز شد و بر اساس اعلام مسئولان جمعیت 20 میلیون نفری شامل دریافتی‌های مرحله اول بودند.
ساعت 24 روز چهارشنبه 29 آبان ماه نیز دومین مرحله این بسته حمایتی به حساب 20 میلیون نفر دیگر از مشمولان دریافت طرح واریز می‌شود.
همچنین سومین مرحله پرداخت کمک هزینه معیشتی دولت ساعت 24 شنبه دوم آذر ماه به حساب سرپرستان خانوار با جمعیتی 20 میلیون نفر واریز شد.
با وجود پرداخت کمک هزینه معیشتی علی ربیعی سخنگوی دولت تاکید کرد که هیچ کدام از دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی اجازه نخواهند داشت تا پایان سال 98 قیمت کالاها و خدمات خود را افزایش قیمت دهند.
تقویت معیشت مردم در شرایط تحریم

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان گفت :دولت تمام هزینه های ناشی از عملیاتی کردن این طرح را به جان خرید تا به همگان بگوید که در شرایط تحریم هم می توان به با راهکارهایی به تقویت معیشت مردم کمک کرد .
محمد صادق بصیری بیان داشت: تصمیمی که سران سه قوه در سهمیه‌بندی بنزین انجام دادند، به نفع کشور و مصالح مردم بود و دولت نیز به وعده خود در پرداخت بسته حمایتی جدید به 18 میلیون خانوار عمل کرده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان عنوان کرد: بار اصلی کنترل امنیت در جریان‌های اخیر بر دوش دولت بود و اکنون فضای عمومی کشور به روال طبیعی خود بازگشته است.
اقدام دولت در راستای عدالت اجتماعی
استاندار کرمان با بیان اینکه زمانی بنزین با قیمت هزار تومان عرضه می‌شد، دولت سالانه در این استان حدود هشت هزار و 200 میلیارد تومان یارانه بنزین پرداخت می کرد گفت: اکنون سالانه هزار و 350 میلیارد تومان به طور مستقیم در این استان، یارانه در قالب بسته حمایتی معیشتی پرداخت می‌شود.

محمدجواد فدائی افزود: سران سه قوه تصمیم گرفتند بخشی از یارانه سوخت را به جای اینکه به بنزین تعلق بگیرد به طور مستقیم به مردم پرداخت کنند در نتیجه تغییری در قیمت بنزین داده و این فرآورده به صورت سهمیه بندی شده با قیمت هزار و 500 تومان و به صورت آزاد با لیتری سه هزار تومان به مردم عرضه شد.
وی با بیان اینکه نسبت قیمت بنزین ارائه شده با لیتری هزار و 500 و سه هزار تومان به ترتیب 70 و 30 درصد است تاکید کرد: بنزینی که با لیتری سه هزار تومان پرداخت می شود حدود 30 درصد است و 70 درصد بنزین با نرخ هزار و 500 تومان به صورت سهمیه بندی عرضه می‌شود.
استاندار کرمان با بیان اینکه بنزین یکی از کالاهایی است که دولت با قیمتی کمتر از قیمت واقعی و تمام شده آن را به مردم عرضه می کرد گفت: به عبارت دیگر دولت در قیمت بنزین یارانه یا سوبسید پرداخت می‌کرد.
وی تصریح کرد: تغییر قیمت بنزین موجب شد در استان کرمان حدود هزار و 350 میلیارد تومان در سال از یارانه ای که برای بنزین پرداخت می شد کاهش پیدا کند و دولت این مقدار را به صورت مستقیم به 75 تا 80 درصد جمعیت این استان پرداخت می کند.
فدائی تصریح کرد: بسته حمایتی که دولت از محل کاهش یارانه سوخت تهیه کرده به 75 تا 80 درصد جمعیت استان کرمان معادل حدود 770 هزار خانوار پرداخت می شود.
وی اظهار داشت: سالانه هزار و 350 میلیارد تومان به طور مستقیم در استان کرمان یارانه پرداخت می شود.
استاندار کرمان تاکید کرد: برغم اصلاح قیمت بنزین هنوز دولت در کرمان سالانه 6 هزار و 800 میلیارد تومان یارانه بنزین پرداخت می کند.
وی ادامه داد: تصمیم سران سه قوه در افزایش قیمت سوخت به نوعی ایجاد حرکتی تعادلی در جامعه به شمار می رود به طوری که درآمد حاصل از یارانه سوخت که به گروه های مختلف پرداخت می شد و به افراد کم درآمد اختصاص یافت.
فدائی گفت: تصمیم دولت در تغییر قیمت سوخت منطقی و در راستای ایجاد عدالت اجتماعی است و تاثیر منفی در جامعه ندارد بلکه دولت در این اقدام با پرداخت یارانه جابه جایی به نفع اکثریت جامعه انجام داده است.
وی تصریح کرد: اگر مردم بدانند دولت بخش کمی از یارانه بنزین را به نفع اکثریت جامعه و در راستای برقراری عدالت اجتماعی حذف کرده با این تصمیم همراهی خواهند کرد.
اصناف دولت را در راستای عدالت اجتماعی یاری می کنند
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان مهدی حسینی نژاد با بیان این مطلب که اصناف و بازاریان همراه دیگر اقشار مردم دولت را در اجرای تحقق عدالت اجتماعی همراهی خواهند کرد ، افزود: امروز شرایط سختی بر ما تحمیل شده و دشمنان برای اخلال در اقتصاد و جنگ اقتصادی برنامه ریزی کرده و فشار مضاعفی را بر دولت و ملت تحمیل کرده اند.

مهدی حسینی نژاد تاکید کرد: ما بزرگترین کارها را در شرایط تحریم انجام داده ایم و حتما با یاری اصناف، تولیدکنندگان و سایر بخش ها این پیچ سخت نیز پشت سر گذاشته می شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه باید ثبات قیمت ها در شرایط فعلی مدیریت شود اظهار داشت: اصناف همیشه مسئولیت پذیر بوده و هستند اما تعداد محدود افراد سو ء استفاده گر هر صنف باید توسط همان صنف شناسایی و با آنها برخورد شود.
وی تصریح کرد: هر جا نیاز به افزایش قیمت در کالا و یا خدماتی احساس شود ستاد تنظیم بازار پس از بررسی و تصویب به اطلاع عموم می رساند و بدون مجوز ستاد تنظیم بازار هرگونه افزایش قیمت غیرقانونی است.
حسینی نژاد با اشاره به افزایش قیمت برخی اقلام صادارتی در بازار داخلی افزود: اولویت در شرایط فعلی نیاز بازار داخل است، هرچند باید با صادارت محصولات و کالا به سمت کاهش وابستگی از نفت برویم و اتحادیه ها با برنامه ریزی و اتخاذ راهکار می توانند درآمدهای صادارتی داشته باشند.
وی تاکید کرد: راه اندازی نمایشگاه ها، فروشگاه ها و فروش های ویژه در مقطع فعلی توسط اصناف و اتحادیه ها می تواند اثربخشی زیادی در تامین کالا و جلوگیری از افزایش قیمت داشته باشد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بیان کرد: برای کمک به اتحادیه ها و واحدهای صنفی در شرایط کنونی راهکارهای مناسبی مانند مشوق های مالیاتی می تواند به این قشر زحمتکش در ادامه فعالیت کمک کند.
اقدام دولت در اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به نفع منافع ملی و اجتماعی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز در رابطه با مزایای اصلاح بنزین گفت: اصلاح قیمت حامل‌های انرژی حرکتی منطبق بر نگاه کارشناسی در راستای اصلاح ساختار اقتصادی و به نفع منافع ملی و اجتماعی کشور است.

جعفر رودری با اشاره به عدالت‌مندی حاکم بر توزیع یارانه‌های پنهان سوخت افزود: در شرایطی که یارانه به مصرف این فراورده و حامل ها داده می شود، هر خانواری که مصرف بیشتری داشته باشد از یارانه بیشتری برخوردار می شود و امکان استفاده بیشتر از حامل های انرژی برای قشر ثروتمند با توجه به تعداد بیشتر خودروها و مسافرت ها متصور است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: سهم اقشار بالای جامعه از یارانه پرداختی به سوخت بیشتر است و به لحاظ مصلحت‌های اقتصادی، منافع اجتماعی و عدالتمندی به نفع جامعه است که این اصلاح انجام شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با بیان اینکه بحث اصلاح قیمت حامل‌های انرژی سال‌ها در کشور مطرح بود و بارها از طرف کارشناسان اقتصادی طرح می شد گفت: علت اجرای این طرح هزینه‌های مربوط به یارانه پنهانی بود که دولت در قیمت حامل‌های انرژی پرداخت می‌کند و تاکنون هزینه سنگینی به جامعه تحمیل کرده است.
وی تصریح کرد: از طرفی دیگر مصرف بی رویه ، ماحصل کاهش قیمت انرژی است به گونه ای که مصرف بنزین در ایران در مقایسه با کشورهای مشابه (از نظر جمعیتی و خودروها)، چند برابر و قیمت حامل‌های انرژی ایران بسیار پایین‌تر از کشورهای پیرامون ما است.
رودری افزود: این موارد استان‌های مرزی و نزدیک به مرزها را در معرض پدیده قاچاق سوخت قرار می‌دهد و موجب می‌شود که یارانه پنهانی که دولت برای رفاه و افزایش قدرت اقتصادی خانوارهای جامعه و کشور پرداخت می‌کند، به واسطه قاچاق نسیب کشورهای دیگر و افراد سودجو شود.
وی بیان داشت: قیمت پایین انرژی تاثیری اساسی در حیات اقتصادی و شکل‌گیری جریان سالم فعالیت اقتصادی می‌گذارد و بر اساس نگاه کارشناسان ریشه بسیاری از مسائل و مشکلات اقتصادی به این موضوع برمی گیرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: قیمت انرژی زمانی که پایین نگهداشته و دولت متحمل هزینه سنگین یارانه پنهان می شود، جهت گیری اقتصادی و تخصیص منابع صنایع بر اساس قیمت های نسبی به گونه ای رقم می خورد که انحراف سرمایه ها و جهت گیری تکنولوژی با پیشرفت علم، رشد اقتصادی و تکنولوژی دنیا همگام نباشد و انحراف ایجاد می‌کند.
وی تصریح کرد: احساس نیاز به پیشرفت تکنولوژی در فعالیت های مختلف اقتصادی کمتر شکل می گیرد که این مساله نه تنها هزینه مستقیم بر جامعه تحمیل می کند بلکه جهت گیری تخصیص منابع، پیشرفت تکنولوژی و احساس نیاز به پیشرفت تکنولوژی در سرمایه گذاری ها به انحراف رود لذا اصلاح قیمت حامل های انرژی به عنوان یکی از اصلاحات ساختاری و پایه در اقتصاد ایران مطرح می شود که منفعت آن به نفع تمامی جامعه است.
قیمت ها در بازار به صورت مداوم رصد می شود

رئیس اتاق اصناف استان کرمان نیز گفت: طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین در افزایش برخی قیمت ها تاثیرگذار است، اما تاثیر آن چندان نیست و می توان قیمت ها را مدیریت کرد.
یوسف جعفری با اشاره به اجرای طرح های مبارزه با گرانفروشی واحدهای صنفی افزود: گشت های ویژه بررسی اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و صمت راه اندازی شده است و شرایط بازار به صورت مداوم رصد می شود.
وی تصریح کرد: افزایش قیمت بنزین مشکلاتی برای بخش های مختلف به همراه دارد که باعث افزایش قیمت در برخی خدمات و کالاها خواهد شد، البته این افزایش قیمت در شرایط فعلی متصور نیست.
رئیس اتاق اصناف استان کرمان اظهار داشت: نصب اتیکت قیمت کالا و نرخنامه در واحدهای صنفی، تاثیر زیادی در آرامش خرید مردم دارد که باید رعایت شود.
وی افزود: اتحادیه های صنفی برای تثبیت بازار همکاری می کنند و روسا باید به زیرمجموعه های صنفی خود نیز دستورات و تاکیدات لازم را ارائه دهند.
برچسب‌ها
کرمان ایرنا کارآمدی دولت طرح حمایت معیشتی دولت
پروندهٔ خبری
طرح حمایت معیشتی دولت

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/101095/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

درخشش کاراته کاهای کرمانی در رقابت های قهرمانی کشور

توزیع بیش از 25 هزار جلد پاسپورت در فاریاب

آبگیری بند‌های سنگی، ملاتی و گوراب‌ها در سیرجان

6 مصدوم طی واژگونی پیکان در کرمان

تساوی فولاد و مس رفسنجان در نیمه نخست

گزارش زنده: فولاد 0-0 مس رفسنجان

معرفی شرکت‌های صلاحیت‌دار کرمان برای ارائه خدمات ایمنی و آتش‌نشانی

دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار + فیلم

مسی‌ها آماده شکست دادن فولاد در هفته بیست و چهارم

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

کمک 10 کشوربه رژِیم صهیونیستی برای خنثی کردن عملیات وعده صادق

حجاب ارزشی نهادینه در میان بانوان زرندی است

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا (س)

آخرین وضعیت راه‌های جنوب کرمان در پی بارندگی‌های اخیر

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

دادستان کرمان صدور حکم قطعی محکومان پرونده «الماس مال» را اعلام کرد

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

خودروی گرفتار در سیل عنبرآباد از غرق شدن حتمی نجات یافت

عملیات وعده صادق یک واکنش حداقلی به دشمن صهیونیستی بود

ساخت سیل‌بند 180 کیلومتری جنوب آغاز می‌شود

برگزاری راهپیمایی ضدصهیونیستی در کرمان + تصاویر

مرگ دلخراش عروس در شب عروسی + فیلم

انجام 85 مورد عملیات امداد و نجات در 8 استان متأثر از سیل و آبگرفتگی

سلفی گلزار و همسرش؛ بالاخره از عروس خانم رونمایی شد! | تصویر

هر حرکت حماقت‌آمیز دشمن با عملیاتی ویران کننده روبرو می شود

برترین‌های جشنواره فیلم شهرنما تجلیل شدند

راهپیمایی مردم کوهبنان در حمایت ازپاسخ موشکی ایران به اسرائیل

(عکس) سلفی دونفره محمدرضا گلزار و همسرش!

صدور حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال

نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق‌شدن حتمی در عنبرآباد کرمان

انسداد 25 محور شریانی و غیرشریانی در نواحی جنوبی کشور

تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه

سیل در روستای الله آباد ابوسعیدی

عروسی که به عزا تبدیل شد!

تردد روان و بدون مداخلات جوی در محور‌های شمالی

خدمات رسانی به 10هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی | عملیات امدادرسانی در 4 استان

فیلم/ نجات خودروی گرفتار در سیل از غرق شدن حتمی در عنبرآباد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

سومین سالگرد شهادت «سردار سید محمد حجازی» در کرمان

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا دوشنبه

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

(عکس) سلفی دونفره زیبای محمدرضا گلزار و همسرش

مرگ تازه‌عروس زرندی در شب ازدواج

رفع مشکل خطوط انتقال آب و برق فرودگاه شهدای جیرفت

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!