کرمان رصد

آخرين مطالب

اقدامات تحولی دولت تدبیر در کشاورزی کرمان سياسي

  بزرگنمايي:

کرمان رصد - کرمان- از ابتدای دولت یازدهم تاکنون رویکرد مثبت دولت به تقویت حوزه کشاورزی استان کرمان در حوزه های مختلف تامین تسهیلات و سرمایه در گردش ، ایجاد زیرساخت و صدور و بازاریابی موجب رضایتمندی کشاورزان شده است .

به گفته متولیان امور کشاورزی در استان کرمان، دولت تدبیر و امید طی سال های اخیر و بدور از هر گونه تبلیغات کاذب اقدامات شاخص و منحصر بفردی را در حوزه کشاورزی این استان با نیاز سنجی های لازم منطقه و شرایط دشوار پیش روی اقلیم و بازار دنبال کرده و به نتایج ملموسی در راستای کمک به بهره برداران دست یافته است .
مسئولان امور کشاورزی کرمان افزودند : توسعه سیستم های نوین آبیاری ، کشت های گلخانه ای ، افزایش سطح کشت های کم آب با صرفه اقتصادی ، فراهم نمودن تسهیلات سرمایه در گردش به امر صادرات محصولات کشاورزی ، آزاد نمودن صدور برخی محصولات کشاورزی ، توسعه صنایع فرآوری و بسته بندی و اقدام در جهت ایجاد کامل زنجیره تولید گوشت مرغ از جمله فعالیت هایی است که دولت تدبیر و امید در راستای تقویت و تحول بخش کشاورزی این استان به سرانجام رسانده است .
افزایش 68درصدی سیستم های نوین آبیاری در دولت تدبیر و امید

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تا سال 1392 حدود 89هزار هکتار از اراضی این استان به سیستم های آبیاری نوین مجهز شده بود که با اقدامات انجام گرفته اکنون این میزان با رشد 68درصدی به 150هزار هکتار رسیده است.
عباس سعیدی افزود: اجرای بیش از پنج هزار هکتار آبیاری تیپ در مزارع برای نخستین مرتبه در استان کرمان، پروژه توسعه آبیاری میکروتیپ در مزارع، تغییر الگوی کشت و افزایش بهره وری در واحد سطح، تدوین و اجرای برنامه پنج ساله کاشت سطح زیرکشت محصولات با نیاز آبی بالا و جایگزینی با محصولات کم آب و اقتصادی مانند زعفران، گل محمدی، زرشک و عناب از دیگر اقدامات انجام شده در این سازمان است.
رشد 340درصدی کشت های کم آب با صرفه اقتصادی
به گفته سعیدی سطح زیرکشت های کم آب و اقتصادی در استان کرمان تا سال 92قریب 3600هکتار بوده که در دولت تدبیر و امید این سطح با افزایش 340درصدی به قریب 16هزار هکترار رسییده است .
وی به اجرای طرح توسعه کشت زعفران در استان کرمان اشاره کرد و گفت: سطح زیر کشت این محصول تا سال 1392 حدود 470 هکتار با تولید 2 هزار و 600 کیلوگرم بوده که این میزان در حال حاضر به هزار و 380 هکتار با تولید 4860 کیلوگرم رسیده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: این سازمان در طرح توسعه کشت گل محمدی نیز موفق عمل کرده به طوری که سطح زیرکشت این محصول در سال 1392 2 هزار و 500 هکتار با تولید 5500 تن بوده و اکنون این مقدار به سه هزار و 800 هکتار با تولید هشت هزار تن رسیده است .
وی همچنین افزود: در توسعه کشت زرشک نیز سطح زیرکشت تا سال 92 حدود 26 هکتار با تولید 19 تن بوده و اکنون این سطح به 175 هکتار با تولید 27 تن رسیده است.
سعیدی به توسعه کشت گیاهان دارویی در کرمان به عنوان پروژه ای موفق اشاره کرد و گفت: سطح زیر کشت این محصول تا سال 92 حدود 680 هکتار بوده و اکنون به هزار و 70 هکتار با متوسط عملکرد تر 3.5 تن در هکتار رسیده است.
افزایش 60درصدی کشت گلخانه ای

وی اظهار داشت: همچنین توسعه کشت های گلخانه ای نیز در استان کرمان تا سال 92 قریب یکهزار و 510 هکتار با متوسط عملکرد 10 هزار تن در سال بوده که در حال حاضر افزایش این سطح به 2هزار و 420هکتار با متوسط عملکرد 33 هزار تن سبزی و صیفی و 9 میلیون گل شاخه بریده در سال رسیده است.
سعیدی گفت: سازمان جهاد کشاورزی کرمان در تولید بذور محصولات اساسی و استراتژیک به خودکفایی رسیده است به طوری که میانگین تولید بذور گندم و جو در سال های قبل چهار هزار و 200 تن بوده که به هفت هزار تن افزایش یافته است.
وی به اجرای طرح توسعه کشاورزی حفاظتی در استان کرمان اشاره کرد و افزود: سطح اجرایی کشاورزی حفاظتی در سال92 پنج هزار هکتار بوده و اکنون این مقدار به هفت هزار هکتار رسیده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان کرد: افزایش سطح زیرکشت سورگوم از 500 به هزار و 200 هکتار رسیده است.
وی به اجرای طرح های مبارزه و کنترل آفت زنجره خرما، گردو و زنجره خرما در استان کرمان اشاره کرد و گفت: ساماندهی فروشگاه های عرضه سموم کشاورزی یکی از اقدامات شاخص استان کرمان است که در این راستا جهاد کشاورزی کرمان رتبه نخست را دارد.
توسعه 50درصدی صنایع فراوری
سعیدی همچنین گفت : صنایع فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی موجود در استان تا سال 92 از ظرفیتی قریب 2400هزار تن برخوردار بود که در دولت تدبیر و امید با اختصاص تسهیلات بانکی و حمایت از متقاضیان با افزایش 50 درصدی 3600 هزار تن در سال رسیده است .
وی به اجرای طرح هویت گذاری 93 هزار راس دام سنگین در کرمان اشاره کرد و ادامه داد: با اجرای این طرح سالانه 54 میلیارد تومان عاید استان می شود.
سعیدی گفت: پروژه تولید ترکیبات ژنتیکی جدید گوسفند با افزایش 300 راس لاپاراسکوپی به 10 هزار و 300 راس در سال جاری و پروژه تولید ترکیبات ژنتیکی بز برای اولین بار در استان کرمان با تلقیح چهار هزار و 200 رأس با اسپرم سانن از سال 95 تاکنون از افتخارات این استان است.
وی به اجرای طرح توسعه فعالیتهای شیلات و آبزیان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: تولید آبزیان در کرمان در سال 92 970 تن بوده و این رقم در سال گذشته به 2 هزار و 700 تن رسیده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: راه اندازی بزرگترین مرکز تولید و پرورش آرتمیا در کشور از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه است.
تسهیلات سرمایه در گردش برای شتاب بخشی به روند صدور محصولات کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان از فراهم نمودن تسهیلات سرمایه در گردش به امر صادرات محصولات کشاورزی و باغی توسط دولت اشاره کرد و گفت : برای نخستین بار در دولت تدبیر و امید خط اعتباری به صورت شناور در کشور برای صادرات محصولات اساسی فراهم شده است .
سعیدی ادامه داد: از سال 1394تاکنون قریب 4500میلیاردریال از تسهیلات در استان کرمان جذب و در اختیار صادر کنندگان قرار گرفته است .
وی به پرداخت تسهیلات ویژه صادرات محصولات کشاورزی و راه اندازی بورس محصولات کشاورزی برای اولین بار در استان اشاره کرد و افزود: بورس پسته در شهرستانهای زرند و سیرجان راه اندازی و در حال فعالیت است و در دو شهرستان رفسنجان و کرمان در حال راه اندازی است.
سعیدی تاکید کرد: راه اندازی بورس خرما در شرق استان کرمان در حال پیگیری است.
وی به برنامه های اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی در استان کرمان اشاره کرد و بیان کرد: تدوین سند اجرایی اقتصاد مقاومتی (شناسایی پروژه های اولویت دار و تدوین برنامه اجرایی پنج ساله، تهیه فرمت نیپا برای پروژه های اقتصاد مقاومتی به تفکیک شهرستانها، بررسی، تدوین و تهیه 400 پروژه شهرستانی و ابلاغ جهت اجرا، احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و احداث و تکمیل سردخانه ها از دیگر اقدامات انجام شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: راه اندازی صندوقهای اعتبارات خرد زنان روستایی از دیگر اقدامات شاخص انجام شده در جهاد کشاورزی کرمان است به طوری که تا پایان سال 1392 تعداد 34 صندوق در کرمان فعال بود و در دولت تدبیر و امید به این تعداد 66 صندوق اضافه شد و هم اکنون 22 صندوق در حال راه اندازی است.
گشودن دریچه صدور محصولات کشاورزی و خرسندی کشاورزان جنوب کرمان

خشکسالی ها و قیمت پایین محصولات کشاورزی طی سال های اخیر همچون ابر سیاهی بر کشاورزی جنوب کرمان سایه انداخته بود و این مساله باعث کم رونقی و افزایش مشکلات کشاورزان و اقتصاد مردم هفت شهرستان جنوبی استان کرمان شده بود اما هم اینک با تدبیر صادراتی دولت، شاهد خوشحالی کشاورزان منطقه هستیم.
نماینده پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیگیر رفع مشکل افت قیمت محصولات کشاورزی بودیم، گفت: خوشبختانه شاهد بودیم که با پیگیری های انجام شده و حمایت دولت، صادرات محصولات کشاورزی پیاز، گوجه و هندوانه آزاد شد.
احمد حمزه افزود: با توجه به کاهش قیمت این محصولات کشاورزی و ضرر و زیان کشاورزان، وزیر صنعت، معدن و تجارت مجوز صادرات این محصولات را صادر کرد.
صدور مجوز صادرات محصولات کشاورزی با تدبیر دولتمردان
فرماندار جیرفت نیز گفت: با تدبیر و حمایت دولتمردان تدبیر و امید مجوز صادرات محصولات کشاورزی صادر و این خبر باعث خوشحالی کشاورزان شد.
ابوذر عطاپور وزیری افزود: افت قیمت محصولات کشاورزی ناراحتی کشاورزان را رقم زده بود ولی این مساله با رصد نمایندگان دولت تدبیر و امید برطرف شد.
وی به نامگذاری امسال به نام "رونق تولید" از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: صادرات محصولات مازاد بر نیاز داخل، تحقق شعار رهبری است و دولت در همین راستا مجوز صادرات محصولات کشاورزی را صادر کرد.
افزون بر 2,000 میلیارد تومان محصول کشاورزی از جنوب کرمان صادر شد
نماینده مردم شهرستان های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی هم گفت: طی هفت ماه گذشته 2 هزار و 648 میلیارد تومان انواع محصولات کشاورزی از هفت شهرستان جنوبی کرمان صادر شده است.
یحیی کمالی پور افزود: با پیگیری های به موقع با وزرای کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در زمینه صادرات محصولات جنوب کرمان، به ویژه سیب زمینی، پیاز و خرما و همچنین هماهنگی های صورت گرفته با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خصوص تسهیل خروج ناوگان از مرزها، امسال شاهد رشد قیمت محصولات منطقه جنوب کرمان بودیم و کشاورزان از اقتصاد بهتری نسبت به سال گذشته برخوردار شدند.
نایب رئیس کمسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سالانه چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در جنوب استان کرمان تولید می شود اظهار داشت: این ظرفیت تولید نیاز به توجه بیشتر مسئولان کشور و استان در حوزه ایجاد صنایع تبدیلی برای ایجاد ارزش افزوده، بازاریابی مناسب، فروش مستقیم، صادرات و کنترل قیمت نهاده های کشاورزی دارد.
وی ادامه داد: با پیگیری های انجام شده، این مهم با ایجاد مراکز لجستیک کشاورزی که مجوز آن توسط وزیر وقت راه و شهرسازی صادر و با صدور مجوز اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان قابل حل است.
کمالی پور گفت: با توجه به اینکه بیش از 90 درصد اقتصاد این منطقه بر پایه کشاورزی استوار است، اهتمام بنده به عنوان نماینده مردم، به همین میزان صرف این بخش و حل مشکلات کشاورزان منطقه می شود.
 
 

لینک کوتاه:
https://www.kermanrasad.ir/Fa/News/100291/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

آشتی با سکوها، کنار نویدکیا هستیم (عکس)

هر بازی یک کار ویژه: واسعیِ آماده(عکس)

از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی

ورود سامانه بارشی جدید به کشور / دمای هوا در بیشتر مناطق افزایش می‌یابد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم

مس رفسنجان با حذف پیکان راهی مرحله یک چهارم پایانی جام حذفی شد

فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! + عکس

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

وضعیت آب و هوا امروز 7 اردیبهشت؛ نیمه شرقی کشور بارانی می‌شود

تمام مدارس غیردولتی استان کرمان شهریه‌های متفاوتی دارند

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

سیلاب در شرق استان کرمان، بدون تلفات

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

انتقاد دبیر کل حزب مجمع ایثارگران از حذف اندیشه و تصاویر امام

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

انگیزه‌های خاص 3 تیم لیگ یکی با صعود مس

گشت صیانت از حقوق شهروندی در رفسنجان

سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم

خلاصه بازی مس رفسنجان و پیکان تهران + فیلم

رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم/دستورات رئیسی برای رفع مشکلات درمانی، آموزشی و بافت فرسوده در جنوب غرب تهران

راه ارتباطی 50 روستا در گنبکی مسدود شد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

عنایتی: از دستاوردم برای باشگاه پیکان خیلی خوشحالم

فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان آغاز می‌شود

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

فیلم/ آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب

تشییع و خاکسپاری پیکر مادر شهید حسن محمدی در جعفریه

قهرمانی مس رفسنجان در جام‌حذفی؟ نویدکیا: شانس‌مان را امتحان می‌کنیم!

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دردسر تیک‌تاک

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فیلم| جاری شدن رودخانه فصلی رفسنجان در پی بارش باران