کرمان رصد

آخرين مطالب

دیار کریمان چشم انتظار تدبیر دولت دوازدهم سياسي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان - استان پهناور کرمان روزهای دوشنبه و سه شنبه(20و 21 آبان ماه جاری) برای سومین مرتبه میزبان کاروان تدبیر و امید است و انتظار می رود با انجام این سفر و با حضور مقامات ارشد اجرایی کشور مشکلات و مسائل این استان بررسی و گره‌گشایی شود.

به گزارش ایرنا، استان کرمان با مساحت بیش از 183هزار و 285 کیلومتر مربع و با در بر گرفتن حدود 11 درصد کل کشور پهناورترین استان ایران محسوب می شود و جمعیت آن در سال 1395 و بر اساس آمار مرکز آمار ایران برابر با سه میلیون و 164 هزار و 718 نفربرآورد شده است.
استان کرمان با سابقه تمدنی، تاریخی و فرهنگی طولانی، از دیرباز یکی از مناطق مهم جنوب شرق کشور محسوب می شود و گنجینه های فرهنگی، تاریخی و معماری و ثروت های معدنی ارزشمندی در این خطه از کشور وجود دارد.
این استان با 23 شهرستان، 58 بخش، 71 شهر، 151 دهستان، 11هزار و 679 آبادی مسکونی گستره ای وسیع از ترکیب جمعیتی شهری و روستایی و فضای زیست کشور را به خود اختصاص داده که ترکیب متنوعی از اقوام، طوایف و مذاهب در آن زندگی می کنند.
هر چند دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به استان کرمان در 6 سال گذشته داشته است، اما با وجود ظرفیت ها و فرصت های بسیار غنی معدنی، صنعتی، گردشگری و کشاورزی، این استان به دلایل متعدد به جایگاه شایسته خود نرسیده و مسائل متعددی گریبانگیر این نقطه از کشور است.
استان کرمان با ذخایر بی‌شمار معدنی ظرفیت بسیار مطلوبی در افزایش اشتغالزایی و جذب ثروت دارد اما باید به آلایندهای زیست محیطی این معادن برای مردم این دیار تدبیری اندیشیده شود زیرا صنایع معدنی با تاثیرات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می‌تواند ضامن پیشرفت استان کرمان در آینده باشد.
زغال سنگ کرمان نیز به عنوان یکی از صنایع و معادن موفق در توسعه استان کرمان است با وجود اینکه دولت تصمیم داشت با تخصیص یارانه و به روز رسانی قیمت زغال سنگ و ورود این محصول به تابلوی بورس در رفع مشکلات این صنعت به صورت اساسی کمک کند اما برای افزایش بهره‌وری معادن و ایمنی کارگران تجهیزات این معادن باید به روز رسانی شوند.
صنایع تبدیلی توسعه صنعتی و کشاورزی در استان کرمان می‌تواند نسخه‌ای برای رونق تولید، اشتغال مولد و پایدار، ایجاد ارزش افزوده، جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه، کمک به درآمدهای ارزی، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود در بخش‌های مختلف باشد که می‌طلبد کاروان تدبیر و امید در این سفر نگاه ویژه‌ای به این بخش داشته باشد.
واحدهای صنعتی فعال کوچک، متوسط و بزرگ نیز نقش موثری در رونق تولید و اشتغال دارند و استان کرمان دارای یکهزار و 500 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ است که 60درصد آن‌ها فعال و نیمه فعال هستند و در انبوهی از مشکلات اعتباری، بروکراسی اداری و افزایش قیمت مواد اولیه دست و پا می‌زنند و تاکنون مشکلات این حوزه به صورت اساسی رفع نشده است
قرار گرفتن هفت اثر جهانی، 700 اثر ملی و هزاران جاذبه تاریخی و طبیعی، دیار کریمان را به یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است اما برای توسعه بیشتر صنعت گردشگری این استان باید تدبیری برای زیرساخت‌های این صنعت و مشکلات فعالان و هنرمندان در حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی اندیشیده شود.
یکی از مهم‌ترین مشکلات استان کرمان تامین آب است که دولت برای مقابله با این تنش آبی با کمک بخش خصوصی اقدامات در خور توجهی را طی چند سال اخیر در این استان آغاز کرده که طرح عظیم انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی و استان کرمان از جمله این اقدامات زیربنایی است این طرح محوری و اساسی با سرمایه گذاری بخش خصوصی، کمک دولت و تسهیلات صندوق توسعه ملی در حال انجام است و فاز نخست این پروژه اکنون به سیرجان رسیده و آب مورد نیاز شرکت گل گهر را تامین می‌کند.
شیرین سازی آب دریا در کنار خلیج فارس انجام می شود و با 700 کیلومتر خط لوله، آب برای مصرف صنایع و آب شرب استان های یزد و کرمان تأمین می شود اما دولت با نگاه آینده‌نگرانه برای حل مشکل کم آبی شهر کرمان همزمان با طرح انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به این استان طرح دیگری نظیر انتقال آب از سد صفا رود به شهر کرمان را مد نظر قرار داده است اما این طرح با مشکل کمبود اعتبارات و وجود معارض روبرو است که باید برای رفع این مشکلات چاره اندیشی شود.
سرانه ورزشی استان کرمان 45صدم درصد است که پیش بینی شده در سفر رئیس جمهور و وزیر ورزش و جوانان با افتتاح 14 طرح به 465 هزارم درصد برسد اما این سرانه برای مردم ورزش دوست استان پهناور کرمان پایین است.
تا پایان تابستان امسال نیز نرخ بیکاری استان کرمان به 10.8 درصد رسیده که نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است اما براساس آمار سرشماری سال 1395، 12 هزار نفر بیکار در استان کرمان وجود دارد.
کرمان استانی با ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل فراوان در بخش‌های صنعت و معدن، کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی و غیره است که امید می‌رود؛ حضور کاروان تدبیر و امید در استان کرمان افق تازه، جدید و البته پر امید را نوید بخش باشد.
برچسب‌ها
کرمان ایرنا تدبیر و امید کارآمدی دولت
پروندهٔ خبری
سفر رئیس‌جمهوری به یزد و کرمان

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/100333/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایت فارن پالیسی از ماجراجویی های پرهزینه تل آویو

ماجرای عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

اندیشه معلمان چراغ راه آیندگان است

وقوع زمین لرزه ای به قدرت 4.6 ریشتر در سیرچ کرمان

از معلمان در سراسر استان کرمان قدردانی شد+ فیلم

12 هزار و 663 واحد مسکونی برای نوسازی در آذربایجان‌غربی ثبت شد

ببینید | خلاصه بازی مس رفسنجان 1 - گل گهرسیرجان 1

یورش به کلمبیا؛ پلیس تحصن دانشجویان هوادار فلسطین را برچید

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

تجلیل از 43 استاد سرآمد آموزشی استان کرمان

بیشترین اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در این دولت حضور دارند

ادارات فرهنگ و ارشاد، نقش ویژه‌ای در ترویج فرهنگ ثبت رسمی دارند

شکست ناپذیری نویدکیا در دربی کرمان دو رقمی شد

60 درصد ساکنان محله جوادیه تهران افغانستانی هستند

کارگروه آمایش و مدیریت طرح تحول آموزش عالی استان برگزار شد

از معلمان امین شهر، قدردانی شد

پیام ناتو به روسیه با برپایی بزرگ‌ترین مانور از زمان جنگ سرد

بلا و بهای خام‌اندیشی

ابداع صفحات خورشیدی خم شونده و قابل شستشو

تشکیل کمیته امنیت روانی برای برخورد با شایعه سازان و نشردهندگان اکاذیب در فضای مجازی

فرار نساجی از منطقه سقوط/ دربی کرمان برنده نداشت

همدلی سازمان منطقه آزاد، نهادها و اصناف برای بهبود شرایط کارگران/ امضای تفاهم نامه تنظیم امور کار درجزیره کیش

محدودیت‌های نانوشته علیه معلمان

عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

فرقان؛ ردپای مارکسیسم

مردی که تسلیم نمی‌شود

«دلار چند؟»

دوراهی قالیباف برای رسیدن به صندلی ریاست

نجات آقای « ب.ز»

معمای عجیب پزشکی: این 500 کوتوله از دیابت، سرطان و بیماری قلبی در امانند

فیبر کربن، یکی از قدرتمندترین الیاف مصنوعی ساخته دست بشر

معاون استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

وقوع زلزله در سیرج / کرمان لرزید

آغاز طرح انسداد مرزهای شرقی کشور

علیه کارگر؛ تبعات قراردادهای موقت

کشف رازی غیرمنتظره در مورد سحابی حلقه جنوبی

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در شیراز

مس با محرم دربی استان را هم نباخت

مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد منصوب شد

تساوی دربی استان کرمان | مس رفسنجان 1-1 گل گهر سیرجان

خلاصه بازی مس رفسنجان و گل گهر + فیلم

مس 1 - 1 گل‌گهر؛ دربی کرمان برنده نداشت

تعلیق دانشجویان دانشگاه کلمبیا اعتراضات را شعله‌ور کرد

نفوذ سرمایه‌داری در سنگر کمونیست‌ها

ایران هسته‌ای مخلوق شرایط و تحولات است

هشدارها و حسرت‌های دو رئیس‌جمهور

بوی گشایش ارزی از ریاض می‌آید

تصور روز ناسا: سحابی کله‌ماهی!

ارزیابی مناطق متاثر از زمین لرزه سیرچ/ خسارتی گزارش نشد

رقابت بیش از 21 هزار کرمانی درآزمون آموزش و پرورش