کرمان رصد

آخرين مطالب

میزگرد ایرنا /

کارآفرینان پیشقراول رونق تولید اقتصادي

کارآفرینان پیشقراول رونق تولید
  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - بنا به گفته فعالان و مسئولان در حوزه تولید، در شرایط فعلی کشور کارآفرینان نقش تعیین‌کننده‌ای را در شرایط اقتصادی و تولیدی دارند که باید فرهنگ کارآفرینی بیش از پیش توسعه و تقویت یابد.

به گزارش ایرنا میزگرد " نقش کارآفرینان در رونق تولید" در حوزه مختلف کارآفرینی با حضور علی حسینی مدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمان، رضا اسماعیلی مدیرکل اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان کرمان، محمد علی عبدالرزاق رئیس اداره امور مالیاتی کرمان، محمد نخعی و محسن حقیقی به عنوان کارآفرینان استان کرمان برگزار شد.
شرکت کنندگان در این میزگرد پیرامون اهمیت کارآفرینی در حوزه‌های مختلف، نقاط قوت و ضعف کارآفرینی، فرصت و تهدیدها و نقش کارآفرینی در رونق تولید؛ دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.
فعالان و برنامه‌ریزان عرصه تولید فقدان آموزش صحیح کارآفرینان در زمینه قانون‌های مالیاتی و بیمه‌ای را یکی از مهم‌ترین مشکلات برشمردند و از الزاماتی که باید در راستای تحقق شعار سال با توجه به شرایط حاکم بر جامعه در خصوص رونق تولید بکار گرفته شود سخن گفتند.
براساس اظهارنظر فعالان عرصه تولید و کارشناسان این حوزه علاوه بر دقت نظر و توجه به مشکلات جامعه کارگری و تلاش برای ایجاد امنیت شغلی در آنها، باید شرایط رونق تولید را با کم کردن موانع اداری بر سر راه کسب و کار، کاهش مالیات برای فعالیت‌های تولیدی، نظارت‌های دقیق دولت بر پرداخت تسهیلات رونق تولید و هدایت نقدینگی و سپرده گذاری‌های را به سمت فعالیت‌های تولیدی فراهم کرد.
کارشناسان حوزه تولید بر این باور هستند که تولید و رونق آن صرفاً با پرداخت وام محقق نمی‌شود، علاوه بر تلاش دولت در راستای پرداخت تسهیلاتی به منظور رونق تولید باید در کنار آن فرهنگ کارآفرینی و استفاده و بهره‌وری از شرایط و داشته‌های موجود مورد آموزش قرار گیرد.
در شرایط کنونی کشور کارآفرینان به خوبی نقش‌آفرینی می‌کنند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در این میزگرد با اشاره به اینکه اگر فرهنگ کار جوانان کرمان ارتقا داده شود به طور قطع بسیاری از مشکلات در حوزه اشتغال برطرف می شود افزود: رسانه ها نقش بسزایی را در ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی در جامعه دارند.
رضا اسماعیلی با اشاره اینکه باید به دنبال راهکارهایی برای رفع مشکلات کارآفرینان باشیم گفت: در شرایطی که همه می گویند کار نیست و در تحریم هستیم اما کارآفرینان به خوبی نقش آفرینی کرده‌اند.
وی با بیان اینکه باشگاه برنامه‌نویسان در کرمان به دنبال آموزش نیروهای متخصص است و در این شرایط کارآفرینی کرده تصریح کرد: این باشگاه سبب می شود؛ اشتغال دانش آموختگان رشته‌های مرتبط با این باشگاه را ایجاد کند؛ و لذا باید به دنبال این چنین راهکارهایی در شرایط فعلی کشور باشیم.
زندگی شغلی کارآفرینان باید توسعه یافته و تقویت شود
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان به دنبال زندگی شغلی مزد بگیری در 2 بخش دولتی و خصوصی هستند بیان داشت: زندگی شغلی کارآفرینان در زمینه های مختلف باید توسعه یافته و تقویت شود.
اسماعیلی با بیان اینکه در یکی از پژوهش‌هایی که از یکهزار و 500 نفر از فارغ‌التحصیلان تست کارآفرینی گرفته شد؛ تنها 20 درصد آنها شرایط اولیه ورود به حوزه کارآفرینی را داشتند گفت: با تمام محدودیت هایی که در کشور وجود دارد این درصد می تواند؛ افزایش یابد.
وی با بیان اینکه حداکثر فرصت پنجره جمعیتی نیروی جوان ما تا سال 1430 است بیان داشت: در این شرایط باید از نیروی جوان به درستی استفاده شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با بیان اینکه برای ارتقا فرهنگ کار نیز نشست‌هایی با اساتید دانشگاهی برگزار شده است که باید بر روی این موضوع باید بیشتر کار شود.
استفاده از ظرفیت کارآفرینان به عنوان سرمایه‌های اجتماعی
اسماعیلی با بیان اینکه در حوزه کارآفرینی جای کار زیاد است تصریح کرد: یک نقطه ضعفی که در کرمان و کشور وجود دارد اینکه ما نتوانسته‎ایم از ظرفیت کارآفرینان به عنوان سرمایه‌های اجتماعی خوب استفاده کنیم تا برای آینده کشورنقش آفرینی کنند.
وی با بیان اینکه در دانشگاه‌ها باید نیروهایی تربیت شوند که منطبق بر بازار کار باشند تا بعد از فارغ‌التحصیلی اشتغال برای آن ها فراهم باشد تصریح کرد: در زمان تحریم‌ها کارآفرینان تهدیدها را تبدیل به فرصت کرده‌اند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه کارآفرینان در حوزه‌های مختلف می‌توانند باعث تحول در جامعه شوند بیان کرد: کارآفرینان باید در کنار مدیران دولتی قرار بگیرند تا با روحیه همکاری و وفاق بتوانند نقش مهمی در رونق تولید کشور داشته باشند.
اسماعیلی با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد جمعیت ما حدود 2میلیون و 100 هزار نفر در سن کار هستند تصریح کرد: استان کرمان سومین استان در کشور به جهت ایجاد تعداد اشتغال است.
وی با اشاره به اینکه در زمینه اشتغال در سطح استان کرمان جای نگرانی نیست بلکه بحث نیروی کار ماهر و بهره‌ور است گفت: اگر ارتقا فرهنگ کار در دستور کار قرار گیرد نگرانی نیروی کار مهار برطرف می شود.
انجمن توسعه فرهنگ کارآفرینی در کرمان ایجاد شود
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانبا بیان اینکه آگاهی نداشتن از قوانین مشکلاتی را برای کارآفرینان به جود می‌آورد گفت: در شهرستان رفسنجان انجمن توسعه فرهنگ کارآفرینان راه‌اندازی شد که اعضای این انجمن بعد از مراجعه به کارگاه‌های تولیدی نیازهای آموزشی این واحدها را بررسی و دوره های آموزشی برای این واحدها برگزار می کردند اما در کرمان جای این انجمن خالی است.
اسماعیلی با بیان اینکه یکهزار و 170 شرکت بالای 50 نفر نیرو در سطح کرمان وجود دارد که اگر انجمن توسعه فرهنگ کارآفرینی در استان راه اندازی شود می‌تواند نیازهای آموزشی این شرکت‌ها را در حوزه های مالیات، تامین اجتماعی و غیره بررسی و آموزش ها را با همکاری اداره کل به آنها ارائه شود.
کارآفرینان شرکای اجتماعی تامین اجتماعی
مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان نیز در این میزگرد با اشاره به اینکه هر خانواده‌ای برای تأمین معیشت و مایحتاج خود نیاز به شغل دارد و اشتغال جزو اولویت‌های اساسی یک خانواده است افزود: کافرمایان به عنوان کارآفرینان نقش بی‌بدلیلی در ایجاد اشتغال دارند تا با هم‌افزایی اشتغال موجود را حفظ و معیشبت خانواده ها را تامین کنند.
علی حسینی محمدآبادی با اشاره به اینکه دیدگاه باید این باشد که خود را وابسته به کارآفرین و کارفرما بدانیم اظهار داشت: کارآفرینان شرکای اجتماعی تامین اجتماعی هستند.
مدیرکل تامین اجتماعی کرمان با بیان اینکه در این استان 50 هزار و 100 کارفرما وجود دارد که کارآفرین کارگاه هستند تصریح کرد: در این کارگاه‌ها 321 هزار نفر به طور مستقیم مشغول به کار هستند و با توجه به زیرساخت‌های موجود در استان رشد پنج درصدی را حوزه بیمه‌شدگان در پایان سال 97 نسبت به سال 96 را شاهد بودیم که نسبت به میانگین کشوری مطلوب است.
افزایش 12 درصدی کرمان در بخش کارآفرینی و کارگاهی
حسینی محمدآبادی تصریح کرد: با وجود تنگاهای اقتصادی که در سال گذشته وجود داشت استان کرمان در بخش کارآفرینی و کارگاهی حدود 12 درصد افزایش داشته و بالغ بر 6 هزار و 500 کارگاه جدید دایر و نیروی انسانی بکار گرفته که برای استان عملکرد ارزشمندی است.
وی ضمن قدردانی از کارآفرینان استان کرمان که در شرایط اقتصادی و با وجود تحریم‌های ظالمانه و بسیاری از مشکلات دیگر کار را توسعه و افزایش می‌دهند و زمینه کار کردن افراد را فراهم می‌کنند ادامه داد: تامین اجتماعی یک سازمان بیمه‌ای عمومی غیردولتی در کنار کارفرمایان و وابسته به حق دریافتی از کارفرمایان و بیمه‌شدگان و شرکای اجتماعی است و این سازمان بیمه‌گر هر جا که حضور داشته باشد؛ دغدغه و نگرانی خانواده‌ها، بیمه‌شدگان و کارفرمایان را در زمان حوادث، ناتوانی، کهنسالی و از کارافتادگی دور می‌کند.
مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان بیان داشت: 110 هزار خانوار مستمری‌بگیر در این استان وجود دارد که امسال ماهانه حدود 200 میلیارد تومان مستمری با توجه به افزایش دستمزدها به این افراد پرداخت می شود.
حسینی محمدآبادی با تأکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی در زمانی که کارگر به هر دلیلی نمی تواند کار کند؛ جایگزین کارفرما در تامین و استمرار معیشت کارگران نقش مهمی را ایفا می کند گفت: برخی از مستمری بگیران 65 سال است که از سازمان تامین اجتماعی مستمری دریافت می کند.
وی با بیان اینکه یک میلیون و 500 هزار نفر از جمعیت استان کرمان تحت پوشش این سازمان بیمه ای بزرگ هستند افزود: در سال رونق تولید کمک هایی برای کارفرمایان از سوی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ارائه بسته حمایتی شده که بخشودگی جرائم بیمه ای کارفرمایان یکی از این حمایت ها در زمینه رونق تولید است.
مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان با اشاره به طرح خدمات غیرحضوری مرحوم نوربخش در سازمان تامین اجتماعی گفت: مردم، بیمه شدگان و کارفرمایان بدون مراجعه به شعب با استفاده از خطوط اینترنتی و دیتا که وجود دارد می توانند سرویس های مورد نیاز خود را از سازمان تامین اجتماعی دریافت کنند.
مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه 20 درصد از بانوان کرمانی تحت پوشش تامین اجتماعی هستند گفت: بانون خانه دار نیز می تواند با مراجعه به تامین اجتماعی از خدمات و حمایت این سازمان برخودار شوند.
عمده‌ مشکل کارآفرینان کم توجهی به بحث مشاوره
رئیس امور مالیاتی شهرستان کرمان با اشاره به اینکه کارآفرینان فرهنگ عدم توجه به بحث مشاوره را یکی از مشکلات عمده آنان دانست و گفت: به طور قطع یک کارآفرین در زمینه شغلی که وارد می‌شود و یک کار ارزشمند را به سرانجام می رساند در بسیاری از مباحث اداری، مالی، مالیاتی و بیمه‌ای تخصص ندارد و این فرهنگ ضعیف عدم توجه به مشاوره است و کارآفرین فکر می‌کند که هزینه مشاوره یک هزینه سربار است و آن را صرفه جویی کرده در حالی که یک سرمایه‌گذاری ارزشمند است و می‌تواند به وی کمک زیادی کند.
محمد علی عبدالرزاقی با تاکید بر اینکه توجه به مشاوره در هر بخشی گره گشاست افزود: در سازمان مالیاتی از صدر تا ذیل این نگاه وجود دارد که از بحث تولید و کارآفرینی به جد حمایت شود که در این راستا اصلاح قانون مالیاتی از سال 95 اجرایی شده است.
وی با اشاره به اینکه طرح جامع مالیاتی و بخشنامه‌های زیادی در بحث حمایت از تولید صادر شده است تصریح کرد: در سال 98 سال ویژه حمایت از رونق تولید است؛ بخشنامه‌ها با جدیت بیشتری ادامه پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه آخرین بخشنامه در خردادماه سالجاری تقسیط بدهی مالیاتی تولیدکنندگان را از سه سال به پنج سال افزایش داده است گفت: بخشودگی جرائم مالیاتی طی این سه سال اخیر اجرایی شده که تا 100 درصد جرائم تفویض اختیار آن به مدیرکل مالیاتی استان شده است.
رئیس امور مالیاتی شهرستان کرمان ضعف در مسائل فرهنگی را یکی از مشکلات کارآفرینان عنوان کرد و گفت: به فرموده امام راحل چیزی که ملت‌ها را می سازند فرهنگ صحیح است که این نکته بسیار قابل تاملی است که در هر زمینه‌ای وارد می شویم؛ مسائل فرهنگی پاشنه آشیل کارمان است.
مشکلات کارآفرینان در سازمان مالیاتی
رئیس امور مالیاتی شهرستان کرمان تصریح کرد: مشکلاتی که کارآفرینان در سازمان مالیاتی با آن درگیر می‌شوند به دلیل عدم اطلاع کافی از قوانین و مقررات مربوط به شغل خودشان است که اگر از کسی در این زمینه مشاوره می‌گرفتند؛ با این مشکلات مواجه نمی‌شدند.
عبدالرزاقی افزود: منشور اخلاقی سازمان مالیاتی در همه سازمان‌ها وجود دارد و مامور مالیاتی را مکلف می‌کند که به مودی مالیاتی مشاوره بدهیم و مشاوره‌های ماموران مالیاتی در بحث کاری خودمان تخصصی و رایگان است.
وی بیان داشت: این وظیفه مالیاتی همه ماموران سازمانی است که مشاوره مالیاتی را انجام دهند اما با توجه به تجربه کاری در این سازمان دارم تنها مشکلی که وجود دارد؛ مشاوره نمی گیرند.
رئیس امور مالیاتی شهرستان کرمان با بیان اینکه عدم پرداخت مالیات مشکلات بزرگی را برای فعالان اقتصادی ایجاد می‌کند گفت: 40 درصد از هزینه‌های دولت از طریق مالیات تامین می‌شود و سیستم مالیاتی سالم‌ترین و صحیح‌ترین است.
درد دل‌های کارآفرینان
گرچه کارآفرینان به عنوان موتور متحرکه تولید بشمار می روند ولی همین عوامل تحرک دهنده به رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار گاها مورد بی مهری های از ناحیه متولیان امر قرار می گیرند و روند و چرخه کاری را معیوب و کند خواهند کرد.
کارآفرین نمونه و مدیرعامل شرکت صنایع ممتازان استان کرمان با اشاره به معرفی شرکت صنایع ممتازان افزود: این شرکت از سال 1366 در کرمان تاسیس شد و با پشت سر گذاشتن بیش از 20 سال تجربه ماشین‌سازی ،با حدود 10هزار متر مربع فضای سر پوشیده کارگاهی و 60 هزار متر مربع محوطه کارگاهی و با بکارگیری نیروهای باتجربه و متخصص و مجهز به انواع دستگاه‌ها و ماشین‌آلات تولیدی مدرن در زمینه‌های مختلف فعالیت دارد و در حال حاضر دارای 206 نفر نیرو است.
محمد نخعی گفت: سیمان ممتازان از 18 سالگی در این عرصه کارآفرینی دارد و از بعد از جنگ 60 پروژه صنعتی با پی ال سی هایی که ساخت خودمان بوده است را انجام داده ایم و امروز جزو یکی از اتوماسیون های کشور است که بیشتر از 100 نفر مهندس از دانشگاه های کشور مشغول به فعالیت هستند و پروژه های بزررگی در زمینه نفت، گاز ، پتروشیمی، فولاد و سیمان اجرا کرده ایم و می توانم ادعا کنم در تعمیر تجهیزات، ساخت، نصب و راه‌اندازی پروژه‌های بزرگی در کرمان طی 30 سال انجام وظیفه کرده ایم و یکی از افتخارات کاری این است که توانسته ایم برند ممتازان را حفظ کنیم.
وی با بیان اینکه صنایع سیمان ممتازان همه استانداردهای تولید را اخذ کرده است تصریح کرد: با توجه به تورم و مسائل و مشکلاتی که در شرایط کنونی کشور وجود دارد؛ تمام تلاش ما این است که در این شرایط فعلی بتوانیم این شرکت‌ها را سرپا نگه داریم و دولت برای حل مشکل کارگری به راحتی دستور داد که حقوق‌ها افزایش داده شود بدون اینکه به کارفرمایان در این امر توجه شود.
کارآفرین نمونه استان کرمان افزود: کارفرمایان در پرداخت حقوق فرودین ماه بالای 40 درصد افزایش حقوق داشته‌اند و به عنوان مثال یک کارگاه کوچکی در کرمان فعالیت می‌کند و صرفا خصوصی است؛ الان حقوق ها به یک میلیارد تومان رسیده است و امکان پرداخت آن با توجه به رکودی در کشور وجود دارد، نیست .
نخعی با بیان اینکه در پروژه‌هایی که عمدتاً تعطیل هستند؛ نمی‌دانیم این امر را چگونه مدیریت کرد تصریح کرد: فشارهایی که به بخش تولید و صنعت وارد می‌شود؛ به گونه‌ای نیست که بتوان با آنها مقابله و مبارزه کرد زیرا از همه جهات به کارآفرینان و کارفرمایان فشار وارد می‌شود و یکسری از فشارها دست کارفرمایان نیست بلکه دست دولت است .
هنوز افکار همه مدیران برمبنای واردات می‌چرخد
این کارآفرین نمونه استان کرمان گفت: با توجه به اینکه ما در یک کشور ثروتمندی بوده‌ایم و از محل فروش نفت پول زیادی در جیبمان بود و با توجه به ذهنیت‌هایی که در مدیران کشور وجود دارد هنوز که هنوزه افکار همه مدیران برمبنای واردات می‌چرخد و با توجه به اینکه از سوی مسئولان کشور بارها و بارها خواسته شده از ساخت داخل استفاده شود؛ متاسفانه هیچ کس به طور جد این کار را دنبال نمی‌کند و بعضاً مدیری در این حوزه بسیار علاقه‌مند است و حمایت می‌کند و دستوری هم می‌دهد و تا از بالا به پایین می‌رسد و کارمندی که در نهایت می‌خواهد این دستور را نهایی کنند؛ ترجیح می‌دهد تجهیزی که ما می توانیم بسازیم از خارج از کشور سفارش می دهد.
نخعی در ادامه خاطرنشان کرد: مواردی را داشته‌ایم که تجهیزی را که سال‌ها از خارج از کشور وارد می شده است و ما برای اولین بار این تجهیز سنگین را ساخته و 10 تا 12 هزار ساعت کار و تست بر روی آن انجام شده است اما مشاهده می شود که تمایل به سمت واردات بیشتر از ساخت داخل است یعنی انگیزه‌های تشویق مدیران و مسئولان که از ساخت داخل استفاده کنند در کشور وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچ سیستم تشویق و تنبیهی در شرکت‌های دولتی وجود ندارد که اگر کارآفرینی واقعاْ تلاش و کوشش برای تولید یک تجهیزی کرد تا زمانی که بی‌تفاوتی وجود داشته باشد هر کسی ترجیح می دهد وارادات از خارج داشته باشد.
کارآفرین نمونه استان کرمان بیان داشت: ما ادعا داریم تجهیزات زیادی ساخته ایم اما باز قدرت آن را نداریم فکر، مسیر و حرکت توسعه کارخانه‌های کشور را به سمت داخل بکشیم و از طرف دیگر برای صادرات بخواهیم؛ فعالیت کنیم منطق می‌گوید با توجه به گران شدن نرخ ارز ما باید بریم به سمت صادرات زیرا هم اکنون دستمزد در ایران شاید کمترین در سطح دنیا باشد و ایران با این اتفاقی افتاده قیمت تمام شده هزینه های پرسنلی بسیار بالاتر از کشورهای دیگر است و ما می‌توانیم این شانس را داشته باشیم در لیست صادرات، خدمات، تجهیزات، تکنولوژی مهندسی روی بیاوریم و موفق باشیم اما با توجه به اینکه امکانات انتقال پول عملیاتی نمی‌شود و کسی ریسک خرید ندارد.
نخعی افزود: به سهم خودمان تلاش کردیم که ماشین صنعتی به اروپا، کشورهای اسپانیا و استرالیا صادر کنیم اما در این شرایط کشورهای دیگر می‌خواهند از تولیدات ما خریداری کنند اما هیچ راهی برای انتقال پول وجود ندارد عملا متوقف می شود و همه این موارد دست به دست هم می‌دهد تا تولیدکننده را فلج کند و ناچار به بستن شرکت می‌شود و هیچ شرکتی علاقه‌مند به این امر نیست.
غلظت کارآفرینی روز به روز رقیق‌تر می‌شود
وی با بیان اینکه شرکت‌هایی بخش خصوصی به هیچ جا وصل نیستند که نتوانند نیروها را کاهش ندهند زیرا درآمد آن‌ها تنها از محل کسب، کار و تولید است تصریح کرد: یک دردی در جامعه ما است که باید به آن توجه داشته باشیم؛ متاسفانه غلظت کارآفرینی روز به روز رقیق‌تر و بسیاری از نیروهای مهار و توانمند جذب خارج از کشور می‌شوند و ما هیچ توجهی به این مهم نداریم .
کارآفرین کرمانی با بیان اینکه طی چند سال گذشته بهترین افراد را که کارآفرینی دارند؛ بورسیه می شود و روز به روز در حوزه کارآفرینی فقیرتر و بدبخت تر می شویم بیان داشت: این سرمایه‌ها را به راحتی از دست می دهیم چه ضرر و زیانی را به کشور وارد می کنیم و هیچ کس به این مسائل توجه ندارد و اکثریت درصد بهترین ها از کشور می‌روند و این باعث می شود روز به روز توانایی ما کمتر شود.
نخعی خاطرنشان کرد: نرم افزاز و IT که کشور هند وجود دارد در دنیا بی‌نظیر است و آنها چند درصد نفت ما تولید ثروت می کنند و کشور فقیر خودشان را نجات می دهند اما در ایران برعکس است زیرا به مسائل کوچک و بااهمیت توجه نمی کنیم و یک نفر می تواند در سرنوشت ما موثر باشد و ما این ثروت‌ها را جزو اعداد و ارقام خود نمی آوریم و باید راهکاری و راه حلی را برای کسب و کار جوانان در ایران ایجاد کنیم تا از این مغزها در کشور خود استفاده کنیم.
داشتن وکیل و مشاور برای کارآفرینان ضروری است
کارآفرین جوان کرمانی و مدیرعامل شرکت برنامه‌نویسان اسپرلوس در کرمان با اشاره به اینکه این شرکت اولین و تنها برنامه‌نویسی کشور با رویکرد آموزش در حین استخدام است افزود: امروزه با توجه به رشد روزافزون فناوری اطلاعات در حوزه های مختلف، نیاز به نیروی متخصص بیش از پیش احساس می‌شود و نیروی متخصص نیرویی است که توانایی رفع نیازهای پیش آمده را در تخصص مورد نظر را در کمترین زمان و با بهترین کیفیت ممکن داشته باشد.
محسن حقیقی با بیان اینکه متاسفانه آموزش‌های آکادمیک و دانشگاهی توانایی تربیت چنین نیروهایی را نداشته و افراد، برای ورود به بازار کار ملزم به گذراندن دوره های تخصصی در مراکز آموزشی آزاد و تخصصی هستند، علیرغم اینکه، پس از گذراندن این دوره‌ها هم به دلیل ذات تجاری آموزشگاه‌ها و مراکز آزاد نیز موفق به کسب دانش و تسلط کافی برای ورود به بازار کار نمی‌شوند گفت: این افراد ناچاراً قبل از ورود به بازار کار به منابع غیرمعتبر و پراکنده روی می ‌آورند که موجب آسیب به این بازار و همچنین خود افراد و دلسردی کارفرماها و سرمایه‌گذاران می‌شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین نیازهای بازار کار امروز به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات، برنامه‌نویسی و تولید نرم‌افزار است تصریح کرد: این حوزه با وجود ظرفیت بالای کارآفرینی و ایجاد ارزش افزوده بسیار، مورد غفلت قرار گرفته و توجه کافی به آن نشده است.
کارآفرین جوان کرمانی تصریح کرد: چالش‌های دیگری نظیر عدم رعایت کپی‌رایت، ضعف دانشگاه‌ها و سیستم آموزشی، تحریم، بی‌توجهی به استعدادها و عدم سرمایه‌گذاری موانعی هستند که بر سر راه فعالان این حوزه وجود دارند، افرادی که با وجود امکانات محدود و زحمات فراوان ، توانسته‌اند استانداردهای این بازار را رعایت کنند و مسائلی از قبیل مسائل ذکر شده مانع رشد کافی این صنعت در کشور و قطع امید این افراد از کار و کارآفرینی داخل کشور شده است..
حقیقی با اشاره به اینکه با نگاه به موقعیت‌های خالی شغلی برای برنامه‌نویسان مستعد، انبوه پروژه‌ها و طرح‌های ناتمام، کیفیت نه چندان مطلوب نرم‌افزارهای بومی، پتانسیل جذب پروژه‌های برون مرزی(با توجه به قیمت پایین هزینه تمام شده) اهمیت این موضوع مضاعف می‌شود گفت: به گزارش Reserve Bank کشور هند، صادرات سالانه نرم‌افزار و خدمات رایانه این کشور در سال 2013 به 62.6 میلیارد دلار رسید که رشد 20 درصدی را نسبت به سال 2012 نشان میداد، این مبلغ تقریبا برابر است با مجموع صادرات نفت خام و گاز ایران در همان سال!
وی افزود: با توجه به تغییراتی که در چند سال اخیر در حوزه فناوری اطلاعات در ایران افتاد، چالش‌های برنامه‌نویسان و جامعه تولید نرم‌افزار ایران تا حدودی مرتفع شد، اما برای رسیدن به نقطه مطلوب و گرفتن نتیجه، برنامه‌ریزی صحیح و اصولی و همچنین آموزش تخصصی و کارآمد باید در دستور کار قرار گرفته و توجه کافی به آن شود.
نگاه به کارآفرین باید با نگاه سرمایه‌گذار متفاوت باشد
مدیرعامل شرکت برنامه‌نویسان اسپرلوس با بیان اینکه اگر شرکت‌ها و کارآفرینان در شروع کار خود یک وکیل و مشاور داشته باشند به طور قطع به این قبیل مشکلات از جمله مشکلات مالیاتی روبرو نمی‌شوند گفت: سومین کشور از لحاظ کارآفرینی هستیم و در حوزه نرم‌افزاری مرز نداریم اما باید حمایت داخلی انجام شود.
حقیقی با بیان اینکه اگر از شرکت‌های کرمانی حمایت شود و ارگان‌ها و نهادهای استان از ایده‌های کارآفرینان استفاده کنند؛ بسیاری از هزینه‌های این شرکت‌ها تأمین می‌شود خاطرنشان کرد: زمانی که بستری برای توسعه و تقویت کارآفرینی در سطح کشور فراهم نشود پای بسیاری از کارآفرینان به خارج از کشور کشیده می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه نگاه به کارآفرین باید با نگاه سرمایه‌گذار متفاوت باشد زیرا کارآفرین با تفکرش کار و ایده‌ای را ایجاد و مدیریت می‌کند اما برای سرمایه‌گذار جنبه مالی بیشتر اهمیت دارد که ادارات باید از این تفکر حمایت کنند تصریح کرد: در بحث کارآفرینی باید شفاف‌سازی‌های علنی در خصوص حمایت‌های دولت صورت بگیرد تا کارآفرین بتواند کسب و کار خود را حفظ کند.
کارآفرین جوان کرمانی با بیان اینکه دولت در بحث افزایش حقوق و دستمزد به کارآفرین وکارفرما بی‌توجهی کرد و این امر سبب تعدیل نیرو شد گفت: حمایت از کارآفرینان در درون استان‌ها باید شروع شود و اولویت با شرکت‌های بومی باشند.
با توجه به اینکه کارآفرینی موجب به وجود آمدن محصولات، خدمات، روش‌ها، سیاست‌ها، افکار و راهکارهای نو برای حل مشکلات جامعه می‌شود و در شرایط کنونی کارآفرینان نقش بسزایی را در رونق تولید کشور دارند می‌طلبد دولت هم برای توسعه و تقویت کارآفرینان گام‌هایی را بردارد.
برچسب‌ها
کرمان ایرنا میزگرد ایرنا کارآفرینی

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/100856/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل راه 4 روستای قلعه گنج را مسدود کرد

برگزاری همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان

25 هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

ناکامی قاچاقچی پوشاک در رودبار

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

کامبک توفانی استقلال خوزستان در سیرجان

آسو رستم مهارنشدنی در خط تهاجمی استقلال

درددل رانندگان از وضعیت نامناسب جاده شهر بابک به سیرجان + فیلم

عطرافشانی گلزار شهدای گرگان به مناسبت روز ارتش

گل گهر سیرجان 2 - 2 استقلال خوزستان/ آبی پوشان از شکست در کویر گریختند

73 هزار خیّر و حامی ایتام در کرمان

گلایه پورموسوی از گل‌گهری‌ها

بارش باران به یک بنای تاریخی در نرماشیر زیان رساند

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

کام‌بک طوفانی استقلال خوزستان در سیرجان/ تساوی شهرآورد بی‌هوادار اما جذاب

آبخیزداری ومدیریت هفتاد میلیون متر مکعب روان آب در جنوب کرمان

گرامیداشت شهید حبیبی فر در گلزار شهدای زاهدان

گل‌گهر در دقایق تلف‌شده برد را با تساوی عوض کرد

گل‌گهر 2-2 استقلال خوزستان؛ جنون فوتبالی در سیرجان، کامبک پس از پایان 90 دقیقه!

تشکیل پرونده 96 شهید و 120 جانباز حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان

100 هزار میلیارد تومان طرح در کرمان در دست اجرا

تساوی بدون گل‌گهر و استقلال خوزستان در نیمه نخست

ازپُرآبی رودخانه‌های خشکیده تا سرریز شدن بند‌های خاکی کرمان

ازپُرآبی رودخانه های خشکیده تا سرریز شدن بندهای خاکی کرمان

بهره برداری از 25 هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی

پلنگ ایرانی در قاب دوربین‌های تله ای رودبار

حضور فعال بیش از ٧٠ تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی کرمان

برنامه ریزی برای تولید نان کامل سبوس‌دار در کرمان

تصادفی که بزرگراه ‌شمالی ‌کرمان را مسدود کرد + فیلم و تصاویر

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هوای کرمان بارانی به همراه بارش تگرگ

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

ساختمان قدیم فرمانداری کرمان مرکز سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود

اعزام تجهیزات بالگردی، ادوات مهندسی و خودروهای امدادی به مناطق سیل‌زده‌ جنوب شرق کشور

آزمون‌های آموزش و پرورش به صورت الکترونیک برگزار می‌شوند

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

سارقان حوزه رفسنجان، در کرمان دستگیر شدند

امدادرسانی هلال احمر به بیش 1500 نفر متاثر از سیل کرمان

کشف طلاجات سرقت شده یک شهروند در کهنوج

بازگشایی محورهای سیستان و بلوچستان تا 48 ساعت آینده

حضور فعال بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محور‌های بارانی کرمان

زیرساخت های توسعه ای استان کرمان باید تقویت شود

اصلاح سیل بندهاوایجاددیواربتنی جلوی خسارت سیل درجنوب کرمان راگرفت

برنامه‌های 20‌گانه دستگاه‌های اجرایی استان کرمان چیست؟

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

برگزاری بیست و یکمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان در کرمان