کرمان رصد

آخرين مطالب

ضرورت اصلاح ساختار بودجه برای هدفمند شدن واقعی یارانه‌ها

987 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان به چه کسانی می‌رسد؟ سياسي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - تهران- ثروتمندترین‌های جامعه 23 برابر بیشتر از فقیرترین‌ها از یارانه بنزین برخوردارند. بهره‌مندی دهک‌دهمی‌ها از یارانه دارو نیز 19.5 برابر بیشتر از دهک اولی‌هاست. چنین تبعیض‌هایی، ضرورت اصلاح ساختار بودجه را روشن می‌کند.

1300 هزار میلیارد تومان؛ میزان کل یارانه‌ای است که دولت تا پایان سال 98 به شکل‌های مختلف پرداخت خواهد کرد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که ثروتمندان جامعه بسیار بیشتر از اقشار کم درآمد از این یارانه‌ها برخوردار هستند. به همین دلیل، یکی از اصلی‌ترین محورهای اصلاح بودجه سال 99 تغییر در این نظام یارانه‌هاست.
هر سال چقدر یارانه پرداخت می‌شود؟
طرح اصلاح ساختاری بودجه چهار بخش درآمدزایی پایدار، هزینه کرد کارا، ارتقای ثبات، توسعه و عدالت را در برمی‌گیرد. این چهار هدف، تنها از دو راه اصلاح نظام یارانه پنهان انرژی و اصلاح سیاست‌های حمایتی کالاهای اساسی امکان‌پذیر است.
در حال حاضر یارانه‌های بودجه‌ای، 22 درصد از کل منابع بودجه را به خود اختصاص داده‌است. میزان کل یارانه هایی که دولت هر سال پرداخت می‌کند، 1300 هزار میلیارد تومان است. از این میزان، 987 هزار میلیارد تومان آن یارانه پنهان است. 100 هزار میلیارد تومان نیز به عنوان یارانه بودجه‌ای و 140 هزار میلیارد تومان به عنوان یارانه فرابودجه‌ای پرداخت می‌شود.
مجموع یارانه‌ پنهان در حوزه انرژی 898 هزار میلیارد تومان است که تنها 541 هزار میلیارد تومان از آن برای گاز طبیعی و 436 هزار میلیارد تومان متعلق به فرآورده‌های نفتی است.
در کل جهان از نظر پرداخت یارانه‌های پنهان انرژی در رتبه اول قرار دارد. بر اساس آمار سازمان بین‌المللی انرژی ایران سالانه 70 میلیارد دلار یارانه برای سوخت‌های فسیلی می‌پردازد. بعد از ایران در جایگاه دوم عربستان سعودی و چین قرار دارند که حجم یارانه پنهان سوخت این کشورها، حدود 45 میلیارد دلار است.
این یارانه‌ها از یک طرف هزینه‌های سنگینی را به دولت تحمیل کرده است و از طرف دیگر نتوانسته اند که به هدف خود یعنی توانمندسازی اقشار کم‌تر برخوردار جامعه برسند.
مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران چند وقت پیش اعلام کرده بود که تنها در مورد سوخت، ثروتمندان جامعه 23 برابر بیشتر از دیگر اقشار از یارانه برخوردارهستند. خوانساری در یادداشتی گفته بود: «طبق برآورد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در سال 800 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می‌شود. سهم یارانه انرژی نیز از این عدد قابل‌توجه است. در شرایطی که کل وابستگی اقتصاد کشور به نفت حدود 200 هزار میلیارد تومان است، آیا نمی‌شود به تدریج از کل اعتباراتی که به‌عنوان یارانه پرداخت ‌می‌شود، یک‌چهارمش را در بودجه صرف کنیم و یک‌چهارم را هم به‌صورت نقدی به دهک‌های آسیب‌پذیر جامعه بدهیم تا بتوانیم ساختار اقتصادی کشور را اصلاح کنیم؟ ورود به این عرصه نیاز به شجاعت و اقتدار دارد. محافظه‌کاری بیش از اندازه و توجه به برخی تحلیل‌ها که به وضوح آدرس غلط به تصمیم‌گیر می‌دهند، موجب شده تا مهم‌ترین اصلاح ساختاری اقتصاد ایران معطل بماند و همزمان منابع کشور هدر رود و مردم هم ناراضی‌تر از قبل شوند.»
رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: «طبق آمارهای رسمی در سال 1397 در بخش یارانه سوخت 123 هزار میلیارد تومان تنها به‌عنوان یارانه بنزین، 130 هزار میلیارد تومان به‌عنوان یارانه گازوئیل و 280 هزار میلیارد تومان برای گاز طبیعی پرداخت شده و در مجموع تنها یارانه این سه نوع انرژی 533 هزار میلیارد تومان بوده است. حالا تصور کنید اگر این اعداد به تولید بیایند، چقدر ‌می‌توانند اثرات مثبتی داشته باشند و به اصلاح ساختار اقتصادی منجر شوند.»

چقدر تبعیض در تخصیص یارانه‌ها وجود دارد؟
بررسی جزئیات گزارش مرکز آمار از میزان هزینه خانواده‌ها در دهک‌های مختلف، نشان می‌دهد که ثروتمندترین‌های جامعه 14 برابر بیشتر از فقیرترین‌ها هزینه می‌کنند. در سال 97، دهک اولی‌ها که کم‌درآمدترین‌های جامعه به حساب می‌آیند، ماهانه یک میلیون تومان هزینه کردند؛ در حالی‌که دهک دهمی‌ها یعنی ثروتمندترین افراد به طور میانگین در کل کشور ماهانه 14.5 میلیون تومان هزینه داشتند. به این ترتیب نسبت هزینه 10 درصد ثروتمند به 10 درصد فقیر جامعه در سال 1397 به رقم 14.5رسیده که این رقم بیشترین سطح در دهه 90 محسوب می‌شود. بررسی جزئیات آمارها از دهه هشتاد تا کنون نیز نشان می دهد که طی 5 سال اخیر، شکاف میان خانوارهای پردرآمد و کم‌درآمد افزایش یافته است.
به گواه اقتصاددان‌ها، کارشناسان اقتصادی و اجتماعی و مقامات مسئول، یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش اختلاف طبقاتی، وضعیت فعلی نظام یارانه‌ای بوده‌است.
تبعیض در برخورداری از یارانه‌ها تنها محدود به بنزین و اختلاف 23 برابری نیست. در یارانه‌هایی که به دارو اختصاص داده می‌شود، دهک دهم 19.5 برابر دهک اول از یارانه دولتی برخوردارند. برخورداری ثروتمندترین‌های جامعه نسبت به فقیرترین‌ها از یارانه کالاهای اساسی نیز 4.7 برابر بیشتر است. نسبت بهره‌مندی دهک دهم به دهک اول در یارانه برق 3.6 برابر و در یارانه گاز نیز 2.5 برابر است.
در نتیجه، انتفاع مردم از یارانه‌های دریافتی با هزینه دولت در زمینه یارانه پرداختی همسان نیست. در شرایطی که معیشت مردم به واسطه پیامدهای تحریم‌های ظالمانه در تنگنای سختی قرار دارد و بودجه دولت برای حمایت از معیشت و تولید بسیار محدود است، هدررفت منابع کشور بسیار نامطلوب‌تر است.
این در حالی‌است که اسناد بالادستی، یعنی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر حمایت هدفمند از معیشت و تولید و لحاظ مصالح عامه در مورد انفال و ثروت‌های ملی تاکید دارند.

برچسب‌ها
اقتصاد مقاومتی یارانه پرسش از خبر مسعود خوانساری اتاق بازرگانی تهران

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/100680/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازگشایی راه‌های اصلی جنوب سیستان و بلوچستان تا دو روز آینده

پیگیری راه اندازی موزه معدن در کرمان

هشدار کاهش دمای هوا و سرمازدگی محصولات کشاورزی در کرمان

بارش تگرگ در کرمان

رفع تصرف 10 هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت

عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج دستگیر شدند

منطقه زیبای پامنار خوزستان

مدیریت سیل در استان کرمان مانند شب عملیات در دفاع مقدس بود

تعویق مجدد افتتاح پروژه عظیم انتقال آب خلیج فارس به شهرستان رفسنجان

سیرجان فاتح مسابقات فوتسال دانش آموزان پسر استان کرمان

کرمان قهرمان مسابقات والیبال دانش آموزان استان کرمان شد

فروش اقساطی جک J4 کرمان موتور در سال 1403 + شرایط و جزئیات دقیق

عملیات وعده صادق نمونه بی‌نظیری از اقتدار ایران را به نمایش گذاشت

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار

ساعت پخش زنده بازی گل‌گهر سیرجان و استقلال خوزستان از تلویزیون + پخش آنلاین

4000 همت برای تحقق نرخ رشد 8 درصدی در اقتصاد کشور نیاز است

انسداد 29 محور شریانی و غیر شریانی کشور

هشدار سرمازدگی ؛لاله زار بردسیرسردترین نقطه کشور

شهید آوینی نگاه ما را نسبت به موضوعات تغییر داده است

امدادرسانی هلال احمر کرمان به بیش 1500 نفر در جریان سیل اخیر

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

هلال احمر به 1500 نفر در مناطق سیل زده کرمان امدادرسانی کرد

بازگشایی محور فاریاب - کهنوج

برگزاری مراسم روز شهدای ورزشکار در گلزار شهدای بهشت زهرا(س)

وجود 33 هکتار سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان راور

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب‌های اخیر جنوب کرمان

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

بازگشایی محور فاریاب _کهنوج

تاثیر 50 درصدی امتحانات نهایی در کنکور سراسری

امدادرسانی هلال احمر کرمان به بیش 1500 نفر متاثر از سیل

تدابیر پیشگیری از سیل از 6 ماه قبل در استان کرمان انجام شد

هواشناسی 30 فروردین 1403 / سامانه بارشی در راه ایران / پیش‌بینی وضع آب و هوا تا 5 روز آینده

امدادرسانی هلال احمر به 250 نفر گرفتار در سیل کرمان

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

سپیداج ؛ آیا تا کنون این جاندار که 3 قلب دارد را دیده اید؟! (+عکس)

استاندار کرمان: سیل جنوب استان تلفات جانی نداشت

سرمربی گل‌گهر: برابر استقلال خوزستان باید پیروز شویم

100 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره‌برداری می‌رسد

کشف میلیاردی کالای قاچاق در کرمان

رگبار باران و باد شدید در 9 استان / ورود سامانه بارشی جدید به کشور طی هفته آینده

نیروهای مسلح با اتحاد و آمادگی کامل مقابل دشمنان ایستادند

سیل راه ارتباطی 29 روستای عنبرآباد را مسدود کرد

لاله زار سردترین ایستگاه سرد کشور

شکایت دادستان سیرجان از افشین پیروانی

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

شکارچیان غیرمجاز در منطقه راور دستگیر شدند

تماشای سیل، جان پسربچه 8ساله کرمانی را گرفت!